Community Forums
Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
uzalief
Beginner



Joined: Sep 05, 2008
Posts: 89

PostPost subject: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sat Sep 20, 2008 3:47 pm
Reply with quote

Assalammualaikum.,

Kata Shiekh Bin Baz sedekap lepas ruku, itu sunnah, tapi Al Bani kata bidaah.

Pendapat mana yang lebih rajih. Al marhum Ust. Abd. Qadir Hassan (Indo) ada mengeluarkan risalah kecil mengenai masalah ini (tahun 1984) dan berpendapat sedekap lepas bangkit ruku, itu sunnah.

Minta tolong ..jelaskan..
Back to top
View user's profile
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sat Sep 20, 2008 4:54 pm
Reply with quote

uzalief wrote:
Assalammualaikum.,

Kata Shiekh Bin Baz sedekap lepas ruku, itu sunnah, tapi Al Bani kata bidaah.

Pendapat mana yang lebih rajih. Al marhum Ust. Abd. Qadir Hassan (Indo) ada mengeluarkan risalah kecil mengenai masalah ini (tahun 1984) dan berpendapat sedekap lepas bangkit ruku, itu sunnah.

Minta tolong ..jelaskan..

------ al-jawab:

Assalamualaikum

perkara ini adalah khilaf fiqhi, dan perkataan al-Albani bahawa mereka yg bersedekap selepas ruku' sebagai bid'ah adalah terlalu keterlaluan, dan kita berlepas diri dari hal ini.

khilaf berlaku disebabkan fahaman yg berbeza kepada maksud satu hadis sahih, iaitu hadis berbunyi:

"وإذا رفعت فأقم صلبك وارفع رأسك حتى ترجع العظام إلى مفاصلها"
maksudnya: "apabila kamu bangun (dari ruku'), berdirilah agar tulang belakangmu lurus dan angkat kepala kamu sehingga kesemua tulang2 kembali kepada keadaan asalnya/sendi2nya" - HR Syafie dlm Musnad (no. 220), Ahmad (no. 340/4), Darimi (no. 1335), dan al-Bukhari (no. 101) dgn lafaz sedikit berbeza-

khilaf berlaku pada ayat yg di gariskan "sehingga kesemua tulang2 kembali kepada keadaan asalnya", iaitu sebahagian fuqaha' berpendapat "keadaan asalnya" itu dgn bersedekap dan ini adalah juga pendapat Muhaddith Ibn Baaz dan sebahagian fuqaha' pula berpendapat "keadaan asalnya" itu adalah dengan melatakkan tangan di tepi (straight) dan adalah juga pendapat Muhaddith al-Albani.

kesimpulan ianya adalah khilaf fiqhi.

Wassalamualakum

-------- Rujukan:

1- Sifat Solat Nabi, al-Albani
2- Athar Ikhtilaf Mutun wal Asanid, Mahir Yasin al-Fahl

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
uzalief
Beginner



Joined: Sep 05, 2008
Posts: 89

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruk
Posted: Sat Sep 20, 2008 5:54 pm
Reply with quote

Terima kasih atas jawapan yang diberi.

Memang itu masalah khilaf fiqhi.

Tapi yang ana tanya, mana yang rajih dari dua pendapat tersebut. Ada tak ulama-ulama besar selain Bin Baz dan Al Bani yang mentarjih kedua pendapat tersebut.

Wassalam
Back to top
View user's profile
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruk
Posted: Sat Sep 20, 2008 7:25 pm
Reply with quote

uzalief wrote:
Terima kasih atas jawapan yang diberi.

Memang itu masalah khilaf fiqhi.

Tapi yang ana tanya, mana yang rajih dari dua pendapat tersebut. Ada tak ulama-ulama besar selain Bin Baz dan Al Bani yang mentarjih kedua pendapat tersebut.

Wassalam

--- al-jawab:

dlm masalah ni, kita di AFN berlepas diri dari cuba mencari2 tarjih dan memihak hanya pada 1 pendapat. Dlm masalah ini, kita membiarknnya terbuka dan ianya khilaf fiqhi.

siapa nak ikut Muhaddith al-Albani pun boleh, siapa nak ikut Muhaddith Ibn Baaz pun boleh..

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sun Sep 21, 2008 10:52 am
Reply with quote

aku dulu pernah tanya seorg brader yg sedekap lepas ruku' ...itu first time aku tgk org wat cam tue..

dia cakap , takde hadis yg menjelaskan mengenai kedudukan tgn lepas rukuk....

tapi since kita bersedekap sebelum rukuk , maka selepas rukuk , kita kena kembali ke keadaan sblm rukuk.... iaitu bersedekap


tapi aku tak follow brader tu sbb takde hadis yg lepas menunjukkan cara itu.

dan kalau takde hadis , saya rasa buat pe nak praktikkan sesuatu yg belum kita biasa dgn nya ?? elok ikut cara yg kita dah biasa dan cara yg tak buatkan org awam tertanya2..

elok jgn berlainan dgn majoriti jika tiada dalil yg jelas.

_________________
Back to top
View user's profile
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sun Sep 21, 2008 3:15 pm
Reply with quote

maverich wrote:
aku dulu pernah tanya seorg brader yg sedekap lepas ruku' ...itu first time aku tgk org wat cam tue..

dia cakap , takde hadis yg menjelaskan mengenai kedudukan tgn lepas rukuk....

tapi since kita bersedekap sebelum rukuk , maka selepas rukuk , kita kena kembali ke keadaan sblm rukuk.... iaitu bersedekap


tapi aku tak follow brader tu sbb takde hadis yg lepas menunjukkan cara itu.

dan kalau takde hadis , saya rasa buat pe nak praktikkan sesuatu yg belum kita biasa dgn nya ?? elok ikut cara yg kita dah biasa dan cara yg tak buatkan org awam tertanya2..

elok jgn berlainan dgn majoriti jika tiada dalil yg jelas.
aslm wbt

jika sudah dia yakin dgn pendapat ulama yang kata bersedekap berdasarkan hadith kat atas tu, maka dia buatlah begitu. Bukan isu majoriti ke minoriti, pendapat mana yang dia yakini.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Asy-Syafiie
Panel Fiqh



Joined: Jan 26, 2009
Posts: 3682

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sat Oct 03, 2009 6:08 pm
Reply with quote

Syekh al-albani agak keras menolak amalan dekap ni. Boleh rujuk kitab sifat solah beliau.

Hanya sekadar berkongsi maklumat.

_________________
1hati atas ketaatan Agama. +
1maksud dalam mencari kebenaran. +
1tujuan untuk mencapai keredaan Allah.
= Selesai masalah umat.

Jom kita semua cuba 1h1m1t.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Sun Aug 22, 2010 12:55 am
Reply with quote

... dan betul tak Syaikh Bin Baz rah dah tukar fatwa nya dan ikut pendapat Syaikh Al-Albani rah? ke myth? Minta penjelasan...saya macam pernah terdengar ustaz kata, tapi tak berapa ingat..
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Sedekap (letak tangan kanan atas tangan kiri)selepas ruku'
Posted: Thu Jan 12, 2012 5:09 am
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
... dan betul tak Syaikh Bin Baz rah dah tukar fatwa nya dan ikut pendapat Syaikh Al-Albani rah? ke myth? Minta penjelasan...saya macam pernah terdengar ustaz kata, tapi tak berapa ingat..

UP atas soalan akhi Ikram

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Rasulullah melaknat lelaki yang menyerupai wanita, dan wanita yang menyerupai lelaki

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 117
Bots: 0
Total: 117
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster