Community Forums
kenduri arwah satu bentuk ratapan
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ruzie
Student L7



Joined: Sep 05, 2010
Posts: 1686

PostPost subject: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Sat Jan 07, 2012 2:39 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

Athar sahabat menyatakan perkumpulan jamuan di rumah si mati satu bentuk ratapan.

(ini petikan dari sebuah tajuk kenduri arwah yg dibincangkan di alfikrah)

Persoalan saya, bagaimana atau apakah kaitan yg boleh kita faham bahawasanya mengadakan kenduri arwah itu merupakan satu bentuk ratapan.

Mohon pencerahan.

Jazakallah
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Sat Jan 07, 2012 4:43 pm
Reply with quote

Kenduri itu utk apa jika bukan utk mengingati atau meraikan si mati.
_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ruzie
Student L7



Joined: Sep 05, 2010
Posts: 1686

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Sat Jan 07, 2012 4:50 pm
Reply with quote

saya faham yg dikatakan ratapan sbg ini :

tangisan atau jeritan yg disertai kata-kata kerana terlalu sedih

rintihan kerana kesedihan (dgn mengeluh, menangis, menjerit, dll)
Back to top
View user's profile
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 9:58 am
Reply with quote

Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 10:11 am
Reply with quote

masih nak buat ke kenduri arwah ni? kita kena tegas, at the same time explain secara lembut...
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 11:18 am
Reply with quote

Ada bezakah dengan tahlil arwah di surau pada bulan Ramadhan?
atau kenduri kesyukuran atau doa selamat?
Back to top
View user's profile
albalinja
Banned User



Joined: Dec 28, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 1:35 pm
Reply with quote

alli wrote:
Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.

Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

_________________
bajibaja
Back to top
View user's profile
usme
Student L1



Joined: Oct 20, 2010
Posts: 225

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 2:10 pm
Reply with quote

albalinja wrote:
alli wrote:
Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.

Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.



Sdra albalinja yg saya muliakan...biarkanlah dgn budak2 tu...ok lah...dia sama dia berbincang...tak pun mereka sebut2 nama albalinja...jgn lah ganggu mereka...handal ke, hebat ke, macam2 ke, cakap kosong ke....biarlah mereka dgn hal mereka....albalinja bukalah satu thread lain dgn tajuk yg albalinja ingin ketengahkan...itu lebih cantek...
Back to top
View user's profile
albalinja
Banned User



Joined: Dec 28, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 2:24 pm
Reply with quote

usme wrote:
albalinja wrote:
alli wrote:
Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.

Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.



Sdra albalinja yg saya muliakan...biarkanlah dgn budak2 tu...ok lah...dia sama dia berbincang...tak pun mereka sebut2 nama albalinja...jgn lah ganggu mereka...handal ke, hebat ke, macam2 ke, cakap kosong ke....biarlah mereka dgn hal mereka....albalinja bukalah satu thread lain dgn tajuk yg albalinja ingin ketengahkan...itu lebih cantek...

Memang ok pun, dan Bagus pun bebudak nih.
Cuma Abalinja nih selit selit sebagai selingan saja.Supaya kita Berpijak di Bumi nyata.

Ustas tak perlu Risau.

_________________
bajibaja
Back to top
View user's profile
ABU_MUAZ
Student L6



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 1115

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 2:45 pm
Reply with quote

alhamdulillah, dah ramai yg sedaya upaya menuruti contoh nabi dan para sahabah serta salaf as-soleh terhadap kematian yg di kasihi. sedih sudah pasti, nangis sudah pasti. tapi tiada ratapan dan raungan. ikut syariat tanpa ikuti nafsu.
hadapi org yg d luar? alhamdulillah tiada masalah. sebab kebanyakan anak2 main peranan.
Back to top
View user's profile
hakim_hulaimi
Pro Sunnah



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 3677
Location: Johor

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 2:54 pm
Reply with quote

albalinja wrote:
Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

Inilah jawapan yang kita akan dengar apabila berhadapan dengan golongan yang sudah sebati dengan maksiat. Lihat sahaja alasan orang yang makan rasuah. Apabila dinasihatkan supaya berhenti daripada memakan rasuah, inilah kata-kata yang keluar dari mulut mereka. Terutama para senior2 yang dah sebati dengan memakan sogokan. Ko belum kena lagi. nant satu masa ko akan rasa waktu tak der duit. Waktu tu ko pun akan makan duit kopi. Terutamna apabila junior yang nasihatkan senior. Senior akan jawab macam ni la...

_________________
25tahun
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
albalinja
Banned User



Joined: Dec 28, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 2:58 pm
Reply with quote

hakim_hulaimi wrote:
albalinja wrote:
Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

Inilah jawapan yang kita akan dengar apabila berhadapan dengan golongan yang sudah sebati dengan maksiat. Lihat sahaja alasan orang yang makan rasuah. Apabila dinasihatkan supaya berhenti daripada memakan rasuah, inilah kata-kata yang keluar dari mulut mereka. Terutama para senior2 yang dah sebati dengan memakan sogokan. Ko belum kena lagi. nant satu masa ko akan rasa waktu tak der duit. Waktu tu ko pun akan makan duit kopi. Terutamna apabila junior yang nasihatkan senior. Senior akan jawab macam ni la...
Wink

Carilah Apa yang ada dalam Tangisan.
Terselit rahsia Penuh makna.
Carilah Kenapa Rasulullah Menangis dari kematian cucunya.
Dan menangislah seumpamanya jika Boleh.
Terselit Khabar penuh makna.

_________________
bajibaja
Back to top
View user's profile
hakim_hulaimi
Pro Sunnah



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 3677
Location: Johor

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 3:17 pm
Reply with quote

albalinja wrote:
hakim_hulaimi wrote:
albalinja wrote:
Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

Inilah jawapan yang kita akan dengar apabila berhadapan dengan golongan yang sudah sebati dengan maksiat. Lihat sahaja alasan orang yang makan rasuah. Apabila dinasihatkan supaya berhenti daripada memakan rasuah, inilah kata-kata yang keluar dari mulut mereka. Terutama para senior2 yang dah sebati dengan memakan sogokan. Ko belum kena lagi. nant satu masa ko akan rasa waktu tak der duit. Waktu tu ko pun akan makan duit kopi. Terutamna apabila junior yang nasihatkan senior. Senior akan jawab macam ni la...
Wink

Carilah Apa yang ada dalam Tangisan.
Terselit rahsia Penuh makna.
Carilah Kenapa Rasulullah Menangis dari kematian cucunya.
Dan menangislah seumpamanya jika Boleh.
Terselit Khabar penuh makna.

Tang menangis tu normal la. Sapa yang tak keluar air mata apabila kematian insan yang tersayang. Yang tak boleh meratap. Dan menangis tak berkesudahan.

_________________
25tahun
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 3:20 pm
Reply with quote

albalinja wrote:
alli wrote:
Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.

Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

bapa ana bru meninggal 2 bulan lepas....
ana uruskan segalanya.... hati memang sedih...tetapi ana x meratap.....
ana lebeh redha......

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
albalinja
Banned User



Joined: Dec 28, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: kenduri arwah satu bentuk ratapan
Posted: Mon Jan 09, 2012 3:29 pm
Reply with quote

Abu_Imran wrote:
albalinja wrote:
alli wrote:
Yang saya tahu ratapan ialah perbuatan menangis keterlaluan sambil meraung atau mengeluh kerana tidak mampu menerima kematiaan seseorang. Budaya meratap ini adalah tradisi orang di sebelah tanah Arab berbeza dgn orang Melayu yg menyembunyikan tangisnya. Saya tak fikir berasa sedih kerana kematian keluarga juga dilarang kerana naluri manusia memang akan sedih. Adakah sahabat di sini tidak sedih bila kematian ibubapa? Sedangkan Nabi juga sedih dengan kewafatan Saidina Jaafar dan meminta orang Islam membawa makanan kepada keluarga Jaafar.

Kenduri memperingati keluarga yang telah mati dikatakan telah wujud dan menjadi tradisi melayu sebelum kedatangan Islam. Selepas Islam datang ke alam melayu, tradisi ini diteruskan cuma pengisiannya diubah kepada yang berunsur Islam seperti baca Yaasin dan tahlil. Saya tak tahu samada tahlil juga dilakukan di luar nusantara.
Apakah cara terbaik bagi kita dalam menghadapi kesedihan? Bagi saya lebih baik saya baca Al.Quran atau berzikir daripada duduk termenung kosong.

Budak sini semuanya Handal belaka,Yer lah kan, belum saatnya untuk terima kematian saudara tersayang,Boleh lah nak kata tak payah nangis meratap dan sebagainya.

Budak sini hebat hebat belaka ,
Yer lah, belum di uji lagi, boleh lah kata macam macam.

Setakat cakap kosong semua boleh cakap, yer tak? tiba waktu nanti ingat ingatlah sikit apa yang pernah di ucapkan sendiri dan rasailah.

bapa ana bru meninggal 2 bulan lepas....
ana uruskan segalanya.... hati memang sedih...tetapi ana x meratap.....
ana lebeh redha......

Sedih tetap ada kan.

Meratap tu lain cerita,
Mana ada orang Meratap lagi dah....Tu cerita Lama...dalam Drama Banyak lah...tapi di alam nyata nih sekarang ini payah nak jumpa orang islam meratap tergulung tergolek macam yahudi.

Setakat sedih jer tergenang air mata....kira nangis lah tu.

_________________
bajibaja
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 3
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Janganlah kamu berlebihan memuji/menyanjungku sebagaimana orang-orang Nasara berlebihan memuji Isa bin Mariam. Aku tidak lain hanyalah hamba Allah. Maka kamu ucapkanlah (tentangku); "'Abdullah Wa Rasuluhu (Muhammad adalah hamba Allah dan RasulNya)

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 71
Bots: 1
Total: 72
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster