Community Forums
Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Diskusi Umum tentang motivasi dan kaunseling.
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexKaunseling Islam
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 1:35 pm
Reply with quote

Assalamualaikum ,

Membaca kisah-kisah nabi Muhammad S.A.W dan Sahabat Radial-Lah-hu-'anhuma , kita boleh lihat bagaimana mereka hidup dan semangat untuk hidup mereka di pandu oleh Al Qur'an dan As Sunnah.

Motivasi hidup dan mati mereka adalah Al Qur'an dan As Sunnah..


Bagaimana kita boleh mendapat perkara yang sama?..

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
salikin
Banned User



Joined: Dec 01, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 1:48 pm
Reply with quote

Salam..
Suka dengan tread Begini.
Bagi saya ( Bagi orang lain saya tak tahu) Kita baca Alquran dan menganggap ayat ayat itu adalah untuk kita. Dan kita amalkan ikut satu demi satu dalam kehidupan seharian kita. Dan pada saya kunci bagi yang satu yang utama yang perlu di amalkan buat pertama tama ialah Mengingati Allah. Kita Amalkan dan latih sehingga sebati ingatan itu sentiasa.Gigit dengan Gigi Geraham Jangan sampai terlepas.( satu bagi seluruh Amal)
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 2:49 pm
Reply with quote

RAHSIA PEMILIHAN SEMENANJUNG ARAB SEBAGAI TAPAK PANCARAN ISLAM
Sebelum kita memperkatakan sesuatu tentang sejarah hidup RasuluLlah SallaLlahu 'alaihi
Wasallam dan Semenan-jung 'Arab di mana baginda hidup dan dipilih sebagai Rasul, ada
baiknya kalau kita cuba menyingkap hikmat-hikmat Allah, mengapa terpilihnya Rasulullah dari
bumi ini dan bangsa 'Arab pula sebagai pembawa obor da'wah Islamiyyah.
Untuk mengetahui segala-segalanya pertama kita mesti mengetahui keistimewaan bangsa
'Arab dan perangai serta tata penghidupannya sebelum Islam dan keadaan muka bumi
(geografi) dan persekitarannya. Kemudian barulah kita membuat perbandingan dengan bangsabangsa
yang hidup sezaman de-ngannya seperti Romawi, Greek dan India termasuk adat
resam, tatasusila dan keistimewaan tamaddun mereka.
Pertamanya, marilah kita mengkaji secara sepintas lalu bangsa-bangsa yang hidup di sekitar
tanah 'Arab sebelum Islam

Sumber: Terjemahan Muqaddimah Raheequl Makhtum.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 3:23 pm
Reply with quote

1500 tahun yang lalu bangsa arab tercorot dalam serba-serbi.........

Apa yang ada di keliling kaabah sewaktu itu,

Wahai Arab bangsamu mulia kerana Islam,
Siapakah Arab tanpa Islam.

1500 tahun yang lepas siapa yang mahu belajar huruf-huruf dan kalimah-kalimah dalam bahasa arab....tiada gunanya hanya untuk mengingatkan keasyikan arak, kegemukan perut wanitamu dan kehitaman kuda bangsamu..

Selepas Islam.. setiap huruf dalam bahasa kamu, dimuliakan oleh Allah dengan Al Qur'an.

Bahkan diberikan darjat,pahala dan ganjaran.

Nama-nama arab tersusun dalam kitab musnad, rantaian hadith dan atsar.

Tatabahasa kamu menjadi pendinding penyelamat As Sunnah.

Nukilan Abu Qays

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 3:41 pm
Reply with quote

Tabi'at semulajadi mereka ini tidak ubah seperti suatu "bahan yang mentah" yang belum pernah
dilebur di mana-mana dapur dan dicorak di mana-mana acuan seolah-olah terbayang di layar
penghidupan rnereka seorang manusia semulajadi yang bersih rnempunyai kemahuan yang
kuat ke arah pembentukan manusia yang terpuji yang rnempunyai sifat-sifat amanah, pemurah,
suka menolong dan bencikan kezaliman. Apa yang mereka perlu hanyalah pengetahuan yang
dapat menyinari jalan-jalan ke arah tersebut kerana mereka ini hidup dalam kejahilan yang
gelap memekat. Kebanyakan mereka telah sesat untuk sampai ke arah kemanusiaan yang
sebenamya. Mereka membunuh anak perempuan kerana mahu menjaga maruah,
membelanjakan wang yang banyak dengan harapan mahukan kemuliaan dan berperang sama
sendiri dengan tujuan mempertahankan kehormatan.
Segala-galanya ini telah diterangkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala di dalam Al-Qur'an:


Yang bermaksud;
"...Dan sesungguhnya kamu sebelum hari ini adalah dan golongan orang-orang yang telah sesat".
(Al-Baqarah Ayat 198)

Sumber: Terjemahan Muqaddimah Raheequl Makhtum

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 3:53 pm
Reply with quote

Dalam keadaan serba kalut dan dipenuhi dengan kekalutan....Bagaimanakah keadaan orang Islam pada waktu itu.

Bagaimana mereka (sahabat nabi :saw) boleh termotivasi dengan AL Qur'an dan As Sunnah.


23 tahun...

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 9:49 pm
Reply with quote

Hadis qudsi
Hadis 2

ابن ادم تفرغ لعبادتي أملأ صدرك غنى وأسد فقرك و إلا تفعل ملأت صدرك شغلا ولم أسد فقرك
رواه الترمذي عن أبي هريرة
Lapangkanlah dada untukberibadah
kepadaKu niscaya Aku penuhi dadamu kekayaan dan mengatasi segala kemiskinanmu kalau engkau tidak buat, maka akan Aku penuhi dadamu dengan urusan dunia dan tidaklah Aku tutupi kemiskinannu
Back to top
View user's profile
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Wed Dec 21, 2011 9:56 pm
Reply with quote

Hadis Qudsi 93

المتحابون في جلالي لهم منابر من نور يغبطهم النبيون والشهداء
رواه الترمذي عن معاذ
Insan yang berkasih sayang kerana Allah
akan memperolehi mimbar mimbar dari Nur yang amat di cita citakan oleh Anbiya’dan Syuhada’


Last edited by AqilHaq on Thu Dec 22, 2011 9:35 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Thu Dec 22, 2011 6:28 am
Reply with quote

Hadith no 3 Shahih Al Bukhari

Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Bukair berkata, Telah menceritakan kepada kami dari Al Laits dari 'Uqail dari Ibnu Syihab dari 'Urwah bin Az Zubair dari Aisyah -Ibu Kaum Mu'minin-, bahwasanya dia berkata: "Permulaaan wahyu yang datang kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam adalah dengan mimpi yang benar dalam tidur. Dan tidaklah Beliau bermimpi kecuali datang seperti cahaya subuh. Kemudian Beliau dianugerahi kecintaan untuk menyendiri, lalu Beliau memilih gua Hiro dan bertahannuts yaitu 'ibadah di malam hari dalam beberapa waktu lamanya sebelum kemudian kembali kepada keluarganya guna mempersiapkan bekal untuk bertahannuts kembali. Kemudian Beliau menemui Khadijah mempersiapkan bekal. Sampai akhirnya datang Al Haq saat Beliau di gua Hiro, Malaikat datang seraya berkata: "Bacalah?" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan: Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!" Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Maka Malaikat itu memegangku dan memelukku sangat kuat kemudian melepaskanku dan berkata lagi: "Bacalah!". Beliau menjawab: "Aku tidak bisa baca". Malaikat itu memegangku kembali dan memelukku untuk ketiga kalinya dengan sangat kuat lalu melepaskanku, dan berkata lagi: (Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Menciptakan, Dia Telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah yang Maha Pemurah)." Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kembali kepada keluarganya dengan membawa kalimat wahyu tadi dalam keadaan gelisah. Beliau menemui Khadijah binti Khawailidh seraya berkata: "Selimuti aku, selimuti aku!". Beliau pun diselimuti hingga hilang ketakutannya. Lalu Beliau menceritakan peristiwa yang terjadi kepada Khadijah: "Aku mengkhawatirkan diriku". Maka Khadijah berkata: "Demi Allah, Allah tidak akan mencelakakanmu selamanya, karena engkau adalah orang yang menyambung silaturrahim." Khadijah kemudian mengajak Beliau untuk bertemu dengan Waroqoh bin Naufal bin Asad bin Abdul 'Uzza, putra paman Khadijah, yang beragama Nasrani di masa Jahiliyyah, dia juga menulis buku dalam bahasa Ibrani, juga menulis Kitab Injil dalam Bahasa Ibrani dengan izin Allah. Saat itu Waroqoh sudah tua dan matanya buta. Khadijah berkata: "Wahai putra pamanku, dengarkanlah apa yang akan disampaikan oleh putra saudaramu ini". Waroqoh berkata: "Wahai putra saudaraku, apa yang sudah kamu alami". Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menuturkan peristiwa yang dialaminya. Waroqoh berkata: "Ini adalah Namus, seperti yang pernah Allah turunkan kepada Musa. Duhai seandainya aku masih muda dan aku masih hidup saat kamu nanti diusir oleh kaummu". Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya: "Apakah aku akan diusir mereka?" Waroqoh menjawab: "Iya. Karena tidak ada satu orang pun yang datang dengan membawa seperti apa yang kamu bawa ini kecuali akan disakiti (dimusuhi). Seandainya aku ada saat kejadian itu, pasti aku akan menolongmu dengan sekemampuanku". Waroqoh tidak mengalami peristiwa yang diyakininya tersebut karena lebih dahulu meninggal dunia pada masa fatroh (kekosongan) wahyu. Ibnu Syihab berkata; telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bin Abdurrahman bahwa Jabir bin Abdullah Al Anshari bertutur tentang kekosongan wahyu, sebagaimana yang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ceritakan: "Ketika sedang berjalan aku mendengar suara dari langit, aku memandang ke arahnya dan ternyata Malaikat yang pernah datang kepadaku di gua Hiro, duduk di atas kursi antara langit dan bumi. Aku pun ketakutan dan pulang, dan berkata: "Selimuti aku. Selimuti aku". Maka Allah Ta'ala menurunkan wahyu: (Wahai orang yang berselimut) sampai firman Allah (dan berhala-berhala tinggalkanlah). Sejak saat itu wahyu terus turun berkesinambungan." Hadits ini juga diriwayatkan oleh Abdullah bin Yusuf dan Abu Shalih juga oleh Hilal bin Raddad dari Az Zuhri. Dan Yunus berkata; dan Ma'mar menyepakati bahwa dia mendapatkannya dari Az Zuhri.

Ehsan Lidwa Pusaka

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Thu Dec 22, 2011 9:36 pm
Reply with quote

ana pernah baca hadis sahih bukhari ni...cuba akhi bawa matan arab...
Back to top
View user's profile
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Thu Dec 22, 2011 9:42 pm
Reply with quote

Nabi Muhammad beruzlah bersulukdigua hiro'sebab taknak campur dengan puakarab yang minumarakdiwaktu male...buat arak sendiri...cekap buat arak...malamminumarak...wanita diletakdi satu rumah didatangi 10 lelaki...

anak akan di nasab kepada orang yang berpengaruh...buleh bayar dah ada rasuah sebab nak ngaku anak lelaki yang lahir dari nasab nya...anak peremouan dibunuh...
maksiat bersepah...

Muncul Nabi Muhammad yang membawa Nur Islam...maka mencapai kemajuan umat arab asbab Nur Islam...menguasai 2 per 3 adimulardhi...
Back to top
View user's profile
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Thu Dec 22, 2011 9:44 pm
Reply with quote

empayar islam
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Thu Dec 22, 2011 11:08 pm
Reply with quote

Saya terfikir bagaimana Nabi S.A.W boleh dipercayai dengan hadith-hadith yang menceritakan tentang perkara ghaib di awal Islamnya. Seperti malaikat duduk di atas kursi..

Bagaimana arab jahiliyah boleh menerima perkara ini, dan bagaimana menerima perkara ini.

Sebagai orang beriman ianya satu motivasi yang cukup besar, kerana panduan dan rujukan agama kita adalah daripada langit yang mempunyai kerajaan manusia,jin dan malaikat.

Perkara-perkara ghaib ini menjadi tunjang kepada motivasi iman kita.

Wallahua'lam

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Mencari motivasi dengan Al Qur'an dan As Sunnah.
Posted: Fri Dec 23, 2011 10:42 pm
Reply with quote

13 tahun RASULULLAH NABIMUHAMMAD dakwah untuk mantop kan iman kuat kan AQIDAtul mursyidah...


10 tahun ayat yang perintah syariat...tunai puasa...
maka apabila AQIDAtul murshidah dah ada dalam قلب
maka mudah sahabat jalan tunai solat zakat tunai puasa di bulan ramadhan dan tunai haji...
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Kaunseling Islam
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: sama ada disegerakan kemakbulan atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepandan dengannya.

-- HR. Ahmad, al-Bazzar dan Abu Ya‘la

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 134
Bots: 0
Total: 134
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster