Community Forums
Guruku, Kau ibarat lilin..
Perbincangan sekitar persoalan Qur'an, Hadis, Kisah Nabi-nabi dan Umat terdahulu serta para sahabat
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexQur'an dan Hadis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Sun Aug 14, 2011 7:52 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

Biasa jumpa ayat macam tu kan? Orang buat permisalan guru ni ibarat lilin, menerangi jalan, membakar diri, bla,bla,bla...

Kalau lagu inteam:

"Bagai lilin membakar diri,
Menerangi kegelapan hati,
Kau curahkan bakti dan budi,
Jasamu tiada berganti.."

Lagu: Lilin Seorang Guru
Penasyid:Inteam

Tapikan, saya terjumpa satu hadith yang memberikan perumpamaan guru bagai lilin ni sebagai pendidik yang tidak bijak..


مثل العالم الذي يعلم الناس الخير و ينسى نفسه كمثل السراج يضيء للناس و يحرق نفسه
“Permisalan seorang alim yang mengajari kebaikan kepada manusia namun melupakan dirinya (karena tidak mengamalkan ilmunya) adalah seperti lilin yang menerangi manusia namun justru membakar dirinya sendiri.”


Soalan saya:

1. Minta tolong takhrij hadith

2. Jadi, boleh ke guna permisalan guru sebagai lilin?
Back to top
View user's profile Send e-mail
abu_aisyah
Student L1



Joined: May 15, 2011
Posts: 249

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Mon Aug 15, 2011 2:57 am
Reply with quote

orang melayu mmg gemar yg shahdu2.sanggup mengorbankan diri demi anak bangsa.biler hari guru,macam2 lah puisi berkaitan.mengkin yg sesuai,GURU IBARAT MATAHARI.sentiasa menerangi seluruh alam,dan tidak pernah hancur sehingga qiamat.huhu.

yg hadis tu,wa.minta penel check.
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Mon Aug 15, 2011 4:00 am
Reply with quote

dalam al-Jaami3 al-Saghir lil Syuyuthi, tahqiq al-Albani

10770 - مثل العالم الذي يعلم الناس الخير و ينسى نفسه كمثل السراج يضيء للناس و يحرق نفسه .
تخريج السيوطي
( طب الضياء ) عن جندب .
تحقيق الألباني
( صحيح ) انظر حديث رقم : 5831 في صحيح الجامع .

dikeluarkan oleh Imam Syuyuthi dalam Jaami3nya no 10,770, asal dikeluarkan oleh Tabrani dari jalur Jundab, Khatib Baghdadi dalam Iqtidha'

al-Albani menilainya sahih dalam sahihul Jaami3, no 5831.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ruzie
Student L7



Joined: Sep 05, 2010
Posts: 1686

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Tue Aug 16, 2011 6:03 pm
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
:

Soalan saya:

2. Jadi, boleh ke guna permisalan guru sebagai lilin?


up
Back to top
View user's profile
ruzie
Student L7



Joined: Sep 05, 2010
Posts: 1686

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Wed Aug 17, 2011 10:49 am
Reply with quote

ruzie wrote:
Mohd.Ikram wrote:
:

Soalan saya:

2. Jadi, boleh ke guna permisalan guru sebagai lilin?


up

up
Back to top
View user's profile
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Wed Aug 17, 2011 1:20 pm
Reply with quote

Maksud membakar diri dalam lirik itu bermaksud sanggup mengorbankan diri sendiri demi anak murid. Manakala dalam hadith itu bermaksud membakar diri kerana tidak mengamalkan ilmu itu lalu dirinya dibakar oleh api neraka.

Walau apapun, perumpanaan itu nampak persamaan. Bagi saya, ia kurang sesuai kerana terdapat larangan jelas pada hadith. Guru sekarang ibarat lampu elektrik, semua orang terang, dirinya tidak terjejas. Huhu

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abohannan2010
Student L3



Joined: Aug 14, 2010
Posts: 629

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Wed Aug 17, 2011 3:40 pm
Reply with quote

br ni gi kursus, pegawai PDD ckp dh xleh guna kata2 tu...skang kene guna guru ibarat matahari....lilin lama2 cair..abis...matahari kekal..apapun terpulanglah...itu cuma katya-kata hikmah sahaja..nak mcm tiang lampu ke..mcm ape ke...terserah..
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Wed Aug 17, 2011 9:23 pm
Reply with quote

kawakib_duriyah wrote:
Maksud membakar diri dalam lirik itu bermaksud sanggup mengorbankan diri sendiri demi anak murid. Manakala dalam hadith itu bermaksud membakar diri kerana tidak mengamalkan ilmu itu lalu dirinya dibakar oleh api neraka.

Walau apapun, perumpanaan itu nampak persamaan. Bagi saya, ia kurang sesuai kerana terdapat larangan jelas pada hadith. Guru sekarang ibarat lampu elektrik, semua orang terang, dirinya tidak terjejas. Huhu

Great Ini yang terbaik, sebab elektrik kena bayar bil, gaji cikgu dibayar dari kutipan cukai hasil... bil elektrik kita bayar dari pendapatan kita hehehe

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Wed Aug 17, 2011 10:45 pm
Reply with quote

abuQays wrote:
kawakib_duriyah wrote:
Maksud membakar diri dalam lirik itu bermaksud sanggup mengorbankan diri sendiri demi anak murid. Manakala dalam hadith itu bermaksud membakar diri kerana tidak mengamalkan ilmu itu lalu dirinya dibakar oleh api neraka.

Walau apapun, perumpanaan itu nampak persamaan. Bagi saya, ia kurang sesuai kerana terdapat larangan jelas pada hadith. Guru sekarang ibarat lampu elektrik, semua orang terang, dirinya tidak terjejas. Huhu

Great Ini yang terbaik, sebab elektrik kena bayar bil, gaji cikgu dibayar dari kutipan cukai hasil... bil elektrik kita bayar dari pendapatan kita hehehe

Lampu elektirik tidak boleh ON lama-lama, nanti rosak. Guru pun sama, mana boleh minta kerja sampai tiada rehat, nanti produktiviti turun. Hehe.

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
alwafiey
Ahli Setia



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 2250

PostPost subject: Re: Guruku, Kau ibarat lilin..
Posted: Thu Aug 18, 2011 12:01 am
Reply with quote

ada mak bapak komplen, hari guru budak2 kena beli hadiah kat cikgu, lalu mak bapak pulak jadi lilin membakar wang masing2..hahaha..
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Qur'an dan Hadis
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Bukanlah Nabi s.a.w. itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain.

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 60
Bots: 1
Total: 61
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster