Community Forums
Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Perbincangan sekitar persoalan Qur'an, Hadis, Kisah Nabi-nabi dan Umat terdahulu serta para sahabat
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexQur'an dan Hadis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Thu Dec 01, 2011 1:25 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:50 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Thu Dec 01, 2011 1:34 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:50 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
sil
Ahli Setia



Joined: Jun 07, 2010
Posts: 2933
Location: Ampang, Temerloh, Bahau

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Fri Dec 02, 2011 12:43 am
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
Macam mana cara nak selamat from fitnah?

1. Menyibukkan diri dengan ibadah [1]

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Bersegeralah melakukan amal-amal (ketaatan) sebelum datangnya fitnah-fitnah (cobaan) yang datang bagaikan potongan-potongan malam yang gelap gulita. Seseorang di pagi hari masih beriman dan di sore harinya telah menjadi kafir. Atau di sore hari beriman, lalu di pagi harinya menjadi kafir. Dia rela menjual agamanya demi mendapatkan kesenangan di dunia.”

(HR. Muslim, lihat Syarh Muslim [2/198]) [2]

_________
Nota kaki:

[1] dzikra.com/download-kajian/
[2] abumushlih.com/dahsyat...anan.html/

p/s: Sapa nak tambah, silakan

yg saya boldkan tu nampaknya lebih merujuk kepada pentas politik kat malaysia ni sekang.. adakah benar telahan saya?

_________________
"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)," (Ali-Imran: 8)

My Personal Online Bookmark
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
StudyHard
Student L1



Joined: Dec 06, 2011
Posts: 208

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Tue Dec 06, 2011 1:56 pm
Reply with quote

..

Last edited by StudyHard on Fri Jan 06, 2012 10:33 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
StudyHard
Student L1



Joined: Dec 06, 2011
Posts: 208

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Tue Dec 06, 2011 1:58 pm
Reply with quote

..

Last edited by StudyHard on Fri Jan 06, 2012 10:33 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Tue Dec 06, 2011 4:54 pm
Reply with quote

sil wrote:
Mohd.Ikram wrote:
Macam mana cara nak selamat from fitnah?

1. Menyibukkan diri dengan ibadah [1]

Dari Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Bersegeralah melakukan amal-amal (ketaatan) sebelum datangnya fitnah-fitnah (cobaan) yang datang bagaikan potongan-potongan malam yang gelap gulita. Seseorang di pagi hari masih beriman dan di sore harinya telah menjadi kafir. Atau di sore hari beriman, lalu di pagi harinya menjadi kafir. Dia rela menjual agamanya demi mendapatkan kesenangan di dunia.”

(HR. Muslim, lihat Syarh Muslim [2/198]) [2]

_________
Nota kaki:

[1] dzikra.com/download-kajian/
[2] abumushlih.com/dahsyat...anan.html/

p/s: Sapa nak tambah, silakan

yg saya boldkan tu nampaknya lebih merujuk kepada pentas politik kat malaysia ni sekang.. adakah benar telahan saya?

Tidak semestinya. Ramai yang menyampaikan ilmu agama semata2 mahu memenuhkan poket sahaja. Sebab itu adalah istilah Ustaz Sampul.

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
zikrulmaut_sm
Student L2



Joined: Sep 14, 2011
Posts: 494

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Tue Dec 06, 2011 5:04 pm
Reply with quote

StudyHard wrote:
2.Menjauhi Tempat dan Sebab Munculnya Fitnah. [1]

Orang yang menyaksikannya (peristiwa fitnah) akan tertarik ke dalamnya. (Oleh itu) sesiapa yang mendapati tempat berlindung maka hendaklah dia berlindung di dalamnya..”

(Shahih Muslim – hadis no: 2886) [2]

apa yang dimaksudkan ni? adakah maksudnya fitnah-fitnah tersebut tidak ada jalan penyelesaian dan sesiapa yang cuba memperbetulkan keadaan pun akan terperangkap dengan keadaan tersebut?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
salikin
Banned User



Joined: Dec 01, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Petunjuk Nabi dalam Menghadapi Fitnah
Posted: Tue Dec 06, 2011 5:08 pm
Reply with quote

Tempat munculnya Fitnah adalah tidak lain melainkan dari Lubuk Hati sendiri.
Janganlah hendaknya aku asyik melihat kepada yang lain sehingga aku gagal untuk melihat apa yang ada dalam dada ku sendiri.

Subhanallah.
Ya Allah
Ampunilah Kami Umat Muhammad.
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Qur'an dan Hadis
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Akan tiba masanya umat-umat lain akan mengajak satu sama lain untuk membinasakan kamu (umat islam) sebagaimana orang mempelawa satu sama lain kepada dulang makanan (menjamah hidangan makanan) . Seorang sahabat bertanya “apakah disebabkan bilangan kami sedikit pada masa itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab “bahkan bilangan kamu diwaktu itu adalah ramai tetapi kamu adalah ghutha` (sampah sarap dan buih) di atas air ketika banjir. Allah akan cabut ketakutan dari dada musuh kamu dan dia akan campakkan dalam hati kamu penyakit al-wahn.” Seorang sahabt bertanya pulak ” Ya Rasulullah apakah dia al-wahn itu?” Jawab Rasulullah “cinta dunia dan takut mati

-- HR. Abu Daud

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 56
Bots: 0
Total: 56
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster