Community Forums
Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:22 am
Reply with quote

Assalamualaikum
Asatizah AFN dan forumer2,

Ada orang pernah kata Bidaah lagi keji dari Maksiat.

Setahu ana ada salaf pernah kata “bidaah lebih disukai Iblis daripada maksiat. Maksiat boleh diampunkan tp bidaah tidak boleh diampuni”

Soalan:
1. Layakkah kita kata Bidaah lagi keji dari Maksiat. ?
2. Ayat “bidaah lebih disukai Iblis daripada maksiat boleh difahami dan diterima dgn mudah. Tapi ayat seterusnya Maksiat boleh diampunkan darinya tp bidaah tidak boleh diampun darinya” , bidaah apa yg dimaksudkan sampai tak boleh dpt keampunan? Adakah bidaah yg dimaksudkan ialah Syirik?

Jazakallah

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:25 am
Reply with quote

1. Ya, bila melibatkan bid'ah aqidah.

2. Ya, bila dengan bid'ah, Allah dan RasulNya difitnah.

3. Ya, kerana bid'ah seakan-akan ibadah. Jarang manusia bertaubat dari 'ibadah'.

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:26 am
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
:salam
Asatizah AFN dan forumer2,

Ada orang pernah kata Bidaah lagi keji dari Maksiat.

Setahu ana ada salaf pernah kata “bidaah lebih disukai Iblis daripada maksiat. Maksiat boleh diampunkan tp bidaah tidak boleh diampuni”

Soalan:
1. Layakkah kita kata Bidaah lagi keji dari Maksiat. ?
2. Ayat “bidaah lebih disukai Iblis daripada maksiat boleh difahami dan diterima dgn mudah. Tapi ayat seterusnya Maksiat boleh diampunkan darinya tp bidaah tidak boleh diampun darinya” , bidaah apa yg dimaksudkan sampai tak boleh dpt keampunan? Adakah bidaah yg dimaksudkan ialah Syirik?



Jazakallah

pernah dengar juga ini..kata-kata @ hadith ye?
dari siapa ye akhi..?

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:28 am
Reply with quote

bergantung kepada bentuk bidaah yang mereka lakukan. bidaah2 berbentuk akidah yang boleh menjerumuskan seseorg kpd syirik adalah lebih keji drpd beberapa maksiat spt minum arak , menonton filem lucah .......
_________________
Back to top
View user's profile
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:29 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
1. Ya, bila melibatkan bid'ah aqidah.

2. Ya, bila dengan bid'ah, Allah dan RasulNya difitnah.

3. Ya, kerana bid'ah seakan-akan ibadah. Jarang manusia bertaubat dari 'ibadah'.

Protaz Must, apa yg dimaksudkan dgn bidaah aqidah?
Apa beza bidaah aqidah dgn Syirik?

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:33 am
Reply with quote

kita kat malaysia ni sbb Islam agama rasmi perlembagaan , ada pemantauan dan penguatkuasaan drpd pihak jabatan agama tidak merasa bahang dan bahaya bidaah.

kat negara spt india , mmg teruk konsekuensi2 bidaah. byk amalan si muslim mirip kpd amalan org2 hindu.

kat sana kalau bisness kurang laku , anak dara lambat dpt jodoh , org2 islam dgn mudah buat amalan2 yang syirik dgn anggapan itu adalah sebahagian drpd agama. slow2 bidaah menjadi syirik.

oleh yg demikian , bidaah mmg sangat berbahaya. Ianya umpama duit palsu yang beredar dalam negara kita. nampak macam real , tapi sebenarnya palsu

_________________
Back to top
View user's profile
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:36 am
Reply with quote

masalah timbulapabila ada puak jahilkata membaca surah yasin bida'ah sedang hakikat membaca surah yasiin dapat ثواب الأخيرة
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:36 am
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
mustaqill wrote:
1. Ya, bila melibatkan bid'ah aqidah.

2. Ya, bila dengan bid'ah, Allah dan RasulNya difitnah.

3. Ya, kerana bid'ah seakan-akan ibadah. Jarang manusia bertaubat dari 'ibadah'.

Protaz Must, apa yg dimaksudkan dgn bidaah aqidah?
Apa beza bidaah aqidah dgn Syirik?

apa yg saya tahu, bid'ah aqidah ni contohnya SYIAH.

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:38 am
Reply with quote

maverich wrote:
kita kat malaysia ni sbb Islam agama rasmi perlembagaan , ada pemantauan dan penguatkuasaan drpd pihak jabatan agama tidak merasa bahang dan bahaya bidaah.

kat negara spt india , mmg teruk konsekuensi2 bidaah. byk amalan si muslim mirip kpd amalan org2 hindu.

kat sana kalau bisness kurang laku , anak dara lambat dpt jodoh , org2 islam dgn mudah buat amalan2 yang syirik dgn anggapan itu adalah sebahagian drpd agama. slow2 bidaah menjadi syirik.

oleh yg demikian , bidaah mmg sangat berbahaya. Ianya umpama duit palsu yang beredar dalam negara kita. nampak macam real , tapi sebenarnya palsu

oh, sebenarnya itu syirik lah kan?
Kenapa perlu kita kelaskan ia sbg bidaah aqidah?
Adakah itu pernah dikelaskan ulama'?

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:40 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
akhu_hurairah wrote:
mustaqill wrote:
1. Ya, bila melibatkan bid'ah aqidah.

2. Ya, bila dengan bid'ah, Allah dan RasulNya difitnah.

3. Ya, kerana bid'ah seakan-akan ibadah. Jarang manusia bertaubat dari 'ibadah'.

Protaz Must, apa yg dimaksudkan dgn bidaah aqidah?
Apa beza bidaah aqidah dgn Syirik?

apa yg saya tahu, bid'ah aqidah ni contohnya SYIAH.

hmm, setuju2..

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:41 am
Reply with quote

Ya.

Sebab maksiat nampak terang dan jelas. Berzina jelas nampak.

Tapi bidah masuk dengan cara yang halus. Atas nama kebaikan dan amal soleh.

Sesuatu penyerupaan amal soleh yang pada hakikatnya tiada asasnya di dalam agama.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:42 am
Reply with quote

AqilHaq wrote:
masalah timbulapabila ada puak jahilkata membaca surah yasin bida'ah sedang hakikat membaca surah yasiin dapat ثواب الأخيرة

kata-kata siapa itu wahai akhi?
mungkin mereka kata kan bidaah apabila mengkhususkan bacaan yasin itu pada hari khamis malam jumaat, wallahua'lam

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:44 am
Reply with quote

ibnuabbas wrote:
Ya.

Sebab maksiat nampak terang dan jelas. Berzina jelas nampak.

Tapi bidah masuk dengan cara yang halus. Atas nama kebaikan dan amal soleh.

Sesuatu penyerupaan amal soleh yang pada hakikatnya tiada asasnya di dalam agama.

Yes Great

na'am. Kerana ia tidak disedari malah untuk tujuan mendekatkan diri dengan Allah walhal tiada asalnya, wallahua'lam

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:46 am
Reply with quote

Bid'ah Aqidah antaranya:

1. Khawarij

2. Syiah

3. Anti-Hadith

4. Sufi Ghuluw

5. Al-Arqam

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Adakah TEPAT mengatakan "Bidaah lagi keji dari Maksiat?"
Posted: Tue Jan 10, 2012 4:46 am
Reply with quote

saya selalu baca surah yasin ada waktu stiaphari ngaji baca surah yasiin...surah alkahfi...bertambah ilmu saya الحمدلله
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 8
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Rasulullah s.a.w. telah memerintahkan aku menyembelih unta-untanya (sembelihan ketika haji). Baginda memerintahkan agar aku mensedekahkan daging, kulit dan apa yang menutupi belakang unta-unta itu (seperti pelana dan seumpamanya). Baginda juga memerintahkan agar aku tidak memberikan kepada al-Jazzar (penyembelih dan pelapah) sedikit pun darinya

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 98
Bots: 0
Total: 98
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster