Community Forums
MAKSUD NAMA DALAM BAHASA ARAB
Perbincangan dan Persoalan berkenaan bahasa Arab.
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexBahasa Arab
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Puan_Siti
Beginner



Joined: Jun 13, 2011
Posts: 35

PostPost subject: MAKSUD NAMA DALAM BAHASA ARAB
Posted: Wed Jul 20, 2011 1:58 am
Reply with quote

Assalamualaikum

tumpang lalu.mintak maaf kalau tersalah thread....

saya nak mintak tlg ahli-ahli afn,nak tahu maksud nama UMAIR

yang sy pernah cek membawa maksd kemajuan dan ada yang ckp takde maksud....camne ye?
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:03 am
Reply with quote

dah pindah ke bahasa Arab. biar guru2 bahasa arab afn selesaikan.
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:11 am
Reply with quote

Umair bermaksud Umar kecil atau Umar Jr.

'Umar atau 'Amru atau 'Amr ada dua pendapat:

1. Ia berasal dari bahasa Arami lalu maknanya tidak diketahui. Dengan kata lain ia adalah Isim 'Ajam.

2. Ia berasal dari bahasa Arab dari kalimah 'A-mi-ra bermaksud hidup panjang dan kata pelakunya 'Amir bermaksud orang yang hidup lama, dan makmur juga menjadi kata dasar untuk 'Umrah/I'timar yang bermaksud umrah dan kemakmuran.

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:12 am
Reply with quote

tadi nak tumpang thread tp sbb salah park, x jadi lah.


kali ni dah boleh tumpang.


MUS,

apa makna FASTAQIM / FASTAKIM. dan apa ejaan betulnya...

TQ Mus...

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Puan_Siti
Beginner



Joined: Jun 13, 2011
Posts: 35

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:16 am
Reply with quote

syukran akhi thtl tolong pindahkan thread Smile

mustaqill wrote:
Umair bermaksud Umar kecil atau Umar Jr.

'Umar atau 'Amru atau 'Amr ada dua pendapat:

1. Ia berasal dari bahasa Arami lalu maknanya tidak diketahui. Dengan kata lain ia adalah Isim 'Ajam.

2. Ia berasal dari bahasa Arab dari kalimah 'A-mi-ra bermaksud hidup panjang dan kata pelakunya 'Amir bermaksud orang yang hidup lama, dan makmur juga menjadi kata dasar untuk 'Umrah/I'timar yang bermaksud umrah dan kemakmuran.

Jazakallah atas penerangan.
jadi,elok tak namakan anak dengan nama umair?
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:20 am
Reply with quote

Puan_Siti wrote:
syukran akhi thtl tolong pindahkan thread Smile

mustaqill wrote:
Umair bermaksud Umar kecil atau Umar Jr.

'Umar atau 'Amru atau 'Amr ada dua pendapat:

1. Ia berasal dari bahasa Arami lalu maknanya tidak diketahui. Dengan kata lain ia adalah Isim 'Ajam.

2. Ia berasal dari bahasa Arab dari kalimah 'A-mi-ra bermaksud hidup panjang dan kata pelakunya 'Amir bermaksud orang yang hidup lama, dan makmur juga menjadi kata dasar untuk 'Umrah/I'timar yang bermaksud umrah dan kemakmuran.

Jazakallah atas penerangan.
jadi,elok tak namakan anak dengan nama umair?

Puan, Umair ni nama kegemaran saya. Wink

Maknanya bagus, sebab dinisbahkan kepada Umar bin Al-Khattab, sahabat besar dan khalifah agung.

Anak puan kah? Kalau anak puan saya ucapkan tahniah diatas kelahirannya. Semoga membesar menjadi anak saleh.
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:24 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
tadi nak tumpang thread tp sbb salah park, x jadi lah.


kali ni dah boleh tumpang.


MUS,

apa makna FASTAQIM / FASTAKIM. dan apa ejaan betulnya...

TQ Mus...

فَاسْتَقِمْ

Bermaksud: Maka istiqamahlah/tetaplah/kekallah kamu.

Tapi Kay, ni macam tak sesuai la jadi nama anak, sebab dia kata kerja, bukan kata nama.

Memang ada kata kerja yang boleh jadi nama, tapi tak silap aku kata kerja semasa @ Fi'l Mudhari' saja yang boleh.

Kata kerja diatas Fi'l Amr @ kata suruhan. Orang tak jadikan nama la bro.

Kalau nak jadikan nama la, hehe.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Puan_Siti
Beginner



Joined: Jun 13, 2011
Posts: 35

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:26 am
Reply with quote

ye ke akhi mustaqill,alhamdulillah Smile

insyaAllah, saya sedang menanti kelahiran anak sulung saya....dan memang sangat suka dengan nama ini...jadi cadang nak letak nama ni jadi ingin pastikan maksudnya

apapun kena tunggu keizinan suami...harap2 suami setuju la Smile
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:28 am
Reply with quote

Maaf Puan saya tumpang thread Very Happy



mustaqill wrote:
kayrollz wrote:
tadi nak tumpang thread tp sbb salah park, x jadi lah.


kali ni dah boleh tumpang.


MUS,

apa makna FASTAQIM / FASTAKIM. dan apa ejaan betulnya...

TQ Mus...

فَاسْتَقِمْ

Bermaksud: Maka istiqamahlah/tetaplah/kekallah kamu.

Tapi Kay, ni macam tak sesuai la jadi nama anak, sebab dia kata kerja, bukan kata nama.

Memang ada kata kerja yang boleh jadi nama, tapi tak silap aku kata kerja semasa @ Fi'l Mudhari' saja yang boleh.

Kata kerja diatas Fi'l Amr @ kata suruhan. Orang tak jadikan nama la bro.

Kalau nak jadikan nama la, hehe.

So, kata asal dia apa yer mus?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:32 am
Reply with quote

Istaqama.

Yastaqimu.

Jadi nak jadikan nama. Letak nama anak, Mustaqim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:33 am
Reply with quote

Alhamdulillah dan tahniah Puan Siti.

Anak sulung ke..ya Allah semoga lebih ceria dan bahgia serta dimurahkan rezeki Puan sekeluarga.

Umair ni ejaannya pun ada variance;

Umair

Umayr

'Umayr

'Umaer

Insyaallah suami akan setuju, kalau dia ada cadangan nama lain, cantumkan aje jadi dua nama :-)

Tapi salaf hanya letak satu nama saja. :-)

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:35 am
Reply with quote

abu_usamah wrote:
Istaqama.

Yastaqimu.

Jadi nak jadikan nama. Letak nama anak, Mustaqim

Jazakallah bro masri Wink

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
SunanDrajad
Student L6



Joined: Oct 31, 2008
Posts: 1225
Location: 68000 Hulu Klang

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:35 am
Reply with quote

Maknanya kena ada dua namalah ye, kecik2 nama Umair besor2 nama Umar..

Kalau ye, Husain pun kena tukar jadi Hasan lah bila dah besor... Great Great
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:36 am
Reply with quote

Nak bagi nama Numair pun boleh. hehe
_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: MAKSUD NAMA UMAIR
Posted: Wed Jul 20, 2011 2:37 am
Reply with quote

abu_usamah wrote:
Istaqama.

Yastaqimu.

Jadi nak jadikan nama. Letak nama anak, Mustaqim

استقام يستقيم استقم / مستقيم مستقام / استقامة

Telah istiqamah - Sedang istiqamah - Istiqamahlah / Yang istiqamah - Yang diistiqamahkan / Istiqamah
Back to top
View user's profile Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Bahasa Arab
Page 1 of 8
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Akan tiba masanya umat-umat lain akan mengajak satu sama lain untuk membinasakan kamu (umat islam) sebagaimana orang mempelawa satu sama lain kepada dulang makanan (menjamah hidangan makanan) . Seorang sahabat bertanya “apakah disebabkan bilangan kami sedikit pada masa itu ya Rasulullah?” Baginda menjawab “bahkan bilangan kamu diwaktu itu adalah ramai tetapi kamu adalah ghutha` (sampah sarap dan buih) di atas air ketika banjir. Allah akan cabut ketakutan dari dada musuh kamu dan dia akan campakkan dalam hati kamu penyakit al-wahn.” Seorang sahabt bertanya pulak ” Ya Rasulullah apakah dia al-wahn itu?” Jawab Rasulullah “cinta dunia dan takut mati

-- HR. Abu Daud

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 77
Bots: 1
Total: 78
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster