Community Forums
(Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AbuAqif
Student L5



Joined: Feb 18, 2010
Posts: 995
Location: Melaka

PostPost subject: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sat Dec 03, 2011 2:43 pm
Reply with quote

Acara: Perbahasan Usul Agama, Pendidikan & Sosial
Lokasi: PWTC
Tarikh: 01/12/2011
Penyampai: Ustaz Fathul Bari Mat Jahya (Wakil Perlis)


Video Penuh: abuaqifstudio.blogspot...hasan.html


Saya bersyukur apabila saya menyertai Umno, saya diberi ruang sebebasnya (untuk bercakap tentang Islam). Tidak pernah ada sekatan bercakap tentang Islam," kita membahaskan usul agama, pendidikan dan sosial di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.

"Sehubungan itu, saya mencadangkan setiap tiga bulan, buka ruang jemput orang agama beri pandangan. Jangan mengamuk dalam masjid, atas mimbar dan pentas ceramah. Kalau nak nasihat pemimpin, inilah tempatnya," katanya.

Katanya, dalam perlembagaan Umno menyatakan untuk memartabatkan agama, bangsa dan negara.

"Tetapi apabila kita bercakap mengenai bangsa dan negara, kita bersemangat, tapi soal agama di mana orang agama?" soalnya ketika membahas usul agama, pendidikan dan sosial.

Fathul Bari yang juga anak sulung bekas mufti Perlis berkata demikian bagi mengulas rungutan kekurangan ilmuan agama untuk bersama-sama dengan Umno.

Mengulas lanjut, beliau mendedahkan antara "alasan popular" ilmuan agama kurang menyertai Umno kerana "tidak ada saluran untuk menyampaikan pandangan" mereka.

"Itu adalah realiti... Mungkin boleh (salur pandangan) di media baru, laman sosial facebook, blog atau twitter. Tetapi sejauh mana jawapan (dapat) diberikan, kalau 1,000 orang, (bagaimana keadaannya),"katanya.

Dalam perbahasannya juga, Fathul Bari mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi agar "mengumpulkan" pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah.

"Sebelum pelajar ke Timur Tengah, sama ada Mesir, Arab Saudi, transitkan mereka sebulan, dua bulan atau tiga bulan, dikumpulkan, di mana (mereka) diberikan pentarbiyahan dasar kerajaan bahawa kita mengambil berat pelajar di luar negeri.

"Kita cerita, mereka tidak pernah dianaktiri oleh pemerintah, cerita kebaikan kita," katanya yang berkelulusan Pengajian Islam dari Universiti Islam Madinah. - GAP

Bagi sesiapa yg tiada software untuk download video dari youtube, boleh download guna cara ini.
Cara download: abuaqif.blogspot.com/2...nload.html

www.youtube.com/abuaqif
www.youtube.com/ufbchannel
www.youtube.com/urdchannel
www.youtube.com/ufmochannel
www.facebook.com/group...aqifstudio

_________________
Koleksi Kuliah:-
abuaqifstudio.blogspot.com
www.youtube.com/abuaqif
www.youtube.com/ufbchannel
www.youtube.com/urdchannel
www.youtube.com/ufmochannel
www.mediafire.com/abuaqif

Abu Aqif Studio: www.facebook.com/group...aqifstudio

AinAllah..? By Aqif Muadz
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website
mfr_studio
Student L1



Joined: Oct 07, 2010
Posts: 298

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sat Dec 03, 2011 6:47 pm
Reply with quote

ucapan yang berani, ucapan yang jujur.

ucapan yang kita harap-harapkan keluar dari mulut org politik umno dalam perhimpunan mereka, telah direalisasikan oleh ustaz fathul bari.

inilah idea sebenar yang jujur untuk mendakwahkan umno, yang selalu gagal dulu sebab orang yang kata nak dakwah umno banyak fokus untuk naikkan diri sendiri jadi pemimpin umno sebab fikir kalau dah memimpin umno baru boleh ubah dan dakwah umno. akhirnya mereka gagal dan kecewa.

jika ustaz fathul bari terus ikhlaskan niat, nescaya Allah lah yang akan bantu ustaz. apabila Allah bantu, berbuihlah orang perlekeh usaha ustaz banyak mana pun, usaha ustaz akan berjaya, dan menjadi asbab Allah bagi hidayah pada banyak orang merupakan impian mana-mana daie sejati. daie yg palsu saja yg mengimpikan kehancuran saudara2 mereka yang kritikal memerlukan dakwah.

_________________

Back to top
View user's profile
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sat Dec 03, 2011 10:49 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:48 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
ibnhussin
IT Admin



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3932
Location: Nottingham Univ. M'sia Campus

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sat Dec 03, 2011 11:26 pm
Reply with quote

Sesungguhnya dia telah menyampaikan, dan dia telah pun berjaya menyampaikannya Great
_________________
تعلموا العربية فإنها من دينكم
Arabic4Reading
Catatan Peribadi(Mal) | Personal Blog (Eng)
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sat Dec 03, 2011 11:35 pm
Reply with quote

ingat pesanan dia, maki jgn balas dgn maki, dan jawab tuduhan dengan hujah dan ilmu.....
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
khairul90
Beginner



Joined: Jan 12, 2011
Posts: 79
Location: Papar, Sabah.

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:23 am
Reply with quote

Semoga Allah S.W.T memberi kekuatan kepada UFB untuk berdakwah kepada ahli UMNO dan mereka menerimanya.
Back to top
View user's profile
faisal
Student L6



Joined: Jun 27, 2008
Posts: 1275

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:27 am
Reply with quote

Lihatlah betapa besar ruang lingkup dakwah UFB...

Jika di manfaatkan, ianya bakal menjadi bekal yang besar di akhirat kelak...
Back to top
View user's profile
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 12:32 am
Reply with quote

Bab kumpul pelajar tu mmg dh lama buat lah utk yg pegi oversea termasuk timoq tengah, tu BTN tu mmg basuh gila punya cinta BN, hehhehe

BTN best, i enjoyed it

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 2:43 am
Reply with quote

FATHI wrote:
Bab kumpul pelajar tu mmg dh lama buat lah utk yg pegi oversea termasuk timoq tengah, tu BTN tu mmg basuh gila punya cinta BN, hehhehe

BTN best, i enjoyed it

agknya dia tk pernah kena btn kot......yg pg btn gov scholar jek rasa

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
fakiralkaya
Ahli Setia



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2254
Location: Nusantara

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 2:54 am
Reply with quote

Bukan soal orang agama atau tiada orang agama pokoknya apakah umno nak dengan cakap/bab agama?

Saya mintak UFB jumpa Kem Pelajaran supaya buatlah waktu persekolahan dengan mengambil kira waktu solat waktu balik. Hari jumaat pelajar sekolah yang jauh dari Masjid. bayangkan berapa ramai pelajar yang terbiar tidak solat Jumaat.

Apakah umno kesah? Sekolah pun tepi rumah orang besar umno!.Lalu lalang ada Sensitif? W.A
Back to top
View user's profile
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 3:10 am
Reply with quote

fakiralkaya wrote:
Bukan soal orang agama atau tiada orang agama pokoknya apakah umno nak dengan cakap/bab agama?

Saya mintak UFB jumpa Kem Pelajaran supaya buatlah waktu persekolahan dengan mengambil kira waktu solat waktu balik. Hari jumaat pelajar sekolah yang jauh dari Masjid. bayangkan berapa ramai pelajar yang terbiar tidak solat Jumaat.

Apakah umno kesah? Sekolah pun tepi rumah orang besar umno!.Lalu lalang ada Sensitif? W.A

ana x pernah perasan plak waktu balik sekolah hari jumaat menjadi masalah untuk budak sekolah lelaki nak pergi masjid.... yg ana nampak org yg x pergi ke masjid solat jumaat adalah mereka yg memang x mau pergi...

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 10:51 am
Reply with quote

abu aqif, seminar hudud ufb dgn mca dah ada video belum? tak sabo ni
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:04 am
Reply with quote

Tahniah dan syabas Ustaz Fathul Bari. Kami di belakang menyokong. Great
_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
bujal
Student L2



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 478

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:08 am
Reply with quote

ladiaas wrote:
abu aqif, seminar hudud ufb dgn mca dah ada video belum? tak sabo ni

Muka Wakil UMNO B@D@@@@ Pls Read malaysiakini.com/news/183181

Back to top
View user's profile
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: (Video) Perbahasan Usul Ustaz Fathul Bari di Persidangan UMN
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:12 am
Reply with quote

Nggak perlu sih dimasukkan gelar di belakang. cukup dgn wakil UMNO. kita ini horizonnya sudah terbuka.
_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 1 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Orang mu’min bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang pengkeji dan bukan juga seorang yang berkata kotor.

-- HR. at-Tirmizi

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 91
Bots: 0
Total: 91
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster