Community Forums
[FIQH SUNNAH] 3.6: Fiqh Puasa (Siyyam) Syed Sabiq
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: [FIQH SUNNAH] 3.6: Fiqh Puasa (Siyyam) Syed Sabiq
Posted: Wed Jul 02, 2008 4:39 pm
Reply with quote

Nota: FS 3.1-3.5 Boleh di tatap di archive FS di AAN

Menetapkan (Masuknya) Bulan

Topik ini amat sensitif kerana ia menjadi polemik fiqh sejak zaman dahulu lagi hingga kini di mana perbahasan mengenainya tetap berlangsung di dunia Islam, terutama dari aliran hadith dan atsar vs aliran ra'yi (rasio).

SS berkata," Diketahui masuknya bulan Ramadhan dengan jalan rukyah hilal (melihat anak bulan tsabit) di ufuk walaupun dari seorang sahaja yang bersifat adil ATAU dengan menghitung bulan Sya'ban cukup 30 hari."


Syarh:
Oleh kerana sulit menentukan permulaan dan akhirnya sesuatu bulan, maka timbullah perselisihan fiqh dalam soal penentuan permulaan dan penamatan ibadah seperti puasa dan Haji.

al-Qardhawi (Fiqh Siyyam) menarik perhatian kita kepada dua isu:
Pertama: fiqh alMaqosyid (rasional) kenapa Allah memilih bulan ibadah berdasarkan kalendar lunar (bulan), antaranya ialah:
1. Allah telah menetapkan orang Islam dengan kalendar lunar:
Dalilnya:

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجّ
AQT 2. 189. Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan (bagi ibadat) haji.."
2. bulan qamariah beredar di sepanjang musim dalam setahun. Ini amat ketara pada negara-negara yang mana mengalami empat musim yang ketara yakni panas, sejuk, gugur dan bunga (winter, summer, fall and spring). Bagi negara tropika seperti Malaysia, ia tidaklah membawa banyak perbedaan, cuma peredaran itu berlaku pada musim kemarau dan tengkujuh. Tujuannya umat Islam dapat merasai kelainan berpuasa di titik tertentu di sepanjang musim.
3. Sifat kalendar lunar ialah bilangan harinya samada 29 atau 30. Ia ditetapkan melalui hadith (Lu' lu wal marjan, hadith no 654, 655, dan 658) dan kajian ilmu falak. Walaupun bilangan harinya samada 29 atau 30, pahala puasanya tetap sama, berdasarkan hadith: " dua bulan yang pahalanya tidak berkurang, iaitu dua bulan Id: Ramadhan dan Zulhijjah.
(Lu' lu' wal Marjaan, no 659 (TBC)

[Kiriman pemanas sesi menandanya bermulanya siri kuliah ilmu di AFN]


Last edited by thtl on Tue Jul 12, 2011 4:28 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile
sir_erol
Beginner



Joined: Jun 29, 2008
Posts: 6
Location: t'loh,gombak,sepang

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Thu Jul 03, 2008 3:57 pm
Reply with quote

bestnye syaikh thtl dh bg hint pemanas bdn.. Very Happy
Back to top
View user's profile Send e-mail
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 2/X
Posted: Sat Jul 05, 2008 4:20 pm
Reply with quote

Kenyataan SS (sayyid Sabiq) mengundang suatu tandatanya, apakah menetapkan permulaan puasa dan Raya hanya berdasarkan rukyah? Apakah isu ini tidak boleh dibuka semula?

al-Qardhawi dalam tiga kitabnya: Fiqh Siyyam, Kayfa nata'amalu ma'aa asSunnah anNabawiyah dan Fatawa Mu'asirat menetapkan kaedah Hisab merupakan alternatif kedua yang valid dan boleh diterima sebagai jalan utk menentukan permulaan ibadah puasa dan Raya ('Ied). Kaedah yang digunapakai oleh Dr al-Qardhawi ialah " Wasilah (metod) yang pelbagai utk mencapai matlamat yang tetap" Matlamat yang tetap dalam isu ini ialah menetapkan permulaan puasa, maka wasilahnya bukan satu dan rigid, bahkan ia pelbagai sesuai dengan kemajuan ilmu yang dimiliki manusia. Penetapan melalui wasilah rukyah hilal (melihat anak bulan tsabit) merupakan wasilah yang logik ketika ummat ketika itu ummi dan ilmu falak yang masih diperingkat dzanni. Yang mendokong kewajaran penggunaan falakiah (astronomi) dalam pengiraan permulaan bulan ialah universiti al-Azhar, Syaikh al-Maraghi, syaikh Mahmood Syaltut dan Dr Ali al-Sais ketika membentangkan kertas kerja di persidangan Fiqh Islam ke 3, tahun 1966 di Cairo. Idea penggunaan falak juga didokong oleh syaikh alMuhaddith Ahmad Syakir. Di Nusantara yang mendokong penggunaan falak sebagai alternatif ialah ustaz Hasan Bandung dan anaknya Abd Qadir Hasan.
Selepas ini kita halusi dalil-dalilnya dan bagaimana ia menjadi punca khilaf fiqhi dalam permasalahan penetapan permulaan puasa...tbc
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 3/X
Posted: Sun Jul 13, 2008 8:18 am
Reply with quote

Fiqh Dalil Penetapan masuk Ramadhan:

SS mengemukakan dua dalil hadith:

[S] Hadith # 163, dari Ibn Umar ra (beliau merupakan putranya Umar al-Khattab, dan salah seorang empat Abadillah dalam hadith, wafat di kota Mekah pada tahun 73H, perawi kepada 1630 hadit) (bahawa Nabi saw bersabda)
تراءى الناس الهلال فأخبرت رسول الله صلى الله عليه وسلم أني رأيته فصامه وأمر الناس بصيامه
Terjemahnya: “Orang ramai mengintai hilal (bulan sabit), lalu aku khabarkan kepada RasuluLlah (SAW) bahawa aku (Ibn Umar) benar-benar melihatnya. Lalu baginda berpuasa dan memerintah orang ramai agar berpuasa.” [HR Abu Daud, al-Hakim dan Ibn Hibban yang sama-sama mengesahkannya] Takhriij/tahqiq: sunan Abu Daud (kitab as-Syaum, no 2342, hadith ini didiamkan oleh ahli Makkah, tanda ianya sahih), al-Haakim (al-Mustadrak, 1/423, sahih atas syarat Muslim, dipersetujui oleh al-Zahabi) dan Ibn Hibban dalam sahihnya (#3438) Komentar Daruqutni, Cuma pada jalur perawi Marwan bin Muhammad dari Ibn Wahab, keduanya tsiqah menurut alMundziri. Al-Albani mensahihkan hadith ini dalam al-Irwaa’ (907)

[S] Hadith #164, dari Abu Hurayrah ra: (bahawa baginda bersabda)
صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته فإن غم عليكم فأكملوا عدة شعبان ثلاثين يوما
Terjemahnya: “Berpuasalah jika kamu jika melihatnya (hilal Ramadhan) dan berbukalah bila melihatnya (hilal syawal). Jika terhalang oleh awan, maka genapkanlah bilangan Sya’ban itu 30 hari.”
[Bukhari-Muslim] Takhriij, Bukhari (1909), Muslim (1081) dengan sedikit perbedaan matan, adapun lafadz dalam fiqh sunnah ditemui dalam Sail aljarar oleh Imam Syaukani (2/212)
Syarh: SS telah meninggalkan hadith dari Ibn Umar yang menjadi dasar dalam perbahasan titik permulaan puasa dan Raya. Hadith itu adalah seperti berikut:
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : إذا رأيتموه فصوموا ، وإذا رأيتموه فأفطروا ، فإن غم عليكم فاقدروا له
Terjemahnya: dari Ibn Umar ra, aku dengar Nabi SAW bersabda,” Jika kalian melihat nya (bulan sabit), maka berpuasalah dan jika kalian melihatnya lagi (hilal Syawal), maka berbukalah (berayalah) dan jika pandangan kalian terhalang (keranan mendung) maka perkiralah.” (Muttafaq ‘alaih, Bukhari (1900), Muslim (1080)
Perbahasan permulaan puasa dan Raya (‘Ied) tertumpu pada hadith2 dalil di atas, khususnya kepada hadith ketiga dari Ibn Umar di atas yang ada kalimah (فاقدروا)…apakah maksud kalimah ini dan impaknya pada hukum
TBC

thtl utk
Lajnah Fiqh dan Penyelidikan AFN
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Sun Jul 13, 2008 8:46 am
Reply with quote

Assalamualaikum

topik yang menarik memandangkan ramadhan dah dekat. sebagai penambah perisa, izinkan ana bertanye soalan :teeth

harap sheikh THTL dapat menerangkan berkenaan:-
1)mengapa sekarang ni kaedah falak lebih diutamakan berbanding rukyah?
2)benarkah wajibnyer semua umat islam berpuase serentak apabila mane2 negara islam telah mula berpuase?
3)adakah penetapan tarikh puasa ini tugas mutlak khalifah? sekarang ni dah takder khalifah, so macam mane? adakah boleh kiter melanggar penetapan pihak pemerintah setempat untuk berpuasa lebih awal (bersame dengan negara islam yang dah puasa lebih awal)?
4)jika kiter menggunakan kaedah rukyah, maka kenyataan seorang yg adil memadai menetapkan tarikh berpuasa. persoalannyer, macam mane nak tau die tu adil&bukan munafik?

jangan marah sheikh..ana pernah berdebat dengan HT dulu tentang penetapan tarikh puasa ni, tapi persoalan2 tu yang membuat ana keliru Arf

Wassalamualakum

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Sun Jul 13, 2008 8:57 am
Reply with quote

Doc,

ana akan jawab soalan di atas dalam syarah Fiqh Sunnah Bab Puasa. apa yang doc ajukan di atas, akan ana cover secara detail dalam syarahnya nanti. sebelum puasa, insyaAllaha akan coverla persoalan di atas..harap Doc mampu bersabar dan mencari jawapannya dalam siri FS itu nanti...OK doc?

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Sun Jul 13, 2008 9:18 am
Reply with quote

thtl wrote:
Doc,

ana akan jawab soalan di atas dalam syarah Fiqh Sunnah Bab Puasa. apa yang doc ajukan di atas, akan ana cover secara detail dalam syarahnya nanti. sebelum puasa, insyaAllaha akan coverla persoalan di atas..harap Doc mampu bersabar dan mencari jawapannya dalam siri FS itu nanti...OK doc?

okeh Great teruskan usaha murni sheikh Glasses

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Puasa 4/X
Posted: Wed Jul 16, 2008 5:04 pm
Reply with quote

SS tidak membahaskan hadith-hadith dalil yang dikemukakan dan beranggapan ia suatu yang ijma’ (yakni penetapan permulaan puasa ialah melalui rukyah hilal sahaja. Syaikhul Islam Ibn Taymiyah adalah yang paling ketara kerasnya dalam masalah penetapan permulaan puasa di mana cara salaf dan ijma' kaum salaf ialah dgn cara melihat rukyah sahaja (al-Fatawa Jld 25). Fatawa Syaikhul Islam inilah yang diterimapakai oleh Lajnah Daimah dan fatwa KSA.

Tapi tidak sedemikian kata Prof Dr Syaikhul Islam al-Qaradhawi (Fiqh Siyyam/40), ini kerana ia masih khilaf sebenarnya. Penetapan permulaan Ramadhan (puasa) bisa ditetapkan melalui tiga cara:
1. Rukyah Hilal (jumhur dan pilihan ahli hadith/salafiyah)
2. Menyempurnakan sya'ban 30 hari (jumhur/salafiyah)
3. Ilmu Falak astronomi (hisabiah) (minoriti dan fuqaha' mutaakhirin)

Ia berpunca dari matn hadith Ibn Umar yang kita paparkan sebelum ini 3/X
فإن غم عليكم فاقدروا له

Khilafnya ialah cara pembacaan dan pemahaman kalimah 'faqduru'
Kalimah 'faqduru' bermaksudkan 'sempitkan Sya'ban" kepada 29 hari dan boleh berpuasa esoknya. Ini pendapat Imam Ahmad ibn Hanbal tapi tidak popular. Jumhur pula memahami faqduru dgn maksud tetapkan hisabnya dan sempurnakan Sya'ban 30 hari. Inilah pegangan majoriti fuqaha'.
Manakala salah satu lagi maksud 'faqduru' ialah penggunakan Hisab astronomi. Ia datang dari tabi'ien, Mithraf bin Abdullah, seorang tokoh madzhab Syafi'iy, Abul Abbas bin Suraij dan Ibn Qutaibah (bu Muhammad ‘Abdullaah bin Muslim Ibn Qutaybah Ad-Dinawaree. w. 276H Kufah)
Ibn Suraij al-Syafi'iy menukilkan dari al-Qadhi Ibn al-Arabi. bahawa 'faqduru' (perkiralah) itu merujuk pada ahli falaq, maka kepada orang awam, bermaksud genapkan Sya'ban 30 hari. kerana itu adalah mudah bagi mereka.

Perjuangan penggunaan hisab falakiah ini yang dipelopori oleh Ibn Suraij diperjuangkan oleh al-Azhar, gedung ilmu umat Islam dan ulama-ulama Mesir, antaranya allamah Syeikh Sayyid Rashid Ridha dalam al-Manar, Syaikh Dr Mustafa al-Zarqa', Prof Dr Muhammad ali al-Says, al-Muhaddith Syaikh Ahmad Syakir melalui bukunya "al-Awail al-Syuhur al-Arabiyah" dan Dr al-Qardhawi sendiri.

Jalan keluar al-Qardhawi dari kekuatan hujah yang dipegang oleh Jumhur ialah berkompromi di antara kesahihah nas yang memerintahkan melihat rukyah hilal, tapi di waktu yg sama kita tidak mensia-siakan kemantapan ilmu Falak yang ada sekarang. Jalan kompromi itu ialah menjadikan kaedah Hisab sebagai alat pembantu kepada kaedah Rukyah terutama dalam kes penafian. Yakni bila ada seorang mendakwa dia telah melihat anak bulan, sedangkan dalam perkiraan hisab, tidak mungkin anak bulan akan kelihatan lagi atau cuaca seluruh negara adalah mendung, maka ketika itu perkhabaran seseorang itu dapat dikoreksi oleh kaedah Hisab. inilah maksud kaedah Hisab dapat diguna sebagai alat penafian bila timbul keraguan dalam kaedah Rukyah hilal oleh seseorang. Inilah yang digunapakai di Malaysia sekarang. Begitu juga penggunaan peralatan canggih spt teropong telescope utk membantu ketika cuaca mendung dan berawan. TBC
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 5/X
Posted: Mon Jul 21, 2008 4:38 pm
Reply with quote

FS 3.6.5 Perkhabaran dari orang Adil
Berkata SS memetik rumusan Imam Abu Isa atTermidzi (w. 279H) yang dilapurkan berkata menjadi amalan sebahagian ulama bahawa penetapan masuk puasa dapat diterima kesaksian seorang lelaki (yang melihat hilal). Inilah pilihan madzhab Ibn Mubarak, Syafi’iy dan Ahmad. Kata anNawawi (w. 676H) inilah yang lebih kuat.

Tahqiq: Tahqiq an-Nawawi itu ditemui dalam al-Majmu’ (6/289). Kenyataan Imam atTermidzi itu dalam naskhah asal ialah majoriti ahli ilmu dan bukan sebahagian (naskhah terjemahan), maksudnya jumhur fuqaha’. Selain yang dinyatakan, termasuk jumhur ialah madzhab Hanafi dan Zahiri. Pilihan Syaikh Ibn Uthaimin dalam Majalis Syahr Ramadhan (ms 33), seorang saksi adalah lebih tepat dan mencukupi sesuai dgn hadith yg lebih sahih (dari Ibn Umar). Syarat seorang yang adil itu menurut beliau ialah baligh, berakal, amanah dan ia menyaksikan hilal. Dalam syarh Mumti’ (6/323), ada perincian sifat adil: seorang yg bertanggungjawab (melaksanakan yg wajib), berpekerti mulia, tidak melakukan dosa besar dan tidak kekal melakukan dosa2 kecil. Al-Qardhawi pulak menjelaskan ia isu khilafiah yang boleh diputuskan oleh Imam atau Hakim. Ini kerana ada tiga pendapat: cukup dgn kesaksian seorang yg adil, mesti dua orang saksi, manakala salah satu pendapat Hanafiah, jika cuaca berjerebu atau mendong, cukup dgn seorang, tapi jika cuaca baik, mesti beberapa orang (Fiqhu Siyyam/41. Pendapat ini agak pelik. Hujah madzhab Hanafi ialah jika cuaca mendung memadai seorang kerana kesulitan menyaksikannya, manakala jika cuaca terang, maka ia memerlukan ramai saksi. Ini kerana jika cuaca terang, hanya seorang saja yg nampak, sedangkan yg lain tak nampak, maka ia sesuatu yang meragukan.
Tapi nampaknya al-Qardhawi tidak kisah dgn jumlah yg menyaksikan, tapi kena dibantu oleh fiqh falakiah (astronomi) utk menguatkan atau menafikan kesaksian.

Penetapan 1 syawal lain pula perbahasannya. TBC
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 6/X
Posted: Mon Jul 28, 2008 3:43 pm
Reply with quote

FS 3.6.6 Penetapan Hilal Syawal
Berkata SS, tidak memadai dengan kesaksian hanya seorang laki-laki sahaja. Demikian pendapat umumnya fuqaha’. Kemudian SS merincikan fuqaha’ yang membantah keperluan kesakian dua saksi utk hilal syawal. Mereka terdiri dari Abu Tsaur, Ibn Munzir, Ibn Hazm, Ibn Rusyd dan pendapat pilihan Imam al-Syawkani. Ibn Mundzir di petik oleh Ibn Rusyd menyatakan cukup satu orang sebagai saksi hilal Ramadhan dan syawal adalah ijma’ ulama’.
Syarah: Abu Tsaur ialah Imam al-Muhaddith al-Faqih Abu Tsaur Ibrahim bin Khalid merupakan tokoh tabi’in kota Baghdad, wafat 240H (al-Syirazi, Tabaqat al-Fuqaha’ (92) pendiri madzhab Abu Tsaur yang menggabungkan fiqh dan hadith. Inilah pendapat Ibn Hazm al-Zahiri (w. 456H, al-Muhalla 6/350). Al-Syaukani, muhaqqiq Yaman yg handal menolak pendapat yang mengatakan rukyah hilal syawal mesti dua saksi yg adil, kerana kesaksian satu saksi terpakai utk rukyah hilal ramadhan atau syawal tanpa perlu membedakannya (al-Nayl, 4/188)

Pendapat yang rajih: Ulama’2 biladil haram (Syaikh Salim al-Hilali (sifat Saum anNabiy), Syaikh Ibn Baz, Ibn Uthaimiin, alJibrin, Fatawa Islamiah, Ibn Uthaimin, Majalis Syahru Ramadhan) menetapkan hadith Ibn Umar (cukup dgn satu saksi) dan hadith Abdul Rahman bin Zaid al-Khattab (dua saksi) jika dihimpunkan, membolehkan penetapan hilal Syawal memadai dgn kesaksian seorang lelaki adil sama dgn kesaksian rukyah hilal Ramadhan. Ini juga pendapat al-Qardhawi dan Dr Abdul Karim Zaidan (al-Mufassal) dan pendapat Sayyid Sabiq yang mendokong tarjih al-Syawkani. Sekian

Tambahan hukum yang tidak disentuh oleh SS: apakah kesaksian wanita dapat diterima dalam rukyah hilal Ramadhan/Syawal?
Hanafiah: hilal Ramadhan boleh dgn seorang perempuan, tapi hilal syawal kena satu lelaki dan 2 perempuan;
Syafi’iyah: tidak diterima persaksian perempuan
Hanabilah: kesaksian perempuan dalam rukyah hilal Ramadhan sahaja, tidak utk rukyah syawal (wajib lelaki)
Malikiah: sama spt Syafi’iyah
Zahiri: dapat diterima sama spt lelaki, mencukupi seorang perempuan.
Pendapat pilihan Dr Abdul Karim Zaydan (al-Mufassal) ialah pendapat Zahiri kerana nas-nas tidak menyebut gender, maka ia dianggap terpakai utk semua jantina. Sekian

Rumusan: Penetapan puasa adalah dengan rukyah hilal, tapi Hisab Falakiah (astronomi) sebenarnya sudah matang dan boleh digunakan, ia hanya memerlukan masa untuk diterimapakai oleh fuqaha' yg beraliran hadith. Pada peringkat sekarang menurut al-Qardhawi, Ilmu falak boleh diguna untuk back-up atau menjadi basis untuk menerima kesaksian hilal atau kemungkinan adanya hilal. Ulama' Arab Saudi yg melihat keabsahan astronomi ialah syaikh ali Tantawi (w. 1999)
Adapun bilangan orang yg melihat rukyah hilal baik Ramadhan atau syawal memadai dengan seorang lelaki atau perempuan yang bersifat adil. Tiada diskriminasi gender dalam persaksian rukyah hilal. WA

TBC: 3.6.7 perbedaan matla’

thtl
Lajnah Fiqh & Penyelidikan Ilmiah (LFPI)-AFN
Fiqh anda bermula di AFN
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Sat Aug 09, 2008 1:45 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

dah lame sunyi thread ni..jazakallah atas penerangan pajang lebar sheikh THTL. cume ana beberape persolan yang masih bermain di fikiran ana Arf

1-sekarang ni tarikh puase setiap negara adalah berbeza, adakah disebabkan oleh faktor geografi seperti perbezaan zon masa atau perbezaan dalam mengambil penetapan tarikh puase?

2-terlebih dahulu minta maaf pada org HT. ana bukan mencari gaduh tapi mencari kebenaran dan penjelasan. mengikut pendapat HT, wajib umat islam berpuase apabila negara islam lain telah berpuasa. dalam situasi sekarang ini bagaimana pula? jika kita berpuase mase masyarakat islam di malaysia tak puasa lagi, boleh jadi haru-biru..jadi bagaimana langkah terbaik sebenarnya?

:spastik

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 1/X
Posted: Sat Aug 09, 2008 8:44 pm
Reply with quote

Dr_abdullah wrote:
:salam

dah lame sunyi thread ni..jazakallah atas penerangan pajang lebar sheikh THTL. cume ana beberape persolan yang masih bermain di fikiran ana Arf

1-sekarang ni tarikh puase setiap negara adalah berbeza, adakah disebabkan oleh faktor geografi seperti perbezaan zon masa atau perbezaan dalam mengambil penetapan tarikh puase?


Sebabnya adalah perbezaan matla'..detail kena tunggu syaikhuna THTL sambung syarah Fiqh Sunnah bab Siyam. Great
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 7/X
Posted: Sun Aug 10, 2008 5:33 pm
Reply with quote

3.6.7 Ikhtilaf al-Matholi’ (perbedaan matla’ (tempat terbit bulan))

Teks asal: SS berkata, Jumhur menolak perbedzaan matla’ dan menetapkan jika penduduk suatu negeri melihat anak bulan, maka seluruh wilayah Islam akan turut berpuasa dan beraya.
Minoriti (Ikrimah, Qasim bin Muhammad, Salim, Ishak, segolongan Hanafiah dan Syafi’iyah) pula mengambil kira matla’, yakni penduduk satu negeri tertakluk kepada rukyah negeri mereka sahaja. Mereka menggunakan hadith Kuraib yang diutus ke Syria di mana Syria berpuasa sehari awal dari Hijaz. Perbedaan matla’ ini diperakui oleh Ibn Abbas ra. (HR Ahmad, Muslim, Dan Termizi)
Muhaqqiq, Siddiq Hasan Khan, pengarang kitab Fath al-Alam, syarah Bulugh al-Maram (koleksi hadith hukum al-Hafidz Ibn Hajar Asqolani) mendokong pendapat minoriti dan ini juga pendapat Sayyid Sabiq.

Syarah:
Matli’ (matla') adalah tempat terbitnya hilal (anak bulan). Ini kerana kita tahu perbedaan waktu antara kita (Malaysia) dgn England misalnya ialah 8 jam, dengan Hijaz ialah 6 jam. Jika Malaysia melihat hilal, Saudi masih siang. Itulah isu matli’ yang menimbulkan perselisihan fiqh mengenai permulaan puasa dan Raya.
Sebenarnya terdapat tiga (3) pendapat dalam masalah ikhtilaf al-matholi’ (bukannya dua sebagaimana yg didakwa oleh SS):
Pendapat pertama: jumhur itu merujuk pada pegangan madzhab Hanafi, Maliki, dan sebahagian Syafi’iy serta pendapat yang masyhur dalam madzhab Hanbali (al-Majmu’ (6/273, al-Mughni (4/328)) Hujah utama golongan ini ialah keumuman perintah RasuluLlah saw supaya berpuasa bila melihat anak bulan dan kesaksian anak bulan di salah satu wilayah Islam sudah memadai utk semua wilayah yang lain tanpa mengira matla’nya. Ini adalah suatu jalan ke arah kesatuan umat Islam melalui serentak berpuasa dan beraya. (Ibn Abdil Barr, al-Istizkar (10/20)
Pendapat kedua (minoriti): Setiap negara mempunyai matla’nya sendiri dan mereka tidak perlu mengikut matli’ negara lain. Ini pendapat Ikrimah (tabi’in Makkah, w.115H), al-Qassim bin Muhammad (tabi’in dan cucu Abu Bakar a-Siddiq, w. 101H, hidup sezaman Khalifah Umar bin Abdul Aziz), Salim bin Abdullah (cucu Umar al-Khattab, w. 106H) dan Ishaq (beliau ialah Ishaq bin Rahuwaih atau Rahawaih (w.238H), Ibn Mubarak (w.181H, tabi’ tabi’in dan murid kepada Sufyan Tsauri)
Dalilnya ialah hadith Kuraib (mantan hamba Ibn Abbas ra) ketika dia diutus ke Syria di penghujung bulan Sya’ban dan bila tiba di Syam, orang Syam sudah berpuasa kerana anak bulan kelihatan pada malam Juma’at. Bila Kuraib kembali semula ke Madinah, maka dia bertanya Ibn Abbas bila penduduk Madinah berpuasa, dia diberitahu ialah hari Ahad kerana anak bulan kelihatan malam sabtu di Madinah. Kuraib bertanya, apakah rukyah Hilal Syam tidak terpakai utk Hijaz? Ibn Abbas berkata, itulah yg diperintah oleh Nabi saw. “ [sahih, HR Muslim (1087), Abu Daud (2332), al Termidzi (693) dan anNasa’iy ( 2111).

Pendapat ketiga: Wajib negeri2 yang matli’ (tempat terbit bulan) sama berpuasa jika ada persaksian hilal. Inilah pendapat muttakhir dalam madzhab Syafi’iy (Imam Nawawi, alMajmu’ 6/274, Raudhah al-Tolibin (2/348) dan muttakhir madzhab Hanbali dan yg dipilih oleh Syaikhul Islam Ibn Taymiyah ( al-Qawanin alFiqhiyah (103). Manakala negara2 yang tidak sama matli’nya, tidak wajib mengikuti matli’ negara yang jauh darinya. Contoh negara yang tidak sama matli'nya ialah negara2 Arab dengan negara IslamTimur jauh (ASEAN) atau dengan negara2 kesatuan Eropah dan US. Tapi bagi negara ASEAN misalnya, mereka dalam kategori satu matli’ , begitu juga sesama negara2 arab. Sepatutnya negara satu matli' ini satu kesaksian sahaja sudah memadai.

Pendapat yang rajih (terpilih) ialah pendapat ketiga. Demikian ketetapan (qarar) Haiah Kibr ulama’ biladil haram yg dikeluarkan 13/08/1392H (21/09/1972)
Ulama-ulama besar Tanah Haram menghormati ijtihad dan perbedaan pendapat dalam masalah ru’yah dan hisab serta perbedzaan matla’ dan khilaf itu sudah berlaku sejak sekian lama dan ia tidak menimbulkan sebarang mudharat dan masalah kepada kesatuan umat. Keberagaman waktu berpuasa itu biarlah dikekalkan sebagaimana asalnya dan tidak perlu diperbesar-besarkan. Majalah al-buhuth al-Islamiah (28 Syawal, 1410H) Juga Fatwa Lajnah Daimah (10/ms 109)
Ini juga pendapat Dr Abdul Karim Zaydan, alMausu’ah (2/ 231) WA TBC

thtl utk
Lajnah Fiqh & Penyelidikan Ilmiah AFN

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 8/X
Posted: Tue Aug 12, 2008 9:23 am
Reply with quote

3.6.8 Orang yang Melihat Hilal Sendirian

SS berkata, telah sepakat para fuqaha dan imam (aimmah) seseorang yg menyaksikan hilal sendirian, wajib berpuasa. Ketetapan ini dibantah oleh Atha’ yang mengatakan tidak boleh kecuali ada saksi sebagai penguat. Syarah: Ia mengenai isu seseorang yg secara keseorangan mendongak ke langit dan melihat kemunculan hilal dgn yakin tanpa disaksikan oleh sesiapa pun dan di waktu yg sama, pemerintah mengumumkan hilal tidak kelihatan.
Kenyataan di atas dikutip oleh SS dari Ibn Rusyd (Bidayah al-Mujtahid 1/197) dan Ibn Hazm alAndalusi (al-Muhalla, 6/235). Atha’ ialah qadhi besar Mekkah, merupakan tabi’an besar. W. 115H di Makkah, Tahqiq Syaikhul Islam Ibn Taymiyah al-Harani, dalam masalah ini ada dua pendapat:
i) wajib berpuasa bagi beliau sahaja secara sembunyi dari orang ramai. Ini pendapat Syafi’iyah dan Ibn Hazm (al-Majmu’, 6/280) juga pendapat Hanabilah (al-Mughni, 3/156) ia merupakan pendapat jumhur.
ii) tidak boleh berpuasa, wajib ikut masyarakatnya. Dalilnya: hadith Abu Daud: صومكم يوم تصومون
Berpuasalah kalian dihari semua kamu berpuasa” [sahih, al-Muhaddith al-Albani, al-Irwaa’ (905) dari Abu Hurayrah ra
Ibn Qudamah memilih pendapat pertama, manakala Syaikhul Islam memilih pendapat kedua yakni tidak boleh berpuasa. Pendapat jumhur disandarkan kepada mafhum ayat AQ, AQT 2:185: Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu

SS meneruskan, dalam masalah rukyah Hilal Syawal (utk berhari raya), para fuqaha’ juga berbeda pendapat. Tapi pendapat yg rajih menurut SS ialah hendaklah dia berbuka sebagai menurut pendapat Imam Syafi’iy (w.204H) dan Abu Tsaur (w.240H). Syarah: Juga ada dua pendapat:
i) wajib berbuka secara sendirian. Ini pendapat Syafi’iyah (al-Majmoo’, 6/310), satu pendapat Hanabilah, Ibn Aqil al-Hanbali (Kasysyaf al-Qina’ (1/506) dan Zahiri (Ibn Hazm).
ii) Tidak boleh berbuka, teruskan berpuasa bersama majoriti rakyat. Ini pendapat Hanafiah (fatawa al-hindiyah 1/197), Malikiah (Qawanin al-Ahkam al-Syari’iyah, 34) dan pendapat yg masyhur dalam Hanabilah (Kasyaf al-Qina’, 1/506)

Jika anda keliru dgn pecahan perbahasan hilal Ramadhan dan hilal Syawal: maka kita cantumkan isu melihat hilal secara sendirian baik ketika masuknya bulan Ramadhan dan munculnya 1 Syawal, akan ada tiga pendapat:
1. Wajib puasa ketika melihat hilal Ramadhan dan wajib berbuka ketika melihat hilal syawal. Ini pendapat Syafi’iy dan Zahiri.
2. Wajib puasa ketika melihat hilal Ramadhan tapi wajib terus berpuasa ketika melihat hilal syawal jika penduduk tempatan masih berpuasa. Ini pendapat jumhur (Hanafi, Maliki dan Hanabilah)
3. Tidak wajib berpuasa dan berbuka kerana individu wajib ikut pemerintah dan ikut orang ramai dalam berpuasa dan berbuka. Ini pendapat Syaikhul Islam Ibn Taymiyah (Majmu’ Fatawa lil Syaikhul Islam, Jld 25/114)
Pendapat pilihan SS ialah pendapat Syafi’iy, berpuasa ketika melihat hilal ramadhan dan berbuka bila melihat hilal Syawal walaupun ia melihat seorang diri. Ini juga pendapat Dr Abdul Karim Zaydan (al-Mufassal) dan Syaikh Abu Malik Kamal Sayyid Salim (Sahih Fiqh Sunnah), manakala pendapat Syaikhul Islam Ibn Taymiyah ialah jika seorang individu terlihat hilal seorang diri, maka dia hendaklah mengenepikan rukyahnya dan kekal mengikuti majoriti penduduk. WA, Allah saja yg Maha mengetahui dalam urusan yg diperselisihkan. TBC

thtl utk
Lajnah Fiqh & Penyelidikan Ilmiah AFN

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: FS 3.6: Fiqh Siyyam - Penetapan Bulan 9/X
Posted: Sun Aug 24, 2008 4:43 pm
Reply with quote

3.6.9 Rukun Puasa
al-Sayyid menyatakan rukun2 Puasa ada dua:
1. Imsak (menahan diri) dari segala sesuatu yang membatalkan puasa dan
2. Niat.

Koreksi:
Tertib ini agak ganjil kerana kebiasaan kitab2 fiqih meletakkan Niat terlebih dahulu dari Imsak.

Rukun Pertama: Menahan diri (imsak) dari segala yang membatalkan puasa, semenjak terbit fajar hingga terbenam matahari.

Dalil Qur:ani (#165) ialah al-Baqarah: 187
وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ

[....dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam...]

Maksud benang putih dan hitam itu ialah terangnya siang dan gelapnya malam.
Hadith Dalil no 166 dari Adi bin Hatim (dari Bani Tha'i, memeluk Islam pada tahun ke 9H. w. 68H di Kufah (Iraq)) [al-Ishabah, 2/468]
لما نزلت : { حتى يتبين لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود } . عمدت إلى عقال أسود وإلى عقال أبيض ، فجعلتهما تحت وسادتي ، فجعلت أنظر في الليل فلا يستبين لي ، فغدوت على رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكرت له ذلك ، فقال : إنما ذلك سواد الليل وبياض النهار

terjemahnya:
Tatkala turun ayat (2:187), aku ambil seutas benang hitam dengan seutas benang putih, lalu aku letak di bawah bantalku dan saya amatinya di waktu malam (hampir waktu fajar) dan ternyata aku tidak dapat membedzakannya. Maka berpagi-pagi lagi aku bergegas menemui lalu aku ceritakan apa yang aku lakukan. Maka Nabi saw bersabda:
"maksudnya ialah hitamnya malam dan terangnya siang." [HR Bukhari-Muslim] Takhriij: sahih Bukhari, 1916, sahih Muslim, 1090.
Syarh: Terjadi kesangsian pada hadith ini kerana terjadi percanggahan fakta. Ini kerana ayat di atas AQ 2:187) turun pada 2 Hijrah, sedangkan Adi bin hatim masuk Islam pada tahun ke 9H. Yang benar ialah ada penjelasan dalam Musnad Imam Ahmad, bahawa apabila Adi masuk Islam, maka RasuluLlah saw mengajar akan dia perihal solat dan puasa lantas baginda membaca ayat ini (2:187), maka beliau (Adi) pulang ke rumah dan mengambil dua utas benang....inilah penjelasan al-Hafidz al-Asqolani dlm al-Fath (4/133)

Adapun maksud benang hitam ialah malam dan benang putih ialah Fajar Sadiq dan bukannya terbit matahari sebagaimana pendapat al-A'masy (al-Majmu', 6/305). Petanda imsak di zaman salaf ialah mereka berhenti sahur bila saja mendengar azan Ibn Ummu Maktum (azan fajar sadiq), tapi meneruskan makan ketika azan Bilal (azan fajar kadzib (fajar dusta)

Ref: Abu Bakar al-Jassas, Ahkam al-Qur:an,1/265); Fatwa Lajnah Daimah KSA, 10/284)

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 5
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Tiga yang telah Allah SWT haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya

-- HR. Ahmad

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 83
Bots: 0
Total: 83
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster