Community Forums
TELUR TIRUAN???
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:54 am
Reply with quote

AWASI TELUR TIRUAN!

SM Mohamed Idris

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.

Pagi ini, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa. Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya.

Selepas diperiksa, kami mendapati memang benar telur-telur tersebut mempunyai bentuk yang berbeza daripada biasa. Ia besar dan bila dipecahkan tidak kelihatan pusat telur (chalazae - bahan legap yang biasanya terdapat pada putih telur, membendung kuning telur pada bahagian tengah telur). Telur-telur itu juga tidak berbau seperti telur biasa. Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur.

Mengikut laporan tersebut, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan. Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya. Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain. Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.

Cara mengenal telur tiruan:
Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.
Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.
Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.
Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.
Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.
Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.
Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.
Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.
Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.
Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang Haram dimakan oleh orang Islam.

SM Mohamed Idris,
Presiden CAP.


www.facebook.com/notes...5615344737

Betui kaa?

_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Abdullah2
Ahli Setia



Joined: Mar 30, 2009
Posts: 2687
Location: Perlis

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 2:08 am
Reply with quote

Tak pastila M'sia ketinggalan atau apa tetapi di Thai dah lama dgr kes ni sampai org sempadan kata telur tiruan dari siam ka?
_________________
Moga2 kita dapat bersatu.... yang membezakan kita hanya ilmu...
Back to top
View user's profile Send e-mail
ibnularaby
Beginner



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 57
Location: KuliM - PeNanG

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 2:28 am
Reply with quote

Untung ke buat telur tiruan nih? Telur pun still murah lagi kat Mesia nih kan..
_________________
- De Puncak..!! -
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
modonh
Ahli Setia



Joined: Dec 03, 2008
Posts: 2816

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 7:46 am
Reply with quote

nape telur ayam di negara2 eropah warna kulit telurnya putih? adakah sbb cuaca? saya ingatkan telur itik ajek yg berwarna putih...
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:02 am
Reply with quote

Tadi saya dok Google memang Na'uzubillah....memang ada cara nak buat telor tiruan!!

Tak guna betol laa....telor ayam pun nak tipu ka?

Kalau vagetarian takpa la kot...tapi tulih la 'Telor Tipu'...

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:07 am
Reply with quote

saya selalu gak dapat telur mcm tu... saya igt biasa jer sbb dulu masa duk kampung ada bela ayam, saya tanya mak, nape telur ni kuning dia lain mcm.. mak saya kata telur dah sejuk (istilah utk telur yg mcm ni)

so, saya ingat normal...

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
binbahar
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2009
Posts: 2286

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:12 am
Reply with quote

modonh wrote:
nape telur ayam di negara2 eropah warna kulit telurnya putih? adakah sbb cuaca? saya ingatkan telur itik ajek yg berwarna putih...

Di India, memang ada telur warna putih. Tapi di eropah, kalau menurut sahabat2 yg memang org sana, diorang kata lagi banyak brown macam kat mesia jugak... takde beza pun...
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:15 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
saya selalu gak dapat telur mcm tu... saya igt biasa jer sbb dulu masa duk kampung ada bela ayam, saya tanya mak, nape telur ni kuning dia lain mcm.. mak saya kata telur dah sejuk (istilah utk telur yg mcm ni)

so, saya ingat normal...

Kayrollz,

kiranya telor tipu ni dah lama la ya?
Back to top
View user's profile Send e-mail
immfma
Student L6



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 1459
Location: Skudai

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:21 am
Reply with quote

Quote::
Egg shell color is caused by pigment deposition during egg formation in the oviduct and can vary according to species and breed, from the more common white or brown to pink or speckled blue-green. In general, chicken breeds with white ear lobes lay white eggs, whereas chickens with red ear lobes lay brown eggs.[22] Although there is no significant link between shell color and nutritional value, there is often a cultural preference for one color over another (see 'Production issues', below). (Wikipedia)

Info;

Secara umum Ayam dengan telinga putih, telur putih.

Ayam telinga merah, telur coklat.

_________________
"Allahumma yaa musorrifal quluub, sorrif quluubana 'ala tho'atik". "Allahumma ya muqallibal quluub, thabbit qalbi 'ala diinik"

When we say that the problem of Ummah is Iman, then protecting The Intelectual Integrity of Iman is CRITICAL!(Nouman Ali Khan)


Don't think that The Qur'an is not strong enough to answer questions from atheist and agnosts, we haven't study The Qur'an deep enough to respond is the problem (Nouman Ali Khan)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:24 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
kayrollz wrote:
saya selalu gak dapat telur mcm tu... saya igt biasa jer sbb dulu masa duk kampung ada bela ayam, saya tanya mak, nape telur ni kuning dia lain mcm.. mak saya kata telur dah sejuk (istilah utk telur yg mcm ni)

so, saya ingat normal...

Kayrollz,

kiranya telor tipu ni dah lama la ya?

no idea...

yg terjadi pada saya & mak saya adalah telur ayam yg di ternak sendiri Sweat Drop

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:46 am
Reply with quote

www.weirdasianews.com/...-fake-egg/

www.chinahush.com/2009...cken-eggs/

_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
peyoy
Pro Sunnah



Joined: Dec 09, 2008
Posts: 3827
Location: Ampang, KL

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:50 am
Reply with quote

raser dan bau sama ker? I mean kalau goreng, rasa still sama ker?
_________________
BID'AH BUSTER. NABI SAW FIRST! TOK SYEIKH-TOK SYEIKH..LU SAPA NAK OVER (GLULUW) DRP NABI SAW...

peyoy-spying-gadget.blogspot.com

Back to top
View user's profile Visit poster's website
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:53 am
Reply with quote

Adakah Malaysia import telur dari China & Thailand?
_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 8:55 am
Reply with quote

NAZ wrote:
Adakah Malaysia import telur dari China & Thailand?

adakah Malaysia dah apply teknologi tersebut ?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: Re: TELUR TIRUAN???
Posted: Thu Apr 07, 2011 9:00 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
NAZ wrote:
Adakah Malaysia import telur dari China & Thailand?

adakah Malaysia dah apply teknologi tersebut ?
my answer to the question is : I do not know.

_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 1 of 6
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sungguh aku telah melihat keadaan kami (yaitu keadaan para sahabat)! Tidaklah ada yang meninggalkan shalat berjama’ah (di masjid) kecuali orang munafik yang jelas kemunafikannya; atau orang yang yang sakit. Jika ia seorang yang sakit, tentu ia bisa berjalan dengan dipapah oleh dua orang sehingga dia bisa mendatangi shalat berjama’ah. Sesungguhnya Rasulullah sallallaahu ’alaihi wasallam telah mengajarkan kepada kita ’sunnah-sunnah huda’ (ajaran agama). Dan di antara sunnah-sunnah huda tersebut adalah shalat berjama’ah di masjid yang di dalamnya dikumandangkan adzan

-- H.R Muslim dan Abu Daud

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 59
Bots: 0
Total: 59
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster