Community Forums
DISIPLIN WARGA JEPUN
Diskusi Umum tentang motivasi dan kaunseling.
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexKaunseling Islam
View previous topic :: View next topic  
Author Message
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 5:47 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Saya dapat e-mail berikut dari seorang rakan :-

Bercerita tentang Jepun, ramai yang memuji sifat masyarakatnya yang berdisiplin, menepati masa, menjaga kebersihan dan macam-macam lagi. Benar, di sini kita dapat melihat Muslim tanpa Islam. Namun, dalam macam-macam yang dikatakan orang itu, satu yang menarik perhatian saya.
Ramai yang bertanya, lelaki Jepun handsome tak?
Saya akan garu kepala dan senyum. Sebab kan beauty lies on the eyes of the beholder.
Tapi kalau ada yang bertanya, nak kahwin dengan lelaki Jepun tak?
Saya akan jawab nak!!!

Lelaki Jepun
Rata-rata masyarakat di sini berkahwin lambat. Namun, dapat dilihat mereka yang berkahwin adalah mereka yang benar-benar bertanggungjawab terhadap keluarga mereka. Saya sangat kagum dengan sifat para suami atau ayah di Jepun.
Setiap pagi, dalam perjalanan ke university, inilah pemandangan yang saya lihat.


Ayah berpimpinan tangan dengan anak-anak kecil mereka, berjalan bersama ke sekolah sebelum ke tempat kerja masing-masing.
Kalau dilihat dalam train pula, apabila anak-anak kecil menangis atau merengek, maka si ayah yang akan mendukung dan menghiburkan hati si anak.

Apabila berjalan bersama isteri dan anak-anak, si ayah yang akan mendukung atau memimpin si anak. Si ibu pula hanya menolak stroller kosong atau tertawa melihat telatah suami dan anak.

Ayah berbasikal membawa anak dalam raga, ayah melayan rengek si anak. Pemandangan yang biasa dilihat di sini. Pemandangan yang sangat jarang dilihat di tanah air kita sendiri. Sifat penyayang mereka terhadap keluarga dan anak-anak, sifat prihatin terhadap kaum wanita yang telah melahirkan zuriat untuk mereka, benar-benar mengagumkan. Memang banyak lagi sifat buruk lelaki Jepun, tapi dalam buruk-buruk perangai mereka, mereka sangat baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga.

Wanita Jepun
Pernah juga saya dan rakan-rakan melepak di masjid di sini, si ibu(Jepun) masuk bersama anaknya yang sedang menangis dan mengamuk sehingga menggulingkan diri di lantai masjid. Kami yang sedang makan pun berasa tidak sedap hati, lalu seorang sahabat saya membawa coklat dan menghulurkan kepada si anak untuk memujuknya daripada terus menangis, namun jawab si ibu,
“Daijoubu desu. Ima daiji na tokoro desu.”
“Tak mengapa. Sekarang masa yang penting.”
Masa untuk si ibu mentarbiyah anak untuk berperangai lebih baik. Lalu kami mendengarkan pertuturan mereka.
“Aisyah, awak nak ape? Kalau awak nangis-nangis macam ni mama tak faham. Nangis-nangis ni baby je. Aisyah bukan baby lagi. Awak nak ape? Nak buat ape?”
“Cakap. Kalau nangis memang mama tak faham. Awak bukan budak kecik lagi dah.”
Mereka melayan si anak sewajarnya seperti orang dewasa. Patutlah anak-anak kecil di sini tak banyak meragam. Didikan itu bukan dengan memberikan mereka apa yang mereka mahukan, tetapi mengajar mereka untuk berfikir dan bertindak sewajarnya sesuai dengan usia mereka.
Kalau dalam train pula, apabila anak-anak yang telah boleh berjalan, lingkungan 4 hingga 6 tahun bermain-main atau membuat bising, si ibu akan menyuruh mereka agar berdisiplin sambil menunjukkan tanda-tanda jangan bising, sila pegang penghadang untuk mendisiplinkan mereka. Dalam kelembutan wanita-wanita Jepun, mereka sangat serius dalam mendidik anak-anak menjadi orang yang berguna.

Masih belum terlambat
Rasulullah SAW bersabda, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya, dan yang berbuat baik kepada ahli keluarganya.” (Riwayat Abu Daud dan Tirmizi)
Lagi sabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya; dan aku adalah yang terbaik dari kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak tahu budi.” (Riwayat Abu ‘Asakir)
Masih belum terlambat untuk kita semua merubah diri dan sifat diri mencontohi yang terbaik, Rasulullah SAW dalam bergaul dengan keluarga. Kalau mereka yang tiada aqidah Islam, mampu untuk menghormati wanita dan anak-anak, menyayangi keluarga, kerana itulah fitrah manusia yang telah ditetapkan olehNya. Apatah lagi kita yang Allah ganjarkan bermacam-macam ganjaran apabila berbuat baik kepada ibubapa dan keluarga.
Jom usaha kembali kepada fitrah!!

_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
najib76
Student L7



Joined: Aug 09, 2009
Posts: 1757
Location: Batu Pahat

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 6:26 am
Reply with quote

Assalamualaikum

menarik
Back to top
View user's profile
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 6:40 am
Reply with quote

Inspiring.
_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
peyoy
Pro Sunnah



Joined: Dec 09, 2008
Posts: 3827
Location: Ampang, KL

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 6:42 am
Reply with quote

satu galakan kpd lelaki bujang utk mencari pasangan hidup dgn amoi Jepang... huhuhu ... Anyway, bagus didikan yg diterapkan oleh org Jepun kpd anak2 mereka....
_________________
BID'AH BUSTER. NABI SAW FIRST! TOK SYEIKH-TOK SYEIKH..LU SAPA NAK OVER (GLULUW) DRP NABI SAW...

peyoy-spying-gadget.blogspot.com

Back to top
View user's profile Visit poster's website
UmmuYaser
Student L4



Joined: Oct 05, 2009
Posts: 874
Location: Rembau n Seremban

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 7:31 am
Reply with quote

Berkahwinlah dengan wanita yang berilmu serta berkesedaran untuk mendidik anak-anak.....Tidak semestinya pandang ke Jepun. Tapi, kalau dpt cari wanita Jepun yg punyai pakej macam tu...waww laa...

P/s : Masa belajar dulu ada pasangan wanita Jepun kawin lelaki Afgan.

_________________
Tidak ada saat tanpa Allah....Allah the Most Important....
Back to top
View user's profile
olive
Student L3



Joined: Oct 12, 2011
Posts: 673

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 7:34 am
Reply with quote

mase kecik dididik elok-elok. bila dah besar jangan buat onar udah la.
Jepun memang terkenal dengan keonarannya...hee...heee.
takat kes rogol biasa je...x ada apa pun...agaknye la.....


ALLAH MAHA TAHU
Back to top
View user's profile
praywifme
Beginner



Joined: Apr 26, 2011
Posts: 82

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 7:36 am
Reply with quote

derang mmg berdisiplin. tambahan plak kat sana takde foreigner hampeh yang tak ikut peraturan cam kat mesia ni. Kalau kat JAPAN belambak indon, bangla, gurka, arab, afreka, pakistan n melayu(hok duk hulu) alamat nmpak tak berdisiplin la derang.....sekadar pendapat...
Back to top
View user's profile
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: DISIPLIN WARGA JEPUN
Posted: Wed Dec 28, 2011 9:11 am
Reply with quote

olive wrote:
mase kecik dididik elok-elok. bila dah besar jangan buat onar udah la.
Jepun memang terkenal dengan keonarannya...hee...heee.
takat kes rogol biasa je...x ada apa pun...agaknye la.....


ALLAH MAHA TAHU


Ini agak-agak ke betul-betul?


Kalau agak-agak je, tak perlu la sebut macam tu. Nanti orang ingat betul pula.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Kaunseling Islam
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya Islam dibina atas 5 perkara iaitu bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan Haji ke Baitullaah al-Haram.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 77
Bots: 1
Total: 78
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster