Community Forums
[ZAKAT] semuanya tentang zakat
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3 ... 17, 18, 19  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Thu Sep 04, 2008 12:15 pm
Reply with quote

berapa kadar zakat harta?

berapa nisab zakat harta?

adakah gaji bulanan dikenakan zakat?

kalau saya ada simpnan 10,000 dan tidak dikeluarkan...adakah kene zakat selepas setahun?

kalau saya ade harta yang kene zakat dalam bank...bile nak cukup haul je saya keluarkan seringgit untuk mengelak zakat..salah ke?
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: semuanya tentang zakat
Posted: Thu Sep 04, 2008 3:38 pm
Reply with quote

Jawab:
Zakat atas harta ialah pendapatan hasil dari sewa tanah, bangunan, kereta, emas yang diniagakan, saham, bon dan pelaburan...

1. Kadar zakat harta = 2,5%
2. Nisab zakat harta = mencapai nilai 85g emas
[Jika nilai emas semasa ialah RM 100/gm, maka nisabnya = RM 8500
(al-Qardhawi, Fiqhuz Zakat, 1/483-484)

3. Gaji bulanan atau zakat gaji dan upah (salary and wages) juga dikenakan zakat. Ia adalah zakat Maal al-Mustafad atau harta perolehan. Ini adalah ijtihad syaikh Muhammad al-Ghazali (al-Islam a al-Awda' al-Iqtisyodiyah (166), al-Qaradhawi, FZ, 1/514)

4. Simpanan RM 10K itu adalah di bawah zakat wang simpanan

nisabnya ialah melebihi nilaian mas 85g dan cukup haul. Jika genap haul anda mengeluarkan supaya ia sentiasa tidak cukup nisab, maka ia petanda kita tidak memahami ruh zakat, iaitu menyuburkan harta dan membersihkannya. Sebab itu dinamakan zakat yg bererti menyucikan ruh (pemilik harta) dan harta itu sendiri.
Dalilnya:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا
AQT 9:103 [Ambillah zakat dari sebagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka ] WA

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Fri Sep 05, 2008 4:39 am
Reply with quote

maknanya kalau harta tu bawah 8,500 tak kene zakatlah ek
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Fri Sep 05, 2008 6:37 am
Reply with quote

IM83,
masuk IM tahun 83 atau lahir tahun 83?

bukan RM 8500. itu cuma anggaran.
nilai sebenar ialah nilaian bg 85gm emas mengikut harga pasaran semasa harta itu dikira. Buat masa ni harga emas amat mahal.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Fri Sep 05, 2008 6:59 am
Reply with quote

oho..thanks ustaz

lahir 83..minat im.hehe

ustaz plak...nape lari dari al-ahkam


merajuk ke...hehe
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Fri Sep 05, 2008 7:04 am
Reply with quote

itu kena baca sejarah penubuhan AFN (10 siri), cuba selongkar archive AFN
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Fri Sep 05, 2008 3:29 pm
Reply with quote

ok dah baca..maaf kerana mcm mengungkit je..ape2 hal pun saya nak tanya lagi

siapa ade ternakan selain daripada al-an am boleh dikenakan zakat?contohnya die bela itik banyak ke...
Back to top
View user's profile
Adros
Beginner



Joined: Jul 17, 2008
Posts: 26
Location: Riyadh-KSA/Tronoh-Perak-M'sia

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Sat Sep 06, 2008 9:40 am
Reply with quote

Salam'alaik.
Sekitar Zakat Fitrah.
Saya berada di luar sempadan M'sia bagi tempuh sepanjang Ramadhan & akan hanya pulang di pagi Aidilfitri (insyaAllah). Keluarga saraan berada di Ms'ia!
Apakah boleh saya 'tunaikan' tuntutan zakat ini melalui 'on-line' (jika ada) atau boleh di selesaikan di negara tempat kita bermuamalah?

Terima kasih didahulukan.
\Adros
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Sat Sep 06, 2008 3:26 pm
Reply with quote

Fatwa al-Qardhawi, zakat fitrah dikeluarkan di tempat kita menyambut idil fitri. Maka Online kan aje.
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
abuirfan
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 4409
Location: Exist Far Beyond Your World

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Mon Sep 08, 2008 1:14 pm
Reply with quote

ikhwanmuslimin83 wrote:

lahir 83..minat im.hehe

Alang-alang dah ada kat kaherah tu tinjau-tinjau la IM kat sana terus .. thehehehee... :good

_________________
“Terimalah apa yang mudah dari akhlak mereka dan perintahkanlah orang lain mengerjakan yang ma’ruf serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh. (Al-A’raaf : 199)” - http://abuirfan.org
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Mon Sep 08, 2008 1:21 pm
Reply with quote

shhhhh...hehe
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Mon Sep 08, 2008 3:21 pm
Reply with quote

eh eh..IM83 ni dok ngaji Cairo ka? bidang apa? medic
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
azruldamasutra
Student L6



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 1253

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Mon Sep 08, 2008 5:20 pm
Reply with quote

Salam akhi...

Masa kat kampung, ana selalu dgr kalu parent ana bagi zakat kat jiran2 yang cukup syaratnya, ayah saya akan cakap "ni zakat ambo deh"....

Memang kena sebut ke atau cam ne....(teringin untuk keluar zakat sendiri..ameeeen)

_________________
www.mymaktabaty.com/20...an_06.html

pkspiyungan.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Tue Sep 09, 2008 1:33 am
Reply with quote

Wassalamualakum
Abdullah_Ukay

Itu zakat fitrah, majlis agama benarkan kita keluarkan sendiri. Misalnya si A ada lima anak, maka dia kena keluarkan 7 unit zakat fitrah (RM 5.20 X 7=RM 36.40. Tapi Majlis agama bagi setiap orang keluarkan terus zakat tu kepada asnaf mengikut formula yg ditetapkan oleh pejabat negeri masing-masing. Mungkin, 4 bahagian kena serah ke amil zakat yg dilantik dan 3 bahagian di agih sendiri.

Bila kita keluarkan sendiri kepada asnaf (yg layak menerima zakat), maka boleh menyebut " ini zakat ambo" atau tak payah cakap pun tak apa. Selalunya kena cakap, sebab penerima selalunya akan tanya, "duit apa ni nak oii..:
Selalunya kalau keluar sendiri, kita keluar lebih sikit. Kalau kita keluarkan RM 5.20 susah pulak , maka bagi je RM 10.00 (selebihnya sedeqah.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ikhwanmuslimin83
Student L2



Joined: Aug 28, 2008
Posts: 304

PostPost subject: Re: [ZAKAT] semuanya tentang zakat
Posted: Tue Sep 09, 2008 3:51 am
Reply with quote

thtl wrote:
eh eh..IM83 ni dok ngaji Cairo ka? bidang apa? medic

rahsia...hehe

:punk3
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 19
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3 ... 17, 18, 19  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Jika engkau tidak malu maka perbuatlah apa yang engkau suka.

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 87
Bots: 0
Total: 87
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster