Community Forums
Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Diskusi terbuka untuk ahli sekitar persoalan Aqidah
Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexAqidah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 17, 2011 10:14 am
Reply with quote

[video width=250 height=200]http://www.youtube.com/watch?v=sE1KZoSfUto&feature=player_embedded[/video]

www.seminarsunnah.sg/
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 17, 2011 10:19 am
Reply with quote

syatibi_uda wrote:

www.seminarsunnah.sg/

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 17, 2011 10:28 am
Reply with quote

و شهد شاهد من أهلها

Dan telah bersaksi seorang saksi dari ahlinya sendiri...
Back to top
View user's profile
syatibi_uda
Student L1



Joined: Dec 12, 2011
Posts: 153

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 17, 2011 10:49 am
Reply with quote

TERJEMAHAN TRANSKRIP


الحقيقة يا سيدي,
Sebenarnya wahai Sidi
أن بعض المسائل وافق فيه العبد الفقير ما يقوله المعتزلة و غير المعتزلة
sebahagian masalah yang mana hamba yg fakir ini ( Saqqaf) menyetujui apa yang dikatakan Muktazilah dan selain Muktazilah
و أنا بينت في شرح الطحاوية أن هذه المسائل قال بها جماعة من أهل السنة فهم عبارة عن إشاعات و دعايات فقط لتنفير الناس عني
dan aku telah syarahkan didalam Syarah Tohawiyah, bahawa masalah2 ini telah dikatakan oleh sekeumpulan Ahli Sunnah, maka mereka ibarat berita angin dan propaganda semata supaya menjauhkan orang ramai dariku.
و مع ذلك أقول بأن المعتزلة ليسوا على الباطل, المعتزلة, بسبب سياسي, كان في عصور السابقة, في العصر الدولة العباسية, أسباب السياسة و عداء الخلفاء للمعتزلة هو الذي جعل كثير من العلماء يذكرون في كتبهم خلاف المعتزلة و يردون عليه ,
Namun demikian aku katakan: Muktazilah bukanlah diatas kebatilan, Muktazilah, disebabkan politik, adalah dizaman dahulu, zaman Daulah Abasiyah, disebabkan politik dan permusuhan khalifah2 terhadap Muktazilah, inilah yang menjadikan ramai ulama menyebutkan didalam kitab2 mereka khilaf Muktazilah lalu menolak kata2 mereka
و مع أن كثير مما يردون عليه, و مع أن كثير مما يردون على المعتزلة غير صحيح
sedangkan kebanyakan yang mereka tentang, kebanyakan yang mereka tolak dari Muktazilah tidak sohih

Contohnya : Mereka menuduh bahawa Muktazilah menafikan azab kubur, dan ini adalah pembohongan terhadap Muktazilah.

Jika kita rujuk kitab2 Muktazilah, kita akan dapati mereka semuanya bersepakat menetapkan azab kubur.

Berkata Qadi Abdul Jabbar,, didalam ' Syarah Usul al-Khamsah ', dan beliau adalah salah seorang Imam Muktazilah, " Tiada khilaf tentangnya dikalangan seorangpun dari umat ini, melainkan sesuatu yang diceritakan dari Dhirar bin A'mru, dan ini tidak diterima oleh Muktazilah, "

Dan beliau ini dulu Muktazilah kemudian keluar darinya.

Dan ini termasuk memburuk2kan lawan, maka mereka menuduh2 mereka dengan tuduh2an yang lawan bebas darinya, atau dgn tuduh2an yang memang dikatakan mereka, tetapi tiada apa2 ( kesalahan ) disitu.

(Kata2) Quran itu Makhuk bukan Muktazilah sahaja yang mengatakannya, Asyairah menyetujui mereka, Ibadhiyah menyetujui mereka, Zaidiyah menyetujui mereka, Imamiyah menyetujui mereka, [ pent : Semua mereka sepakat kecuali Ahlul Hadith! ]

Lihat wahai Sidi!

Aku berkata : Khilaf kita terhadap Wahabiyah lebih besar dan mendalam dari khilaf kita dengan Muktazilah,

Muktazilah, asalnya, asalnya,

Yang mengasaskan mazhab yang mereka namakan Asyairah secara tahqiq ialah Imamul Haramain dan Ghazali, bukan Abul Hasan Al-Asya'ri

Kerana Abul Hasan Al-Asya'ari dan Baqilani misalnya, mereka berdua berkata dalam kitab2 mereka : Kami tidak katakan bahawa Istawa bermakna Istawla, bahawa tangan bermakna qudrat"

Tetapi Ghazali dan Baqilani berkata : Istiwa ialah Istila', tangan ialah qudrat, inilah kata2 Muktazilah yang sama!

Maka Abul Hasan Al-Asya'ari dan Baqilani, engkau dapati dalam kitab2 mereka mengutuk Muktazilah, mereka berkata bahwa Muktazilah mentakwilkan sifat tangan kepada qudrat, sedangkan kami tidak katakan bahawa tangan itu qudrat, tapi kami mengithbatkan bagi Allah sifat tangan, yang layak dengan keagunganNya, yang bukan anggota,tetapi ia sifat bagi Allah Ta'ala ...hingga akhirnya..

Dan kata2 ini disisi kita tertolak, seratus peratus
Dan kata2 ini ini yang dikatakan Al-Asya'ri dalam kitab2nya... Allah mempunyai dua mata, Ini Tajsim!.. Tajsim belaka

Allah tidak katakan Dia ada dua mata, Allah berkata : Sesungguhnya engkau dengan mata2 Kami, contohnya, maka bagaimana kita boleh katakan Allah ada dua mata sedangkan Allah tidak sebut dalam kitabNya yang mulia bahawa Dia ada dua mata? Allah hanya sebutkan satu mata dan mata2

Sebab itu datang imam2 Asyairah yang sebenarnya, yang telah mengasaskan mazhab Asy'ari, mereka itulah Imam Ghazali dan syaikhnya Imam al-Haramain,

mereka berkata dalam kitab2 mereka bahawa : istiwa itu istila, .. Allah tiada dua mata, tangan itu qudrat, dan inilah yang dikatakan oleh mereka2 yang datang selepas mereka dikalangan Asya'irah. Inilah yang mereka setujui Muktazilah.

Muktazilah adalah manusia2 yang terhormat, datangkan dalil mereka bukan manusia terhormat!

Mereka adalah satu jama'ah yang mensucikan ( Allah )

Mereka gunakan akal, bukan seperti golongan Muhadithin yang gila...
...
Hatta dalam masalah penciptaan perbuatan ( خلق الأفعال ), Imam Haramain dan Ghazali berkata dengan kata2 Muktazilah. Imam Subki telah mengaku hal demikian, beliau berkata : " Mereka berkata2 dengan mazhab yang mendekati sedekat2nya dengan Muktazilah, tapi ia bukannya ia. "
Back to top
View user's profile
ibnu_nabil
Student L2



Joined: Apr 22, 2011
Posts: 364

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 17, 2011 11:34 pm
Reply with quote

fffuuu...pecah lubang. mana geng2 asya`irah jahmiyyah muktazilah? meh la sini defend boss korang ni. Very Happy
Back to top
View user's profile
albantinji
Beginner



Joined: Oct 26, 2011
Posts: 7

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 18, 2011 12:19 am
Reply with quote

syatibi_uda wrote:
TERJEMAHAN TRANSKRIP


الحقيقة يا سيدي,
Sebenarnya wahai Sidi
أن بعض المسائل وافق فيه العبد الفقير ما يقوله المعتزلة و غير المعتزلة
sebahagian masalah yang mana hamba yg fakir ini ( Saqqaf) menyetujui apa yang dikatakan Muktazilah dan selain Muktazilah
و أنا بينت في شرح الطحاوية أن هذه المسائل قال بها جماعة من أهل السنة فهم عبارة عن إشاعات و دعايات فقط لتنفير الناس عني
dan aku telah syarahkan didalam Syarah Tohawiyah, bahawa masalah2 ini telah dikatakan oleh sekeumpulan Ahli Sunnah, maka mereka ibarat berita angin dan propaganda semata supaya menjauhkan orang ramai dariku.
و مع ذلك أقول بأن المعتزلة ليسوا على الباطل, المعتزلة, بسبب سياسي, كان في عصور السابقة, في العصر الدولة العباسية, أسباب السياسة و عداء الخلفاء للمعتزلة هو الذي جعل كثير من العلماء يذكرون في كتبهم خلاف المعتزلة و يردون عليه ,
Namun demikian aku katakan: Muktazilah bukanlah diatas kebatilan, Muktazilah, disebabkan politik, adalah dizaman dahulu, zaman Daulah Abasiyah, disebabkan politik dan permusuhan khalifah2 terhadap Muktazilah, inilah yang menjadikan ramai ulama menyebutkan didalam kitab2 mereka khilaf Muktazilah lalu menolak kata2 mereka
و مع أن كثير مما يردون عليه, و مع أن كثير مما يردون على المعتزلة غير صحيح
sedangkan kebanyakan yang mereka tentang, kebanyakan yang mereka tolak dari Muktazilah tidak sohih

Contohnya : Mereka menuduh bahawa Muktazilah menafikan azab kubur, dan ini adalah pembohongan terhadap Muktazilah.

Jika kita rujuk kitab2 Muktazilah, kita akan dapati mereka semuanya bersepakat menetapkan azab kubur.

Berkata Qadi Abdul Jabbar,, didalam ' Syarah Usul al-Khamsah ', dan beliau adalah salah seorang Imam Muktazilah, " Tiada khilaf tentangnya dikalangan seorangpun dari umat ini, melainkan sesuatu yang diceritakan dari Dhirar bin A'mru, dan ini tidak diterima oleh Muktazilah, "

Dan beliau ini dulu Muktazilah kemudian keluar darinya.

Dan ini termasuk memburuk2kan lawan, maka mereka menuduh2 mereka dengan tuduh2an yang lawan bebas darinya, atau dgn tuduh2an yang memang dikatakan mereka, tetapi tiada apa2 ( kesalahan ) disitu.

(Kata2) Quran itu Makhuk bukan Muktazilah sahaja yang mengatakannya, Asyairah menyetujui mereka, Ibadhiyah menyetujui mereka, Zaidiyah menyetujui mereka, Imamiyah menyetujui mereka, [ pent : Semua mereka sepakat kecuali Ahlul Hadith! ]

Lihat wahai Sidi!

Aku berkata : Khilaf kita terhadap Wahabiyah lebih besar dan mendalam dari khilaf kita dengan Muktazilah,

Muktazilah, asalnya, asalnya,

Yang mengasaskan mazhab yang mereka namakan Asyairah secara tahqiq ialah Imamul Haramain dan Ghazali, bukan Abul Hasan Al-Asya'ri

Kerana Abul Hasan Al-Asya'ari dan Baqilani misalnya, mereka berdua berkata dalam kitab2 mereka : Kami tidak katakan bahawa Istawa bermakna Istawla, bahawa tangan bermakna qudrat"

Tetapi Ghazali dan Baqilani berkata : Istiwa ialah Istila', tangan ialah qudrat, inilah kata2 Muktazilah yang sama!

Maka Abul Hasan Al-Asya'ari dan Baqilani, engkau dapati dalam kitab2 mereka mengutuk Muktazilah, mereka berkata bahwa Muktazilah mentakwilkan sifat tangan kepada qudrat, sedangkan kami tidak katakan bahawa tangan itu qudrat, tapi kami mengithbatkan bagi Allah sifat tangan, yang layak dengan keagunganNya, yang bukan anggota,tetapi ia sifat bagi Allah Ta'ala ...hingga akhirnya..

Dan kata2 ini disisi kita tertolak, seratus peratus
Dan kata2 ini ini yang dikatakan Al-Asya'ri dalam kitab2nya... Allah mempunyai dua mata, Ini Tajsim!.. Tajsim belaka

Allah tidak katakan Dia ada dua mata, Allah berkata : Sesungguhnya engkau dengan mata2 Kami, contohnya, maka bagaimana kita boleh katakan Allah ada dua mata sedangkan Allah tidak sebut dalam kitabNya yang mulia bahawa Dia ada dua mata? Allah hanya sebutkan satu mata dan mata2

Sebab itu datang imam2 Asyairah yang sebenarnya, yang telah mengasaskan mazhab Asy'ari, mereka itulah Imam Ghazali dan syaikhnya Imam al-Haramain,

mereka berkata dalam kitab2 mereka bahawa : istiwa itu istila, .. Allah tiada dua mata, tangan itu qudrat, dan inilah yang dikatakan oleh mereka2 yang datang selepas mereka dikalangan Asya'irah. Inilah yang mereka setujui Muktazilah.

Muktazilah adalah manusia2 yang terhormat, datangkan dalil mereka bukan manusia terhormat!

Mereka adalah satu jama'ah yang mensucikan ( Allah )

Mereka gunakan akal, bukan seperti golongan Muhadithin yang gila...
...
Hatta dalam masalah penciptaan perbuatan ( خلق الأفعال ), Imam Haramain dan Ghazali berkata dengan kata2 Muktazilah. Imam Subki telah mengaku hal demikian, beliau berkata : " Mereka berkata2 dengan mazhab yang mendekati sedekat2nya dengan Muktazilah, tapi ia bukannya ia. "

jelas dan nyata...

Jazakallah
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 18, 2011 12:45 am
Reply with quote

Lihat juga:

al-fikrah.net/index.ph...af&start=0

_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
ABU_MUAZ
Student L6



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 1115

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 18, 2011 1:16 am
Reply with quote

anta ke jakim. anak murid produk dia ada kat situ. elok la di lihqat apa yg tok guru dia bawak.
Back to top
View user's profile
Jamal
Student L1



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 140

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 18, 2011 4:40 pm
Reply with quote

@ Ust. Syatibi_uda

Barakallahufikum
Back to top
View user's profile
hakim_hulaimi
Pro Sunnah



Joined: Aug 29, 2008
Posts: 3677
Location: Johor

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Tue Dec 20, 2011 7:20 am
Reply with quote

Quote::
Contohnya : Mereka menuduh bahawa Muktazilah menafikan azab kubur, dan ini adalah pembohongan terhadap Muktazilah.



Bab KeTiga belas :

“ Pembahasan Tentang Azab Kubur “

231- ( Semoga Allah melindungi kita darinya ). Dan Muktazilah telah menginkari azab kubur. Telah diriwayatkan dari Nabi صلى الله عبيه و سلم dari jalan yang banyak. Dan telah diriwayatkan dari sahabat2nya semoga Allah redha kepada mereka semuanya. Tidak diriwayatkan dari seorangpun dari mereka bahawa ada yang meningkarinya atau menafikan atau menolaknya. Maka wajiblah ia adalah ijma' dari sahabat2 Nabi صلى الله عبيه و سلم.

[ Rujukan : al-Ibanah a'n Usul Diyanah, tahqiq Dr Fauqiyah Mahmud, Tesis Universiti Ain Syams Cairo : mukasurat : 247]



" Kata-kata Mereka Tentang Azab Kubur"

Dan mereka berselisih tentang azab kubur :

Maka ada diantara mereka yang menafikannya, mereka adalah Muktazilah dan Khawarij.
Ada diantara mereka yang menetapkannya, dan mereka adalah kebanyakan Ahli Islam
Ada diantara mereka yang mendakwa bahawa Allah memberi nikmat kepada ruh-ruh dan mengazabnya, adapun jasad-jasad yang didalam kubur, maka yang demikian itu tidak mengenai mereka ketika mereka dalam kubur.

[ Rujukan : Maqalat Al-Islamiyin oleh Al-Asy'ari tahqiq Muhammad Muyhiddin Abdul Hamid, Makatabah Al-Asriyah : 2/ 116 ]

Menurut sejarah, Imam Asy'ary sangat mahir tentang Muktazilah setelah bersama mereka selama lebih kurang 40 tahun. Apakah beliau juga termasuk mereka yang sengaja menabur fitnah atas Muktazilah demi meredhokan Khalifah2 Abasiyah?

_________________
25tahun


Last edited by hakim_hulaimi on Fri Dec 23, 2011 3:53 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sat Dec 24, 2011 10:56 pm
Reply with quote

Maaf silap. Yang kata muhaddithin gila tu as-Saqaf. Haih..macam2..
_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 25, 2011 2:03 am
Reply with quote

kisah bakilani dan guru nya ...
guru nya amat keras dengan khalifah di zamanya...
lalu bakilani nasihat...kita perlu berlembut...dakwah lembut...

sebab zaman itu puak muktazilah banyak dan dekat dengan khalifah...
akhirnya puak muktazilah hancur dengan perjuangan ulama' ahlussunnah waljamaah yang menang seperti imam AHMAD bin hanbal...bakilani...
Back to top
View user's profile
tsamithon
Banned User



Joined: Dec 23, 2011
Posts: 21
Location: Kuala Kangsar

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 25, 2011 7:41 am
Reply with quote

Boleh saya tanya kenapa hujah-hujah telah di-delete??
_________________
"Adakah aku ini mempunyai apa-apa kebaikan? Apakah yang milik aku?"
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 25, 2011 7:51 am
Reply with quote

Hujah apa?
_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
tsamithon
Banned User



Joined: Dec 23, 2011
Posts: 21
Location: Kuala Kangsar

PostPost subject: Re: Akidah Asya'irah - Hassan Al-Saqqaf
Posted: Sun Dec 25, 2011 7:54 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
Hujah apa?

maaf, saya ada baca byk hujah dan fakta yang agak bagus di bentang oleh kedua-dua pihak semalam, baru je semalam, tapi kenapa dah tiada today? sudah tentu didelete. apa motifnya?

_________________
"Adakah aku ini mempunyai apa-apa kebaikan? Apakah yang milik aku?"
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Aqidah
Page 1 of 5
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tidak ada dinar dan dirham (Hari Kiamat). Sekiranya baginya amalan soleh maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tidak ada baginya kejahatan, maka akan diambil kejahatan orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 72
Bots: 0
Total: 72
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster