Community Forums
[PERAK] Poco-poco haram?

Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexRiadah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MiraKimura
Beginner



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 53
Location: Kuantan, Pahang

PostPost subject: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 6:07 am
Reply with quote

Assalamualaikum

saya ada kemusykilan tentang emel yang saya baru terima tentang poco² ni:

Quote::
Assalammualaikum.

Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya.
Saya ingin berkongsi dgn rakan2 semua tantang tarian pocoh2 yang
sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat,umumnya
masyarakat kita yg beragama islam terutama suri2 rumah dan badan2
kerajaan ketika manghadiri kursus.

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina bukannya dari
Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka
menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja
bagaimana pergerakannya, yg membentuk salib.

Mungkin kita x perasan
kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa.
Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu
apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama
maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga
yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma
tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi.
Marilah kita sama2 fikirkan.

saya ada juga mencari asasnya dalam penghukuman ni, tapi tak terjumpa lagi di internet. juga sebarang komentar dari alim ulama.

yang saya jumpa cumalah ini:

Quote::
Soalan :
Berkaitan tarian POCO-POCO. saya pernah mendengar tarian ini berasal dari indonesia dan tidak diketahui kaum atau agama apa yang mengasaskanya. tetapi dalam pergerakan tersebut di katakan mempunyai unsur salib. minta diperjelaskan..

Jawapan :
Waalaikumussalam.
Tarian Poco-Poco atau apa jua jenis tarian sekalipun harus di ikuti asalkan tidak terdapat unsur-unsur pemujaan atau terdapat bacaan-bacaan tertentu mengikut rentak tarian tersebut. .

yang diperoleh dari sini: baheis.islam.gov.my/we...enDocument

kalau boleh, saya mahukan 1 jawapan pasti. buat pengetahuan semua, saya memang terlibat dalam aktiviti senam berkumpulan, lebih kepada aerobik. kadang² kami juga ada berpoco-poco.

Jazakallah

_________________
mirakimura.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Adou_Fr
Panel Hadith



Joined: Jan 08, 2009
Posts: 3415
Location: Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 6:16 am
Reply with quote

Salam,

JAWABAN YANG KERAS

1- Semua jenis tarian adalah haram bagi wanita, apabila ia dipersembahkan/ dilakukan di hadapan khalayak umum atau di hadapan lelaki atau di hadapan yang bukan mahram.

2- Jika ia dianggap senaman, maka ia hanya dibenarkan bagi wanita jika:
2a) diajar oleh wanita juga
2b) dilaksanakan bersama wanita sahaja
2c) ditontoni oleh wanita/ mahram sahaja
2d) bukan di khalayak umum/ publik.

WaLlahu a`lam.

_________________
ad-diyari.com Facebook: Adöuliné Lacharouphe
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
akmal
Panel IT



Joined: Jun 30, 2008
Posts: 2497
Location: Johor

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 6:18 am
Reply with quote

Ustaz Adou,

Mcm mana kalau senamrobik di taman rekreasi beramai-ramai.. sudah tentulah keluarga ramai dan campur lelaki, perempuan, kanak-kanak

_________________
madini
Back to top
View user's profile
Adou_Fr
Panel Hadith



Joined: Jan 08, 2009
Posts: 3415
Location: Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 6:20 am
Reply with quote

madini wrote:
Mcm mana kalau senamrobik di taman rekreasi beramai-ramai.. sudah tentulah keluarga ramai dan campur lelaki, perempuan, kanak-kanak

Salam,

Soalan ini berkaitan dengan ikhtilat, dan hukum ikhtilat adalah maklum.

WaLlahu a`lam.

_________________
ad-diyari.com Facebook: Adöuliné Lacharouphe
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 6:34 am
Reply with quote

huhu, ana ingatkan apa lah isunya...

ana baca "poco-poco", 1st perkara yg dtg kat otak ana ialah watak dlm Dargon Ball: "piccolo", huhu... Sweat Drop Very Happy

isu dah dijwab oleh ust Adou, alhamdulillah.

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
iman_taqwa
Pro Sunnah



Joined: Aug 30, 2008
Posts: 4391
Location: Kampung Baru

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 1:52 pm
Reply with quote

syukran ustaz adou atas penerangan mengenai hal ini..

p/s: ustaz fathi..tak kan ingat ke situ plak..itu zaman purbakala tu..hehe Very Happy

_________________
Patutkah manusia menyangka bahawa mrk akan dibiarkan dgn hanya berkata: Kami beriman, sedang mrk tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

tajdid-dakwah.blogspot.com/
tintatravelog.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Visit poster's website
gruggle10
Student L7



Joined: Apr 19, 2009
Posts: 1610

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 2:02 pm
Reply with quote

Adou_Fr wrote:
madini wrote:
Mcm mana kalau senamrobik di taman rekreasi beramai-ramai.. sudah tentulah keluarga ramai dan campur lelaki, perempuan, kanak-kanak

Salam,

Soalan ini berkaitan dengan ikhtilat, dan hukum ikhtilat adalah maklum.

WaLlahu a`lam.
Assalamualaikum ikhtilat itu apa?
Back to top
View user's profile
fizi
Ilmuwan



Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1083
Location: KL

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 2:04 pm
Reply with quote

Salam,

Ikhtilat itu percampuran lelaki dan perempuan yang terkeluar dari batasan syara'.

_________________
Saling menegur amalan mulia
Back to top
View user's profile Send e-mail
gruggle10
Student L7



Joined: Apr 19, 2009
Posts: 1610

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Wed Aug 26, 2009 2:46 pm
Reply with quote

fizi wrote:
Salam,

Ikhtilat itu percampuran lelaki dan perempuan yang terkeluar dari batasan syara'.
Jazakallah
Back to top
View user's profile
el.ilmy
IT Admin



Joined: Aug 15, 2008
Posts: 3263
Location: Selangor ~ Putrajaya ~ KL

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Fri Aug 28, 2009 6:36 am
Reply with quote

Adou_Fr wrote:
Salam,

JAWABAN YANG KERAS

1- Semua jenis tarian adalah haram bagi wanita, apabila ia dipersembahkan/ dilakukan di hadapan khalayak umum atau di hadapan lelaki atau di hadapan yang bukan mahram.

2- Jika ia dianggap senaman, maka ia hanya dibenarkan bagi wanita jika:
2a) diajar oleh wanita juga
2b) dilaksanakan bersama wanita sahaja
2c) ditontoni oleh wanita/ mahram sahaja
2d) bukan di khalayak umum/ publik.

WaLlahu a`lam.
Assalamualaikum

Kalau nak tambah keras lagi:
2e) tidak diiringi muzik melalaikan Sweat Drop

_________________
وقلت، والله أعلم بالصواب
Back to top
View user's profile Visit poster's website
FazleeAzeez
Student L1



Joined: Jan 09, 2009
Posts: 200

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Fri Aug 28, 2009 6:54 am
Reply with quote

hmm..xdpatla sy berjoging lg d hujung minggu..
sbbnya,slalunya dkt tmpt sy jog 2, akan ada acara senam robik scr jama'i..
n sure lah ade ikhtilat kn..
so kdg2 tertengok gak la diorang2 ni menari.. Sweat Drop

_________________
-BIARLAH MENJADI ASENG YG SUNNI, DARI MENJADI MAHSYUR YG BID'I-
Back to top
View user's profile
asrar-el-radz
Student L2



Joined: Aug 18, 2009
Posts: 395
Location: kL

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Sun Aug 30, 2009 4:41 pm
Reply with quote

sy juga baru menerima emel yg sama..
penah juga turut serta dalam acara2 stiap kali memfasikan para pelajar matrik...
femes jugak tarian ni, boleh dikatakn hampir setiap acara kem2, menyenaraikan tarian ni sbg riadah wajib-ada.
terlalai rupenye saya, dah takleh wat dahla huhu...

_________________
Bukan seorang mukmin itu pencerca, atau pelaknat, orang yang bercakap keji dan kesat [HR. Tirmizi]
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Mon Aug 31, 2009 12:59 am
Reply with quote

Jangan ada salaha faham pula hukum ini khas untuk poco-poco sahaja, semua jenis tarian hukumnya sama hatta Zapin sekalipun.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
fakiralkaya
Ahli Setia



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2254
Location: Nusantara

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Mon Aug 31, 2009 3:32 am
Reply with quote

abu_usamah wrote:
Jangan ada salaha faham pula hukum ini khas untuk poco-poco sahaja, semua jenis tarian hukumnya sama hatta Zapin sekalipun.

Masri, bukankah patutnya begini

Jangan ada salaha faham pula hukum ini BUKAN khas untuk poco-poco sahaja, semua jenis tarian hukumnya sama hatta Zapin sekalipun.

konfuse lah..
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: poco-poco
Posted: Mon Aug 31, 2009 4:05 am
Reply with quote

fakiralkaya wrote:
abu_usamah wrote:
Jangan ada salaha faham pula hukum ini khas untuk poco-poco sahaja, semua jenis tarian hukumnya sama hatta Zapin sekalipun.

Masri, bukankah patutnya begini

Jangan ada salaha faham pula hukum ini BUKAN khas untuk poco-poco sahaja, semua jenis tarian hukumnya sama hatta Zapin sekalipun.

konfuse lah..
Ya, ya betul itu yang saya maksudkan.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Riadah
Page 1 of 10
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya Islam dibina atas 5 perkara iaitu bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan Haji ke Baitullaah al-Haram.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 83
Bots: 1
Total: 84
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster