Community Forums
UAI : Sunat Bunuh Babi
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 6:52 am
Reply with quote

shamil wrote:
Ini bahasa pasar...kadang2 "BODO" kadang2 "BENGONG". Wife saya pernah merajuk sebab saya cakap dia "BENGONG BETUL". Padahal apa yg saya maksudkan ialah takkan tak tahu benda tu senang aja (lebih kurang maksud)

aduyai...sape yg suka kena cop lembab ?

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
shamil
Beginner



Joined: Dec 31, 2008
Posts: 56

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 6:56 am
Reply with quote

faisal wrote:
Dr. Zulkifli al-Bakri pakai loghat terengganu rasanya.....

Kenapa rasa terlalu kontra ekk?? Sweat Drop

Dr Zul pensyarah U. Audien dia berbeza dgn UAI. Kalau tengok video2 UIA audiennya kebanyakan org2 kampung di Trg. Baru akhir2 ni beliau berceramah di area KL & Selangor. Insyallah lama-kelamaan beliau akn berubah nada. Ini terbukti dlm ceramah ambang kemerdekaan di SA. Nada dan bahasa yg digunakan berbeza dgn ceramah2 beliau disurau2 dan masjid di Trg.
Back to top
View user's profile
shamil
Beginner



Joined: Dec 31, 2008
Posts: 56

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 6:59 am
Reply with quote

kayrollz wrote:
shamil wrote:
Ini bahasa pasar...kadang2 "BODO" kadang2 "BENGONG". Wife saya pernah merajuk sebab saya cakap dia "BENGONG BETUL". Padahal apa yg saya maksudkan ialah takkan tak tahu benda tu senang aja (lebih kurang maksud)

aduyai...sape yg suka kena cop lembab ?

Itu bahasa pasar yg digunakan semasa bergurau suami-isteri lah bukannya semasa bergaduh...
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 7:02 am
Reply with quote

shamil wrote:
kayrollz wrote:
shamil wrote:
Ini bahasa pasar...kadang2 "BODO" kadang2 "BENGONG". Wife saya pernah merajuk sebab saya cakap dia "BENGONG BETUL". Padahal apa yg saya maksudkan ialah takkan tak tahu benda tu senang aja (lebih kurang maksud)

aduyai...sape yg suka kena cop lembab ?

Itu bahasa pasar yg digunakan semasa bergurau suami-isteri lah bukannya semasa bergaduh...

huh? suami isteri org ganu gurau cara tu ker? Sweat Drop

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ibnuwan
Student L7



Joined: Jun 27, 2008
Posts: 1840
Location: KT - KL - KTN

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 7:07 am
Reply with quote

Abu_Bunyameen wrote:
donjo wrote:
Abu_Bunyameen wrote:
Saya pernah keluar 40 hari di sekitar area Jerteh, T'ganu.

Takde pulak saya dengar (jarang sangat) orang T'ganu dok cakap 'Bodo' selama saya duduk di kuliah-kuliah di masjid, berjumpa orang2 tempatan di situ.

wallahu'alam.
kalau area Jerteh Besut , tak pakai loghat terengganu, tapi pakai loghat 'kelate'
ehehhhehe Sweat Drop

Okey, terima kasih.

So, kalau area yang loghat Terengganu, adakah ustaz-ustaz di dalam kuliah mereka di masjid-masjid, akan kata perkataan "BODO" secara semberono juga ?

sebenarnya setakat yang ana perasan UAI sahaja yang banyak guna perkataan 'bodo' di dalam kuliah beliau.. ana pernah tulis dulu tentang perkara ini kenapa gaya dan cara penyampaian kuliah UAI sebegitu adalah mungkin kerana latar belakang dan tahap pendidikan beliau, ana kenal beliau sebelum dia jadi ustaz lagi.. dia memang dekat dengan anak2 muda, perbualan harian budak2 kampung dah lekat di mulutnya.. itulah antara kelemahan2 beliau, semoga ia dapat diperbaiki kepada lebih baik.. nak cerita kelemahan memang berjela la kan, semoga beliau juga boleh turut serta dalam memperjuangkan sunnah bersama2 kita pada suatu masa nanti.. dan semoga kita juga dapat terus istiqomah dalam perjuangan ini.


Quote::
Kalaulah ada pun maka itu qawl sahabi dan qawl sahabi atau taabi'iyy tak akan naik jadi macam kalam Nabi :saw. Dan memang jelas tiada ijma' dalam hal ini kerana khilafnya terang bagai matahari. . Kalau dilihat qawl sahabi nanti banyak isu ahli dhimmah yang akan timbul dan akan timbul isu pembinaan gereja, kuil dan macam-macam lagi di dalam negara ummat Islam. Adakah UAI atau pengikut-pengikutnya nak ke situ? Bukan dengar khabarnya dah nak pilihanraya di Malaysia? Adakah ini isu yang mahu pendakwah PAS ketengahkan pada waktu ini?

satu lagi, kuliah dan ceramah beliau bukanlah di bawah nama atau jemaah PAS.. apa yang beliau sampaikan takde kena mengena dengan agenda dan hala tuju PAS.. beliau ajk pun tidak, entah ahli PAS pun bukan.. malah di awal pembabitan beliau dalam berceramah ni dulu pun tidak disenangi oleh beberapa pihak dalam PAS.. sebagai makluman sahaja, wallahua'lam.

_________________
ALlah Yang Menguatkan Yang Haq Dan Dialah Penunjuk Jalan Yang Benar
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 7:10 am
Reply with quote

shamil wrote:
kayrollz wrote:
shamil wrote:
Ini bahasa pasar...kadang2 "BODO" kadang2 "BENGONG". Wife saya pernah merajuk sebab saya cakap dia "BENGONG BETUL". Padahal apa yg saya maksudkan ialah takkan tak tahu benda tu senang aja (lebih kurang maksud)

aduyai...sape yg suka kena cop lembab ?

Itu bahasa pasar yg digunakan semasa bergurau suami-isteri lah bukannya semasa bergaduh...

Alhamdulillah tak dapat orang ganu walau 3 tahun belajo ganu, kalau tak bertan-tan la 'bodo' dalam hidup aku.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
StudyHard
Student L1



Joined: Dec 06, 2011
Posts: 208

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 10:37 am
Reply with quote

..

Last edited by StudyHard on Fri Jan 06, 2012 4:44 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
alhikam
Student L1



Joined: Apr 04, 2011
Posts: 290

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 2:41 pm
Reply with quote

hai .. dari sunat bunuh babi dah ke perkataan BODO pulak . boleh berpage2 ni.

Semua dah tahu feel masing2 .
ada yang suka guna BODO ;
ada yang suka guna BIDAAH ;
ada yang suka guna HARAM ;
ada yang suka guna SESAT ;

last2 masing2 tak nampak apa manfaat yang ada . FB kan ada .. sound la dlm FB dia . Bab sunat bunuh BABI dah selesai pun . Dah tahu hukum hakam . Masing2 dah tahu nak ambil pendapat mana . Boleh buka thread baru nih .. BODO @ BODOH halal dan haram dalam menggunakannya .
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 3:22 pm
Reply with quote

abuQays wrote:
shamil wrote:
kayrollz wrote:
shamil wrote:
Ini bahasa pasar...kadang2 "BODO" kadang2 "BENGONG". Wife saya pernah merajuk sebab saya cakap dia "BENGONG BETUL". Padahal apa yg saya maksudkan ialah takkan tak tahu benda tu senang aja (lebih kurang maksud)

aduyai...sape yg suka kena cop lembab ?

Itu bahasa pasar yg digunakan semasa bergurau suami-isteri lah bukannya semasa bergaduh...

Alhamdulillah tak dapat orang ganu walau 3 tahun belajo ganu, kalau tak bertan-tan la 'bodo' dalam hidup aku.

HAHAHA. ROFL

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Tue Jan 03, 2012 4:00 pm
Reply with quote

Saya sendiri merasakan perkataan bodo itu agak kasar,tapi ketika mendengar ceramah Ustaz Azhar, "Ore tino ni bodo, mudoh kena ayat ko laki".. saya tak terasa terhina pun, malah tergelak besar.

Terjemahan biasa- "Orang perempuan ni bodoh, mudah tertipu dgn ayat lelaki."

Tapi bila saya dengar nada ustaz ketika sebut ayat tu, otak saya secara refleksnya menterjemahkan, "Lemahnya tahap penaakulan kaum wanita ni. Sehingga mudah mereka ditipu lelaki." Ada nada nasihat yang santai di situ. Santai, bersahaja, tegas dan lahir dari hati beliau.

Tapi saya secara peribadi berpendapat, Ustaz Azhar tidak boleh menggunakan bahasa sebegini. Kerana bahasa itu adalah perkara yang mula2 dinilai pendengar. Kemudian barulah isi, dan ketulenan fakta.

_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
al-subki
Pro Tajdid



Joined: Mar 18, 2009
Posts: 335

PostPost subject: Re: UAI : Sunat Bunuh Babi
Posted: Wed Jan 04, 2012 3:47 pm
Reply with quote

alhikam wrote:
hai .. dari sunat bunuh babi dah ke perkataan BODO pulak . boleh berpage2 ni.

Semua dah tahu feel masing2 .
ada yang suka guna BODO ;
ada yang suka guna BIDAAH ;
ada yang suka guna HARAM ;
ada yang suka guna SESAT ;

last2 masing2 tak nampak apa manfaat yang ada . FB kan ada .. sound la dlm FB dia . Bab sunat bunuh BABI dah selesai pun . Dah tahu hukum hakam . Masing2 dah tahu nak ambil pendapat mana . Boleh buka thread baru nih .. BODO @ BODOH halal dan haram dalam menggunakannya .

Mungkin asalnya nak hentam UAI, bukan nak tanya pasal babi sangat
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 4 of 4
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Nabi menasihati sahabatnya Abd. ar-Rahman bin Samurah: Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu.

-- HR. Bukari dan Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 63
Bots: 1
Total: 64
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster