Community Forums
angkat tangan masa bangun dari rukuk
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
talfiq
Student L1



Joined: Mar 02, 2009
Posts: 253

PostPost subject: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Wed Jan 11, 2012 2:13 pm
Reply with quote

salam,

kalau bangkit dari rukuk utk iktidal, adakah perlu angat tangan (takbir intiqalat) ?

-kalau tak buat (angkat tangan tu) sah ke tak solat?
sebab setahu saya yg wajib lafaz takbir dan disunatkan angkat tangan ialah mula solat iaitu takbiratul ihram saja.


Jazakallah
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Wed Jan 11, 2012 2:28 pm
Reply with quote

عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
talfiq
Student L1



Joined: Mar 02, 2009
Posts: 253

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:07 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

kalo masa nak rukuk tu takbir dia macam mana, lepas angkat takbir terus turun rukuk ke letak tangan (bersedekap?) atas dada dulu baru turun rukuk?
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:22 am
Reply with quote

talfiq wrote:
mustaqill wrote:
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

kalo masa nak rukuk tu takbir dia macam mana, lepas angkat takbir terus turun rukuk ke letak tangan (bersedekap?) atas dada dulu baru turun rukuk?

sepengetahuan saya, selepas itu terus rukun dan angkat tangan, ta,a'ninah dan terus sujud

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:28 am
Reply with quote

Bab kedudukan tangan ketika i'tidal, yang rajihnya ialah ia diluruskan.

Takbir ketika i'tidal ialah ketika bangun dari ruku'. Apabila mahu sujud, terus sujud tanpa mengangkat takbir baru.

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Sir
Auto Expert



Joined: Jul 29, 2008
Posts: 3623

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:34 am
Reply with quote

talfiq wrote:
mustaqill wrote:
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

kalo masa nak rukuk tu takbir dia macam mana, lepas angkat takbir terus turun rukuk ke letak tangan (bersedekap?) atas dada dulu baru turun rukuk?

Mengangkat telapak tangan ketika takbir adalah sunat. Kalau tak dapat dua, satu tangan pun mencukupi.

Kembali bersedekap (meletakkan pergelangan tangan kanan ke atas pergelangan tangan kiri) waktu bangun dari ruku' setelah mengangkat tangan (takbir), lebih utama daripada melepaskan tangan lurus ke bawah.

_________________
LAAILAAHAILLALLAAH ...
Remember this - "A Setback Is a Setup for a Comeback!!"
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:48 am
Reply with quote

Sir wrote:
talfiq wrote:
mustaqill wrote:
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

kalo masa nak rukuk tu takbir dia macam mana, lepas angkat takbir terus turun rukuk ke letak tangan (bersedekap?) atas dada dulu baru turun rukuk?

Mengangkat telapak tangan ketika takbir adalah sunat. Kalau tak dapat dua, satu tangan pun mencukupi.

Kembali bersedekap (meletakkan pergelangan tangan kanan ke atas pergelangan tangan kiri) waktu bangun dari ruku' setelah mengangkat tangan (takbir), lebih utama daripada melepaskan tangan lurus ke bawah.

syukran akhi Sir, boleh kongsikan hadith tentang bersedekap tangan tu? Saya tidak ketemu dengannya.Akhi Mustaqil menyatakan rajih meluruskan tangan kebawah.

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 4:51 am
Reply with quote

Ada dalam arkib, search.
_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 5:01 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
Ada dalam arkib, search.

Syukran akhi mention sudah ada di arkib, saya kongsikan link untuk memudahkan rujukan, hadith di nyatakan oleh syeikh Fathi.

Sedekap selepas Rukuk (Letak tangan Kanan di atas tangan kiri )

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 5:10 am
Reply with quote

FATHI wrote:
uzalief wrote:
Assalammualaikum.,

Kata Shiekh Bin Baz sedekap lepas ruku, itu sunnah, tapi Al Bani kata bidaah.

Pendapat mana yang lebih rajih. Al marhum Ust. Abd. Qadir Hassan (Indo) ada mengeluarkan risalah kecil mengenai masalah ini (tahun 1984) dan berpendapat sedekap lepas bangkit ruku, itu sunnah.

Minta tolong ..jelaskan..

------ al-jawab:

Assalamualaikum

perkara ini adalah khilaf fiqhi, dan perkataan al-Albani bahawa mereka yg bersedekap selepas ruku' sebagai bid'ah adalah terlalu keterlaluan, dan kita berlepas diri dari hal ini.

khilaf berlaku disebabkan fahaman yg berbeza kepada maksud satu hadis sahih, iaitu hadis berbunyi:

"وإذا رفعت فأقم صلبك وارفع رأسك حتى ترجع العظام إلى مفاصلها"
maksudnya: "apabila kamu bangun (dari ruku'), berdirilah agar tulang belakangmu lurus dan angkat kepala kamu sehingga kesemua tulang2 kembali kepada keadaan asalnya/sendi2nya" - HR Syafie dlm Musnad (no. 220), Ahmad (no. 340/4), Darimi (no. 1335), dan al-Bukhari (no. 101) dgn lafaz sedikit berbeza-

khilaf berlaku pada ayat yg di gariskan "sehingga kesemua tulang2 kembali kepada keadaan asalnya", iaitu sebahagian fuqaha' berpendapat "keadaan asalnya" itu dgn bersedekap dan ini adalah juga pendapat Muhaddith Ibn Baaz dan sebahagian fuqaha' pula berpendapat "keadaan asalnya" itu adalah dengan melatakkan tangan di tepi (straight) dan adalah juga pendapat Muhaddith al-Albani.

kesimpulan ianya adalah khilaf fiqhi.

Wassalamualakum

-------- Rujukan:

1- Sifat Solat Nabi, al-Albani
2- Athar Ikhtilaf Mutun wal Asanid, Mahir Yasin al-Fahl

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 6:15 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
عَنْ سَالِمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ حَذْوَ مَنْكِبَيْهِ إِذَا افْتَتَحَ الصَّلاَةَ وَإِذَا كَبَّرَ لِلرُّكُوعِ ذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ رَفَعَهُمَا كَذَلِكَ أَيْضًا وَقَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ وَكَانَ لاَ يَفْعَلُ ذَلِكَ فِي السُّجُودِ


Dari Salim bin Abdullah, dari bapanya bahawa Rasulullah shalallahu 'alaihi wasallam biasa mengangkat kedua tangannya sejajar dengan kedua bahunya apabila (takbir) membuka (memulai) solat, dan apabila takbir rukuk.

Apabila mengangkat kepala dari rukuk, baginda juga mengangkat kedua tangannya seperti itu sambil mengucapkan ‘Sami’Allahu liman hamidah rabbana walakal hamdu’ dan baginda tidak melakukan demikian saat sujud.

Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no. 735.

http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/14.htm#_ftnref7

Dan satu lagi lepas bangun dari tahiyat awal.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
faisal
Student L6



Joined: Jun 27, 2008
Posts: 1275

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 6:18 am
Reply with quote

Sedikit clash dengan thread ni

Angkat tangan sewaktu nak rukuk dan bangun dari rukuk
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: angkat tangan masa bangun dari rukuk
Posted: Thu Jan 12, 2012 7:10 am
Reply with quote

faisal wrote:
Sedikit clash dengan thread ni

Angkat tangan sewaktu nak rukuk dan bangun dari rukuk

clash maksud akhi soalan yang sama lah ya?
ya lah tak perasan pula ada tread yang sama..Allah~

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya aku pemberi amaran bahawa di hadapan kamu azab yang perit (Hari Kiamat)”. Kata Abu Lahab: “Celaka engkau sepanjang hari, hanya kerana ini, engkau mengumpulkan kami

-- HR. Bukari dan Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 127
Bots: 0
Total: 127
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster