Community Forums
Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Diskusi terbuka untuk ahli sekitar persoalan Aqidah
Go to page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexAqidah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 9:25 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Benarkah Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari apa yang beliau tulis dalam kitab at-Tauhid, ini dijelaskan oleh al-Baihaqi dalam al-Asma wa Sifat??

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
Talhah
Moderator



Joined: Aug 19, 2008
Posts: 2639

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 9:51 am
Reply with quote

Untuk dakwaan2 seperti ini kita minta dibawakan buktinya. Tanpa bukti sesiapa pun boleh mendakwa apa sahaja.
_________________
seribukitab.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 11:03 am
Reply with quote

Yusof wrote:
:salam

Benarkah Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari apa yang beliau tulis dalam kitab at-Tauhid, ini dijelaskan oleh al-Baihaqi dalam al-Asma wa Sifat??

Assalamualaikum

Ana ada sentuh sikit pasal kitab Tauhid Ibnu Khuzaimah ketika bincang pasal syuyukh Imam Baihaqi :

Jika Imam Khuzaimah telah bertaubat, kenapa Ibnu Furak rad kitab beliau? Buat makluman tambahan, dlm Musykil Hadith Ibnu Furak, ada juga fasl rad murid Ibnu Khuzaimah, as-Sabbagh.

Dua guru Imam Baihaqi yg merupakan tokoh Asyairah adalah :

1) Ibnu Furak [ 406H] ( pengarang Musykil Hadith )

Beliau mentakwilkan Istiwa dan Uluw. Beliau kata makna hadith Jariah " fis sama' : ertinya tinggi kedudukan secara maknawi bukan tempat (rutbah dan manzilah ). Uluw adalah tinggi kekuasaan (qahar),tadbir dan derajat. Bahkan beliau khususkan bab dalam kitab beliau radd kitab Tauhid Ibnu Khuzaimah. [ Musykil al-Hadith : 100 ]

2) Abu Mansur al-Bahgdadi [429H] ( pengarang al-Farq bainal Firaq, Usuluddin dll )

Beliau telah mentakwilkan Arasy kepada ' mulk ' ( kekuasaan ).

Beliau berkata seperti yg sering dilaung2kan Abu Syafiq : " أن الله كان و لا مكان, و هو الآن على ما كان " [ Al-Farqu Bainal Firaq : 333 ]

Kemungkinan besar kedua guru ini antara yg dimaksudkan oleh Imam Bayhaqi.
www.al-fikrah.net/inde...333#810333
Back to top
View user's profile
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 11:08 am
Reply with quote

syatibi_uda wrote:
Yusof wrote:
:salam

Benarkah Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari apa yang beliau tulis dalam kitab at-Tauhid, ini dijelaskan oleh al-Baihaqi dalam al-Asma wa Sifat??

Assalamualaikum

Ana ada sentuh sikit pasal kitab Tauhid Ibnu Khuzaimah ketika bincang pasal syuyukh Imam Baihaqi :

Jika Imam Khuzaimah telah bertaubat, kenapa Ibnu Furak rad kitab beliau? Buat makluman tambahan, dlm Musykil Hadith Ibnu Furak, ada juga fasl rad murid Ibnu Khuzaimah, as-Sabbagh.

Dua guru Imam Baihaqi yg merupakan tokoh Asyairah adalah :

1) Ibnu Furak [ 406H] ( pengarang Musykil Hadith )

Beliau mentakwilkan Istiwa dan Uluw. Beliau kata makna hadith Jariah " fis sama' : ertinya tinggi kedudukan secara maknawi bukan tempat (rutbah dan manzilah ). Uluw adalah tinggi kekuasaan (qahar),tadbir dan derajat. Bahkan beliau khususkan bab dalam kitab beliau radd kitab Tauhid Ibnu Khuzaimah. [ Musykil al-Hadith : 100 ]

2) Abu Mansur al-Bahgdadi [429H] ( pengarang al-Farq bainal Firaq, Usuluddin dll )

Beliau telah mentakwilkan Arasy kepada ' mulk ' ( kekuasaan ).

Beliau berkata seperti yg sering dilaung2kan Abu Syafiq : " أن الله كان و لا مكان, و هو الآن على ما كان " [ Al-Farqu Bainal Firaq : 333 ]

Kemungkinan besar kedua guru ini antara yg dimaksudkan oleh Imam Bayhaqi.
www.al-fikrah.net/inde...333#810333

Ustaz, tapi dalam al-Asma wa sifah ada ke penyesalan dan radd baihaqi kepada at-tauhid?

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 11:19 am
Reply with quote

Anta yg bawa soalan, antalah yg kena bawa bukti. Mana anta dpt syubhat ini?

Ana sendiri tak perasan isu ini waktu baca2.

Apakah Baihaqi yg sendiri kata ke, dia nukilkan secara qeel wa qaal ke atau ada nukilan tetapi tidak soreeh...

Kalau ada substance pada syubhat itu, kita akan tahqiq insya Allah.
Back to top
View user's profile
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 12:45 pm
Reply with quote

syatibi_uda wrote:
Anta yg bawa soalan, antalah yg kena bawa bukti. Mana anta dpt syubhat ini?

Ana sendiri tak perasan isu ini waktu baca2.

Apakah Baihaqi yg sendiri kata ke, dia nukilkan secara qeel wa qaal ke atau ada nukilan tetapi tidak soreeh...

Kalau ada substance pada syubhat itu, kita akan tahqiq insya Allah.

Saya dapat ini dari seorang sahabah di facebook

Saya berdialog dengannya dia menaqalkan dari gurunya

Dia tak berikan no rujukan

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
Talhah
Moderator



Joined: Aug 19, 2008
Posts: 2639

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 12:54 pm
Reply with quote

Kita tidak menerima dakwaan2 seperti ini sehinggalah dibawakan bukti dan rujukannya.

Orang2 yang suka menakwil sifat-sifat Allah SWT juga pernah mendakwa bahawa Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah telah "bertaubat" dari 'aqidah salaf!

AFN tidak melayan dakwaan2 kosong seperti ini.

_________________
seribukitab.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Talhah
Moderator



Joined: Aug 19, 2008
Posts: 2639

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 1:06 pm
Reply with quote

Tugas akhi Yusof adalah bertanya dan meminta sahabat fb tersebut membawakan bukti dan rujukannya. Atau jika akhi Yusof rajin, boleh melakukan kajian bandingan menggunakan kitab Asma was Sifat tahqiq Al Kawthari dan tahqiq Syeikh Muhammad Muhibuddin Abu Zaid.

===============================
Pun begitu apa guna di karang kitab Radd sekiranya orang yang di-radd telah pun bertaubat? Bukankah ini satu bentuk kebodohan??

_________________
seribukitab.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 3:03 pm
Reply with quote

Yusof wrote:
syatibi_uda wrote:
Anta yg bawa soalan, antalah yg kena bawa bukti. Mana anta dpt syubhat ini?

Ana sendiri tak perasan isu ini waktu baca2.

Apakah Baihaqi yg sendiri kata ke, dia nukilkan secara qeel wa qaal ke atau ada nukilan tetapi tidak soreeh...

Kalau ada substance pada syubhat itu, kita akan tahqiq insya Allah.

Saya dapat ini dari seorang sahabah di facebook

Saya berdialog dengannya dia menaqalkan dari gurunya

Dia tak berikan no rujukan

Minta dia bawakan teks 'taubat' itu. Cakap sahaja tidak jadi, kepala kereta api pun boleh dibuat sup. Very Happy

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 5:45 pm
Reply with quote

Saya jumpa dalam perbincangan multaqa

ال البيهقي رحمه الله في "الأسماء والصفات" (2/ 23) :

وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، قال : سمعت أبا الحسن علي بن أحمد الزاهد البوشنجي يقول :
دخلت على عبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي بالري فأخبرته بما جرى بنيسابور بين أبي بكر بن خزيمة وبين أصحابه ، فقال : ما لأبي بكر والكلام ؟ إنما الأولى بنا وبه أن لا نتكلم فيما لم نتعلمه . فخرجت من عنده حتى دخلت على أبي العباس القلانسي فقال : كان بعض القدرية من المتكلمين وقع إلى محمد بن إسحاق فوقع لكلامه عنده قبول . ثم خرجت إلى بغداد فلم أدع بها فقيها ولا متكلما إلا عرضت عليه تلك المسائل ، فما منهم أحد إلا وهو يتابع أبا العباس القلانسي على مقالته ، ويغتم لأبي بكر محمد بن إسحاق فيما أظهره . قلت : القصة فيه طويلة ، وقد رجع محمد بن إسحاق إلى طريقة السلف وتلهف على ما قال والله أعلم ا.هـ.


Mintak bantuan terjemahan

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Sat Dec 31, 2011 5:47 pm
Reply with quote

kawakib_duriyah wrote:
Yusof wrote:
syatibi_uda wrote:
Anta yg bawa soalan, antalah yg kena bawa bukti. Mana anta dpt syubhat ini?

Ana sendiri tak perasan isu ini waktu baca2.

Apakah Baihaqi yg sendiri kata ke, dia nukilkan secara qeel wa qaal ke atau ada nukilan tetapi tidak soreeh...

Kalau ada substance pada syubhat itu, kita akan tahqiq insya Allah.

Saya dapat ini dari seorang sahabah di facebook

Saya berdialog dengannya dia menaqalkan dari gurunya

Dia tak berikan no rujukan

Minta dia bawakan teks 'taubat' itu. Cakap sahaja tidak jadi, kepala kereta api pun boleh dibuat sup. Very Happy

ROFL ROFL ROFL

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
nurudin
Student L1



Joined: Jun 02, 2009
Posts: 122

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Tue Jan 03, 2012 12:15 am
Reply with quote

mungkin ini serba sedikit dapat membantu:

www.ahlalhdeeth.com/vb...php?t=1276
Back to top
View user's profile
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Tue Jan 03, 2012 1:06 pm
Reply with quote

Yusof wrote:
Saya jumpa dalam perbincangan multaqa

ال البيهقي رحمه الله في "الأسماء والصفات" (2/ 23) :

وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، قال : سمعت أبا الحسن علي بن أحمد الزاهد البوشنجي يقول :
دخلت على عبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي بالري فأخبرته بما جرى بنيسابور بين أبي بكر بن خزيمة وبين أصحابه ، فقال : ما لأبي بكر والكلام ؟ إنما الأولى بنا وبه أن لا نتكلم فيما لم نتعلمه . فخرجت من عنده حتى دخلت على أبي العباس القلانسي فقال : كان بعض القدرية من المتكلمين وقع إلى محمد بن إسحاق فوقع لكلامه عنده قبول . ثم خرجت إلى بغداد فلم أدع بها فقيها ولا متكلما إلا عرضت عليه تلك المسائل ، فما منهم أحد إلا وهو يتابع أبا العباس القلانسي على مقالته ، ويغتم لأبي بكر محمد بن إسحاق فيما أظهره . قلت : القصة فيه طويلة ، وقد رجع محمد بن إسحاق إلى طريقة السلف وتلهف على ما قال والله أعلم ا.هـ.



Mintak bantuan terjemahan

Kita harus bezakan mana yg nukilan, mana pendapat. Nampaknya kisah ini bukan kisah sempurna, sebab Imam Baihaqi kta : " Aku berkata : Kisah ini panjang ".

Ana yakin kisah ini ada dlm kitab Tarikh Naisabur oleh Imam Hakim Naisaburi.

Dlm kisah yg diambil Baihaqi terdapat :

1) Ibnu Khuzaimah bukan ahli kalam
2) Imam Ibnu Abi Hatim juga begitu, beliau tidak setuju berkata2 tentang ilmu kalam yg bukan urusan ulama Fiqh dan hadith seperti mereka.
3) Beliau menamakan isu antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya sebagai isu Ilmu Kalam. Tidak jelas apa isunya secara spesifik
4) Isu ini asalnya berlaku di Naisabur, tempat Ibnu Khuzaimah
5) al-Qalaanisi ( sezaman dgn Imam Asy'ari, seorang murid Ibnu Kullab ) mentafsirkan isu itu sebagai kesilapan Ibnu Khuzaimah terima satu kata2 seorang ahli kalam ( Qadari/Mutazili)
6) al-Qalaanisi mempunyai pengaruh sampai kedaerah Baghdad, kata2 beliau diikuti oleh org2 disana. Zahirnya beliau telah menyokong murid2 Ibnu Khuzaimah dlm isu mereka dgn guru mereka.

Semua ini adalah riwayat Busyanji. Kata Syaikh Abdur Rahman al-mahmoudi, pengarang tesis Mauqif Ibnu Taimiah minal Asy'airah, Busyanji ini seperti al-Qalaanisi, sama2 bermazhab Kullabiah. Imam Baihaqi pula Asy'ari, yg juga sebenarnya Kullabi. Ini sebab mereka menunjukkan persetujuan mereka kepada al-Qalaanisi, syaikh Kullabiyah dizamannya.

Adapun diakhir riwayat diatas, kita dapati Imam Baihaqi mengkomentar : " Ibnu Khuzaimah telah kembali kepda jalan salaf, dan menyesal terhadap apa yg beliau katakan"

Tanda tanya disini, apakah yg beliau katakan? Apakah Imam Baihaqi telah tepat mentafsirkannya kepada isu yg sama diatas?

Isunya antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya ( al-Tsaqafi dan as-Sabbagh ) adalah berkaitan dgn mazhab Kullabiah tentang sifat fi'liyyah ikhtiyariah yg dinafikan mereka. Maka mereka menafikan Allah berkata2 bila Dia kehendaki. Kalam Allah tidak boleh ada taqdeem dan ta'kheer, tiada ulang2, ia hanya kalam yg satu, yg azali.

Hal ini bila diketahui Ibnu Khuzaimah, beliau sangat marah, dan suruh murid2nya bertaubat. Kemudian beliau ingatkan mereka jgn ambil mazhab Kullabiah ini, sebab : Imam Ahmad sangat keras menentang Ibnu Kullab". Beliau menerangkan bahawa Allah berkata2 bila Dia kehendaki, Allah boleh ulang kata2nya, ia bukan makna yg satu, bhw Allah sebut kisah Nabi Musa berkali2 dibanyak tempat dlm al-Quran....

Tiada dalil Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari aqidah ini kepada aqidah salaf, sebab ini sememangnya aqidah salaf.

Maka ia mungkin isu lain sebagaimna dlm link AhlulHAdith :

1) Masalah suara adalah kalam Allah ( yg masih boleh dibincangkan )
2) Masalah menggunakan hadith2 yg tidak sohih dlm istidlal ( ini jelas nasnya dari Ibnu Khuzaimah sendiri )
Adapun kononnya Ibnu Khuzaimah menyesal dan bertaubat dari kitab Tauhidnya adalah satu pembohongan, tiada siapa yg sebutkan melainkan Kauthari, seperti adatnya.

Wallahu a'lam
Back to top
View user's profile
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Tue Jan 03, 2012 2:18 pm
Reply with quote

syatibi_uda wrote:
Yusof wrote:
Saya jumpa dalam perbincangan multaqa

ال البيهقي رحمه الله في "الأسماء والصفات" (2/ 23) :

وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، قال : سمعت أبا الحسن علي بن أحمد الزاهد البوشنجي يقول :
دخلت على عبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي بالري فأخبرته بما جرى بنيسابور بين أبي بكر بن خزيمة وبين أصحابه ، فقال : ما لأبي بكر والكلام ؟ إنما الأولى بنا وبه أن لا نتكلم فيما لم نتعلمه . فخرجت من عنده حتى دخلت على أبي العباس القلانسي فقال : كان بعض القدرية من المتكلمين وقع إلى محمد بن إسحاق فوقع لكلامه عنده قبول . ثم خرجت إلى بغداد فلم أدع بها فقيها ولا متكلما إلا عرضت عليه تلك المسائل ، فما منهم أحد إلا وهو يتابع أبا العباس القلانسي على مقالته ، ويغتم لأبي بكر محمد بن إسحاق فيما أظهره . قلت : القصة فيه طويلة ، وقد رجع محمد بن إسحاق إلى طريقة السلف وتلهف على ما قال والله أعلم ا.هـ.



Mintak bantuan terjemahan

Kita harus bezakan mana yg nukilan, mana pendapat. Nampaknya kisah ini bukan kisah sempurna, sebab Imam Baihaqi kta : " Aku berkata : Kisah ini panjang ".

Ana yakin kisah ini ada dlm kitab Tarikh Naisabur oleh Imam Hakim Naisaburi.

Dlm kisah yg diambil Baihaqi terdapat :

1) Ibnu Khuzaimah bukan ahli kalam
2) Imam Ibnu Abi Hatim juga begitu, beliau tidak setuju berkata2 tentang ilmu kalam yg bukan urusan ulama Fiqh dan hadith seperti mereka.
3) Beliau menamakan isu antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya sebagai isu Ilmu Kalam. Tidak jelas apa isunya secara spesifik
4) Isu ini asalnya berlaku di Naisabur, tempat Ibnu Khuzaimah
5) al-Qalaanisi ( sezaman dgn Imam Asy'ari, seorang murid Ibnu Kullab ) mentafsirkan isu itu sebagai kesilapan Ibnu Khuzaimah terima satu kata2 seorang ahli kalam ( Qadari/Mutazili)
6) al-Qalaanisi mempunyai pengaruh sampai kedaerah Baghdad, kata2 beliau diikuti oleh org2 disana. Zahirnya beliau telah menyokong murid2 Ibnu Khuzaimah dlm isu mereka dgn guru mereka.

Semua ini adalah riwayat Busyanji. Kata Syaikh Abdur Rahman al-mahmoudi, pengarang tesis Mauqif Ibnu Taimiah minal Asy'airah, Busyanji ini seperti al-Qalaanisi, sama2 bermazhab Kullabiah. Imam Baihaqi pula Asy'ari, yg juga sebenarnya Kullabi. Ini sebab mereka menunjukkan persetujuan mereka kepada al-Qalaanisi, syaikh Kullabiyah dizamannya.

Adapun diakhir riwayat diatas, kita dapati Imam Baihaqi mengkomentar : " Ibnu Khuzaimah telah kembali kepda jalan salaf, dan menyesal terhadap apa yg beliau katakan"

Tanda tanya disini, apakah yg beliau katakan? Apakah Imam Baihaqi telah tepat mentafsirkannya kepada isu yg sama diatas?

Isunya antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya ( al-Tsaqafi dan as-Sabbagh ) adalah berkaitan dgn mazhab Kullabiah tentang sifat fi'liyyah ikhtiyariah yg dinafikan mereka. Maka mereka menafikan Allah berkata2 bila Dia kehendaki. Kalam Allah tidak boleh ada taqdeem dan ta'kheer, tiada ulang2, ia hanya kalam yg satu, yg azali.

Hal ini bila diketahui Ibnu Khuzaimah, beliau sangat marah, dan suruh murid2nya bertaubat. Kemudian beliau ingatkan mereka jgn ambil mazhab Kullabiah ini, sebab : Imam Ahmad sangat keras menentang Ibnu Kullab". Beliau menerangkan bahawa Allah berkata2 bila Dia kehendaki, Allah boleh ulang kata2nya, ia bukan makna yg satu, bhw Allah sebut kisah Nabi Musa berkali2 dibanyak tempat dlm al-Quran....

Tiada dalil Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari aqidah ini kepada aqidah salaf, sebab ini sememangnya aqidah salaf.

Maka ia mungkin isu lain sebagaimna dlm link AhlulHAdith :

1) Masalah suara adalah kalam Allah ( yg masih boleh dibincangkan )
2) Masalah menggunakan hadith2 yg tidak sohih dlm istidlal ( ini jelas nasnya dari Ibnu Khuzaimah sendiri )
Adapun kononnya Ibnu Khuzaimah menyesal dan bertaubat dari kitab Tauhidnya adalah satu pembohongan, tiada siapa yg sebutkan melainkan Kauthari, seperti adatnya.

Wallahu a'lam


و قد وجد فكره –أي فكر ابن كلاب- أتباعا آمنوا به و دعوا إليه ، عُرفوا بالكلابية ، و الصفاتية ،على رأسهم المتكلم الحارث بن أسد المحاسبي الصوفي (ت243ه) ، و أبو العباس القلانسي،و كانت جماعتهم نشطة ببلاد خراسان ، لنشر فكرها و الدعوة إليه ، زمن الإمام الفقيه أبي بكر بن خزيمة (ت311ه) .
لكن أئمة السلف المعاصرين لابن كلاب و أصحابه ، تصدوا لهم و أنكروا عليهم مقالتهم ، فقد كان الإمام أحمد من أشد الناس إنكارا على ابن كلاب و أتباعه ، فلما سمع بهم ذمهم و نفّر الناس منهم ، و أمر بهجر الحارث بن أسد المحاسبي و حذّر منه ،و و وصفه بأنه جهمي ، و أعلن –ردا عليهم- إن القول بأن القرآن حكاية عن الله هو ضلال ،و أكد أن الله تعالى تكلّم بحرف و صوت


Syukran Syeikh, di atas ialah apa yg diceritakan oleh Imam al Zahabi(al Siyar), phenomena perkembangan ajaran Kullabiyyah pada zaman Ibn Khuzaimah dan penentangan yg keras dari imam2 salaf sezaman dgn mereka termasuk dari Imam Ahmad rhm sendiri, mengarahkan org ramai menjauhi al Muhasibi serta mentahzir ke atasnya.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Penyesalan Ibnu Khuzaimah berkenaan kitab at-Tauhid
Posted: Tue Jan 03, 2012 2:37 pm
Reply with quote

nurledge wrote:
syatibi_uda wrote:
Yusof wrote:
Saya jumpa dalam perbincangan multaqa

ال البيهقي رحمه الله في "الأسماء والصفات" (2/ 23) :

وأخبرنا أبو عبد الله الحافظ ، قال : سمعت أبا الحسن علي بن أحمد الزاهد البوشنجي يقول :
دخلت على عبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي بالري فأخبرته بما جرى بنيسابور بين أبي بكر بن خزيمة وبين أصحابه ، فقال : ما لأبي بكر والكلام ؟ إنما الأولى بنا وبه أن لا نتكلم فيما لم نتعلمه . فخرجت من عنده حتى دخلت على أبي العباس القلانسي فقال : كان بعض القدرية من المتكلمين وقع إلى محمد بن إسحاق فوقع لكلامه عنده قبول . ثم خرجت إلى بغداد فلم أدع بها فقيها ولا متكلما إلا عرضت عليه تلك المسائل ، فما منهم أحد إلا وهو يتابع أبا العباس القلانسي على مقالته ، ويغتم لأبي بكر محمد بن إسحاق فيما أظهره . قلت : القصة فيه طويلة ، وقد رجع محمد بن إسحاق إلى طريقة السلف وتلهف على ما قال والله أعلم ا.هـ.



Mintak bantuan terjemahan

Kita harus bezakan mana yg nukilan, mana pendapat. Nampaknya kisah ini bukan kisah sempurna, sebab Imam Baihaqi kta : " Aku berkata : Kisah ini panjang ".

Ana yakin kisah ini ada dlm kitab Tarikh Naisabur oleh Imam Hakim Naisaburi.

Dlm kisah yg diambil Baihaqi terdapat :

1) Ibnu Khuzaimah bukan ahli kalam
2) Imam Ibnu Abi Hatim juga begitu, beliau tidak setuju berkata2 tentang ilmu kalam yg bukan urusan ulama Fiqh dan hadith seperti mereka.
3) Beliau menamakan isu antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya sebagai isu Ilmu Kalam. Tidak jelas apa isunya secara spesifik
4) Isu ini asalnya berlaku di Naisabur, tempat Ibnu Khuzaimah
5) al-Qalaanisi ( sezaman dgn Imam Asy'ari, seorang murid Ibnu Kullab ) mentafsirkan isu itu sebagai kesilapan Ibnu Khuzaimah terima satu kata2 seorang ahli kalam ( Qadari/Mutazili)
6) al-Qalaanisi mempunyai pengaruh sampai kedaerah Baghdad, kata2 beliau diikuti oleh org2 disana. Zahirnya beliau telah menyokong murid2 Ibnu Khuzaimah dlm isu mereka dgn guru mereka.

Semua ini adalah riwayat Busyanji. Kata Syaikh Abdur Rahman al-mahmoudi, pengarang tesis Mauqif Ibnu Taimiah minal Asy'airah, Busyanji ini seperti al-Qalaanisi, sama2 bermazhab Kullabiah. Imam Baihaqi pula Asy'ari, yg juga sebenarnya Kullabi. Ini sebab mereka menunjukkan persetujuan mereka kepada al-Qalaanisi, syaikh Kullabiyah dizamannya.

Adapun diakhir riwayat diatas, kita dapati Imam Baihaqi mengkomentar : " Ibnu Khuzaimah telah kembali kepda jalan salaf, dan menyesal terhadap apa yg beliau katakan"

Tanda tanya disini, apakah yg beliau katakan? Apakah Imam Baihaqi telah tepat mentafsirkannya kepada isu yg sama diatas?

Isunya antara Ibnu Khuzaimah dan murid2nya ( al-Tsaqafi dan as-Sabbagh ) adalah berkaitan dgn mazhab Kullabiah tentang sifat fi'liyyah ikhtiyariah yg dinafikan mereka. Maka mereka menafikan Allah berkata2 bila Dia kehendaki. Kalam Allah tidak boleh ada taqdeem dan ta'kheer, tiada ulang2, ia hanya kalam yg satu, yg azali.

Hal ini bila diketahui Ibnu Khuzaimah, beliau sangat marah, dan suruh murid2nya bertaubat. Kemudian beliau ingatkan mereka jgn ambil mazhab Kullabiah ini, sebab : Imam Ahmad sangat keras menentang Ibnu Kullab". Beliau menerangkan bahawa Allah berkata2 bila Dia kehendaki, Allah boleh ulang kata2nya, ia bukan makna yg satu, bhw Allah sebut kisah Nabi Musa berkali2 dibanyak tempat dlm al-Quran....

Tiada dalil Ibnu Khuzaimah telah bertaubat dari aqidah ini kepada aqidah salaf, sebab ini sememangnya aqidah salaf.

Maka ia mungkin isu lain sebagaimna dlm link AhlulHAdith :

1) Masalah suara adalah kalam Allah ( yg masih boleh dibincangkan )
2) Masalah menggunakan hadith2 yg tidak sohih dlm istidlal ( ini jelas nasnya dari Ibnu Khuzaimah sendiri )
Adapun kononnya Ibnu Khuzaimah menyesal dan bertaubat dari kitab Tauhidnya adalah satu pembohongan, tiada siapa yg sebutkan melainkan Kauthari, seperti adatnya.

Wallahu a'lam


و قد وجد فكره –أي فكر ابن كلاب- أتباعا آمنوا به و دعوا إليه ، عُرفوا بالكلابية ، و الصفاتية ،على رأسهم المتكلم الحارث بن أسد المحاسبي الصوفي (ت243ه) ، و أبو العباس القلانسي،و كانت جماعتهم نشطة ببلاد خراسان ، لنشر فكرها و الدعوة إليه ، زمن الإمام الفقيه أبي بكر بن خزيمة (ت311ه) .
لكن أئمة السلف المعاصرين لابن كلاب و أصحابه ، تصدوا لهم و أنكروا عليهم مقالتهم ، فقد كان الإمام أحمد من أشد الناس إنكارا على ابن كلاب و أتباعه ، فلما سمع بهم ذمهم و نفّر الناس منهم ، و أمر بهجر الحارث بن أسد المحاسبي و حذّر منه ،و و وصفه بأنه جهمي ، و أعلن –ردا عليهم- إن القول بأن القرآن حكاية عن الله هو ضلال ،و أكد أن الله تعالى تكلّم بحرف و صوت


Syukran Syeikh, di atas ialah apa yg diceritakan oleh Imam al Zahabi(al Siyar), phenomena perkembangan ajaran Kullabiyyah pada zaman Ibn Khuzaimah dan penentangan yg keras dari imam2 salaf sezaman dgn mereka termasuk dari Imam Ahmad rhm sendiri, mengarahkan org ramai menjauhi al Muhasibi serta mentahzir ke atasnya.

mengikut al Zahabi rhm di antara yg ditentang ialah pandangan kullabiyyah tentang al Quran iaitu sbg "hikayat" , bukan kalam Allah yg haqiqi. Pegangan yg sama dipegang oleh Asyairah yg dgn istilah "Ibarah" - expression iaitu disesuaikan dgn teori kalam nafsi (hakikat Kalam Allah), yg mereka kongsikan.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Aqidah
Page 1 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Tidak masuk Syurga orang yang suka mengadu domba.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 63
Bots: 1
Total: 64
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster