Topic: al-Fikrah
Search on This Topic:   
berita gembira! ust alamghiri sudah menyertai AFN
al-Fikrah slaam,
ahlan wasahlan ust alamghiri...

kami sedang menunggu ketibaan enta ke laman web serba baru utk menggantikan mailing list kita al-Fikrahnet yahoogruoups yg formatnya sudah ketinggalan zaman...

Ustaz alamghiri dan sorang lagi sahabat ustaz, (ust Rosli ka) hendaklah memimpin dalam lajnah Fiqh dan Research dan juga Lajnah Hadith AFN

jika ust setuju, status ustaz berdua sbg admin dan mod akan diuruskan oleh chief admin.

UP tuan/puan:

ust alamghiri merupakan team asal dalam milis Fikrahnet sebelum beliau balik kampung ke Temerloh. sudah menghasilkan beberapa buah buku terutama dalam bidan kajian hadith dan sunnah. kelulusan Maghribi
Read More... | (1600 reads) 11 comments | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
latest: hj kamin dan tok batin asli pun dah joint AFN
al-Fikrah setakat midnight 6 Jul, Hj Kamin dan tok batin asli sudah menyertai AFN
Panel fiqh AAN, ust Umair dan dr Izrail pun dah menyertai AFN

yang belum lagi dari kelab lama alFikrah: Kapten UHF, engsian, ziy@d, ust alamghiri dan Doc IM
manakala dari AAN ialah ustaz alitantawi, ust mat lughowiyat, ust jawhar serta presiden kelab AAN


mudah-mudahan mereka termasuk dalam lingkungan salaf AFN (the first 300)
Read More... | (1370 reads) 5 comments | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Tiada ibadat khusus sempena Rejab
al-Fikrah Oleh: Mohd Yaakub Mohd Yunus

Pendapat mengenai amalan solat sunat puasa, umrah bersandar kepada hadis lemah

REJAB bermaksud mengagungkan atau memuliakan. Bulan Rejab adalah bulan ketujuh dalam kalendar hijrah. Ia dinamakan Rejab kerana orang Arab pada zaman jahiliah memuliakan bulan ini lantas mengharamkan apa juga bentuk peperangan.

Kalendar Islam yang mempunyai 12 bulan ada empat bulan dimuliakan Allah dalam firman yang bermaksud: "Sesungguhnya bilangan bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam kitab Allah ketika Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang bertakwa." - (Surah at-Taubah, ayat 36)
Read More... (6.28 KB) | (1582 reads) 4 comments | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Fadhilat Rejab: Antara realiti dan fantasi.
al-Fikrah

Bulan Rejab : apakah fadilatnya melebihi dari bulan-bulan yg lain?
Bulan Rejab merupakan salah satu bulan dari 12 bulan-bulan Islam. Bulan Rejab mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang Islam dimana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra' dan mi'raj Nabi Muhammad saw. Tidak kurang juga ramai yang melihat bulan Rejab ini sebagai satu bulan spiritual dimana mereka mempertingkatkan ibadat sunat khususnya ibadat puasa.

Read More... (25.69 KB) | (734 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Jangan Putus Asa Berdoa
al-Fikrah
Penulis: Mohd. Yaakub Mohd. Yunus (akob73)
Sumber: Utusan Malaysia

SABAN hari umat Islam di seluruh pelosok dunia memanjatkan doa kepada Allah SWT dengan harapan segala permohonan diperkenankan-Nya. Namun tidak semua doa daripada seseorang insan itu termakbul. Lantaran itu, sesetengah pihak tertanya-tanya kenapa doanya itu tidak berhasil sedangkan Allah telah berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Ghaafir: 60)
Read More... (6.11 KB) | (1000 reads) 1 comment | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Wanita Di Bawah Cahaya Al-Quran Dan As-Sunnah
al-Fikrah Wanita di bawah Cahaya al-Quran dan al-Sunnah (Bahagian 1)

Oleh : AisyahHumaira (al-ahkam.net)

 

Pendahuluan

            Apakah sifat seorang wanita yang beriman kepada Allah dan RasulNya? Bagaimanakah seorang wanita itu seharusnya bertingkahlaku untuk dia digelar wanita yang solehah? Dan apakah petunjuk Nabi :selawat kepada kaum wanita dari kalangan umatnya dalam menjalani kehidupannya? Sesungguhnya tidaklah seorang wanita itu mengikut setiap pesanan dan nasihat dari guru sekalian umat ini -:selawat- melainkan dia digelar wanita yang solehah. Tiada satu pun yang dapat mengukur kebaikan dan kemuliaan seorang wanita itu melainkan dengan kekuatannya berpegang kepada al-Quran dan al-Sunnah. Tulisan ini akan menjawab persoalan-persoalan yang diutarakan di atas berdasarkan dalil-dalil dari al-Quran dan al-Sunnah. Wahai kaum wanita, perhatilah dan selamilah petunjuk serta wasiat dari Penciptamu dan Rasulmu serta hadapilah hidup ini dengan hati yang lurus!

Read More... (34.91 KB) | (1090 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Hukum Dan Adab Berjemaah
al-Fikrah Hukum dan Adab Berjamaah Dalam Islam

Oleh : HAFIZ FIRDAUS ABDULLAH

 

Antara Penyapu Lidi Dan Vacuum CleanAntara Penyapu Lidi Dan Vacuum Cleanerer:
Hukum dan Adab Berjamaah Dalam Islam.


“Amin! Boleh tak sebatang lidi menyapu habuk di atas permaidani?” tanya Syukri penuh semangat kepada rakan sekuliahnya, Muhammad Amin.
“Ha? Mana boleh? Sudah tentu tidak.”
“Ahaa! Tepat sekali. Bagaimana jika beberapa batang lidi diikat bersama menjadi sebatang penyapu lidi?”
“Ya! Kali ini boleh. Ehh! Engkau nak buka perniagaan sambilan menjual penyapu ke Syukri?” tanya Muhammad Amin, kehairanan mendengar soalan rakannya itu. Mereka berdua ialah pelajar tahun pertama dalam subjek ekonomi di Universiti Muamalat Malaysia. “Subjek ekonomi yang engkau pelajari sekarang ini pun macam nyawa-nyawa ikan. Takkan nak buat bisnes pulak?” lanjut Muhammad Amin.
“Bukan buat bisnes. Saja nak bagi engkau satu perumpamaan.”
“Teruskan…”

Read More... (30.34 KB) | (1109 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Islam itu serban?
al-Fikrah Lanjutan seorang pelajar pondok mempertahan pemakaian serban sebagai alternatif kepada topi keledar telah mencetus isu hangat di Kelantan.
Read More... (66 Bytes) | (1114 reads) 1 comment | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Tahniah...!!!
al-Fikrah Salam...

tahniah pada saudara aRMX... di atas usaha anda dlm menjaya-mulakan website ni.
Ok la, pa pa pun... tunggu pemilihan panel dalam fikrah ni..
Read More... (132 Bytes) | (945 reads) 1 comment | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 1
cadangan topik2
al-Fikrah aslm wbt

saya mencadangkan agar utk area soal jwb, kita buat kategori mcm dlm AAN.

pas2 anybody can answer, (edited)anya jwpn mestilah moderated approval. ini
utk meringankan beban THTL dan lain2. so kwn2 yg ada ilmu leh jwb,
(edited)a THTL n sape2 yg berkelayakan akan approvekan b4 disiarkan.
Read More... (1.36 KB) | (887 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
« Prev
 1   2   3    ...    17   18   19 
Next »
Toggle Content Hadith Today
Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang kamu cintai mereka dan mereka mencintai kamu, kamu mendoakan mereka, mereka mendoakan kamu. Pemimpin yang jahat ialah pemimpin yang kamu benci mereka, mereka juga membenci kamu dan kamu melaknat, mereka juga melaknati kamu”. Baginda ditanya: “Tidak bolehkah kami perangi mereka dengan pedang?” Jawab baginda: “Tidak, selagi mana mereka mendirikan solat. Ingatlah, sesiapa yang penguasa berkuasa ke atasnya, lalu dia dapati penguasa itu melakukan maksiat kepada Allah, maka hendaklah dia membenci maksiat tersebut namun jangan dia mencabut tangan dari ketaatan

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 89
Bots: 0
Total: 89
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster