Community Forums
25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Diskusi terbuka untuk ahli sekitar persoalan Aqidah
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexAqidah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 8:21 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Jemput baca artikel saudara Siraj dari IPSI dengan sedikit tambahan dari saya disini

Umat Islam & Sambutan Hari Natal: Satu Kupasan

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
abulharith
Doctor



Joined: Aug 09, 2008
Posts: 1665
Location: Cyberjaya~Putrajaya

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 10:04 am
Reply with quote

Dikatakan Isa dan pengikutnya tidak menyambut tanggal lahirnya, tapi sekarang hari natal dah jadi perayaan rasmi.

Kalau diikutkan, Muhammad s.a.w & pengikutnya pun tak pernah sambut hari lahirnya. Tapi..... Mmmmm...

_________________
Abul Harith
fiqhmedic.wordpress.com/
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 10:13 am
Reply with quote

abulharith wrote:
Dikatakan Isa dan pengikutnya tidak menyambut tanggal lahirnya, tapi sekarang hari natal dah jadi perayaan rasmi.

Kalau diikutkan, Muhammad s.a.w & pengikutnya pun tak pernah sambut hari lahirnya. Tapi..... Mmmmm...

Ada ulasannya dalam artikel tu Very Happy

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 10:16 am
Reply with quote

Semalam dengar berita , penduduk Taiwan yang majoritinya beragama Buddha pun merayakan hari Natal juga.

Teringin nak tanya orang Buddha sendiri ada tak istilah murtad di sisi agama mereka.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Yusof
Pro Sunnah



Joined: Jul 19, 2009
Posts: 4213
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 10:21 am
Reply with quote

ibnuabbas wrote:
Semalam dengar berita , penduduk Taiwan yang majoritinya beragama Buddha pun merayakan hari Natal juga.

Teringin nak tanya orang Buddha sendiri ada tak istilah murtad di sisi agama mereka.

Soalan yang bagus jugak

Setahu saya, kebanyaka Buddhism tak percaya pada Tuhan

_________________
Politician looks for next election, Statesman looks for next generation

titian-sebenar.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 11:00 am
Reply with quote

Orang zaman ini menyambut hari raya sebagai hari bergembira bukan sebab agama. Kita boleh lihat dari segi cara mereka menyambutnya termasuklah aidilfitri seperti pesta keramaian dan makan-makan. Sebab itu orang bukan Islam pun tak kisah menyambutnya. Dan memang setiap kaum mempunyai hari raya mereka.
Back to top
View user's profile
zikrulmaut_sm
Student L2



Joined: Sep 14, 2011
Posts: 494

PostPost subject: Re: 25 Disember bukan tarikh kelahiran Isa a.s
Posted: Sun Dec 25, 2011 11:05 pm
Reply with quote

hehehe. alasan classic.

"Kenapa perlu sibuk-sibuk dengan semua fakta ni? Yang penting bukan fakta, tapi niat di hati. Niat kami baik & murni sebab bersama-sama meraikan hari yang gemilang ini."
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Aqidah
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Akan menjalar kepada kamu penyakit umat-umat yang terdahulu; hasad dan benci membenci. Itu sebenarnya pencukur. Aku tidak menyatakan pencukur rambut, tetapi ia mencukur agamaā€¯

-- HR. Al-Bazzar dan Tirmizi

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 95
Bots: 1
Total: 96
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster