Community Forums
Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Perbincangan sekitar persoalan Qur'an, Hadis, Kisah Nabi-nabi dan Umat terdahulu serta para sahabat
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexQur'an dan Hadis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Posted: Thu Dec 01, 2011 12:07 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:53 pm; edited 6 times in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Telah Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terja
Posted: Thu Dec 01, 2011 12:13 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:53 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
sil
Ahli Setia



Joined: Jun 07, 2010
Posts: 2933
Location: Ampang, Temerloh, Bahau

PostPost subject: Re: Telah Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Posted: Fri Dec 02, 2011 12:40 am
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
:salam

Saya tertarik ngan satu hadith Nabi SAW yang dinukilkan oleh Ustaz Abdul Hakim Amir Abdat dalam karangan beliau.. "Telah datang zamannya"...


Dari Abu Zaid (yaitu Amr bin Akhthab Radhiyallahu anhu), Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam shalat Shubuh berjamaah (mengimami) kami, lalu (setelah shalat) beliau naik ke mimbar dan berkhutbah kepada kami sampai tiba waktu shalat Zhuhur. Maka Nabi Shallallahu alaihi wa sallam turun dari mimbar dan shalat berjamaah (mengimami) kami. (Setelah shalat) Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam naik (lagi) ke mimbar dan berkhutbah kepada kami sampai tiba waktu shalat Ashar, maka Nabi Shallallahu alaihi wa sallam turun dari mimbar dan shalat berjamaah (mengimami) kami. (Setelah shalat) kemudian Nabi Shallallahu alaihi wa sallam naik ke mimbar lagi dan berkhutbah kepada kami sampai saat matahari terbenam. Beliau Shallallahu alaihi wa sallam mengkhabarkan kami tentang apa-apa saja yang sudah terjadi dan yang akan terjadi. (Abu Zaid) berkata, Orang yang paling mengetahui adalah orang yang paling hafal di antara kami.

[HR. Muslim (no. 2892), al-Hakim (IV/487) dan Ahmad (V/341) dari Shahabat Amr bin Akhthab Radhiyallahu anhu]
sumber



riwayat di atas ada beberapa lagi yang hampir serupa.. (yang saya tahu la...)

Nabi SAW berceramah dengan lama, mesti banyak benda yang nabi SAW pesan pasal benda2 yang dah terjadi dan yg akan terjadi.. Bayangkan from lepas subuh saaaampai maghrib...

So, sesapa tau hadith yg berkaitan, buleh kongsikan bersama untuk peringatan bahawasanya perkataan Nabi SAW itu adalah benar lagi dibenarkan...

hadis akhir jaman kot yg dimaksudkan dgn apa yg saya boldkan tu? tp masih x jumpa yg spesifik..

_________________
"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)," (Ali-Imran: 8)

My Personal Online Bookmark
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terja
Posted: Sat Dec 03, 2011 1:11 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:48 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
salikin
Banned User



Joined: Dec 01, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terja
Posted: Sat Dec 03, 2011 2:19 pm
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
2. Pemimpin Yang Jahat, peringatan dan solusi

Daripada Hudzaifah Ibn al-Yaman radhiyallahu 'anhu, Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda:

يَكُوْن بَعْدِيْ أَئِمَّة لاَ يَهتَدُوْنَ بِهُدَايَ وَلاَ يَسْتَنُوْنَ بِسُنَّتِيْ وَسَيَقُوْمُ فِيْهِمْ رجَال قُلُوْبُهُم قُلُوْبُ الشَّيَاطِيْنَ فِيْ جِثْمَانِ إِنْسِ قَالَ قُلْتُ كَيْفَ أَصْنَعُ يَا رَسُوْلَ اللهِ إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ قَالَ تَسْمَعُ وَتَطِيْعُ لِلْأَمِيْرِ وَإِنْ ضَرَبَ ظَهْرَكَ وَأَخَذَ مَالَكَ فَاسْمَعْ وَأطِعْ


"Akan ada sepeninggalanku nanti para pemimpin yang tidak mengambil petunjukku, dan tidak mengambil sunnah dengan sunnahku. Akan muncul pula di tengah-tengah mereka orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan dalam bentuk manusia." Aku (Hudzaifah) bertanya, "Apa yang perlu aku lakukan jika aku menemuinya?" Beliau menjawab, "(Hendaklah) kamu mendengar dan taat kepada amir (pemerintah), walaupun ia memukul punggungmu dan merampas hartamu, tetaplah mendengar dan taat." (Hadis Riwayat Muslim, Shahih Muslim, 3/387, no. 3435)

muslimin88.blogspot.co...intah.html

p/s: Sapa2 tau lagi, buleh tambah... Jazakallah

Apa Maksud "Mengambil Sunnah"
Apa Maksud "Sunnah"
Apa Maksud "Syaitan Daalam bentuk Manusia"
Apa Maksud " Amir" Pemerintah Dalam Hadis ini...
Apa Maksud "Memukul punggung" ( Apakah pemerintah di Akhir zaman sering memukul punggung manusia?)
Apakah Maksud " Mengambil Hartamu"
Apa kah maksud "MenDengar dan taat " Mengikut kaitan dari awal hadis.
Nak taat pada Amir yang mana??
Back to top
View user's profile
Razmin78
Student L3



Joined: Mar 27, 2009
Posts: 640
Location: Kedah

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjad
Posted: Sun Dec 04, 2011 4:27 am
Reply with quote

3. Jadilah Seperti Salah Seorang Anak Nabi Adam Yang Terbaik.

عَن أَبِي مُوسَى قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي فَاكْسِرُوا قِسِيَّكُمْ وَقَطِّعُوا أَوْتَارَكُمْ وَاضْرِبُوا بِسُيُوفِكُمْ الْحِجَارَةَ فَإِنْ دُخِلَ عَلَى أَحَدِكُمْ بَيْتَهُ فَلْيَكُنْ كَخَيْرِ ابْنَيْ آدَمَ



Daripada Abu Musa Radial-Lah-hu-'anh , beliau berkata: Telah berkata Rasulullah S.A.W :

“Sesungguhnya sebelum terjadinya hari Kiamat fitnah-fitnah (akan melanda) seperti potongan malam yang gelap-gelita. Pada sebelah paginya seorang lelaki beriman, pada sebelah petangnya dia kafir. Pada sebelah petangnya dia beriman, pada sebelah paginya dia kafir.”
“Orang yang duduk pada ketika itu lebih baik daripada yang berdiri, dan yang berdiri pula lebih baik daripada yang berjalan, dan yang berjalan lebih baik daripada yang berlari.”
“Kerana itu pecahkanlah kekerasan kamu, potonglah tali busurmu dan pukullah pedangmu ke batu. Jika salah seorang daripada kamu terlibat dalam fitnah itu. Maka jadilah seperti yang terbaik antara dua anak (Nabi) Adam.”

[Ahmad (19677); Abu Daud (4529); Ibn Majah (3215); al-Hakim (4/400): Abu Daud tidak memberi apa-aapa komentar tentangnya. Kata al-Hakim: Hadith ini sahih isnadnya. Disahihkan isnadnya oleh Abd al-Haq al-Ishbiliy dalam al-Ahkam al-Sughra (909) dan juga Daqiq al-‘Ied dalam al-Iqtirah (101). Kata Syu'aib al-Arna'uth dalam tahqiqnya terhadap Sunan Ibn Majah (3961): Isnadnya hasan. Al-Albani mensahihkannya dalam Sahih al-Jami' al-Saghir (2045)]



Keterangan:


Sikap anak Adam yang terbaik digambarkan dalam al-Qur’an:

لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ العَالَمِينَ

“Jika engkau membukakan tanganmu untuk membunuhku, tidak sekali-kali aku membukakan tanganku untu membunuhmu. Sesungguhnya aku takut akan Allah, Tuhan seluruh alam."(Al-Maidah: 28)

Allahu a'lam.....
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Posted: Sun Dec 04, 2011 4:33 am
Reply with quote

Razmin78 wrote:
3. Jadilah Seperti Salah Seorang Anak Nabi Adam Yang Terbaik.

عَن أَبِي مُوسَى قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ بَيْنَ يَدَيْ السَّاعَةِ فِتَنًا كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا وَيُمْسِي مُؤْمِنًا وَيُصْبِحُ كَافِرًا الْقَاعِدُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْقَائِمِ وَالْقَائِمُ فِيهَا خَيْرٌ مِنْ الْمَاشِي وَالْمَاشِي فِيهَا خَيْرٌ مِنْ السَّاعِي فَاكْسِرُوا قِسِيَّكُمْ وَقَطِّعُوا أَوْتَارَكُمْ وَاضْرِبُوا بِسُيُوفِكُمْ الْحِجَارَةَ فَإِنْ دُخِلَ عَلَى أَحَدِكُمْ بَيْتَهُ فَلْيَكُنْ كَخَيْرِ ابْنَيْ آدَمَ



Daripada Abu Musa Radial-Lah-hu-'anh , beliau berkata: Telah berkata Rasulullah S.A.W :

“Sesungguhnya sebelum terjadinya hari Kiamat fitnah-fitnah (akan melanda) seperti potongan malam yang gelap-gelita. Pada sebelah paginya seorang lelaki beriman, pada sebelah petangnya dia kafir. Pada sebelah petangnya dia beriman, pada sebelah paginya dia kafir.”
“Orang yang duduk pada ketika itu lebih baik daripada yang berdiri, dan yang berdiri pula lebih baik daripada yang berjalan, dan yang berjalan lebih baik daripada yang berlari.”
“Kerana itu pecahkanlah kekerasan kamu, potonglah tali busurmu dan pukullah pedangmu ke batu. Jika salah seorang daripada kamu terlibat dalam fitnah itu. Maka jadilah seperti yang terbaik antara dua anak (Nabi) Adam.”

[Ahmad (19677); Abu Daud (4529); Ibn Majah (3215); al-Hakim (4/400): Abu Daud tidak memberi apa-aapa komentar tentangnya. Kata al-Hakim: Hadith ini sahih isnadnya. Disahihkan isnadnya oleh Abd al-Haq al-Ishbiliy dalam al-Ahkam al-Sughra (909) dan juga Daqiq al-‘Ied dalam al-Iqtirah (101). Kata Syu'aib al-Arna'uth dalam tahqiqnya terhadap Sunan Ibn Majah (3961): Isnadnya hasan. Al-Albani mensahihkannya dalam Sahih al-Jami' al-Saghir (2045)]



Keterangan:


Sikap anak Adam yang terbaik digambarkan dalam al-Qur’an:

لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ العَالَمِينَ

“Jika engkau membukakan tanganmu untuk membunuhku, tidak sekali-kali aku membukakan tanganku untu membunuhmu. Sesungguhnya aku takut akan Allah, Tuhan seluruh alam."(Al-Maidah: 28)

Allahu a'lam.....
Masya-Allah.

Tazkirah baik untuk kita semua.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
AqilHaq
Dalam Perhatian



Joined: Jun 16, 2009
Posts: 6825

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Posted: Sun Dec 04, 2011 4:48 am
Reply with quote

era puak zalimyang di katakan serupa iblis memang dah muncul...
era fitnah memang dah muncul...
Back to top
View user's profile
salikin
Banned User



Joined: Dec 01, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Akan Datang Zamannya... Wasiat2 perkara yang akan terjadi..
Posted: Sun Dec 04, 2011 6:01 am
Reply with quote

AqilHaq wrote:
era puak zalimyang di katakan serupa iblis memang dah muncul...
era fitnah memang dah muncul...

dekat jer dia muncul, tak jauh pun....
Baik hindari secepat mungkin....

ish...takutt..
Kalao dia muncul...nak ingat tuhan pon susah...tu tanda dah muncul lah tu..
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Qur'an dan Hadis
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Manusia ini terus berada dalam kebaikan selagi mereka tidak dengki-mendengki

-- HR. at-Tabarani

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 72
Bots: 2
Total: 74
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster