Community Forums
Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 30, 31, 32  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 10:25 pm
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
Saya lama dah nak tanya ni...


Apa dalil yg kata Allah tu tidak berjisim?

Setahu saya la, ruang vakum pun tak berjisim...

jisim = matter , ia makhluk.

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 10:40 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:49 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 10:46 pm
Reply with quote

abu aqif merajuk ke tak nak upload video?

tgk fb (ustaz) abu syafiq terbru adakah status merujuk kepada abu aqif?

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:01 pm
Reply with quote

FATHI wrote:
Mohd.Ikram wrote:
Saya lama dah nak tanya ni...


Apa dalil yg kata Allah tu tidak berjisim?

Setahu saya la, ruang vakum pun tak berjisim...

jisim = matter , ia makhluk.

latest finding, saintis claim photon tidak berjisim. Hopefully, tak ada saintis yg claim, dia telah jumpa tuhan. Very Happy

en.wikipedia.org/wiki/Photon
Back to top
View user's profile Visit poster's website
serratus_anterior
Student L6



Joined: Jul 18, 2008
Posts: 1391

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:05 pm
Reply with quote

menurut URD, perkataan yg seerti dengan zat ialah jisim

Quote::
Perlu diketahui bahawa Allah mempunyai zat, perkataan yang seerti dengan kalimah “Zat” ialah “Jisim”. Namun, zat atau jisim Allah Yang Maha Esa, Maha Agung, Maha Sempurna dan paling Kamil tidak menyerupai zat atau jisim makhlukNya

rasuldahri.tripod.com/...1_lima.htm

any comment?


Last edited by serratus_anterior on Sun Dec 04, 2011 11:22 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:19 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:46 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:33 pm
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
Dari facebook Abu Syafiq: Sikap Si Pengkhianat: MENYEMBUNYIKAN KEBENARAN. Saya pernah berdiskusi dgn geng Yahudi bbrp tahun yg lampau. Dlm diskusi ilmiah itu saya bw bbrp hujjah& bukti menyebabkan mrk mengaku kalah walaupun ia bukan debat. Mjlis itu saya keseorangan tiada pembantu. Mrk lengkap dgn bodyguard&kamera rakaman. Tp bila sy mohon rakaman itu disiarkan mrk enggan atas alasan trtentu katanya. Inilah sikap pengkhianat. Saya tidak akan 'berkerja sama' lg dgn pengkhianat! Sampai mati saya akan hentam geng2 pengkhianat dan kuncu2 yg gemar menyembunyikan kebenaran! LIDAHKU MILIK ALLAH UNTUK ISLAM SELAMANYA!

Ini tak macam Abu Syafiq yang kita dengar tempoh hari.

Ini macam budak kamera baju melayu putih yang rakam tu.

Next time aku akan tanya dia direct, apakah dia dalang wayang kulit Ashaerah Habashiyah di tanah air.
Back to top
View user's profile Send e-mail
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:43 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
Abu Syafiq hanya pantang dengar perkataan TEMPAT.

Sebab mungkin pada dia istilah TEMPAT itu memang makhluk secara mutlak.

Dia tak nafi Allah di langit.

Dia cuma tak terima TEMPAT Allah di langit.

Pelik tapi benar.

Ada tak tempat selain drp tempat yg dikatakan makluk? Ada, contoh 'ama'. buktinya drp hadis dari Abi Razin r.a, diriwayatkan oleh Tirmizi, Ahmad, Ibn Majah:

عَنْ عَمِّهِ أَبِي رَزِينٍ، قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَيْنَ كَانَ رَبُّنَا قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ؟، قَالَ: «كَانَ فِي عَمَاءٍ، مَا تَحْتَهُ هَوَاءٌ، وَمَا فَوْقَهُ هَوَاءٌ، وَمَا ثَمَّ خَلْقٌ، عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ»


Abi Razin berkata: Ya Rasullullah, di mana Allah sebelum kejadian makhluk, dia menjawab - di 'ama'.

Jadi lafaz tempat ialah lafaz mujmal (pelbagai makna). Bila si fulan kata Allah bertempat dgn maksud - tempatnya di atas arash dan bukan maksud tempat merujuk kpd makhluk, ia sahih. Dalam masa yg sama, jika si fulan berkata Allah tidak bertempat, dgn maksud menafikan Allah di atas arash, ia tidak sahih di sini ASWJ.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:45 pm
Reply with quote

..

Last edited by Mohd.Ikram on Fri Jan 06, 2012 10:46 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Sun Dec 04, 2011 11:52 pm
Reply with quote

nurledge wrote:
mustaqill wrote:
Abu Syafiq hanya pantang dengar perkataan TEMPAT.

Sebab mungkin pada dia istilah TEMPAT itu memang makhluk secara mutlak.

Dia tak nafi Allah di langit.

Dia cuma tak terima TEMPAT Allah di langit.

Pelik tapi benar.

Ada tak tempat selain drp tempat yg dikatakan makluk? Ada, contoh 'ama'. buktinya drp hadis dari Abi Razin r.a, diriwayatkan oleh Tirmizi, Ahmad, Ibn Majah:

عَنْ عَمِّهِ أَبِي رَزِينٍ، قَالَ: قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَيْنَ كَانَ رَبُّنَا قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ؟، قَالَ: «كَانَ فِي عَمَاءٍ، مَا تَحْتَهُ هَوَاءٌ، وَمَا فَوْقَهُ هَوَاءٌ، وَمَا ثَمَّ خَلْقٌ، عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ»


Abi Razin berkata: Ya Rasullullah, di mana Allah sebelum kejadian makhluk, dia menjawab - di 'ama'.

Jadi lafaz tempat ialah lafaz mujmal (pelbagai makna). Bila si fulan kata Allah bertempat dgn maksud - tempatnya di atas arash dan bukan maksud tempat merujuk kpd makhluk, ia sahih. Dalam masa yg sama, jika si fulan berkata Allah tidak bertempat, dgn maksud menafikan Allah di atas arash, ia tidak sahih di sini ASWJ.

Great

Sebagaimana kita yakin bahawa bukanlah segala-galanya SELAIN Allah itu mesti dinamakan Makhluk.

Seperti Al-Quran, sifatnya ialah Kalamullah. Ia bukannya Allah dan bukan juga makhluk.
Back to top
View user's profile Send e-mail
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 12:00 am
Reply with quote

Mohd.Ikram wrote:
'ama' tu apa?

'ama' dari segi bahasa = سحاب ; iaitu awan. Tapi tidaklah ia awan spt di langit kita, krn Nabi s.a.w jelaskan مَا تَحْتَهُ هَوَاءٌ، وَمَا فَوْقَهُ هَوَاءٌ , tidak ada di atasnya atmoshere, tidak di bawah.

Munkin ustaz Fathi boleh tolong jelaskan lagi melalui kata-kata ulamak hadis.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
olive
Student L3



Joined: Oct 12, 2011
Posts: 673

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 12:55 am
Reply with quote

Assalamualaikum

Tuhan lebih dekat dengan urat leher tu macam mana pulak.? Very Happy
Back to top
View user's profile
Talhah
Moderator



Joined: Aug 19, 2008
Posts: 2639

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SY
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:03 am
Reply with quote

Hadith Abi Razin tersebut bukanlah hadith yang sahih.
_________________
seribukitab.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:06 am
Reply with quote

-delete-
_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]


Last edited by abdullah_ameen on Mon Dec 05, 2011 3:01 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Visit poster's website
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Dari FB Xifu Naser : MAJLIS INTERROGASI HUJAH UST ABU SYAFIQ
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:11 am
Reply with quote

Nampaknya AFN tidak perlu lagi bergantung kepada rakaman orang lain. AFN mesti ada video camera sendiri, ada jururakam sendiri dan sebagainya.
_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 18 of 32
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 30, 31, 32  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jamaah) telah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesai.

-- HR. Bukari dan Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 82
Bots: 1
Total: 83
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster