Community Forums
[ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 1:51 am
Reply with quote

[quote="thtl"]A_U,

tidak setuju dalam fiqih itu dibenarkan. sebab janggut dr segi fiqh ada banyak pendapat:

1. wajib simpan, haram cukur
2. sunat
3. harus, sebab illatnya sudah hilang

saya pegang no 3. janggut ni sama dgn rambut, boleh potong, simpan, atau cukur semua sekali...

quote]

pandangan hasan bandung yg tuan pegang tu macamlah fatwanya bahawa RIBA HALAL yg di tolak oleh para ulama..
Back to top
View user's profile
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 1:54 am
Reply with quote

mana illat tu hilang... lagi ramai orang kafir yg tak de janggut sekarang ni.
masa zaman nabi di madinah ada juga pendeta yahudi yg berjanggut...
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 4:29 am
Reply with quote

lena,

Riba Halal? mana ada istilah tu, Beer Halal ke, itu adalah suatu kekeliruan. zaman dulu , era belum merdeka, institusi perbankan baru diperkenalkan...maka ulama keliru dgn caj interest bank..bukan Hasan bandung je yg keliru, bahkan Muhammad Abduh mufti mesir pun kata faedah bank adalah harus..

cuba lihat caj interest bank vs caj interest bank Along..

interest caj beli kereta perodua, maybank caj 3.5%; kalau pinjaman along, depa caj 35% bunga...

maka sudah tentu ada ulama' zaamn tsb yg kata caj perbankan tsb adalah bukan riba, sebab depa compare dgn riba along.

tahun 1984 barulah ada perbankan Islam, itupun cajnya sama dgn perbankan konvensional...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 4:31 am
Reply with quote

kejap²... jika bank tak kenakan caj... mcm mana dia nak bayar security, pekerja & lain²?
_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 4:32 am
Reply with quote

kay, sini pasal janggut je.
perbankan kena buka thread baru...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 4:35 am
Reply with quote

thtl wrote:
kay, sini pasal janggut je.
perbankan kena buka thread baru...

okay maaf,

saya cuma kritis perbandingan maulena tentang hukum riba & janggut....

bukan nak tanya pun hukum caj bank tersebut...


back ON topic

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 4:44 am
Reply with quote

kay,

lena dan HT sama manhaj...dalam Daulah/khilafah yg bakal didirikan nanti, bank komersil tak ada, yg ada cuma Baitul Maal yg kasi pinjaman tanpa riba..pinjam RM1juta, bayar balik RM1juta...bank komersil semua lingkup

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
syahrezan
Moderator



Joined: Jul 18, 2008
Posts: 4077
Location: Petaling Jaya

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 5:04 am
Reply with quote

saya ingat kita boleh summarize dah. tidak ada titik temu dalam khilaf ni selain daripada samada amal atau tinggal.

Hujung cerita, orang yang amal simpan janggut cara sunnah bukan kira dah wajib atau sunat. Mudah2kan kerana cinta. Kalau dah kerana cinta, lebih rela diberhentikan kerja daripada cukur janggut.

tak mengapalah kalau nak dikatakan bukan maqasid pun. kalau kita dakwah orang baru kepada agama, kita pun tak pulun suruh dia simpan janggut. Kalau ada mana2 ustaz yang tak simpan janggut, biarlah dan sangka baiklah. Terpulang kepada individu untuk menerima dia sebagai taqwa atau tidak, jangan dicela ustaz itu.

kalau ada ustaz yang giat mempromosi 'tak perlu simpan janggut', biarlah, kita ni promosikan 'hanya cara nabi membawa kejayaan'. fokus kepada ambil sunnah secara menyeluruh dan usaha ke arahnya.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 5:08 am
Reply with quote

syahrezan wrote:
saya ingat kita boleh summarize dah. tidak ada titik temu dalam khilaf ni selain daripada samada amal atau tinggal.

Hujung cerita, orang yang amal simpan janggut cara sunnah bukan kira dah wajib atau sunat. Mudah2kan kerana cinta. Kalau dah kerana cinta, lebih rela diberhentikan kerja daripada cukur janggut.

tak mengapalah kalau nak dikatakan bukan maqasid pun. kalau kita dakwah orang baru kepada agama, kita pun tak pulun suruh dia simpan janggut. Kalau ada mana2 ustaz yang tak simpan janggut, biarlah dan sangka baiklah. Terpulang kepada individu untuk menerima dia sebagai taqwa atau tidak, jangan dicela ustaz itu.

kalau ada ustaz yang giat mempromosi 'tak perlu simpan janggut', biarlah, kita ni promosikan 'hanya cara nabi membawa kejayaan'. fokus kepada ambil sunnah secara menyeluruh dan usaha ke arahnya.

ya... SOKONG Syah !

Great

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jun 27, 2011 5:11 am
Reply with quote

pandangan syah itulah yg betul.

tapi setakat ni saya tak pernah dengar ada ustaz yg promote tak perlu simpan janggut. yang promote ni selalunya tokey gillete je..kohkoh

berjanggut kerana cintakan Nabi itu mmg betul. tapi sapa yg tak berjanggut, jgn tuduh mereka tak cintakan Nabi saw. Ini kerana ada para sahabat yg tidak meniru penampilan Nabi dalam pemakaian dan rupadiri. dia ingin mengekalkan rupadirinya yg tersendiri...

sapa yg nak berserban, berjanggut, bertongkat, mmg dianjurkan kerana menyintai Nabi..tapi sesiapa yg nak clean-shaved, nak pakai coat dan tie serta naik kereta Porsche, itu pilihan personal seseorang...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
cikgurahim
Founder



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5033
Location: Lumut, Perak

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:29 pm
Reply with quote

dan amal juga hadith:

" Sesungguhnya Allah tidak memandang rupa kamu, tetapi Dia memandang hati kamu.." dan hadith2 yg bersamaan matannya...

_________________
AQT (Fusysyilat)41. 33. "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"?


"Katakanlah (Hai Muhammad): "Inilah jalanku: aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah (mengajak kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf (12): 108).

www.tvquran.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:39 pm
Reply with quote

cikgurahim wrote:
dan amal juga hadith:

" Sesungguhnya Allah tidak memandang rupa kamu, tetapi Dia memandang hati kamu.." dan hadith2 yg bersamaan matannya...
CR, hadith itu ada matan penuhnya, iaitu 'dan amal-amal kamu'.

Alirang sesat Murjiah berhenti sampai hati sahaja, dan amal tidak dikaitkan dengan iman.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Adou_Fr
Panel Hadith



Joined: Jan 08, 2009
Posts: 3415
Location: Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Thu Dec 15, 2011 3:48 pm
Reply with quote

Salam,

1- Hadis yang dirujuk adalah:
إن الله لا ينظر إلى صوركم وأموالكم . ولكن ينظر إلى قلوبكم وأعمالكم
<Sesungguhnya Allah, Dia tidak melihat kepada rupa-rupa kamu, dan harta-harta kamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hati kamu dan amalan-amalan kamu> [Muslim/ 4651]

_________________
ad-diyari.com Facebook: Adöuliné Lacharouphe
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Fri Dec 16, 2011 1:35 am
Reply with quote

Adou_Fr wrote:

9- Benar, memelihara janggut adalah sunnah dan perintah, tetapi, bagaimana dengan perintah Nabi yang lain? Kata Nabi:
إياكم والظن ، فإن الظن أكذب الحديث ، ولا تحسسوا ، ولا تجسسوا ، ولا تحاسدوا ، ولا تدابروا ، ولا تباغضوا ، وكونوا عباد الله إخوانا
«Jauhilah prasangka, kerana sesungguhnya prasangka itu adalah ucapan yang paling dusta, dan janganlah kamu mendengar gosip, dan janganlah mencuri dengar perbualan, dan janganlah saling mendengki, dan janganlah saling membelakangi, dan janganlah saling membenci dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara» [Al-Bukhariy/ 6064]

Assalamualaikum

"janganlah mendengar gosip " ?

Adakah jika baca artikel kat blog2 yang sedang berperang besar itu berdosa ??

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
IbnuJabal
Student L1



Joined: Nov 14, 2009
Posts: 106

PostPost subject: Re: [ULASAN] MEMELIHARA JANGGUT BUKAN MAQASID ISLAM
Posted: Mon Jan 02, 2012 6:29 pm
Reply with quote

Apa masalahnya pasal janggut nih? ada kemampuan simpan, x da kemampuan contoh keje polis/askar nak buat macam mana , mcm sy , amalan lain tuh susah nak istiqamah , tang janggut jer yg boleh hehehe .


(hensem apa orang berjanggut, tengok salim iklim masa berjanggut ngn skang, mana lg hensem hehehe)

*Ada plak yg kata orang berjanggut nih x pandai smart2 , dpt janggut lurus ok arr , dpt plak yg berselirat semacam camna? nak kena rajin sikat wo .

* Teringat bab janggut teringat bab peluh, sy nih ada sejenis sakit saraf yg mengakibatkan peluh berlebihan sepanjang waktu , ada plak kata sy nih pengotor sebab peluh terlalu banyak (lu orang x dpt penyakit nih senanglah cakap) (sakit yg diberi oleh Allah pun orang ckp pengotor, sepuluh tan tisu pun lum tentu boleh dpt cover) (yang berckp tuh kencing berdiri, minum arak, x puasa, x solat, berzina , berani plak nak ckp pasal sunnah kebersihan semata-mata sy sakit akibat saraf)

_________________
"...Sesungguhnya Setiap Laki-Laki Yang Bernikah Itu Hensem.."
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 11 of 12
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Bicaralah kepada manusia apa yang mereka tahu (faham)

-- HR. Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 62
Bots: 1
Total: 63
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster