Community Forums
Munjiyat & Mathurat
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
CariilmU
Student L3



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 621
Location: Selangor

PostPost subject: Munjiyat & Mathurat
Posted: Fri Jan 30, 2009 6:53 am
Reply with quote

Assalamualaikum

1. Minta pendapat ustaz/protaz berkenaan amalan membaca Munjiyat atau Mathurat (M&M)..

2. Bolehkah kita mengamalkan zikir menggunakan sebahagian ayat al Quran, contoh seperti yang terdapat di dalam (M&M) untuk amalan tiap2 hari?

_________________
'Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu. Masukkanlah kami di kalangan hambaMu yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat' Amin
Back to top
View user's profile
Asy-Syafiie
Panel Fiqh



Joined: Jan 26, 2009
Posts: 3682

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:42 am
Reply with quote

Kebanyakan zikir atau doa yg terkumpul dalam mathurat ialah zikir2 yg warid dan benar datang dari Nabi saw termasuklah ayat2 al-Quran seperti ayatulkursi dan 3qul. Namun, masih terdapat dlm mathurat zikir2 yg warid melalui hadis2 yg lemah. Sebagao alternatif lan anda digalakkan membeli buku / kitab perisai muslim yg diterjemahkan oleh ustaz abdul basit yg asal dr kitab hisnulmuslim... dlm tu hds2nya lebih kuat.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:01 am
Reply with quote

Assalamualaikum wbt,

Munjiyat tu apa?
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
hakim_hulaimi
Pro Sunnah



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 3677
Location: Johor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:03 am
Reply with quote

Munjiyat bermaksud zikir munajat kot? Contohnya yang Dr Badrul Amin tu buat kaset tu...
_________________
25tahun
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:16 am
Reply with quote

hakim_hulaimi wrote:
Munjiyat bermaksud zikir munajat kot? Contohnya yang Dr Badrul Amin tu buat kaset tu...
Macam bid'ah sahaja kalau zikir-zikir yang tidak Ma'thur, apatah lagi dibaca dengan mendayu-dayu dan bernasyid.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
hakim_hulaimi
Pro Sunnah



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 3677
Location: Johor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:21 am
Reply with quote

Zikir munajat ni famous jugak di kalangan masyarakat... Lebih famous dari zikir mathurat... Tambah-tambah kalau yang menjadi tekong tu merdu suaranya... Biasanya kalau ada program qiamullail, sebelum atau selepas solat akan dibuatlah zikir munajat ni...
_________________
25tahun
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
CariilmU
Student L3



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 621
Location: Selangor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 3:12 pm
Reply with quote

Munjiyat ni lebih kurang Mathurat. Di dalamnya ada zikir ayat2 al-Quran yang telah diamalkan oleh keluarga Maulana Zakariya Al-Kandahlawi tetapi tiada zikir daripada hadis. Di akhir Munjiyat tersebut ada Doa Abu Darda..

Biasanya kedua2 Mathurat dan Munjiyat ni banyak terdapat di kedai buku keagamaan. Kadang2 di Pasar Malam pun ada.

_________________
'Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu. Masukkanlah kami di kalangan hambaMu yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat' Amin
Back to top
View user's profile
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:11 pm
Reply with quote

Munjiyat ke Manzil?
kalu Manzil rajin la dgr...

_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
ibnu_ishaq
Student L2



Joined: Dec 18, 2008
Posts: 377

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:30 pm
Reply with quote

hizib camne plak?
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:35 pm
Reply with quote

Hizib pun byk
Ada Hizb Bahr
Hizb Nawawi

_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
CariilmU
Student L3



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 621
Location: Selangor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:40 pm
Reply with quote

Munjiyat.. Ayat2 yang juga terdapat dalam Manzil
_________________
'Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu. Masukkanlah kami di kalangan hambaMu yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat' Amin
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:53 pm
Reply with quote

Ikut apa yang ada dalam sunnah Rasul cukup, mana yang kita tidak pasti, tinggalkan, berapa banyak sunnah yang kita masih tak buat.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
CariilmU
Student L3



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 621
Location: Selangor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 4:57 pm
Reply with quote

Tau.. zikir dalam hadis sahih banyak.. cuma nak tahu tentang kerasionalan/keafdalan menggunakan Mathurat & Manzil. Pengalaman yang diberitahu kepada ana... Berfaedah baca.. Kalau tak baca satu hari rasa macam tak lengkap je hari tu.. lebih kurang
_________________
'Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu. Masukkanlah kami di kalangan hambaMu yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat' Amin
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:03 pm
Reply with quote

Kalau zikir-zikir dalam tu ada dari Sunnah Rasul amalkan, kalau tak, tak payah amal. Itu jawapan mudahnya, saya pun belum pernah tengok detil Manzil ni apa benda, yang saya pernah baca dalam sebuah buku yang dia sebut tentang ayat-ayat Manzil, dari ayat-ayat al-Quran.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
CariilmU
Student L3



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 621
Location: Selangor

PostPost subject: Re: Munjiyat & Mathurat
Posted: Sat Jan 31, 2009 5:10 pm
Reply with quote

Betul. Ayat2 dalam Manzil seperti di bawah:

1. Fatihah
2. Al-Baqarah - ayat 1-5, 163, 255-257, 284-286
3. Ali-Imran - ayat 18, 26-27
4. Al-A'raf - ayat 54-46
5. Al-Isra' - ayat 110-111
6. Al-Mukminun - ayat 115-118
7. As-Soffat - ayat 1-11
8. Ar-Rahman - ayat 33-40
9. Al-Hasyar - ayat 21-24
10. Al-Jin - ayat 1-4
11. Al-Kafirun
12. Al-Ikhlas
13. Al-Falaq
14. Al-Anas

_________________
'Ya Allah, matikanlah kami dalam keadaan beriman kepadaMu. Masukkanlah kami di kalangan hambaMu yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat' Amin
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 3
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Jika seorang menceritakan suatu hal padamu lalu ia pergi, maka ceritanya itu menjadi amanah bagimu untuk menjaganya.

-- HR. Abu Daud dan al-Tirmizi

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 85
Bots: 2
Total: 87
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster