Community Forums
Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hafizfirdaus
Student L1



Joined: Nov 28, 2011
Posts: 106
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 6:51 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Baru tonton rakaman berikut:

www.youtube.com/watch?...re=related

Segera timbul beberapa soalan dalam fikiran saya:

[1] Secara zahirnya, seolah-olah pengurusan jenazah seperti cara memandikan, mengkafankan dan menyolatkan jenazah adalah farhu 'ain. Semua anak-anak mesti tahu caranya.

Setahu saya ia fardhu kifayah. Memadailah di sesebuah qariah/lokasi ada sekumpulan umat Islam yang telah dilatih dan diamanahkan untuk menguruskan jenazah.

[2] Pengurusan jenazah, khasnya memandikan dan mengkafankan, memerlukan banyak pengalaman dan latihan. Jika anak-anak yang uruskan, besar kemungkinan kain kafan akan terbuka ketika jenazah diusung untuk solat atau dikebumikan.

Pada saya, memadai anak-anak hadir dan membantu di mana yang boleh.

[3] Hadis Shahih Muslim, "Apabila meninggal dunia maka terputuslah semua amalan kecuali tiga...doa anak yang soleh", ditafsirkan sebagai anak yang menguruskan jenazah ibubapanya.

Sefaham saya, doa ialah doa, mendoakan keampunan dan rahmat.

Mohon komen sahabat-sahabat yang lebih arif. Oh ya, tonton dulu sebelum komen.

_________________
Dulu "hafizf", kini "hafizfirdaus". Username berbeza, orang yang sama.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 7:00 am
Reply with quote

Urus jenazah
Air… Sebaiknya air mutlak yang bersifat suci dan menyucikan
Sabun
Cendana dan kapur barus
Kain putih 14 meter untuk lelaki. Untuk jenazah perempuan 5 bahagian/lapis kain. Untuk jenazah Lelaki 3 lapis /bahagian kain putih.
Mandikan rata air keseluruh badan, layan jenazah seperti insane yang hidup
Letak kapas dilubang hidung jenazah lubang kubur mesti > 5 kaki dalam…DIG the kubur sebaiknya 7 kaki dalam…minima 5 kaki dalam
ni maklumat asas yang saya save dalam laptop saya...
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 7:47 am
Reply with quote

hafizfirdaus wrote:
:salam

Baru tonton rakaman berikut:

www.youtube.com/watch?...re=related

Segera timbul beberapa soalan dalam fikiran saya:

[1] Secara zahirnya, seolah-olah pengurusan jenazah seperti cara memandikan, mengkafankan dan menyolatkan jenazah adalah farhu 'ain. Semua anak-anak mesti tahu caranya.

Setahu saya ia fardhu kifayah. Memadailah di sesebuah qariah/lokasi ada sekumpulan umat Islam yang telah dilatih dan diamanahkan untuk menguruskan jenazah.

[2] Pengurusan jenazah, khasnya memandikan dan mengkafankan, memerlukan banyak pengalaman dan latihan. Jika anak-anak yang uruskan, besar kemungkinan kain kafan akan terbuka ketika jenazah diusung untuk solat atau dikebumikan.

Pada saya, memadai anak-anak hadir dan membantu di mana yang boleh.

[3] Hadis Shahih Muslim, "Apabila meninggal dunia maka terputuslah semua amalan kecuali tiga...doa anak yang soleh", ditafsirkan sebagai anak yang menguruskan jenazah ibubapanya.

Sefaham saya, doa ialah doa, mendoakan keampunan dan rahmat.

Mohon komen sahabat-sahabat yang lebih arif. Oh ya, tonton dulu sebelum komen.

Setuju dengan komen Kapten dan setuju juga dengan mesej umum yg cuba disampaikan ustaz tersebut supaya anak mempelajari tatacara berkaitan janazah agar paling tidak dapat membantu orang yang diupah untuk melakukannya. Tidak semestinya anak yg perlu jadi imam. Kalau ada orang yang lebih baik bacaan, hafalan, ilmu agamanya dan lain2 maka tentu diutamakan ke atas anak.

2. Juga ada kesilapan nahu dalam bacaan hadith berkenaan.

_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
hafizfirdaus
Student L1



Joined: Nov 28, 2011
Posts: 106
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:14 am
Reply with quote

abulwafaa wrote:

Setuju dengan komen Kapten dan setuju juga dengan mesej umum yg cuba disampaikan ustaz tersebut supaya anak mempelajari tatacara berkaitan janazah agar paling tidak dapat membantu orang yang diupah untuk melakukannya. Tidak semestinya anak yg perlu jadi imam. Kalau ada orang yang lebih baik bacaan, hafalan, ilmu agamanya dan lain2 maka tentu diutamakan ke atas anak.

Pernah baca dalam sebuah kitab fiqh (maaf tak ingat yang mana), tidak disyorkan anak jadi imam melainkan anak itu faham sunnah (hukum fiqh sebagai imam) dan dapat menahan kesedihan.

Jika tidak asyik menangis saja, terganggu pula proses solat jenazah.

_________________
Dulu "hafizf", kini "hafizfirdaus". Username berbeza, orang yang sama.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:16 am
Reply with quote

Kalau anak yg buat upah boleh kurangkan ke? Dari urusan mandi, kafan, sembahyang, gali kubur dan kebumi boleh cecah RM1000 sekarang ni.
Back to top
View user's profile
hafizfirdaus
Student L1



Joined: Nov 28, 2011
Posts: 106
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:17 am
Reply with quote

Apabila ibu saya rahimahallah sakit tenat di ICU, saya mula membaca buku-buku berkenaan pengurusan jenazah. Sambil teman ibu di hospital (ibu ketika itu sudah koma), saya baca buku pengurusan jenazah.

Sementara saudara mara yang lain membaca surah Yasin. Yang tak tahu baca, hadiahkan booklet surah Yasin.

Alhamdulillah, sedikit pembacaan itu banyak membantu saya ketika proses pengurusan jenazah ibu saya. Juga untuk ayah saya beberapa tahun kemudian.

_________________
Dulu "hafizf", kini "hafizfirdaus". Username berbeza, orang yang sama.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
hafizfirdaus
Student L1



Joined: Nov 28, 2011
Posts: 106
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:20 am
Reply with quote

alli wrote:
Kalau anak yg buat upah boleh kurangkan ke? Dari urusan mandi, kafan, sembahyang, gali kubur dan kebumi boleh cecah RM1000 sekarang ni.

Pada pandangan saya, baik RM100 atau RM1000, biarlah orang yang terlatih dan berpengalaman uruskan.

Ingat senang ke nak mandi dan ikat kain kafan?

Kita bayar khidmat professional mereka. Hanya yang seringgit atau lima ringgit untuk setiap orang yang laksanakan solat jenazah, itu tak payah laa.

_________________
Dulu "hafizf", kini "hafizfirdaus". Username berbeza, orang yang sama.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Sir
Auto Expert



Joined: Jul 29, 2008
Posts: 3623

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:28 am
Reply with quote

Saya pernah jumpa/tengok seorang memandikan mayit. Amat menyedihkan. Digosok/digarasnya mayit tsb mcm mandi budak baru lepas main lumpur! Di"patah-patahkan"nya sendii mayit semahu-mahunya untuk melembutkan mayit.
_________________
LAAILAAHAILLALLAAH ...
Remember this - "A Setback Is a Setup for a Comeback!!"
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:32 am
Reply with quote

Sir wrote:
Saya pernah jumpa/tengok seorang memandikan mayit. Amat menyedihkan. Digosok/digarasnya mayit tsb mcm mandi budak baru lepas main lumpur! Di"patah-patahkan"nya sendii mayit semahu-mahunya untuk melembutkan mayit.
Astaghfirullah...

kesiannya...

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:35 am
Reply with quote

hafizfirdaus wrote:


Pernah baca dalam sebuah kitab fiqh (maaf tak ingat yang mana), tidak disyorkan anak jadi imam melainkan anak itu faham sunnah (hukum fiqh sebagai imam) dan dapat menahan kesedihan.

Jika tidak asyik menangis saja, terganggu pula proses solat jenazah.

Mungkin ada khilaf dlm hal ini seperti khilaf dalam isu imamah solat biasa. Tapi dalam mazhab Shaafi'iyy memang disebut wali iaitu bapa dulu kemudian datuk sebelah bapa kemudian anak lelaki dan seterusnya.

Mukhtasar Muzani:


[بَابُ مَنْ أَوْلَى بِالصَّلَاةِ عَلَى الْمَيِّتِ]
ِ (قَالَ الشَّافِعِيُّ) : وَالْوَلِيُّ أَحَقُّ بِالصَّلَاةِ مِنْ الْوَالِي؛ لِأَنَّ هَذَا مِنْ الْأُمُورِ الْخَاصَّةِ وَأَحَقُّ قَرَابَتِهِ الْأَبُ، ثُمَّ الْجَدُّ مِنْ قِبَلِ الْأَبِ، ثُمَّ الْوَلَدُ وَوَلَدُ الْوَلَدِ، ثُمَّ الْأَخُ لِلْأَبِ وَالْأُمِّ، ثُمَّ الْأَخُ لِلْأَبِ، ثُمَّ أَقْرَبُهُمْ بِهِ عَصَبَةً فَإِنْ اجْتَمَعَ لَهُ أَوْلِيَاءُ فِي دَرَجَةٍ فَأَحَبُّهُمْ إلَيَّ أَسَنُّهُمْ فَإِنْ لَمْ يُحْمَدْ حَالُهُ فَأَفْضَلُهُمْ وَأَفْقَهُهُمْ فَإِنْ اسْتَوَوْا أُقْرِعَ بَيْنَهُمْ وَالْوَلِيُّ الْحُرُّ أَوْلَى مِنْ الْوَلِيِّ الْمَمْلُوكِ.



_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:39 am
Reply with quote

Sir wrote:
Saya pernah jumpa/tengok seorang memandikan mayit. Amat menyedihkan. Digosok/digarasnya mayit tsb mcm mandi budak baru lepas main lumpur! Di"patah-patahkan"nya sendii mayit semahu-mahunya untuk melembutkan mayit.

Ya. Atas dasar ini saya sokong mesej umum ustaz berkenaan bahawa keluarga kena proaktif dan berperanan dalam hal ini. Tak semua benda yang biasa dibuat orang itu betul. Macam menyerbankan jenazah.

Juga yg ustaz tu sebut agar kita sebut apa kata kamu tentang mayat ini/ ayah kami atau seumpamanya maka itu adalah pemahaman yang salah terhadap hadith. Ini telah dihuraikan oleh ramai ustaz2 tempatan termasuk Ustaz Nik Radzi Nik Mat hafizahullah.

_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:43 am
Reply with quote

abulwafaa wrote:
Sir wrote:
Saya pernah jumpa/tengok seorang memandikan mayit. Amat menyedihkan. Digosok/digarasnya mayit tsb mcm mandi budak baru lepas main lumpur! Di"patah-patahkan"nya sendii mayit semahu-mahunya untuk melembutkan mayit.

Ya. Atas dasar ini saya sokong mesej umum ustaz berkenaan bahawa keluarga kena proaktif dan berperanan dalam hal ini. Tak semua benda yang biasa dibuat orang itu betul. Macam menyerbankan jenazah.

Juga yg ustaz tu sebut agar kita sebut apa kata kamu tentang mayat ini/ ayah kami atau seumpamanya maka itu adalah pemahaman yang salah terhadap hadith. Ini telah dihuraikan oleh ramai ustaz2 tempatan termasuk Ustaz Nik Radzi Nik Mat hafizahullah.

Doc,

berdasarkan kisah Sir di atas, saya teringat 1 kisah di mana, mayat akan tetap rasa sakit even di sentuh kulitnya.

kerana ianya kisah ghaib, adakah hadis yg menyokongnya?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:52 am
Reply with quote

hafizfirdaus wrote:
alli wrote:
Kalau anak yg buat upah boleh kurangkan ke? Dari urusan mandi, kafan, sembahyang, gali kubur dan kebumi boleh cecah RM1000 sekarang ni.

Pada pandangan saya, baik RM100 atau RM1000, biarlah orang yang terlatih dan berpengalaman uruskan.

Ingat senang ke nak mandi dan ikat kain kafan?

Kita bayar khidmat professional mereka. Hanya yang seringgit atau lima ringgit untuk setiap orang yang laksanakan solat jenazah, itu tak payah laa.

Orang skrg ni duit boleh bagi tapi tak mahu nak membantu. Kalau tak tahu pun jangan lah bantai berborak saja. Setakat kerja mengangkat pun nak harap orang masjid.
Back to top
View user's profile
RD73
Ahli Setia



Joined: Oct 23, 2008
Posts: 2164
Location: Jalan Pawang Kuala Lumpur

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:54 am
Reply with quote

orang Malazia takut nak angkat mayat(pengaruh filem seram)... cuba tengok kat mekah & madinah berebut2 nak tolong angkat.
_________________


setiap khamis 9pm-11pm Putrajaya percint 18R4 atau P11 3A ... ada berani!!!! bawak datanglah... hehehe
Back to top
View user's profile
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 8:55 am
Reply with quote

Betul3. Yang peliknya, awat wanita2 ni dok bising je datang sembang ?

Apa mereka ni tak mahu join solat jenazah sekali ke ? Ingat solat jenazah ni untuk laki2 je ke ?

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Berkata Rasulullah kepada para sahabat. “Apakah mahu aku menkhabarkan kepada kamu wahai sahabatku dosa yang paling besar?” “Sesungguhnya pasti Ya Rasulullah, kami mahu perkhabaran itu” Berkata Rasulullah “Syirik terhadap Allah”.

-- Mutafaq'alaih

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 74
Bots: 1
Total: 75
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster