Community Forums
Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Sat Nov 05, 2011 3:19 am
Reply with quote

kalau muqallid kena ikutlah
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
abunajah
Student L3



Joined: Aug 05, 2009
Posts: 672
Location: Nilai

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Wed Dec 28, 2011 12:33 pm
Reply with quote

ni persoalan yang agak besar bagi ana..

1- Apa jadi kalau kita menyentuh bayi atau kanak-kanak perempuan yang belum baligh? Adakah batal wudhu juga

2- Adakah terdapat perbahasan tntg perkara ini dalam mazhab Syafie?

Mohon pencerahan dan syukran...

_________________
~ Bestnyer beraqidah, berfiqih, dan berakhlaq dengan manhaj Salafussoleh! ~
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 2:45 am
Reply with quote

abunajah wrote:
ni persoalan yang agak besar bagi ana..

1- Apa jadi kalau kita menyentuh bayi atau kanak-kanak perempuan yang belum baligh? Adakah batal wudhu juga

2- Adakah terdapat perbahasan tntg perkara ini dalam mazhab Syafie?

Mohon pencerahan dan syukran...

abunajah pegang batal wudhu' sentuh perempuan atau tidak batal?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 3:39 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
abunajah wrote:
ni persoalan yang agak besar bagi ana..

1- Apa jadi kalau kita menyentuh bayi atau kanak-kanak perempuan yang belum baligh? Adakah batal wudhu juga

2- Adakah terdapat perbahasan tntg perkara ini dalam mazhab Syafie?

Mohon pencerahan dan syukran...

abunajah pegang batal wudhu' sentuh perempuan atau tidak batal?

ana faham kes beliau ni... beliau pegang x batal.. cumer beliau nak tau aper kata imam syafi'e dalam kes yg diberikan...adakah sama jer batal.... mcm tu kut...

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
abunajah
Student L3



Joined: Aug 05, 2009
Posts: 672
Location: Nilai

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:17 am
Reply with quote

No..no... maksud ana begini, kalau pengikut mazhab Syafie kata sentuh wanita batal, so bagaimana kalau sentuh (ada tambahan):

1. Wanita yg mahram
2. Budak perempuan yg belum baligh

jika tidak batal, apakah dalil yg mentakhsiskan (mengecilkan skop) hukum tersebut?

_________________
~ Bestnyer beraqidah, berfiqih, dan berakhlaq dengan manhaj Salafussoleh! ~
Back to top
View user's profile
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:45 am
Reply with quote

betul la sangkaan ana....
_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
abunajah
Student L3



Joined: Aug 05, 2009
Posts: 672
Location: Nilai

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 7:49 am
Reply with quote

sebenarnya ana pgg batal...namun nak cari pengukuhan dalam taqlidan ini.. kalau x kukuh, terpaksa tukar la gamaknya...
_________________
~ Bestnyer beraqidah, berfiqih, dan berakhlaq dengan manhaj Salafussoleh! ~
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Dec 29, 2011 7:57 am
Reply with quote

abunajah wrote:
sebenarnya ana pgg batal...namun nak cari pengukuhan dalam taqlidan ini.. kalau x kukuh, terpaksa tukar la gamaknya...

dah tgk video maulana asri kat page sebelah?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abunajah
Student L3



Joined: Aug 05, 2009
Posts: 672
Location: Nilai

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Sat Dec 31, 2011 5:57 am
Reply with quote

syukran tapi dinyatakan secara umum, bahkan agak bertentangan pada:-

1. Terdapat qaul drpd Imam syafie bahawa batalnya itu bersyarat, iaitu dengan rangsangnya nafsu, maka dengan wanita yang mahram dan kanak-kanak wanita, itu tidak batal

2. Qaul lain drpd Imam Syafie bahwa batal secara mutlaq sama ada sesiapa pun daripada kalangan wanita.... <------- berat ni...

_________________
~ Bestnyer beraqidah, berfiqih, dan berakhlaq dengan manhaj Salafussoleh! ~
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Tue Jan 03, 2012 1:49 pm
Reply with quote

up 4 info
_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: Batalkah wudhuk jika sentuh wanita?
Posted: Thu Jan 05, 2012 4:19 pm
Reply with quote

sentuh mak cik tak batal...makcik betul betul...adik beradik ibu atau bapa kandung...

setau saya kalau bukan mahram automatik batal wudu'...
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 7 of 7
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Baginda s.a.w. pernah datang kepada (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda pun makan dan bersabda: Telah berbuka puasa di sisi kamu mereka yang berpuasa, telah makan makanan kamu mereka yang baik dan telah berselawat ke atas kamu para malaikat.

-- HR. Abu Daud

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 67
Bots: 0
Total: 67
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster