Topic: Tokoh Sunnah
Search on This Topic:   
[SUKA DUKA SEORANG PENDAKWAH]Ikuti Kisah Perjuangan Dr Abdullah Yasin
Tokoh Sunnah SUKA DUKA SEORANG PENDAKWAH


أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّــا ، وَهُمْ لَا يُفْتَنُوْنَ (2) وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِهِمْ ، فَلَيَعْلَمّنَّ اللهُ الَّذِيْنَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِيْنَ (3 Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. ( Al-“ankabut : 2-3)



MUKADDIMAH :



Nama “ Abdullah Yasin “ selalu dihubungkaitkan dengan penceramah bebas yang penuh kontroversi, pencetus huru hara dan pemecah perpaduan umat Islam di rantau Asia Tenggara. Demikianlah yang selalu kita dengar. Apakah sebenarnya latar belakang pendidikan agamanya, warganegaranya, pekerjaan tetapnya dan lain-lain. Malahan insan kerdil ini pernah menjadi bahan perbincangan dan perdebatan di dalam Dewan Rakyat Parlemen Malaysia ke 12, Penggal Pertama, Musyawarat Pertama Bil 7, Khamis 8hb Mei 2008. Sila layari : http://www/. ibnuhasyim.com/2008/05/ulama-wahabi-mengapa-mereka-ditangkap.html



Supaya tidak menjadi fitnah berkepanjangan, saya merasa sudah tiba masanya yang tepat untuk saya membuat pendedahan terbuka agar masyarakat amnya dan para jamaah yang setia khasnya mendapat maklumat yang tepat. Pendedahan ini ada kaitannya dengan pembebasan beliau daripada tuduhan mengajar tanpa tauliyah (izin khas mengajar agama) oleh JAIS (Jabatan Agama Islam Selangor) setelah melalui pembicaraan Mahkamah Syareah Petaling Jaya selama lima tahun sejak April 2006 hingga Mei 2011.



PENGENALAN :



Abdullah Bin Yasin, lahir di Pulau Terong, Kecamatan Belakang – Propinsi Riau – Indonesia pada 5 Julai 1946. Ayahnya Hj Mohd Yasin dan ibunya Fatimah anak seorang ulama terkenal di kawasan Batam, namanya Hj Abdul Ghani Bin Abdul Jalil yang kerana kekhusyuannya beliau mendapat gelaran Haji Kosok yang diambil dari (خشوع ) : Khusyu’ dalam solat.
Read More... (14.22 KB) | (1949 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
ZALIM ADA TIGA JENIS - 016
Tokoh Sunnah ZALIM ADA TIGA JENIS - 016

by Abdullah Yasin

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الظُّلْمُ ثَلاثَةٌ ، فَظُلْمٌ لا يَغْفِرُهُ اللهُ، وَظُلْمٌ يَغْفِرُهُ، وَظُلْمٌ لا يَتْرُكُهُ، فَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَغْفِرُهُ الله فَالشِّرْكُ، قَالَ الله: {إنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ} وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي يَغْفِرُهُ فَظُلْمُ العِباَدِ أَنْفُسَهُمْ فِيمَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ رَبِّهِمْ وَأَمَّا الظُّلْمُ الَّذِي لَا يَتْرُكُهُ اللهُ فَظُلْمُ الْعِبَادِ بَعْضِهِمْ بَعْضًا حَتَّى يَقُصُّ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ . Rasulullah SAW bersabda : Zalim ada tiga jenis : Zalim yang Allah tidak akan ampunkan ; Zalim yang Allah akan ampunkan ; Zalim yang Allah tidak akan tinggalkan. Adapun zalim yang Allah tidak akan ampunkan adalah syirik. Allah berfirman : Sesungguhnya syirik adalah zalim yang amat besar (Luqman : 13) ; Adapun zalim yang Allah akan ampunkan ialah kezaliman manusia terhadap dirinya sendiri dengan melakukan dosa-dosa antara dia dengan Tuhannya ; Adapun zalim yang Allah tidak akan meninggalkannya adalah zalim insan kepada sesama insan sehingga mereka diadili kelak (di akhirat) – ( HR Al-Taualisiy dan Abu Na’im dari Anas Bin Malik – Menurut Syeikh Nasiruddin Albaniy – Hadis Hasan - Lihat Sahih Al-Jaami’ – No 3961 )



Pengajaran Hadis :



1. Berdasarkan hadis sahih di atas bahawa zalim yang dilakukan oleh manusia ada tiga jenis. Ada zalim yang Allah SWT enggan mengampuninya iaitu dosa syirik. Adapun zalim yang Allah bersedia mengampuninya ialah perbuatan dosa-dosa besar kepada Allah selain syirik. Kedua-dua jenis zalim ini termaktub di dalam firman Allah : Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. ( Al-Nisa’/ 4 : 48 )



2. Yang dimaksudkan bahawa dosa syirik tidak akan diampuni Allah ialah jika seseorang mati dalam keadaan syirik, sedangkan dia tidak sempat memohon ampunan atau bertaubat kepada Allah sebelum kematiannya. Orang ini di akhirat kelak tidak akan mendapat ampunan Allah. Berbeza halnya dengan dosa-dosanya kepada Allah selain syirik, seperti minum arak, berjudi, berzina, liwat, semuanya boleh diampuni oleh Allah jika Allah SWT berkehendak, walaupun sebelum mati dia tidak sempat bertaubat kepada Allah. Orang seperti ini menurut Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah dinamakan sebagai “ ‘Ala MasyiatilLaah “ yakni terserah nasibnya kepada Allah. Maksudnya : Terhadap dosa-dosa tersebut kita serahkan kepada Allah, sama ada Allah akan menyiksanya atau sebaliknya mengampuninya. Itu semua urusan Allah, bukan urusan manusia untuk menilai atau menentukannya.
Read More... (5.57 KB) | (1508 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Sempadan Pemisah Antara Mutaqaddimin dan Muta’akhkhirin
Tokoh Sunnah


الحد الفاصل بين المتقدمين والمتأخرين

Sempadan Pemisah Antara Mutaqaddimin dan Muta’akhkhirin
[1]

Oleh: Al-Syaikh Al-Muhaddith Muhammad Al-Amin (www.ibnamin.com)
Diterjemah oleh: Muhammad Fathi Ali (Panel Hadith www.al-fikrah.net ) [2]
Disemak oleh: Mohd `Adlan Mohd Shariffuddin (Panel Hadith www.al-fikrah.net )


الصواب أن عصر السلف الصالح ينتهي بحدود عام 300هـ، فيكون النسائي (وهو آخر الأئمة الستة أصحاب الكتب المشهورة في السنة) هو خاتمة السلف حيث توفي سنة 303هـ. وكل من توفي بعد ذلك لا يعتبر من السلف. هذا نهاية عهد السلف وليس السلفيين، فلا تنافي بين بقاء طائفة على منهج السلف، وبين انقضاء عهد السلف أنفسهم.

وقد ذكر الذهبي في مقدمة الميزان أن نهاية زمن المتقدمين هو رأس الثلاثمئة. وإذا نظرنا فإن الجيل الرابع وهو جيل الآخذين عن أتباع التابعين ومن كبارهم أحمد ومن صغارهم النسائي، فإنه ينتهي بنهاية القرن الثالث.


Yang benar adalah, era Salaf Al-Salih berakhir dengan sempadan tahun 300H. Dan Al-Nasa’i[3] (beliau ialah yang terakhir daripada Imam yang enam, yang menyusun kitab-kitab yang terkenal dalam sunnah) adalah penutup Salaf apabila beliau meninggal dunia pada tahun 303H. Dan semua yang meninggal dunia selepas itu tidak dianggap sebagai daripada Salaf. Ini adalah berakhirnya era Salaf dan bukannya Salafiyyin (pendokong manhaj Salaf). Maka tidaklah bercanggah antara kekalnya satu kumpulan di atas manhaj salaf, dengan berlalunya era Salaf sendiri.

Al-Zahabi telah menyebut dalam muqaddimah Al-Mizan[4] bahawa berakhirnya zaman mutaqaddimin adalah pada awal tahun 300H. Dan apabila kita perhatikan, generasi ke-4 (dan ia adalah generasi yang mengambil ilmu daripada atba’ Al-tabi‘in[5]. Antara senior mereka ialah Ahmad[6] dan antara junior mereka ialah Al-Nasa’i) berakhir dengan berakhirnya kurun ke-3H.
Read More... (12.45 KB) | (2142 reads) 6 comments | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
AGAMA ADALAH NASIHAT
Tokoh Sunnah Assalamualaikum,



( عن أبي رقية تميم بن أوس الداري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الدين النصيحة قلنا : لمن ؟ قال : لله ولكتابه ولرسوله لأئمة المسلمين وعامتهم - رواه مسلم ) Dari Abi Ruqayyah Tmim Bin Aus al-Dary r.a : Sesungguhnya Nabi SAW bersabda : Agama itu nasihat. Kami berkata : Bagi siapa ? Baginda SAW bersabda : Bagi Allah, bagi Kitab-Nya, Bagi Rasul-Nya dan bagi pemimpin-pemimpin kaum muslimin dan orang-orang awam mereka.( HR Muslim )



Beberapa pengajaran yang dapat diambil dari hadis sahih diatas, ialah :



1. Agama yang dimaksudkan disni adalah agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Firman Allah : "Sesungguhnya agama disisi Allah adalah Islam". (Ali Imran:19); "Barangsiapa mencari agama selain Islam, nescaya Allah tidak akan menerimanya, dan di akhirat dia pasti termasuk golongan yang merugi". (Ali Imran:85); Luqman Al-Hakim berkata : "Jika di dunia ini kamu memiliki hanya satu, maka satu-satunya itu hendaklah agama". Pepatah Arab berkata : "Manusia tanpa agama, bagaikan kuda tanpa kekang (hidup liar dan tidak terkawal)".



2. Islam adalah nasehat. Maksudnya : Agar kehidupan manusia terkawal maka agama sangat berguna untuk mengawal agar ia menjadi insan yang baik dan sempurna dan selanjutnya mendapat keredhaan Allah. Agama sangat berperanan membimbing manusia agar menjadi insan yang cemerlang dan bahagia di dunia dan di akhirat. Dan kita mesti ingat bahawa rujukan utama agama Islam adalah Al-Quran dan Sunnah Rasul SAW. Rasul SAW bersabda : "Aku tinggalkan dua perkara, selagi kamu berpegang teguh kepada kedua-duanya maka kamu tidak akan sesat untuk selamanya".



3. Ketika Nabi SAW ditanya : Bagi siapa ? Lalu baginda SAW menjawap : Bagi Allah. Ini tidak bermaksud Allah memerlukan nasehat ! tetapi maksudnya : Kita mestilah beriman dan mentauhidkan Allah, jangan buat syirik, buat suruhan-Nya dan jauhi larangan-Nya, mensyukuri nikmat-Nya dan mengharap redha-Nya; Bagi Kitab-Nya, yakni beriman kepada Al-Quran dan menjadikannya sebagai panduan hidup; Bagi Rasul-Nya, beriman kepada Nabi Muhammad SAW, mencintainya, dan menjadikannya sebagai role model dan teladan dalam segala urusan agama, mencintai sesiapa yang mencintainya dan memusuhi sesiapa saja yang memusuhinya dan sunnahnya.



4. Adapun maksud bagi pemimpin-pemimpin kaum muslimin pula ialah menolong dan menyokong mereka dalam perkara-perkara kebenaran dan keadilan serta patuh kepada mereka dalam urusan kebenaran. Tegur mereka dengan cara yang sopan dan ingatkan mereka ketika lalai melaksanakan kewajipan. Sedangkan bagi orang awam kaum muslimin pula, ialah membimbing mereka ke jalan yang benar, mengawasi mereka daripada jalan yang salah atau sesat, bertolong-tolongan dalam perkara-perkara kebaikan dan ketakwaan, saling hormat menghormati dan saling sayang menyayangi.
Read More... (3.89 KB) | (1327 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Hadith-Hadith Dhaif Haji (Al-`Ulwan - Al-Tharifi - Al-Sa'ad)
Tokoh Sunnah

Lihat disini
(1049 reads) Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Istilah (Hasan / Gharib / Hasan Gharib) disisi Al-Tirmizi
Tokoh Sunnah



مصطلح (حسن/غريب/حسن غريب) عند الترمذي
- الدكتور عبد القادر مصطفى المحمدي -

Istilah (Hasan / Gharib / Hasan Gharib) disisi Al-Tirmizi
- Dr. `Abdul Qadir Mustafa Al-Muhammadi-

oleh:
Al-Akh / Abu Ismaaeel
Muhammad Fathi `Ali Al-Malizy Al-Sakandariy



Maklum bahawa istilah "Hasan" bagi Imam Al-Tirmizi adalah khilaf disisi pengkaji hadith moden, ada yang berpendapat ia sama seperti istilah dalam buku-buku mustolah moden, dan ada yang berpendapat ia bermaksud dhaif, dan pendapat yang menyatakan bahawa maksud "Hasan" disisi Al-Tirmizi sebagai Dhaif adalah juga antara pendapat yang muktabar disisi pengkaji hadith masa kini. Dan saya mengikut dan berpegang dengan pendapat ini.

Jika lama dulu saya pernah kongsikan pendapat syaikh `Abdul `Aziz Al-Tharifi, syaikh `Abdullah bin `Abdulrahman Al-Sa'ad, dan juga jawapan e-mail dari syaikh Dr. Basyar `Awwad Ma'rouf sendiri bahawa mereka berpegang istilah Hasan disisi Imam Al-Tirmizi dalam Sunannya adalah bermaksud Dhaif,

Maka kali ini, disini saya kongsikan pula kalam Dr. Mustafa Al-Muhammadi (murid kepada Dr. Basyar `Awwad Ma'rouf) dalam thesis PHD nya: Al-Syadz wa Al-Munkar wa Ziyadah Al-Thiqah: Muwazanah Baina Al-Mutaqaddimin wa Al-Mutaakhirin (thesis yang diselia oleh guru beliau Dr. Basyar `Awwad sendiri) berkenaan maksud istilah "Hasan / Gharib / Hasan Gharib" disisi Imam Al-Tirmizi dalam Sunannya secara khusus.

Beliau menjelaskan hal ini berkali-kali pada banyak tempat dalam thesis PHD nya, antaranya adalah seperti di bawah:

1- Kata Dr. `Abdul Qadir Mustafa Al-Muhammadi:


أن إطلاق مصطلح"حسن"عند الإمام الترمذي ... في جامعه فإنه خصه لنفسه،فهو يطلقه ويريد به الحديث الضعيف

"...sesungguhnya telah menggunakan istilah "Hasan" disisi Al-Imam Al-Tirmizi ...dalam Jami' nya, sesungguhnya ia adalah istilah yang khusus disisnya, iaitu dia menggunakan dan menginginkan padanya bahawa hadith itu adalah hadith Dhaif..."

- (rujuk: Al-Syadz wa Al-Munkar wa Ziyadah Al-Thiqah: Muwazanah Baina Al-Mutaqaddimin wa Al-Mutaakhirin, nukilan terpotong, m/s 334)

2- Kata beliau lagi:

وقد اتضح لنا مما سلف أنه يريد بالحديث إذا حسنه في جميعه خاصة أنه "معلول" كما بينه في علله الملحق بالجامع

"dan telah kita jelaskan (dalam perbincangan - pent) sebelum ini, sesungguhnya apa yang diinginkan dengan sesuatu hadith yang dihasankan nya (iaitu Imam Tirmizi -pent) dalam kitab Jami' nya (Sunan Tirmizi) secara khusus ialah bermaksud hadith itu "Ma'lul (cacat / dhaif - pent), sebagaimana yang telah di jelaskan oleh beliau sendiri dalam i'lal nya yang tercantum dalam kitab Jami'nya (iaitu bab akhir Sunan Tirmizi -pent)

- (rujuk: Al-Syadz wa Al-Munkar wa Ziyadah Al-Thiqah: Muwazanah Baina Al-Mutaqaddimin wa Al-Mutaakhirin, nukilan terpotong, m/s 336)

3- kata nya lagi:

فالخلاصة:... إذا حكم عليها بأنها حديث "حسن" أو "حسن غريب" أو "غريب" , وعرفنا مراده من قوله: حسن أو غريب كما أسلفناه: أنه يريد به الحديث المعلول

"maka kesimpulannya:....apabila beliau menghukum atas sesuatu hadith itu dengan katanya "Hasan" atau "Hasan Gharib" atau "Gharib", dan telah kita jelaskan apa yang diinginkan dengan katanya: Hasan atau Gharib sebagimana yang telah disebut ialah sesungguhnya beliau mengingin akan padanya hadith itu ma'lul (cacat/ dhaif)

- (rujuk: Al-Syadz wa Al-Munkar wa Ziyadah Al-Thiqah: Muwazanah Baina Al-Mutaqaddimin wa Al-Mutaakhirin, nukilan terpotong, m/s 336)

Lihat disini
Read More... (588 Bytes) | (1527 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Syeikh Muqbil Menjawab Isu Mutaqaddimin dan Mutaakhirin
Tokoh Sunnah


فرق بين منهج المتقدمين والمتأخرين

Perbezaan antara Manhaj Al-Mutaqaddimin dan Al-Mutaakhirin


Al-`Allamah Al-Muhaddith Al-Syaikh /Abi `Abdulrahman
Muqbil bin Hadi Al-Wadiee’ (rahimahullah)

Di terjemah oleh:
Abu Ismaaeel / Muhammad Fathi `Ali Al-Malizy Al-Sakandariy

Di semak oleh:
ADÖULINÉ Lacharouphe / Mohd `Adlan Mohd Sharifuddin





السؤال79

هل هناك فرق بين منهج المتقدمين والمتأخرين في تصحيح الأحاديث وتضعيفها مع التفصيل إن كان هناك تفصيل؟


Soalan ke-79:

Adakah disana terdapat perbezaan antara manhaj Al-Mutaqaddimin dan Al-Mutaakhirin dalam bab pensahihan dan pendhaifan hadith bersama perincian, jika terdapat perincian?

الجواب

نعم يوجد فرق، فالمتقدمون أحدهم يعرف المحدث وما روى عن شيخه وما روى عنه طلبته ويحفظون كتاب فلان، فإذا حدث بحديث يقولون: هذا ليس من حديث فلان


Jawapan:


Ya, terdapat perbezaan (dalam manhaj –pent). Maka mutaqaddimun, setiap seorang daripada mereka mengetahui muhaddith (iaitu perawi -pent) dan apa yang diriwayatkan daripada gurunya, dan apa yang diriwayatkan daripadanya oleh murid-muridnya. Dan mereka menghafaz kitab si fulan. Dan apabila diceritakan dengan suatu hadith, mereka berkata: Ini bukan daripada hadith si fulan.


وأنا أعجب من شدة انتقادهم ومعرفتهم، ففي ترجمة عبدالله بن دينار في "الضعفاء" للعقيلي، ذكر العقيلي كم روى واحد من الأئمة عن عبدالله بن دينار، مثل شعبة، ومالك، وسفيان بن عيينة، وسفيان الثوري، وكذا الاختلاف بين الإمام أحمد، وعلي بن المديني في شأن أيهما أعلم مالك أم سفيان بن عيينة بالزهري، فالإمام أحمد يقول: روى ابن عيينة كذا وكذا من الأحاديث ووهم في كذا وكذا، ويقول: روى مالك أحاديث أكثر من ابن عيينة، وأوهامه أقل من ابن عيينة



Dan aku (iaitu syaikh Muqbil) berasa sangat ta’jub (iaitu sangat kagum -pent) dengan ketepatan dan kejituan mereka (para huffaz Al-Mutaqaddimin –pent) dalam memberikan kritikan dan mengetahui mereka (akan sesuatu hadith dan riwayat –pent) , (contohnya –pent) dalam perihal biografi `Abdullah bin Dinaar dalam kitab “Al-Dhu’afa” oleh Al-‘Uqailiy, telah menyebut oleh Al-`Uqailiy akan jumlah bilangan daripada para imam-imam yang telah meriwayatkan dari `Abdullah bin Dinaar, seperti Syu’bah, Malik, Sufyan bin `Uyainah, Sufyan Al-Thauriy. Dan (contoh yang lain juga adalah seperti –pent) perbezaan pendapat antara Imam Ahmad dan Imam `Ali ibn Madini berkenaan siapakah yang lebih mengetahui (akan riwayat-riwayat –pent) dari Al-Zuhri, adakah Malik atau Sufyan bin `Uyainah? Maka kata Imam Ahmad: telah meriwayatkan Ibn `Uyainah sekian sekian dari beberapa hadith (dari Al-Zuhri –pent) dan dia silap pada sekian sekian, dan katanya: telah meriwayatkan Malik akan hadith-hadith yang banyak dari Ibn `Uyainah (dari Al-Zuhri –pent) dan kesilapannya adalah lebih sedikit dari Ibn `Uyainah”.


فهم لا يماثهم أحد، والمعاصرون لا يعدو أحدهم أن يكون باحثًا أما كتب "العلل" فالمعاصرون لا يتحرون في هذا،وكذلك زيادة الثقة، والشاذ، فربما يغتر أحدهم بظاهر السند ويحكم على الحديث بظاهر السند، وقد سبقه المتقدمون وحكموا عليه بأنه حديث معل



Dan mereka, tiada sesiapa pun yang dapat menandingi mereka (iaitu para huffaz Al-Mutaqaddimin -pent). Maka Al-Mu`asirun (iaitu Ahli Hadith Moden -pent), mereka itu tidak lebih daripada pengkaji sahaja. Adapun kitab-kitab `ilal, maka Al-Mu`asirun (iaitu Ahli Hadith Moden -pent), tidak mengkaji dalam hal ini. Begitu juga dengan Ziyadah Siqah dan Syaz. Maka mungkin seseorang daripada mereka (iaitu Al-Mu’asirun -pent) tertipu dengan zahir sanad, dan mereka menghukum ke atas sesuatu hadith dengan zahir sanad ini. Dan sesungguhnya Al-Mutaqaddimun telah lama mendahului mereka (dalam menghukum hadith ini), dan mereka telah menghukum ke atasnya bahawasanya ia adalah hadis cacat (disebabkan mereka dapat mengacam kecacatan yang tersembunyi pada hadith itu –pent).

فينبغي أن تعرض كتب المتأخرين على كتب "العلل" حتى تعرف أخطاؤهم فإن لهم أخطاء كثيرة بالنسبة إلى العلماء المتقدمين، ولا يقال: كم ترك الأول للآخر، في علم الحديث


Maka adalah perlu untuk meneliti kitab-kitab Al-Muta’akhirin ke atas kitab-kitab `ilal, sehingga diketahuï kesalahan-kesalahan mereka (Al-Muta’akhirin), kerana mereka mempunyai banyak kesalahan jika dinisbahkan kepada (penilaian dan hukuman hadith yang jitu oleh –pent) `ulama’ Al-Mutaqaddimin. Dan tidaklah dikatakan: Berapa banyakkah orang-orang yang awal meninggalkan untuk orang-orang yang akhir? Dalam ilmu hadith.

أروني شخصًا يحفظ مثل ما يحفظ البخاري، أو أحمد بن حنبل، أو تكون له معرفة بعلم الرجال مثل يحيى بن معين، أو له معرفة بالعلل مثل علي بن المديني، والدارقطني، بل مثل معشار الواحد من هؤلاء، ففرق كبير بين المتقدمين والمتأخرين


Tunjukkan saya seseorang yang menghafaz sebagaimana apa yang dihafaz oleh Al-Bukhari atau Ahmad bin Hanbal, atau yang mempunyaï pengetahuan tentang ilmu Al-Rijal seperti Yahya bin Ma`in, atau yang mempunyaï pengetahuan tentang `ilal seperti `Ali bin Al-Madini dan Al-Daraqutni, bahkan, satu persepuluh daripada mereka? Maka (ketahuilah sesungguhnya memang –pent) terdapat perbezaan yang besar antara Al-Mutaqaddimin dan Al-Muta’akhirin.

Lihat Di Sini
Read More... (535 Bytes) | (1281 reads) 1 comment | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Pujian Para Ulama Terhadap Syaikh Al-Albani
Tokoh Sunnah Pujian Para Ulama Terhadap Syaikh Al-Albani

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لهذِهِ الأمَّةِ عَلَى رأْسِ كلِّ مائةِ سنةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَها

Artinya: “Sesungguhnya Allah senantiasa akan membangkitkan untuk umat ini, pada setiap akhir seratus tahun, seorang yang akan mentajdid agamanya.”
[Hadits shahih riwayat Abu Dawud, juga dishahihkan al-Albani dalam Sunan Abu Dawud no.4291 dan Silsilah Hadits Shahih no.148]

Pujian Ulama Kepada Syaikh al Albani rahimahullah:

(1) Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz rahimahullah mengatakan, “Saya tidak pernah mengetahui seorang pun di atas bumi ini yang lebih alim dalam bidang hadits pada masa kini yang mengungguli Syaikh al Albani rahimahullah” (Majalah ash Shalah, Yordania th. 4 Edisi 23/Sya’ban/th. 1420 H., hal. 76)

(2) Syaikh bin Baz rahimahullah juga mengatakan, “Syaikh Muhammad Nashiruddin al Albani adalah mujaddid zaman ini dalam dugaanku, wallahu a’lam”

(3) Syaikh Muhammad bin Shalih al Utsaimin rahimahullah berkata mensifati Syaikh al Albani, “Ahli hadits negeri Syam, pemilik ilmu yang sangat luas tentang hadits secara riwayah dan dirayah. Allah Ta’ala menganugerahkan manfaat yang banyak kepada manusia melalui karya-karya ilmiahnya berupa ilmu dan semangat mempelajari ilmu hadits” (Hayatul Albani II/543 oleh Muhammad bin Ibrahim ays Syaibani)

(4) Syaikh al Utsaimin juga berkata, “Imam ahli hadits. Saya belum mendapati seorang pun yang menandinginya di zaman ini” (Kaset Majalis Huda wa Nur Aljazair no. 4 tanggal 9/Rabi’ul Awal 1420 H)

(5) Pujian Asy Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin rohimahullohu, “Yang saya ketahui tentang Syaikh, dari pertemuan saya dengan beliau –dan itu sangat sedikit- bahwa beliau sangat teguh di dalam mengamalkan As Sunnah dan memerangi bid’ah, baik dalam aqidah maupun amaliyah. Dan dari telaah saya terhadap karya tulis beliau, saya mengetahui bahwa beliau memiliki ilmu yang luas di dalam hadits, riwayat maupun dirayat. Dan bahwasannya Alloh memberikan manfaat yang banyak dari karya tulis beliau, baik dari segi ilmu maupun metodologi….” (Shahih At-Targhib Wa At-Tarhib” jilid 1)

SUMBER: http://sunniyun.wordpress.com/2009/12/31/pujian-para-ulama-terhadap-syaikh-al-albani/
Read More... (3.23 KB) | (1562 reads) comments? | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 0
Mengenali Syeikh Umar al-Fullatah
Tokoh Sunnah

Nama penuh beliau; Umar bin Muhammad Bakr al-Fullani, lebih terkenal dengan nama al-Fullatah. Fullani nisbah kepada satu kabilah di negara Afrika.

Kelahiran beliau; Pada tahun 1345 Hijrah, iaitu dalam perjalanan ke Makkah, sedang ibubapanya berhijrah dari Afrika, perjalanan mengambil masa setahun sampai ke Makkah. Tempat bermalam di dalam perjalanan tersebut, hingga sudah hampir dari Makkah, beliau diperanakkan. Beliau pernah menyebut, Dengan kehendak Allah, ibubapa memulakan perjalanan berdua, dan berakhir dengan menjadi tiga; iaitu lahirnya beliau hingga mereka berjumlah tiga (pada akhir perjalanan ke Makkah-pen)

Pendidikan; selepas setahun kelahirannya, mereka sekeluarga berpindah ke kota Madinah, dan bermastautin di situ. Memulakan pendidikannya dengan belajar menulis dengan Syeikh Muhammad bin Salim, kemudian memasuki Dar Ulum Syar'iyyah hingga tamat peringkat rendah. Pada tahun 1363 Hijrah, beliau memperoleh sijil persekolahan rendah dari Pusat Pendidikan Awam. Seterusnya, mendaftar di Dar Hadith hingga memperolehi sijil sekolah menengah pada tahun 1367 Hijrah. Beliau tekun melazimi berguru dengan Syeikh Abd Rahman bin Yusuf al-Afriki hingga banyak mendapat manfaat ilmu darinya, selain berguru dengan masyayikh lain serta memperoleh manfaat ilmu. Namun, beliau banyak mendapat faedah ilmu dari Syeikh Abd Rahman bin Yusuf al-Afriki, dengan sebab ketekunannya belajar di bawah bimbingannya. Kemudian, beliau mengajar di Dar Hadith serta beberapa tempat lain. Selepas gurunya, Syeikh Abd Rahman bin Yusuf al-Afriki meninggal dunia, pada masa itu, Syeikh Umar adalah pengurus, beliau menggantikan tempat gurunya, rahimahullah.

Manhaj dan aqidah beliau; ulasan Syeikh Abd Muhsin, bahawa aqidahnya (Syeikh Umar) adalah aqidah salaf dan mengikuti manhaj mereka, teguh berpegang dengan apa yang datang dari Allah Taala (Al-Quran) dan RasulNYA (Sunnah) s.a.w, selain dalam ilmunya mengenai dalil, serta mencontohi athar para salafussoleh. Dan beliau membenci manhaj-manhaj yang bertentangan manhaj salafussoleh.

Mengenai dakwah; Beliau merupakan seorang pendakwah yang berjaya, disebabkan kepetahannya, uslub penyampaian yang baik, juga kerana sifat ikhlas, jujur dalam menyampai nasihat-nasihatnya. Dan dakwahnya membawa manfaat bagi sesiapa yang mendengarnya. Salah satu sesi kuliah beliau yang saya hadiri - antaranya kuliah semasa musim haji, saya mendapati, apabila beliau bercakap tentang dakwah kepada Allah Taala atau sedang mengajar ilmu, kebanyakan hadirin memberi sepenuh perhatian terhadap beliau. Ini disebabkan kefasihannya, balaghahnya dan tingginya ilmu pengetahuan dimilikinya selain kualiti penyampaiannya yang amat bermutu dalam sesuatu bab yang sedang diterangkan atau dijelaskan oleh beliau.

Syeikh Umar al-Fullatah bersungguh-sungguh dalam usaha berdakwah ke jalan Allah Azza Wajalla menerusi sesi mengajarnya di Masjid Nabawi, mahupun ketika menjadi jurucakap kepada jemaah haji kerana sejak dilantik dalam Lembaga Kajian Ilmiah, Fatwa dan Dakwah pada tahun 1392 Hijrah hingga sebelum meninggal dunia, beliau melibatkan diri sepenuhnya dalam usaha memahamkan agama (kepada orang lain-pen), dan banyak pendengar dari kalangan jemaah haji mendapat manfaat ilmu daripada beliau. Begitu juga, ketika menjadi guru (dan pentadbir -pen) di Universiti Islam (Madinah), tetap meneruskan usaha berdakwah ke jalan Allah. Selain itu, beliau mengajar ketika cuti musim panas di samping simposium-simposium anjuran pihak universiti termasuk menyampaikan dakwah di setiap negara yang dikunjunginya.

Rujukan:

Syeikh Umar bin Muhammad Fullatah; bagaimana saya mengenalinya oleh Syeikh Allamah al-Muhaddith, Abd Muhsin bin Hammad al-Abbad al-Badr

الشيخ عمر بن محمد فلاته رحمه الله وكيف عرفت
Read More... (183 Bytes) | (985 reads) 1 comment | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
Kisah TAUBAT Seseorang Yang Menuduh Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab
Tokoh Sunnah Syaikh Muhammad bin Ibrahim Alu Syaikh (wafat 1389 H) rahimahullah mengatakan:

“Aku sekarang akan menyebutkan sebuah kisah tentang Abdurrahman al-Bakri, salah seorang penduduk Najd.

Pada mulanya ia adalah seorang thalibul ‘ilmi (penuntut ilmu) yang belajar pada pamannya, yaitu Syaikh Abdullah bin Abdullathif Alu Syaikh dan para Syaikh yang lain. Kemudian beliau ingin membuka madrasah di Aman.

Di sana beliau mengajarkan Tauhid dari biaya sendiri. Apabila harta yang dimilikinya telah habis, maka beliau mengambil barang dagangan dari seseorang dan pergi ke India. Terkadang beliau menghabiskan waktu selama setengah tahun di India.

Syaikh al-Bakri mengatakan :

“Aku pernah berada di sisi sebuah masjid di India. Di sana terdapat seorang guru, yang mana apabila seusai mengajar mereka melaknat Ibnu Abdul Wahhab, yakni Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab.

Apabila keluar masjid beliau melewatiku. Dan ia mengatakan:

“Aku bisa berbahasa arab, akan tetapi aku ingin mendengarnya dari Orang Arab.” Lalu iapun minum air dingin di tempatku.

Aku merasa sedih dengan apa yang telah dia lakukan dalam ceramahnya. Lalu aku berbuat siasat dengan mengundangnya (ke tempatku) dan aku mengambil kitab at-Tauhid, aku cabut sampulnya dan aku letakkan di rak dalam rumahku sebelum dia datang.

Ketika dia telah hadir, aku berkata kepadanya : “Apakah anda mengizinkan aku untuk membawakan semangka (ke sini) ?”. Lalu akupun pergi.

Ketika aku kembali ternyata dia sedang membaca buku tersebut dan menggerak-gerakkan kepalanya.

Ia berkata : “Karya siapakah kitab ini? Judul-judulnya mirip dengan judul-judul kitab al-Bukhari, ini demi Allah judul-judul al-Bukhari.”

Aku menjawab : “Aku tidak tahu!”. Lalu aku katakan kepadanya: “Bagaimana sekiranya kita pergi ke Syaikh al-Ghazawi untuk menanyakan masalah ini,” yang mana beliau adalah seorang pemilik perpustakaan, dan beliau telah memiliki bantahan terhadap kitab Jami’ al Bayan.

Lalu kami pun masuk kepada beliau dan aku berkata kepada al-Ghazawi: “Aku memiliki beberapa lembaran. Syaikh ini menanyakan kepadaku siapakah yang menulis kitab ini ? akupun tidak tahu.”

Al-Ghazawi paham dengan keinginanku. Lalu beliau memerintahkan seseorang untuk mendatangkan kitab Majmu’ah at-Tauhid (kumpulan kitab tauhid), lalu dibawakan kepada beliau, kemudian mencocokkan antara keduanya, lalu beliau mengatakan : “Ini adalah karya Muhammad bin Abdul Wahhab.”

Orang Alim dari India tadi marah dan mengatakan dengan suara yang tinggi: Orang Kafir itu….!!!!!!”

Kamipun diam, diapun lalu diam sejenak. Sesaat kemudian kemarahannya mereda dan iapun beristirja’ (mengucapkan innalillah wa inna ilaihi raaji’un).

Ia berkata: “apabila kitab ini adalah karya beliau, maka sungguh kami telah menzhaliminya”.

Kemudian beliaupun setiap hari mendoakan untuk Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab dan murid-muridnya pun juga mendoakan bersamanya.

Lalu tersebarlah murid-muridnya di India. Apabila mereka selesai membaca, mereka semuanya mendoakan untuk Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab.”

[Fatawa wa Rasa'il asy-Syaikh Muhammad bin Ibrahim Alu Syaikh 1/75-76, sebagaimana dalam kitab 'Inayah al-'Ulama bi Kitab at-Tauhid, Hal.44, karya Abdul Ilah bin Utsman asy-Syayi', Dar Thaibah. Cet.1, 1422 H, Riyadh]

Sumber: Majalah adz Dzakiirah Vol.8 Edisi 60 Th.1431/2010 Hal.57-58


http://alqiyamah.wordpress.com/2010/04/07/kisah-taubat-seseorang-yang-menuduh-syaikh-muhammad-bin-abdul-wahhab-rahimahullah-sesat/
Read More... | (2126 reads) 2 comments | Printer Friendly Page  Send to a Friend | Score: 5
« Prev
 1   2   3   4   5   6   7   8 
Next »
Toggle Content Hadith Today
Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan aku menyembelih unta-untanya (sembelihan ketika haji). Baginda memerintahkan agar aku mensedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya). Baginda juga memerintahkan agar aku tidak memberikan kepada al-Jazzar (penyembelih dan pelapah) sedikit pun darinya

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 75
Bots: 2
Total: 77
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster