Community Forums
UAI : Sunat Bunuh Babi
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
peyoy
Pro Sunnah



Joined: Dec 09, 2008
Posts: 3827
Location: Ampang, KL

PostPost subject: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Dec 27, 2011 10:51 am
Reply with quote

Benarkah sunat membunuh babi? Jika nampak babi tepi kita, sunatkah membunuh ketika itu juga?




www.ahlalhdeeth.com/vb...p?t=181749

www.ahlalhdeeth.com/vb...p?t=247923

Mohon pencerahan?

_________________
BID'AH BUSTER. NABI SAW FIRST! TOK SYEIKH-TOK SYEIKH..LU SAPA NAK OVER (GLULUW) DRP NABI SAW...

peyoy-spying-gadget.blogspot.com

Back to top
View user's profile Visit poster's website
SunanDrajad
Student L6



Joined: Oct 31, 2008
Posts: 1225
Location: 68000 Hulu Klang

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Dec 27, 2011 12:23 pm
Reply with quote

Wow!!
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
almalizy
Beginner



Joined: Sep 05, 2010
Posts: 76
Location: Malaysia

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Wed Dec 28, 2011 10:16 am
Reply with quote

-up-
_________________
"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya.

Sesiapa yang mencari keredhaan manusia menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya."Mawquf kepada Aisyah, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Thu Dec 29, 2011 1:03 pm
Reply with quote

huh...
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
albantinji
Beginner



Joined: Oct 26, 2011
Posts: 7

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Thu Dec 29, 2011 2:48 pm
Reply with quote

hah...
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Thu Dec 29, 2011 2:54 pm
Reply with quote

Antara yang memandang sunat bagi muslim untuk membunuh babi ialah Al-Imam An-Nawawi dan Al-Imam Ar-Ramli.

Ibn Battal dan Al-Khattabi pula berpendapat wajib.

Ulama meletakkan beberapa syarat:

1. Boleh bunuh jika orang kafir menzahirkan/menunjuk-nunjuk babi belaan mereka.

2. Boleh bunuh jika ada maslahat seperti keselamatan, kesihatan dan sebagainya.

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 3:11 am
Reply with quote

wow,up,huh,hah...hehehe...

pernah babi kecik, kawan saya libas dengan pelepah kelapa...tak tau apa nasib anak babi tersebut,mati kot...ni cerita waktu kecik kat kampung...babi masuk kebun...

tapi kalau tengok saiz babi dah besar memang tak terlarat nak belasah bau pun dah tak sanggup...cabut lari ada ler...cerita waktu kecik...
Back to top
View user's profile
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:40 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
Antara yang memandang sunat bagi muslim untuk membunuh babi ialah Al-Imam An-Nawawi dan Al-Imam Ar-Ramli.

Ibn Battal dan Al-Khattabi pula berpendapat wajib.

Ulama meletakkan beberapa syarat:

1. Boleh bunuh jika orang kafir menzahirkan/menunjuk-nunjuk babi belaan mereka.

2. Boleh bunuh jika ada maslahat seperti keselamatan, kesihatan dan sebagainya.

Ini ada syarat. Yang ustaz Azhar Idrus habaq tu, ada syarat tak ?

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
alwafiey
Ahli Setia



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 2250

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:47 am
Reply with quote

Ibn_Firdaus wrote:
mustaqill wrote:
Antara yang memandang sunat bagi muslim untuk membunuh babi ialah Al-Imam An-Nawawi dan Al-Imam Ar-Ramli.

Ibn Battal dan Al-Khattabi pula berpendapat wajib.

Ulama meletakkan beberapa syarat:

1. Boleh bunuh jika orang kafir menzahirkan/menunjuk-nunjuk babi belaan mereka.

2. Boleh bunuh jika ada maslahat seperti keselamatan, kesihatan dan sebagainya.

Ini ada syarat. Yang ustaz Azhar Idrus habaq tu, ada syarat tak ?

tgk x video tu?
Back to top
View user's profile
alwafiey
Ahli Setia



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 2250

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:48 am
Reply with quote

apsal huh hah huh hah?

sekali betul daaaa sunat...siap ada pendapat wajib lagi...
Back to top
View user's profile
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:49 am
Reply with quote

alwafiey wrote:
Ibn_Firdaus wrote:
mustaqill wrote:
Antara yang memandang sunat bagi muslim untuk membunuh babi ialah Al-Imam An-Nawawi dan Al-Imam Ar-Ramli.

Ibn Battal dan Al-Khattabi pula berpendapat wajib.

Ulama meletakkan beberapa syarat:

1. Boleh bunuh jika orang kafir menzahirkan/menunjuk-nunjuk babi belaan mereka.

2. Boleh bunuh jika ada maslahat seperti keselamatan, kesihatan dan sebagainya.

Ini ada syarat. Yang ustaz Azhar Idrus habaq tu, ada syarat tak ?

tgk x video tu?

Opis, block . Sweat Drop

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 7:53 am
Reply with quote

Thanks Mus.

Pengajaran banyak dalam kes begini. Nak tembak UAI, sekali tertembak ulama mazhab :(
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 8:09 am
Reply with quote

Jom bunuh babi! Keh...keh...keh
_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 8:12 am
Reply with quote

mus, (atau sesiapa saja)

bagaimana plak hukum babi yg di pegang manusia & di tunjuk┬▓kan & di hebah di media elektronik?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Fri Dec 30, 2011 8:13 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
Antara yang memandang sunat bagi muslim untuk membunuh babi ialah Al-Imam An-Nawawi dan Al-Imam Ar-Ramli.

Ibn Battal dan Al-Khattabi pula berpendapat wajib.

Ulama meletakkan beberapa syarat:

1. Boleh bunuh jika orang kafir menzahirkan/menunjuk-nunjuk babi belaan mereka.

2. Boleh bunuh jika ada maslahat seperti keselamatan, kesihatan dan sebagainya.

Tepat sekali apa saja hukum sunat, atau wajib mempunyai syarat-syaratnya

Jadi kita tak boleh kempen bunuh babi sebarangan

Sama macam hadith suruhan membunuh anjing

p/s- Uia kuantan pada waktu malam memang banyak babi. Saya pernah terserempak, babi tersebut terus lari nampak saya, hehe

Babi tersebut lapar dan mencari makan di tong sampah. Kalau berpegang kepada dalil ini, apakah sunat saya mengejar dan bunuhnya??

Lainlah kalau situasi babi yang menganggu ketenteraman awam serta boleh mengundang bahaya

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 4
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a katanya:
Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang mati dalam keadaan menyekutukan Allah dengan sesuatu nescaya akan memasuki Neraka. Maka aku berkata iaitu perawi Hadis: Aku dan orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu, akan memasuki Syurga.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 95
Bots: 1
Total: 96
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster