Community Forums
Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
alli
Student L3



Joined: Aug 11, 2010
Posts: 616

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 10:11 am
Reply with quote

RD73 wrote:
orang Malazia takut nak angkat mayat(pengaruh filem seram)... cuba tengok kat mekah & madinah berebut2 nak tolong angkat.

Ini memang betul, dalam kes yg 'mati' hidup balik, orang mesti cabut lari.
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 1:55 pm
Reply with quote

kayrollz wrote:


berdasarkan kisah Sir di atas, saya teringat 1 kisah di mana, mayat akan tetap rasa sakit even di sentuh kulitnya.

kerana ianya kisah ghaib, adakah hadis yg menyokongnya?

Setakat pencarian pantas. Tak jumpa Ulama bawa hadith khusus tapi rata-rata Ulama kata kena layan mayat seperti layan orang hidup. Menyakitkan mayat sama macam haramnya menyakitkan orang hidup.

Huraian Syaikh 'Atiyyah Saalim rhm:

وجوب الإحسان في معاملة الميت
وعلى افتراض أن الميت يتألم، فإنه تجب معاملته من أول نزع ثيابه للتغسيل إلى تدليته في اللحد، كمعاملة الأحياء، في الإرفاق به، والتلطف، وحسن المعاملة، فلا ينزع الثوب انتزاعاً يشق عليه، ولو استدعى الأمر أن نقص الثوب قصصناه لئلا نشق عليه.
وإذا وضعناه للغسل أضجعناه برفق.
أما الماء: فإن كان الوقت شتاء أدفأناه، كما لو كان يريد أن يغتسل في الحياة، فيكون الماء مناسباً له، وإذا كان في الصيف أخذنا الماء المعتدل الذي يتناسب معه، كما لو كان يريد أن يغتسل في وقت الصيف وهو حي.
ثم الذي يغسله يجب عليه أن يدلكه برفق، ويقلبه برفق، وإذا أراد أن يرجل شعره فيمشطه برفق، وكذلك تقليم ظفره إلى غير ذلك، أي: أنه يعامل كما يعامل الحي سواء بسواء.
وكل ما يؤذي الحي فإنه يحرم أن يفعل بالميت، وعلى هذا كل ما يتعلق بكرامة الحي، والمحافظة على حقه، وحسن معاملته، يجب أن يكون كذلك مع الميت، إلى أن يلحد في قبره.
إذاً كسر عظم الميت ككسره حياً.


_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
farhani_azizan
Dentist



Joined: Jun 29, 2008
Posts: 2263
Location: Jakarta Indonesia/ Kangar, Perlis

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 6:13 pm
Reply with quote

saya pernah dengar yang lebih utama untuk memandikan jenazah si mati adalah pasangannya (suami/isteri). benarkah?
_________________
dentistsupermuslim.blogspot.com/
drghani.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger Yahoo Messenger
fizi
Ilmuwan



Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1083
Location: KL

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Mon Jan 09, 2012 11:33 pm
Reply with quote

kayrollz wrote:

Doc,

berdasarkan kisah Sir di atas, saya teringat 1 kisah di mana, mayat akan tetap rasa sakit even di sentuh kulitnya.

kerana ianya kisah ghaib, adakah hadis yg menyokongnya?


Salam,


1. Mayat merasakan sakit apabila tulangnya patah seperti dia masih hidup.


أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، عَنْ عَمْرَةَ ، عَنْ عَائِشَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " كَسْرُ عَظْمِ الْمَيِّتِ كَكَسْرِهِ حَيًّا " .


"Mematahkan tulang mayat seperti mematahkannya ketika dia masih hidup" [Sahih Ibnu Hibban / 3246]


2. Justeru hendaklah berlemah-lembut dalam pengurusan jenazah.


3. Hadis di atas juga menjadi perbincangan dalam kes menderma mayat untuk tujuan pembelajaran anatomi atau dalam kes autopsi (bedah mayat).


WaLlahua`lam.

_________________
Saling menegur amalan mulia
Back to top
View user's profile Send e-mail
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 12:20 am
Reply with quote

terima kasih doc abulwafaa Cool

terima kasih bro fizi Very Happy

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:14 am
Reply with quote

mmg patut ana2 yg jadi ketua dalam menguruskan jenazah...tetapi syaratnya anak2 mesti tahu sunnah dan semua yg berkaitan pengurusan... pengalaman ana baru2 ini... sedih gak sebab banyak yg x perlu tp dibuat... x mampu ana halang.... sebab ana hanyer terlibat sebagai pembantu...

satu jer yg ana mampu tegur imam bab solat jenazah... imam berkeras nak solatkan jenazah dalam rumah...ana berkeras solatkan kat luar supaya kawasan luas kat luar boleh memberi ruang org rmi yg dtg solat bersama....

ramai sahabat ana dtg nak solat jenazah.... kalau buat dalam rumah ramai hanyer dtg melihat2 x dapat solat bersama......

akhirnya imam akur dgn permintaan ana......

bab tu jer berjaya.....

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
RD73
Ahli Setia



Joined: Oct 23, 2008
Posts: 2164
Location: Jalan Pawang Kuala Lumpur

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:37 am
Reply with quote

farhani_azizan wrote:
saya pernah dengar yang lebih utama untuk memandikan jenazah si mati adalah pasangannya (suami/isteri). benarkah?

correct.

_________________


setiap khamis 9pm-11pm Putrajaya percint 18R4 atau P11 3A ... ada berani!!!! bawak datanglah... hehehe
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 2:11 am
Reply with quote

farhani_azizan wrote:
saya pernah dengar yang lebih utama untuk memandikan jenazah si mati adalah pasangannya (suami/isteri). benarkah?

Nak pegang pendapat tu pun ok. Tapi bab ni Ulama khilaf. Macam Ulama Hanafi dia kata dah mati maka macam dah bercerai. Mereka kata lelaki tak boleh mandikan isterinya. Tapi Ulama lain tolak pendapat ini sebab harta warisan masih boleh diterima. Syaikh Az Zuhaily mengatakan bahawa Ulama sepakat bahawa yang sama jenis lebih utama untuk memandikan mayat. Lelaki mandikan lelaki dan perempuan mandikan perempuan.

_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
abulwafaa
Founder



Joined: Jul 09, 2008
Posts: 4962
Location: SA

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 2:17 am
Reply with quote

fizi wrote:


1. Mayat merasakan sakit apabila tulangnya patah seperti dia masih hidup.


أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ بْنُ سُفْيَانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلانَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ الزُّبَيْرِيُّ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، عَنْ عَمْرَةَ ، عَنْ عَائِشَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " كَسْرُ عَظْمِ الْمَيِّتِ كَكَسْرِهِ حَيًّا " .


"Mematahkan tulang mayat seperti mematahkannya ketika dia masih hidup" [Sahih Ibnu Hibban / 3246]


Apabila Ulama menghuraikan hadith ini adakah mereka maksudkan sama itu sama dari segi kesakitan atau sama dari segi dosa?

_________________
abulwafaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile
fizi
Ilmuwan



Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1083
Location: KL

PostPost subject: Re: Pengurusan Jenazah Fadhu Ain?
Posted: Tue Jan 10, 2012 3:46 am
Reply with quote

abulwafaa wrote:

Apabila Ulama menghuraikan hadith ini adakah mereka maksudkan sama itu sama dari segi kesakitan atau sama dari segi dosa?


Salam,


1. Di dalam `Auni l-Ma`bud, syarah Sunan Abi Daud mengatakan hadis tersebut bermaksud dosa:


( ككسره حيا ) : يعني في الإثم كما في رواية


"Seperti mematahkannya ketika hidup: bermaksud dari segi dosa seperti yang di dalam riwayat".


2. Dibawakan juga pendapat yang mengatakan mayat turut merasai kesakitan seperti orang yang hidup:


قال ابن الملك : وإلى أن الميت يتألم


"Berkata ابن الملك : Dan bahawa mayat juga merasai kesakitan".


وقد أخرج ابن أبي شيبة عن ابن مسعود قال " أذى المؤمن في موته كأذاه في حياته


"Dan sesungguhnya telah mengeluarkan Ibn Abi Syaibah dari Ibn Mas`ud dia berkata: Seseorang mu'min merasai kepedihan ketika matinya sepertimana ketika hidupnya".


Rujukan: `Auni l-Ma`bud - www.islamweb.net/newli...mp;ID=5554

_________________
Saling menegur amalan mulia
Back to top
View user's profile Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 2 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Hadis Abdullah bin Umar r.a:
Nabi bersabda: Sesiapa yang menghunuskan pedang kepada kami, maka dia tidak termasuk dalam golongan kami.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 77
Bots: 1
Total: 78
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster