Community Forums
Pendekatan Dakwah UFB
Diskusi Mazhab dan Aliran-Aliran Dalam Islam (Salafi, Ikhwanul Muslimin, Hizbut Tahrir, Tabligh, Syiah dll)
Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexAliran-Aliran Dalam Islam
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:44 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Bila saya melihat dan menganalisa apa yang Ust Fathul Bari komen dan utarakan mengenai sesuatu isu, manhaj/metod yang beliau gunakan boleh diikuti..

Bukan berkenaan keputusan yang dibuat,tetapi cara beliau agak berhati-hati..

Alhamdulillah, beliau masih menggunakan rumus 10-1=9, bukan 10-1=0..

Dan sangat berbeza dengan pendekatan sesetengah pemakai jenama salafi lain. Harap ramai yang boleh ikutinya..

Apa yang metod beliau yang boleh diikuti? Adalah tidak memperlecehkan dan merendahkan 'ulama dan beliau masih melihat keadaan sekeliling sebelum membuat keputusan.

Banyak juga isi-isi komentar beliau yang ana tak setuju, tetapi beliau masih merendah dan tidak menafikan usaha-usaha lain yang dilakukan oleh ulama' dan pertubuhan yang beliau tidak bersetuju pada sesuatu isu..

_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:51 am
Reply with quote

alhamdulillah..begitu juga pandangan ana pd UFB yg disayangi.

tapi ana cukup2 pelik bila UFB mula 'serang' PAS di perhimpunan agung umno tentang tegur pemerintah secara terang2an.

sedangkan sepatutnya UFB faham perkara ni dlm ruang lingkup ijtihad muktabar. patut diraikan. kenapa perlu serang menyerang. seingat ana, kemasukkan ulama' muda dlm umno tak sikit pun diperlekeh PAS.

pada ana yg terbaik ialah UFB dan jamaah buat apa yg sepatutnya bagi mereka. tak perlu nak serang jamaah lain kecuali JELAS bertentangan dgn akidah ASWJ.

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
saip
Banned User



Joined: Dec 28, 2009
Posts: 3703
Location: johor,malaysia

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:56 am
Reply with quote

Umar bin abd aziz mengkritik pemerintah gabenor di iraq iaitu al-hajjaj macam mana ? hampir semua masyarakat dapat tahu.
_________________
Beli Buku kami:

Pendakwah harus merasa kesakitan sebelum di puji.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
abuamsyar
Student L1



Joined: Jan 08, 2011
Posts: 228

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:59 am
Reply with quote

seingat ana,PAS pernah mgatakan yg mana kemsukan ulama muda ni dlm UMNO spt ingin mncuci tangki najis dari dalam..(xsilap ana bc dari akhbar sinar harian)...

alhamdulillah,wlpn cara UFB agak keras skit jika dibandingkan dgn Dr Asri,beliau bila nk bagi sesuatu pndgn beliau akan kata,2 pd pndgn peribadi UFB sndiri..mgkn ade yg stuju & xstuju...

stuju dgn abu_syifaa... Great
Back to top
View user's profile
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 10:14 am
Reply with quote

DrMAZA pernah lalui zaman kerasnya pada PAS.. tapi bila usia dah meningkat,beliau melihat ada ruang2 dari PAS yang patut dihargai..

insyaALLAH lama kelamaan beliau boleh berlembut sikit.. tapi saya sangat perasan akan sikap 'malu' pada orang yang lebih alim daripadanya. Bukan sembrono nak tolak 100% pada sesorang ulama yang tidak persetujuinya..

kemasukannya dalam UMNO tidak saya persetujui, tapi saya masih melihat kelembutan padanya dengan ulama..

dalam kes IM pun,dia hanya minta untuk dibetulkan beberapa perkara yang menjadi prioriti oleh dasar IM..bukan menolak 100% dan menafikan jasa yang IM telah lakukan..

cuba dengar isu2 yang diutarakan oleh beliau..nyata berbeza dengan sesetengah salafi(saya taknak label)

_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 10:26 am
Reply with quote

sebenarnya bak kata ust Adlan dia cover je tu. kalau dah keras tu, keraas juga. konon lah.
_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 10:28 am
Reply with quote

alak wrote:
sebenarnya bak kata ust Adlan dia cover je tu. kalau dah keras tu, keraas juga. konon lah.

nak lagakan para ustaz ke ni?

_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
abuamsyar
Student L1



Joined: Jan 08, 2011
Posts: 228

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 10:41 am
Reply with quote

alak wrote:
sebenarnya bak kata ust Adlan dia cover je tu. kalau dah keras tu, keraas juga. konon lah.

alak,sabar alak...nnt ana cube tnya scra pribadi dgn ust adlan mlm ni...ana pernah dgr cramah ust adlan,die prnah memuji UFB...ana tkut kite sbg pgikut ni berbalah nnt...bak kata lbih lajak dr laju..
Back to top
View user's profile
abu_naila
Student L1



Joined: Feb 28, 2010
Posts: 211
Location: Wangsa Maju Malaysia

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:24 pm
Reply with quote

Moga Allah merahmati UFB. UFB selalu pesan dan tekankan soal Aqidah dan selalu menerangkan sesuatu dari usulnya.

Saya pernah hadir kelas tafsir yang diajar oleh UFB, sgt menarik dan mendalam. Rasa puas belajar tafsir dgn beliau, kerana dia kupaskan setiap isu berdasarkan susunan kaedah penafsiran.

_________________
ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU SAMA ADA ZAHIR ATAU TERSEMBUNYI. INGATLAH!
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
saip
Banned User



Joined: Dec 28, 2009
Posts: 3703
Location: johor,malaysia

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:34 pm
Reply with quote

UFB kata jangan perlagakan sesama ustaz, habis perlagakan Ikhwanul muslimin macam mana erk ustaz ?
_________________
Beli Buku kami:

Pendakwah harus merasa kesakitan sebelum di puji.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:38 pm
Reply with quote

IM tu masuk kategori Hizbi/khawarij daa.
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
saip
Banned User



Joined: Dec 28, 2009
Posts: 3703
Location: johor,malaysia

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:41 pm
Reply with quote

fatwa UFB ke ni ? ...
_________________
Beli Buku kami:

Pendakwah harus merasa kesakitan sebelum di puji.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
abu_naila
Student L1



Joined: Feb 28, 2010
Posts: 211
Location: Wangsa Maju Malaysia

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:43 pm
Reply with quote

saip wrote:
UFB kata jangan perlagakan sesama ustaz, habis perlagakan Ikhwanul muslimin macam mana erk ustaz ?

Saip, takkan lah sampai tak boleh tegur pada ikhwan muslimin?, dan teguran itu hasil kajian beliau, kalau saip rasa Ustaz silap faham ttg ikhwan, saip g jumpa ustaz fathul bari sendiri n saip cakap la elok2 bagi explanation.

Bertemu dan berbicara dgn ustaz adalah satu cara yang paling baik dalam menguraikan masalah saip.

Bertenang, cuba saip buat kajian dan banyakkan baca lagi ttg ikhwan dan baca juga hujjah pihak yg tidak bersetuju, lalu saip buat la penulisan yang lebih adil kalau saip rasa mmg jelas ttg ikhwan.

Sikap ahli ilmu adalah mencintai kebenaran kan Yes

Barakallahufikum

_________________
ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU SAMA ADA ZAHIR ATAU TERSEMBUNYI. INGATLAH!
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:45 pm
Reply with quote

saip wrote:
UFB kata jangan perlagakan sesama ustaz, habis perlagakan Ikhwanul muslimin macam mana erk ustaz ?

laga IM dengan apa?

_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
hasanf
Student L4



Joined: Jun 30, 2008
Posts: 793
Location: BBBangi/Kangar

PostPost subject: Re: Pendekatan Dakwah UFB
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:55 pm
Reply with quote

alak wrote:
sebenarnya bak kata ust Adlan dia cover je tu. kalau dah keras tu, keraas juga. konon lah.
Yang ko tu tak keras ke?

Rule of thumb: cakap guna otak.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Aliran-Aliran Dalam Islam
Page 1 of 4
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Orang mu’min bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang pengkeji dan bukan juga seorang yang berkata kotor.

-- HR. at-Tirmizi

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 103
Bots: 0
Total: 103
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster