Community Forums
Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw

Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexRetorik Kritis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:31 pm
Reply with quote

Assalamualaikum ,

Apakah signifikannya zaman Makkah (sebelum hijrah) yang dilalui oleh Rasulallah S.A.W dan beberapa orang sahabat nabi Radial-Lah-hu-'anhuma (saya pernah dengar 50 orang) dalam perkara fiqh.?

Betulkah tempoh nabi S.A.W di Makkah (sebelum Hijrah) lebih lama dari tempoh nabi sewaktu di Madinah (lepas hijrah).?

Betulkah Shahih Bukhari disusun permulaan dengan cerita-cerita/khabar semasa tempoh nabi di Makkah (sebelum hijrah) kemudian di Madinah (setelah hijrah)?

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
cikgurahim
Founder



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5033
Location: Lumut, Perak

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:34 pm
Reply with quote

di zaman mekah, tumpuan ke arah membina aqidah dan tarbiah fardhi muslim.

aqidah yg hidup, menggerakkan mereka mengajak org lain menerima risalah nabi saw..

_________________
AQT (Fusysyilat)41. 33. "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"?


"Katakanlah (Hai Muhammad): "Inilah jalanku: aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah (mengajak kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf (12): 108).

www.tvquran.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:40 pm
Reply with quote

cikgurahim wrote:
di zaman mekah, tumpuan ke arah membina aqidah dan tarbiah fardhi muslim.

aqidah yg hidup, menggerakkan mereka mengajak org lain menerima risalah nabi saw..

Jazakallah

Ada yang cakap zaman makkah tak de hukum halal haram maka sahabat boleh fokus ke arah akidah.. tak de sibuk nak belajar hukum hakam. Bila dah banyak hukum hakam tu yang aqidah tak mantap duk sebuk belajar hukum ahkam jer, aqidah ntah ke mana..

Apa pencerahan dari Cikgu dan kawan-kawan ?

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Razmin78
Student L3



Joined: Mar 27, 2009
Posts: 640
Location: Kedah

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 9:55 am
Reply with quote

Ini saya pinjam daripada thread: Janggut Bukan Maqasid oleh Ustaz Adou:

7- Heraclius telah bertanya kepada Aba Sufyan tentang apa yang diajar oleh Muhammad, dan berlakulah dialog berikut:
قال : ماذا يأمركم ؟ قلت : يقول : اعبدوا الله وحده ولا تشركوا به شيئا ، واتركوا ما يقول آباؤكم ، ويأمرنا بالصلاة والصدق والعفاف والصلة
.
Dia (Heraclius) berkata: Apa yang dia perintahkan kepada kamu? Saya (Abu Sufyan) berkata: Dia (Muhammad) berkata: «Sembahlah Allah sendirian-Nya dan jangan kamu mensyirikkan dengan-Nya sesuatu pun, dan tinggalkanlah apa yang dikatakan oleh nenek-moyang kamu», dan dia menyuruh kami dengan salat, dan bercakap benar, dan menyucikan diri dan hubungan kekeluargaan. [Al-Bukhariy/ 7]

Walaupun peristiwa pertemuan Abu Sufyan dan Raja Heraclius berlaku pada 6 Hijriah, harus diingat Abu Sufyan tidak lagi bertemu dengan Rasulullah S.A.W (secara umumnya) semenjak Baginda berhijrah. Jadi Abu Sufyan hanya menyebut butiran yang diingati oleh beliau semasa da'wah Baginda ketika di Makkah.

P/S: Kenapa tidak senaraikan sahaja hadith-hadith "al-Makkiyyah" supaya lebih jelas. Tak semestinya mengikut kronologi kerana yang itu boleh dibincangkan.

Allahu a'lam........
Back to top
View user's profile
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 2:57 pm
Reply with quote

abuQays wrote:
:salam ,

Betulkah Shahih Bukhari disusun permulaan dengan cerita-cerita/khabar semasa tempoh nabi di Makkah (sebelum hijrah) kemudian di Madinah (setelah hijrah)?

Ya, ia dapat dilihat pada beberapa bab akhir dalam Kitab Manaqib al-Ansar kemudian bersambung dengan Kitab al-Maghazi. Kemudian Kitab al-Maghazi disusun mengikut kronologi dan berakhir dengan bab kewafatan Nabi SAW.

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 3:20 pm
Reply with quote

Makiyyah dan Madaniyyah hanyalah pendapat ulama Ulum Quran untuk mengelaskan surah2 di dalam al-Quran samada ia Makiyyah atau Madaniyyah.

Dan Makiyyah ada ciri2nya tersendiri. begitu juga surah2 Madaniyyah.

Abu Qays boleh cari terjemahan Ulum Quran yang ditulis oleh Manna' al-Khattan.

Bagus untuk permulaan.


---

Bagaimana Makiyyah dan Madaniyyah diapplykan kepada kehidupan sahabat?

Rasanya Hayatush Shahabat dah cerita detail pasal kehidupan sahabat2.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 4:31 pm
Reply with quote

kawakib_duriyah wrote:
abuQays wrote:
:salam ,

Betulkah Shahih Bukhari disusun permulaan dengan cerita-cerita/khabar semasa tempoh nabi di Makkah (sebelum hijrah) kemudian di Madinah (setelah hijrah)?

Ya, ia dapat dilihat pada beberapa bab akhir dalam Kitab Manaqib al-Ansar kemudian bersambung dengan Kitab al-Maghazi. Kemudian Kitab al-Maghazi disusun mengikut kronologi dan berakhir dengan bab kewafatan Nabi SAW.

Jazakallah

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 4:32 pm
Reply with quote

Razmin78 wrote:
Ini saya pinjam daripada thread: Janggut Bukan Maqasid oleh Ustaz Adou:

7- Heraclius telah bertanya kepada Aba Sufyan tentang apa yang diajar oleh Muhammad, dan berlakulah dialog berikut:
قال : ماذا يأمركم ؟ قلت : يقول : اعبدوا الله وحده ولا تشركوا به شيئا ، واتركوا ما يقول آباؤكم ، ويأمرنا بالصلاة والصدق والعفاف والصلة
.
Dia (Heraclius) berkata: Apa yang dia perintahkan kepada kamu? Saya (Abu Sufyan) berkata: Dia (Muhammad) berkata: «Sembahlah Allah sendirian-Nya dan jangan kamu mensyirikkan dengan-Nya sesuatu pun, dan tinggalkanlah apa yang dikatakan oleh nenek-moyang kamu», dan dia menyuruh kami dengan salat, dan bercakap benar, dan menyucikan diri dan hubungan kekeluargaan. [Al-Bukhariy/ 7]

Walaupun peristiwa pertemuan Abu Sufyan dan Raja Heraclius berlaku pada 6 Hijriah, harus diingat Abu Sufyan tidak lagi bertemu dengan Rasulullah S.A.W (secara umumnya) semenjak Baginda berhijrah. Jadi Abu Sufyan hanya menyebut butiran yang diingati oleh beliau semasa da'wah Baginda ketika di Makkah.

P/S: Kenapa tidak senaraikan sahaja hadith-hadith "al-Makkiyyah" supaya lebih jelas. Tak semestinya mengikut kronologi kerana yang itu boleh dibincangkan.

Allahu a'lam........

hadith-hadith "al-Makkiyyah", kalau shahih bukhari dah susun ikut itu baca bab awal2 je la dalam Shahih Bukhari..untuk baca hadith yang diriwayatkan di Makkah sebelu Hijrah.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--


Last edited by abuQays on Fri Dec 16, 2011 4:39 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Fri Dec 16, 2011 4:35 pm
Reply with quote

ibnuabbas wrote:
Makiyyah dan Madaniyyah hanyalah pendapat ulama Ulum Quran untuk mengelaskan surah2 di dalam al-Quran samada ia Makiyyah atau Madaniyyah.

Dan Makiyyah ada ciri2nya tersendiri. begitu juga surah2 Madaniyyah.

Abu Qays boleh cari terjemahan Ulum Quran yang ditulis oleh Manna' al-Khattan.

Bagus untuk permulaan.


---

Bagaimana Makiyyah dan Madaniyyah diapplykan kepada kehidupan sahabat?

Rasanya Hayatush Shahabat dah cerita detail pasal kehidupan sahabat2.

Soalan saya dalam bab Fiqh, apakah ada panduan diambil dari hadith di period sebelum hijrah.

Hayatus Shahabat 19 bab itu disusun ikut kronologi dakwah..
dari orang pertama masuk Islam hingga jemaah dakwah yang ada sahabat nabi didalamnnya.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Razmin78
Student L3



Joined: Mar 27, 2009
Posts: 640
Location: Kedah

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Sat Dec 17, 2011 11:56 pm
Reply with quote

abuQays wrote:


Soalan saya dalam bab Fiqh, apakah ada panduan diambil dari hadith di period sebelum hijrah.

Hayatus Shahabat 19 bab itu disusun ikut kronologi dakwah..
dari orang pertama masuk Islam hingga jemaah dakwah yang ada sahabat nabi didalamnnya.

Ya, ada. Dalam Sahih al-Bukhari, hadith no:237 :

بَاب إِذَا أُلْقِيَ عَلَى ظَهْرِ الْمُصَلِّي قَذَرٌ أَوْ جِيفَةٌ لَمْ تَفْسُدْ عَلَيْهِ صَلَاتُهُ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا رَأَى فِي ثَوْبِهِ دَمًا وَهُوَ يُصَلِّي وَضَعَهُ وَمَضَى فِي صَلَاتِهِ وَقَالَ ابْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ إِذَا صَلَّى وَفِي ثَوْبِهِ دَمٌ أَوْ جَنَابَةٌ أَوْ لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ أَوْ تَيَمَّمَ صَلَّى ثُمَّ أَدْرَكَ الْمَاءَ فِي وَقْتِهِ لَا يُعِيدُ

حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ قَالَ ح وَحَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا شُرَيْحُ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ يُوسُفَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ إِذْ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْض أَيُّكُمْ يَجِيءُ بِسَلَى جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ فَيَضَعُهُ عَلَى ظَهْرِ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَجَاءَ بِهِ فَنَظَرَ حَتَّى سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ عَلَى ظَهْرِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَأَنَا أَنْظُرُ لَا أُغْنِي شَيْئًا " - ص 95 -" لَوْ كَانَ لِي مَنَعَةٌ قَالَ فَجَعَلُوا يَضْحَكُونَ وَيُحِيلُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ لَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ حَتَّى جَاءَتْهُ فَاطِمَةُ فَطَرَحَتْ عَنْ ظَهْرِهِ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَشَقَّ عَلَيْهِمْ إِذْ دَعَا عَلَيْهِمْ قَالَ وَكَانُوا يَرَوْنَ أَنَّ الدَّعْوَةَ فِي ذَلِكَ الْبَلَدِ مُسْتَجَابَةٌ ثُمَّ سَمَّى اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ وَعَلَيْكَ بِعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَالْوَلِيدِ بْنِ عُتْبَةَ وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ وَعَدَّ السَّابِعَ فَلَمْ يَحْفَظْ قَالَ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ عَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْعَى فِي الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ

Secara mafhum ( kemudian nanti saya akan terjemahkan secara sempurna):

-Nabi S.A.W bersolat di kaabah.
-ketika itu ada Abu Jahal berserta konco-konconya di situ.
-mereka melihat Rasulullah S.A.W bersolat lalu merancang utk mempermain-mainkan Baginda.
-salah seorang daripada mereka mengambil isi perut haiwan yang telah disembelih lalu diletakkan di belakang Baginda ketika Baginda sedang sujud.
-Anak Baginda, Fatimah datang lalu membuang kotoran tersebut.
-Baginda bangun dari sujud lantas berdoa kecelakaan ke atas mereka bertujuh.

*Fiqh yang boleh diambil daripada hadith:

Kotoran haiwan yang boleh dimakan bukan najis.

Allahu a'lam......
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Sun Dec 18, 2011 2:48 am
Reply with quote

Razmin78 wrote:
abuQays wrote:


Soalan saya dalam bab Fiqh, apakah ada panduan diambil dari hadith di period sebelum hijrah.

Hayatus Shahabat 19 bab itu disusun ikut kronologi dakwah..
dari orang pertama masuk Islam hingga jemaah dakwah yang ada sahabat nabi didalamnnya.

Ya, ada. Dalam Sahih al-Bukhari, hadith no:237 :

بَاب إِذَا أُلْقِيَ عَلَى ظَهْرِ الْمُصَلِّي قَذَرٌ أَوْ جِيفَةٌ لَمْ تَفْسُدْ عَلَيْهِ صَلَاتُهُ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ إِذَا رَأَى فِي ثَوْبِهِ دَمًا وَهُوَ يُصَلِّي وَضَعَهُ وَمَضَى فِي صَلَاتِهِ وَقَالَ ابْنُ الْمُسَيَّبِ وَالشَّعْبِيُّ إِذَا صَلَّى وَفِي ثَوْبِهِ دَمٌ أَوْ جَنَابَةٌ أَوْ لِغَيْرِ الْقِبْلَةِ أَوْ تَيَمَّمَ صَلَّى ثُمَّ أَدْرَكَ الْمَاءَ فِي وَقْتِهِ لَا يُعِيدُ

حَدَّثَنَا عَبْدَانُ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي عَنْ شُعْبَةَ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ قَالَ ح وَحَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عُثْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا شُرَيْحُ بْنُ مَسْلَمَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ يُوسُفَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ حَدَّثَنِي عَمْرُو بْنُ مَيْمُونٍ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ حَدَّثَهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي عِنْدَ الْبَيْتِ وَأَبُو جَهْلٍ وَأَصْحَابٌ لَهُ جُلُوسٌ إِذْ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْض أَيُّكُمْ يَجِيءُ بِسَلَى جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ فَيَضَعُهُ عَلَى ظَهْرِ مُحَمَّدٍ إِذَا سَجَدَ فَانْبَعَثَ أَشْقَى الْقَوْمِ فَجَاءَ بِهِ فَنَظَرَ حَتَّى سَجَدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَضَعَهُ عَلَى ظَهْرِهِ بَيْنَ كَتِفَيْهِ وَأَنَا أَنْظُرُ لَا أُغْنِي شَيْئًا " - ص 95 -" لَوْ كَانَ لِي مَنَعَةٌ قَالَ فَجَعَلُوا يَضْحَكُونَ وَيُحِيلُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَاجِدٌ لَا يَرْفَعُ رَأْسَهُ حَتَّى جَاءَتْهُ فَاطِمَةُ فَطَرَحَتْ عَنْ ظَهْرِهِ فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِقُرَيْشٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَشَقَّ عَلَيْهِمْ إِذْ دَعَا عَلَيْهِمْ قَالَ وَكَانُوا يَرَوْنَ أَنَّ الدَّعْوَةَ فِي ذَلِكَ الْبَلَدِ مُسْتَجَابَةٌ ثُمَّ سَمَّى اللَّهُمَّ عَلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ وَعَلَيْكَ بِعُتْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَشَيْبَةَ بْنِ رَبِيعَةَ وَالْوَلِيدِ بْنِ عُتْبَةَ وَأُمَيَّةَ بْنِ خَلَفٍ وَعُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ وَعَدَّ السَّابِعَ فَلَمْ يَحْفَظْ قَالَ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ رَأَيْتُ الَّذِينَ عَدَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَرْعَى فِي الْقَلِيبِ قَلِيبِ بَدْرٍ

Secara mafhum ( kemudian nanti saya akan terjemahkan secara sempurna):

-Nabi S.A.W bersolat di kaabah.
-ketika itu ada Abu Jahal berserta konco-konconya di situ.
-mereka melihat Rasulullah S.A.W bersolat lalu merancang utk mempermain-mainkan Baginda.
-salah seorang daripada mereka mengambil isi perut haiwan yang telah disembelih lalu diletakkan di belakang Baginda ketika Baginda sedang sujud.
-Anak Baginda, Fatimah datang lalu membuang kotoran tersebut.
-Baginda bangun dari sujud lantas berdoa kecelakaan ke atas mereka bertujuh.

*Fiqh yang boleh diambil daripada hadith:

Kotoran haiwan yang boleh dimakan bukan najis.

Allahu a'lam......

Jazakallah

Adakah syarh salafusoleh yang menistinbat hukum sedemikian dari hadith yang disebut diatas Syaikh Razmin?

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Razmin78
Student L3



Joined: Mar 27, 2009
Posts: 640
Location: Kedah

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Mon Dec 19, 2011 2:06 pm
Reply with quote

abuQays wrote:


Jazakallah

Adakah syarh salafusoleh yang menistinbat hukum sedemikian dari hadith yang disebut diatas Syaikh Razmin?

Imam al-Bukhari ada memasukkan kisah Abu Musa Radial-Lah-hu-'anh secara mu'allaq (tanpa sanad) pada hadith no: 233 iaitu:

وَصَلَّى أَبُو مُوسَى فِي دَارِ الْبَرِيدِ وَالسِّرْقِينِ وَالْبَرِّيَّةُ إِلَى جَنْبِهِ فَقَالَ هَا هُنَا وَثَمَّ سَوَاءٌ

"Dan bersolat Abu Musa dalam Dar al-Barid (rumah persinggahan) dan ditempat yang ada kotoran haiwan sedangkan padang pasir ada di sebelahnya. Kemudian beliau berkata: "Di sana (padang pasir) dan di sini (tempat kotoran haiwan) sama sahaja."

Ada juga athar daripada Abdullah bin Mas'ud:

عن محمد بن سيرين عن يحيى الجزار قال : صلى ابن مسعود و على بطنه فرث و دم من جزور نحرها ، و لم يتوضأ .
أخرجه عبد الرزاق في " الأمالي " ( 2 / 51 / 1 ) و ابن أبي شيبة في " المصنف " ( 1 / 151 / 1 ) و الطبراني في " المعجم الكبير " ( 3 / 28 / 2 )


Daripada Muhammad bin Sirin daripada Yahya al-Jazzar, dia berkata:

"Telah bersolat Ibn Mas'ud dan di atas perutnya tinja dan darah daripada kerja penyembelihan haiwan qurbannya, dan dia tidak mengulang wudhu'nya."

Tetapi terdapat perselisihan tentang kesahihan athar ini.

P/S: Hukum sucinya kotoran haiwan yang boleh dimakan bukanlah satu ijma' (kesepakatan) dalam fiqh. Terdapat perselisihan, perincian dan perbahasan mengenainya. Rujuklah pada guru-guru agama dan kitab-kitab fiqh.

Allahu a'lam......
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Signifikan dan panduan daripada zaman Makkah Nabi :saw
Posted: Tue Dec 20, 2011 11:47 am
Reply with quote

Jazakallah ,

Maka fiqh di zaman sebelum hijrah juga adalah signifikan dan menjadi panduan.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Retorik Kritis
Page 1 of 1
All times are GMT + 8 Hours



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya seorang hamba mengucapkan suatu perkataan yang tidak ia fikirkan dampaknya, padahal ternyata perkataan itu akan menjerumuskannya ke neraka yang dalamnya lebih jauh dari jarak timur dan barat.

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 91
Bots: 1
Total: 92
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster