Community Forums
Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 30, 31, 32  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:14 am
Reply with quote

olive wrote:
:salam

Tuhan lebih dekat dengan urat leher tu macam mana pulak.? Very Happy

olive, sama juga, dekat lafaz mujmal. Jika dia maksud Allah dekat dengan Zat-Nya, ia batil. Jika dekat dimaksudkan dengan Ilmu-Nya, inilah akidah ASWJ.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
olive
Student L3



Joined: Oct 12, 2011
Posts: 673

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:16 am
Reply with quote

nurledge wrote:
olive wrote:
:salam

Tuhan lebih dekat dengan urat leher tu macam mana pulak.? Very Happy

olive, sama juga, dekat lafaz mujmal. Jika dia maksud Allah dekat dengan Zat-Nya, ia batil. Jika dekat dimaksudkan dengan Ilmu-Nya, inilah akidah ASWJ.

boleh pulak ditafsirkan.
Back to top
View user's profile
salikin
Banned User



Joined: Dec 01, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:28 am
Reply with quote

Kalau seluruh kitab yang ada ( Selain Alquran) tidak berjaya memahamkan kita berkenaan Allah.

Saya sarankan Tinggal kan sebentar ( simpan dalam almari)lain lain kitab, dan hanya Baca alquran tiap tiap malam sampai jiwa menjadi halus bagai angin berhembus.....mungkin ketika itu Allah akan mengurniakan Pengertian.

Hanya Allah Yang Mampu memahamkan .
Yang Lain-Pasti tidak.

Dalam surah Albaqarah Ayat 2 pun telah di nyatanan. "Kitab ini tiada keraguan padanya".

Mesti ramai yang tanya lagi nie...( Pertanyaan orang yang tak yakin aka nak tunjuk dirinya hebat aka kononnya banyak ilmu )
1.Habih ko ingat kalu tak paham arab , boleh baca ker.
2.abih kalau tak dengan Hadis boleh paham ker.
3.Habih ko ingat nak paham hadis dengan sendiri tanpa ulama menerangkan ko boleh paham sendiri ker..
4,habis..habis......Sampai bila bila pun tak habis.

Kerana itulah saya perkatakan ( Simpan dalam Almari seketika) Kitab Lain.
Dan Ambillah Hanya Kitabullah dan baca setiap Hari ,bermesraan dengannya...


Kalau kita tiap tiap hari kerja potong kayu bertahun tahun, lama lama kita boleh buat satu Buku khas berkenaan Kayu kerana kita telah memahami benar Akan Kayu itu.

Begitu Juga Alquran, Jika kita setiap Hari Membacanya dengan tiada kesombongan, mengharapkan Allah, ikhlas, jujur pada diri sendiri, tiada keinginan lain "HANYA ALLAH"....Sucikan hati dari sifat sifat tercela....Dan
Insya Allah Akan paham juga Akhirnya.

Ada Orang Yang Petah Berkata kata hasil Hafalan dari bermacam kitab kitab yang dia sendiri tidak mengerti apa yang di perkatakannya.
Ada orang yang tidak menghafal banyak kitab, tetapi memahami dengan baik.
Ada orang yang Mahir dengan segalakitab, dan Memahami dengan Baik.

wallahu A'lam
Yang Penting "Sikap Merendah diri" dan tiada sombong di Hadapan Allah.
Kan?KAN????...
Back to top
View user's profile
-MaM-
Student L5



Joined: Oct 05, 2008
Posts: 942

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 2:36 am
Reply with quote

kawakib_duriyah wrote:
Nampaknya AFN tidak perlu lagi bergantung kepada rakaman orang lain. AFN mesti ada video camera sendiri, ada jururakam sendiri dan sebagainya.

Cadangan yg cantik. Kalau ada prg mcm ni lagi mungkin boleh jemput team onekuliah utk buat rakaman.
Back to top
View user's profile
Abuatsiroh
Moderator



Joined: Feb 15, 2009
Posts: 1213
Location: Bandar Baru Bangi

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 2:40 am
Reply with quote

kawakib_duriyah wrote:
Nampaknya AFN tidak perlu lagi bergantung kepada rakaman orang lain. AFN mesti ada video camera sendiri, ada jururakam sendiri dan sebagainya.

Pernah beberapa kali AFN mengeluarkan statement yang mungkin boleh mengguris hati sahabat kita, walau pun kita tahu yang kita juga masih memerlukan hasil usaha anak muda itu untuk melihat rakamannya.... Saya tidak tahu apa cerita di sebalik keengganan sahabat kita utk upload. Pandai2 orang2 kuat kat sini memujuknya.... Tak perlu lagi sindir menyindir, label melabel dsbnya. Yang peliknya dalam kita mengharapkan ehsan orang tu, ada lagi yang boleh menyelitkan label ori tak ori tuh.. Sweat Drop
Back to top
View user's profile
hafizfirdaus
Student L1



Joined: Nov 28, 2011
Posts: 106
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:03 am
Reply with quote

FATHI wrote:

dgn pihak salafi tidak upload video itu ia adalah tacit approval dari geng salafi bhw abu syafiq menang dan UFMO dan UHF kalah dlm diskusi. Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop

seolah bg advantage free kpd Abu Syafiq , seolah salafi nobatkan Abu Syafiq juara diskusi itu sbb kecut perut nk uplod video tu

Betul Doc, sikap ini amat mengecewakan ana.

Ana juga sebelum ini telah mesej Abu Aqif melalui FB untuk uploadkan video rakaman secara penuh.

Tidak ada apa-apa yang hendak disembunyikan dari perbincangan ilmiah ini.

_________________
Dulu "hafizf", kini "hafizfirdaus". Username berbeza, orang yang sama.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:07 am
Reply with quote

Abuatsiroh wrote:
kawakib_duriyah wrote:
Nampaknya AFN tidak perlu lagi bergantung kepada rakaman orang lain. AFN mesti ada video camera sendiri, ada jururakam sendiri dan sebagainya.

Pernah beberapa kali AFN mengeluarkan statement yang mungkin boleh mengguris hati sahabat kita, walau pun kita tahu yang kita juga masih memerlukan hasil usaha anak muda itu untuk melihat rakamannya.... Saya tidak tahu apa cerita di sebalik keengganan sahabat kita utk upload. Pandai2 orang2 kuat kat sini memujuknya.... Tak perlu lagi sindir menyindir, label melabel dsbnya. Yang peliknya dalam kita mengharapkan ehsan orang tu, ada lagi yang boleh menyelitkan label ori tak ori tuh.. Sweat Drop

benar... ana amat2 terhutang budi dengan beliau... beliau menghabiskan masa dan daya yg banyak demi penyebaran dakwah... soal x setuju itu sepatutnyer x menjadikan kebaikkannya hilang...... ana juga amat kesal setiap kali terdapat sindiran terhadap beliau.......

sedarkah mereka yg menyindir itu adakah ushanya melebihi dari Abu_aqif...

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:12 am
Reply with quote

hafizfirdaus wrote:
FATHI wrote:

dgn pihak salafi tidak upload video itu ia adalah tacit approval dari geng salafi bhw abu syafiq menang dan UFMO dan UHF kalah dlm diskusi. Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop Sweat Drop

seolah bg advantage free kpd Abu Syafiq , seolah salafi nobatkan Abu Syafiq juara diskusi itu sbb kecut perut nk uplod video tu

Betul Doc, sikap ini amat mengecewakan ana.

Ana juga sebelum ini telah mesej Abu Aqif melalui FB untuk uploadkan video rakaman secara penuh.

Tidak ada apa-apa yang hendak disembunyikan dari perbincangan ilmiah ini.

mungkin kapten boleh pesan pada UFMO dan UFB supaya minta dipujuk abu aqif upload video.....

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:14 am
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:46 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:23 am
Reply with quote

Abu_Imran wrote:
Abuatsiroh wrote:
kawakib_duriyah wrote:
Nampaknya AFN tidak perlu lagi bergantung kepada rakaman orang lain. AFN mesti ada video camera sendiri, ada jururakam sendiri dan sebagainya.

Pernah beberapa kali AFN mengeluarkan statement yang mungkin boleh mengguris hati sahabat kita, walau pun kita tahu yang kita juga masih memerlukan hasil usaha anak muda itu untuk melihat rakamannya.... Saya tidak tahu apa cerita di sebalik keengganan sahabat kita utk upload. Pandai2 orang2 kuat kat sini memujuknya.... Tak perlu lagi sindir menyindir, label melabel dsbnya. Yang peliknya dalam kita mengharapkan ehsan orang tu, ada lagi yang boleh menyelitkan label ori tak ori tuh.. Sweat Drop

benar... ana amat2 terhutang budi dengan beliau... beliau menghabiskan masa dan daya yg banyak demi penyebaran dakwah... soal x setuju itu sepatutnyer x menjadikan kebaikkannya hilang...... ana juga amat kesal setiap kali terdapat sindiran terhadap beliau.......

sedarkah mereka yg menyindir itu adakah ushanya melebihi dari Abu_aqif...

Assalamualaikum

sememangnya usaha beliau amat kita hargai & menjadi satu pemangkin dakwah di alam maya.

cuma ada juga yang perlu kita nilai semula & bukan menerima seadanya.

antum boleh baca nasihat ust zain yang sy kira amat perlu diperhalusi sebagai seorang pendakwah :-)

Nasihat ust zain

okeh back to topic....semoga yang hadir boleh clarify video tersebut yang di upload oleh akhi haniff.

Mohd.Ikram wrote:
apa masalah nga video yang Hanif tu upload? dia tak upload semua ke? ade saya tgk bahagian satu sampai 3, macam ok je..

kalau ada yg tak percaya, sapa2 yg hadir ke sesi tu, tolong clarify video hanif tu.. tgk balik..

hafizfirdaus wrote:

Betul Doc, sikap ini amat mengecewakan ana.

Ana juga sebelum ini telah mesej Abu Aqif melalui FB untuk uploadkan video rakaman secara penuh.

Tidak ada apa-apa yang hendak disembunyikan dari perbincangan ilmiah ini.

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:32 am
Reply with quote

dia mungkin ada kelemahan dia, bukan semua manusia sempurna....dia seperti jugak kita mahu dakwah sunnah berkembang di malaysia....jgn la sebab sesetengah video yg kita tak setuju, terus label-melabel, walaupun kita ingat diri kita betul.....
_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
SunanDrajad
Student L6



Joined: Oct 31, 2008
Posts: 1225
Location: 68000 Hulu Klang

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:47 am
Reply with quote

Label tu bukannya semua salah, adakalanya sesuai sangat dengan perangai yang jelas lagi jelek memotong dan meletakkan tajuk-tajuk kontroversi lagi ingin menimbulkan fitnah terhadap gerakan sunnah. Walaupun kita akui video2 yang disebarkan menyebarkan sunnah, tapi kita takleh nafikan hakikat yang tajuk2 yang juga mendatangkan fitnah dan perbuatan memotong-motong video2 ustaz lalu melaga-lagakan antara asatizah. Tak kiralah label anjing tak anjing, raja sesat tak raja sesat.

Dah kalau dia taknak upload, takyah pujuklah. Adakah dengan pujuknya kita itu akan kita tarik balik segala perbuatan dia yang melampau itu atau kita nak tutup mata sebelah terhadap perbuatan dia yang abdullah_ameen quote tu dari AAN itu? Takyah pujuk, padan muka kita sebab buat prog tertutup, ramai taktahu, ramai yang boleh rakam video tak dapat datang, lalu kita harap PakAqif saja yang nak buat semua itu...
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ABU_MUAZ
Student L6



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 1115

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:47 am
Reply with quote

banyak spekulasi yg boleh menjerumuskan kita ke dalam talbis al-iblis. boleh terus tanya kpd abu aqif. atau yg dekat dgn beliau. ini lebih baik dr gelar menggelar, sindir menyindir, dlm masa yg sama hadapilah kenyataan tentera mereka takkan redha setakat perbincangan pengenai isu zat dan sifat nih. buktinya kenyetaan pihak mereka.
sbb dr awal mereka sudah melabel ustaz2 sunnah dgn gelaan yg buruk.
Back to top
View user's profile
olive
Student L3



Joined: Oct 12, 2011
Posts: 673

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:47 am
Reply with quote

Tahukah kalian siapa orang yang muflis ? Para sahabat menjawab : Orang yang muflis di antara kami adalah mereka yang tidak memiliki dirham dan harta. Kemudian Baginda bersabda: Orang yang muflis dari umatku adalah mereka yang datang pada hari kiamat kelak dengan pahala shalat, puasa, dan zakat. Akan tetapi ia pernah mencela orang ini, menuduh orang itu, makan harta ini, membunuh orang itu, memukul... orang itu. Maka diambil amal kebaikannya dan diberikan kepada orang-orang yang ia zalimi. Jika kebaikan miliknya telah habis sedangkan perkaranya belum selesai, maka diambil kesalahan-kesalahan (orang yang ia zalimi) kemudian dicampak ke atasnya. Kemudian dia dicampakkan ke dalam api neraka.

-- HR. Muslim
Back to top
View user's profile
laboo
Student L3



Joined: Dec 20, 2009
Posts: 677

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 3:51 am
Reply with quote

ladiaas wrote:
dia mungkin ada kelemahan dia, bukan semua manusia sempurna....dia seperti jugak kita mahu dakwah sunnah berkembang di malaysia....jgn la sebab sesetengah video yg kita tak setuju, terus label-melabel, walaupun kita ingat diri kita betul.....

Mungkin beliau dapat arahan dari sesapa supaya tak upload video tu. Sebab beliau baru saja upload pasal ucapan UFB kat PAU 2011 di AFN.

_________________
Hisablah dirimu sebelum diri mu dihisab
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 19 of 32
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 30, 31, 32  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Aku akan utuskan seorang lelaki yang dia kasihkan Allah dan RasulNya, juga Allah dan RasulNya kasihkan dia. Dia bukan seorang yang akan lari dari medan”. Maka orang ramai pun ternanti-nanti, lalu dilantik ‘Ali dan diserahkan bendera kepadanya

-- HR. Ibn Majah

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 52
Bots: 1
Total: 53
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster