Community Forums
mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Diskusi terbuka untuk ahli sekitar persoalan Aqidah
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexAqidah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:33 am
Reply with quote

maksud tauhid adalah untuk membesarkan Allah... sekiranya perbicaraan SIFAT Allah inni perkara yang utama, sudah tentu merka yang berada dikurun terbaik akan membicarakan perkara tersebut.
dianatara perkara yang perlu kita bincang.
1. adakah perkara ini perlu ditekankan. ia sepatutnya menjadi asas dakwah.
2. adakah masalah iman masyarakat umum berkaitan dengan asma' wa sifat.
3. adakha kita mengikut cara salaf dalam usaha meningkatkan tauhid kepada Allah?

elok kita bincangkan
Back to top
View user's profile
AbuAbrisam
Ahli Setia



Joined: Jan 13, 2010
Posts: 2720

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:35 am
Reply with quote

sebab para sahabat orang yang paling paham dengan apa yang Rasulullah sampaikan...tak banyak tanya...

adapun perbincangan mengenai sifat Allah banyak berlaku selepas salaf sebab masuknya ideologi falsampah, jadi kena jawab dengan falsafah.

_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:37 am
Reply with quote

lena,

kat hijaz, mmg tak perlu bahas pun, zaman tu para sahabat minum hanya dari satu source sahaja, kata sayyid Qutb, mereka hanya minum dari AQ...sebab tu mereka dikenali dgn generasi AQ yg unik..

masalah timbul bila kita conquer empayar Rumawi dan persia...bila saki baki tamaddun Yunani, Rumawi dan Persia masuk...maka masuklah masalah falsafah dan ajaran agama mereka ke dalam Islam...

ini berlaku pada abad ke 3, 4 hijrah...bermula dgn keluarnya wasil dari usrah al-Hasan al-basri dan membentuk usrah muktazilah

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:38 am
Reply with quote

hari ini masil relevan lagikah cara ini? ada lagi unsur falsampah yang menyerang akidah ummah??
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:40 am
Reply with quote

sekarang, masa utk kita re-group dan memurnikan kembali ajaran agama kita, sebab database kita dah complete..kita dah dapa bedzakan yg mana metod yg senang dan metod mana yg sulit...
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
AbuAbrisam
Ahli Setia



Joined: Jan 13, 2010
Posts: 2720

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:41 am
Reply with quote

maulena wrote:
hari ini masil relevan lagikah cara ini? ada lagi unsur falsampah yang menyerang akidah ummah??

adeee....dalam AFN ni geng macam ni silih berganti masuk keluar.

_________________
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:42 am
Reply with quote

AbuAbrisam wrote:
maulena wrote:
hari ini masil relevan lagikah cara ini? ada lagi unsur falsampah yang menyerang akidah ummah??

adeee....dalam AFN ni geng macam ni silih berganti masuk keluar.

ada yang muzakkar, ada yang muannath, ade jugak yang mukhannath...geng takde dalil dan tak mahu dalil...
Back to top
View user's profile Send e-mail
GoTheHome
Ahli Setia



Joined: Aug 14, 2009
Posts: 2232

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:46 am
Reply with quote

membincangkan sifat Allah ini tiada kesudahan nya.
agak nya tu pasal sahabat tak kuasa nak bincangkan
mereka terima dan yakin seada nya.

hanya orang yang suka menunjuk nunjuk aje yang suka bincangkan hal ini
sebab nak tunjuk
"aku lah yang lebih tahu..."

apa pun yang dia tahu, dia pun tak akan pasti apakah yang di tahu itu adalah yang betul nya.
Back to top
View user's profile Send e-mail
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:48 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
AbuAbrisam wrote:
maulena wrote:
hari ini masil relevan lagikah cara ini? ada lagi unsur falsampah yang menyerang akidah ummah??

adeee....dalam AFN ni geng macam ni silih berganti masuk keluar.

ada yang muzakkar, ada yang muannath, ade jugak yang mukhannath...geng takde dalil dan tak mahu dalil...

kalau kita berjalam dalam masyarakat, mereka bukan tak kenal Allah tapi mereka takde hubungan degan Allah. takde kebesaran Allah dalam hati, jadi tugas untuk membesarkan Allah ini telah ditunjukkan seditail-detailnya dalm quran dan sesuai setiap zaman...

jadi perbahasan asma' wa sifat ini adakah menjadi penekanan bagi nabi dan sahabat???
Back to top
View user's profile
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:50 am
Reply with quote

GoTheHome wrote:
membincangkan sifat Allah ini tiada kesudahan nya.
agak nya tu pasal sahabat tak kuasa nak bincangkan
mereka terima dan yakin seada nya.

hanya orang yang suka menunjuk nunjuk aje yang suka bincangkan hal ini
sebab nak tunjuk
"aku lah yang lebih tahu..."

apa pun yang dia tahu, dia pun tak akan pasti apakah yang di tahu itu adalah yang betul nya.

dengan kata lain... perbincangan ini akan menambahkan kerosakkan iman.. atau melemahkan iman...
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:52 am
Reply with quote

merosakkan, sebab tak ada Fiqh Ikhtilaf..seni berselisih dalam Ilmu
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:56 am
Reply with quote

konklusinya, jangan sibuk-sibuk dengan perkara yang sahabat tak sibukkan diri mereka... itulah manhaj salaf...
senarionya mereka yang mendakwa bermanhaj salaflah yang sering mencetuskan perbincangan seperti ini? mengapa??
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 4:59 am
Reply with quote

maulena wrote:

dengan kata lain... perbincangan ini akan menambahkan kerosakkan iman.. atau melemahkan iman...

pendapat saya..perbincangan itu akan rosakkan iman malah akidah jika kita berlebih²an dlm perbincangan...

lihat firman Allah bawah ni... mungkin mereka faham ayat bawah ni...

Quote::
Firman Allah swt (maksud),

"Wahai orang-orang beriman, janganlah kamu bertanyakan hal-hal yg tidak diterangkan kepada kamu, niscaya akan menyusahkan kamu." (al-Maaidah:101)



"Dan mereka bertanya kamu tentang ruh, katakanlah," Ruh itu termasuk urusan Tuhanku." (al-Isra':85)



"Mereka bertanyamu tentang Kiamat, "bilakah berlakunya?"Siapakah kamu yg dapat menyebut (tarikhnya)?" Kepada Tuhan-mulah dikembalikan kesudahannya." (An-Naazi'at: 42)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 5:06 am
Reply with quote

lena,

bukan bincang tapi tahap kena benteras kesesatan dalam akidah...nur muhammad la...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
Sir
Auto Expert



Joined: Jul 29, 2008
Posts: 3623

PostPost subject: Re: mengapa sahabat r.a tidak sibuk berbahas SIFAT ALLAH
Posted: Tue Oct 26, 2010 5:45 am
Reply with quote

maulena wrote:
maksud tauhid adalah untuk membesarkan Allah... sekiranya perbicaraan SIFAT Allah inni perkara yang utama, sudah tentu merka yang berada dikurun terbaik akan membicarakan perkara tersebut.
dianatara perkara yang perlu kita bincang.
1. adakah perkara ini perlu ditekankan. ia sepatutnya menjadi asas dakwah.
2. adakah masalah iman masyarakat umum berkaitan dengan asma' wa sifat.
3. adakha kita mengikut cara salaf dalam usaha meningkatkan tauhid kepada Allah?

elok kita bincangkan

Dari Abu Hurairah R.A., katanya Rasullullah SAW bersabda; "Syaitan akan datang kepada anda bertanya, Siapakah yang menciptakan ini dan itu? Sehingga akhirnya dia bertanya, Siapakah pula yang menciptakan tuhanmu itu?" Apabila sudah sampai ke situ, maka berlindunglah dgn Allah (ucapkanlah A'uzubillahiminasy syaithanirrajim), dan sudahilah.


Nabi SAW telah mengingatkan kita supaya berwaspada apabila membicarakan tentang sifat2 Allah. Membicarakan sifat2 Allah ini sebenarnya telah berlaku dikalangan sahabat lagi tetapi para sahabat malu atau takut untuk menyuarakannya kepada Rasullullah SAW (ada hadis lain yg serupa). Rasullullah mengajarkan bahawa, apabila pertanyaan itu telah mencapai kepada tahap seperti mana yg disebutkan hadis di atas, maka hendaklah mukmin itu berlindung dgn Allah kerana bisikan hati itu adalah terbit dari Syaitan kemudian hendaklha berhenti daripada membicarakannya. Sikap was-was dalam hadis (yg serupa) ini juga menurut Rasullullah SAW adalah menandakan akan iman yang sempurna. WA.

_________________
LAAILAAHAILLALLAAH ...
Remember this - "A Setback Is a Setup for a Comeback!!"
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Aqidah
Page 1 of 9
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya orang yang paling buruk kedudukannya di sisi Allah ialah yang dijauhi manusia karena ditakuti kejahatannya.

-- Mutafaq'alaih

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 88
Bots: 1
Total: 89
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster