Community Forums
hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
badzkun
Beginner



Joined: Jun 20, 2010
Posts: 51

PostPost subject: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:20 pm
Reply with quote

news terbaru

www.sinarharian.com.my...ah-1.17531

Quote::

SHAH ALAM - Biro Mahasiswa Angkatan Muda Keadilan (AMK) berjanji akan menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika berjaya menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13.

Pengarah Bironya, Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, ini merupakan salah satu usaha merubah sistem pembiayaan pengajian tinggi kerana sistem yang sedia ada adalah tidak sesuai dan perlu diganti segera.

Katanya, PTPTN merupakan badan berkanun yang terpaksa mencari sumber lain untuk bertahan sedangkan, ia tidak sewajarnya mengenakan faedah kepada peminjamnya seperti yang dibuat oleh bank.

“PTPTN sepatutnya memberikan fasiliti pendidikan terbaik kepada mahasiswa dan bukannya membebankan mahasiswa, sebaliknya ia menjadi kepada sistem yang diwujudkan di mana sistem ini.”

“Sekiranya berjaya memegang tampuk kuasa kelak, kami akan melihat kembali kaedah pembiayaan kembali pinjaman di mana mahasiswa hanya akan diwajibkan membayar balik pinjaman selepas enam bulan bekerja tetap,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Beliau menambah, apa yang berlaku sekarang, pelajar perlu membuat bayaran balik selepas enam bulan tamat pengajian.

Dalam pada itu, pihaknya juga akan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dan akta-akta lain yang menyekat mahasiswa.

“Pakatan Rakyat melalui muafakat Buku Jingga dan AMK melalui Dokumen Harapan Baru Mahasiswa Malaysia meletakkan komitmen untuk memberi ruang kepada mahasiswa di dalam membina negara bangsa,” katanya.

p/s mod kalau dah ada boleh delete.
Back to top
View user's profile
reyricial
Dalam Perhatian



Joined: Oct 02, 2010
Posts: 1522

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:34 pm
Reply with quote

kadang2 aku terkonfius dengan definisi politik wang.
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:34 pm
Reply with quote

That's a good move, but why don't you start, let say, at UNISEL or KUIS first? give them free education, free meals, everything's free, than you can walk the talk....
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
badzkun
Beginner



Joined: Jun 20, 2010
Posts: 51

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:41 pm
Reply with quote

ladiaas wrote:
That's a good move, but why don't you start, let say, at UNISEL or KUIS first? give them free education, free meals, everything's free, than you can walk the talk....

setuju.. patut dier org bagi contoh dulu.. Yes but maybe dier org tak janji masa pilihanraya dulu kot..

but is it possible?
Back to top
View user's profile
salmonella
Student L4



Joined: Oct 19, 2010
Posts: 711
Location: KL

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 2:04 pm
Reply with quote

Macam mana mereka yang dah bayar penuh hutang PTPTN atau separuh daripadanya? Tak ke rugi dan berlaku tak adil?
_________________
"dia pukul aku, dia yang menangis... dia maki aku, dia yang mengadu..."
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 2:12 pm
Reply with quote

salmonella wrote:
Macam mana mereka yang dah bayar penuh hutang PTPTN atau separuh daripadanya? Tak ke rugi dan berlaku tak adil?

Let gone be by gone

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
hajiustaz_drseiji
Pro Sunnah



Joined: Aug 14, 2009
Posts: 8459

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 3:40 pm
Reply with quote

saya agak keliru setiap kali timbul isu ptptn

malah bila berbicara isu ptptn, saya rasa sgt segan dan malu dgn bangsa sendiri

sudahlah pandai pinjam, berboros belanja, tp tak nak bayar balik

_________________
Saya luaran nmpk baik
Namun hanya Allah yg tahu, diri saya yg sebenar
Back to top
View user's profile
nawawi
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3969
Location: Shah Alam, Selangor

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:12 pm
Reply with quote

ramai peminjam ptptn ni bising konon bab riba dan seumpama. tetapi senyap dan tak kisah buat loan kereta, rumah, dan segala bagai. part ptptn je bising. lg pelik, ptptn belum bayar dan klu boleh tak mau bayar, tp boleh selamba buat loan lain... lepas tu bising mengutuk ptptn.
_________________
an-nawawi.blogspot.com | fiqh-sunnah.blogspot.com | bahaya-syirik.blogspot.com | aqidah-wa-manhaj.blogspot.com | galeriniaga.blogspot.com | www.youtube.com/user/atsary
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 5:04 pm
Reply with quote

pembebasan anwar merumitkan pembebasan orang2 yg berhutang.
_________________
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Tue Jan 10, 2012 6:57 pm
Reply with quote

nawawi wrote:
ramai peminjam ptptn ni bising konon bab riba dan seumpama. tetapi senyap dan tak kisah buat loan kereta, rumah, dan segala bagai. part ptptn je bising. lg pelik, ptptn belum bayar dan klu boleh tak mau bayar, tp boleh selamba buat loan lain... lepas tu bising mengutuk ptptn.

Yes Great

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
GoTheHome
Ahli Setia



Joined: Aug 14, 2009
Posts: 2232

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Wed Jan 11, 2012 12:07 am
Reply with quote

PTPTN itu adalah pinjaman untuk pembiayaan PELAJARAN bagi tujuan MENCARI ILMU.
ianya sebahagian dari tanggungjawap pemerintah menyediakan kemudahan tersebut.
sepatutnya pendidikan adalah percuma
IPTA (Institut Pendidikan Tinggi Awam) adalah milik kerajaan
selain dari IPTS pendidikan di IPTA adalah percuma
ianya dibiayai oleh Rakyat Malaysia

tetapi bila mentaliti PENSWASTAAN telah menyerah jiwa ahli politik maka IPTA jugak telah diSWASTAkan sebagaimana TNB JKR dll di swastakan
bila diswastakan maka maka kos nya akan meningkat sebab ianya Beroriantsasikan KEUNTUNGAN

Siapa yang UNTUNG????????????????????


YANG PASTI RUGI ADALAH RAKYAT

_________________
Apa yang dihadapi adalah takdir.
Bagaimana menghadapi adalah ujian
Back to top
View user's profile Send e-mail
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Wed Jan 11, 2012 12:54 am
Reply with quote

ada sesetnegah negara memang pendidikan free, tu tak salah dan sepatutnya......jika PR berjaya buat ini dekat dengan state funded IPTA mereka, ni adalah point besar, dan rakyat patut sokong usaha mereka jika mereka berjaya, full support!!!

tapi janji adalah mudah...'talk is cheap' orang putih cakap...

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Wed Jan 11, 2012 1:02 am
Reply with quote

Assalamualaikum
Kalau pembangkang dakwa BN membazir dan songlap duit berjuta-juta ringgit, maka jika BA menang, duit itu boleh melupuskan pinjaman pelajaran dan seterusnya bagi biasiswa bukan lagi pinjaman, menyediakan pekerjaan pada graduan. Kesian penat belajar tapi tak de kerja.
Back to top
View user's profile
jamaludin
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 3221
Location: RPT Chepor

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Wed Jan 11, 2012 1:18 am
Reply with quote

ladiaas wrote:
That's a good move, but why don't you start, let say, at UNISEL or KUIS first? give them free education, free meals, everything's free, than you can walk the talk....

bro,

we're talking about ptptn down here..

bear in mind that nowadays, almost everything ain't free..

in this particular ptptn's issue, i do agrees with the proposal to terminate their existence.

give all the qualified students scholarship instead of loan.

_________________
"It's not where you start in life, it's where you end up"

"The tragedy of life is not death, it is what we allow to die inside us whilst we live"

“I don't know whether war is an interlude during peace, or peace is an interlude during war”
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: hapus PTPTN jika Pakatan perintah?
Posted: Wed Jan 11, 2012 1:23 am
Reply with quote

rephrase 'free education'....they can start with state funded uni first
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 1 of 7
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Seseorang berada atas agama sahabat baiknya. Maka hendaklah seseorang kamu memerhatikan siapakah dia jadikan teman rapatnya

-- HR. Ahmad

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 83
Bots: 1
Total: 84
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster