Community Forums
Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Thu Dec 01, 2011 5:03 pm
Reply with quote

Soalan: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?

Jawapan: kerana lelaki mempunyai sifat istimewa untuk mencintai lebih dari seorang wanita, ia sifat khusus pada lelaki yg diberi Tuhan

sekian,

Fathi (belum berkahwin, tetapi menjawab soalan diatas atas kapasiti dirinya lelaki, krn lelaki faham lelaki)

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
Athma_Godam
Moderator



Joined: Oct 16, 2008
Posts: 6591
Location: Semerah Padi

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Thu Dec 01, 2011 5:07 pm
Reply with quote

okla tu, jangan cari lelaki udahler.. tu tanda gay..

caranya, kawin aje.. bukan susah pun.. tak suka, cerai..

jawab selamba..
Back to top
View user's profile
donjo
Student L2



Joined: Aug 17, 2009
Posts: 462

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Thu Dec 01, 2011 8:52 pm
Reply with quote

nafsu mmg suka benda benda yg berlawanan dgn kehendak agama.. dah ada bini yg halal, dicari lagi yg membuatkan murka dan kemarahan Allah s.w.t. itulah peranan nafsu yg tidak didik dengan kehendak agama ...
Back to top
View user's profile
FATHI
Panel Hadith



Joined: Jul 02, 2008
Posts: 14197
Location: Iskandariah, Mesir

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Thu Dec 01, 2011 9:54 pm
Reply with quote

donjo wrote:
nafsu mmg suka benda benda yg berlawanan dgn kehendak agama.. dah ada bini yg halal, dicari lagi yg membuatkan murka dan kemarahan Allah s.w.t. itulah peranan nafsu yg tidak didik dengan kehendak agama ...

cari bini ke-2, ke-3 dan ke-4 tidak membawa murka Allah, dan ia tidak berlawanan dgn kehendak agama.

_________________
‎‎‎"Hizbullah yang hakiki ialah "Hizb Abu Bakar serta `Umar serta `Uthman serta `Ali serta `Aishah serta Para Sahabah seluruhnya", bukan Hizbullah yang disebut-sebut sekarang" ~ Fathi Al-Sakandary ~‎
Back to top
View user's profile
donjo
Student L2



Joined: Aug 17, 2009
Posts: 462

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Thu Dec 01, 2011 11:32 pm
Reply with quote

FATHI wrote:
donjo wrote:
nafsu mmg suka benda benda yg berlawanan dgn kehendak agama.. dah ada bini yg halal, dicari lagi yg membuatkan murka dan kemarahan Allah s.w.t. itulah peranan nafsu yg tidak didik dengan kehendak agama ...

cari bini ke-2, ke-3 dan ke-4 tidak membawa murka Allah, dan ia tidak berlawanan dgn kehendak agama.
benar.. sbb tu laa dibenarkan kahwin lebih sbb nafsu lelaki mmg begitu kehendaknya.. yg tak dibenarkan ialah dah ada yg halal, tapi dicari lagi perempuan pelacur,gro, pondan, dan sebagainya... Sweat Drop
Back to top
View user's profile
GoTheHome
Ahli Setia



Joined: Aug 14, 2009
Posts: 2232

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 12:00 am
Reply with quote

jangan tanya aku
aku hanya manusia biasa
tanya lah Allah
sebab Dia lah yang mencipta

_________________
Apa yang dihadapi adalah takdir.
Bagaimana menghadapi adalah ujian
Back to top
View user's profile Send e-mail
aleeya
Student L7



Joined: Mar 02, 2009
Posts: 1776

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 12:05 am
Reply with quote

bukan ke sbb lelaki tu nak bantu perempuan2 yg susah (mcm2 jenis susah) bilamana dia mempunyai kemampuan utk membantu?
Back to top
View user's profile
ummimq
Moderator



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5902

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 12:18 am
Reply with quote

GoTheHome wrote:
jangan tanya aku
aku hanya manusia biasa
tanya lah Allah
sebab Dia lah yang mencipta

Dia juga mencipta fujur dan taqwa

Maka buatlah pilihan.

WA
Back to top
View user's profile
sil
Ahli Setia



Joined: Jun 07, 2010
Posts: 2933
Location: Ampang, Temerloh, Bahau

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 1:46 am
Reply with quote

masa sebelum kawen salu berdoa mohon ALLAH berikan jodoh yg baik2 (bukan jodoh2 yg baik).. bila ALLAH dah beri/perkenan doa.. kita plak leh merasa bosan dgn apa yg ALLAH dah beri pada kita tu?

saya rasa mcm x patut plak..bahkan berasa kufur nikmat bila begitu..

Kita patut bersyukur kerana akhirnya berjaya menikmati alam perkahwinan.. ramai lagi yg xdapat kawen tapi hidupnya penuh dgn dosa2 akibat dia x berkawen lagi..

_________________
"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)," (Ali-Imran: 8)

My Personal Online Bookmark
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Abuatsiroh
Moderator



Joined: Feb 15, 2009
Posts: 1213
Location: Bandar Baru Bangi

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 2:07 am
Reply with quote

Al_Baghani wrote:
ibnuabbas wrote:
Orang bujang yang bercakap tentang hal orang yang berkahwin, tak valid lah.

Hehe.

hehehe orang yang dah kawin kena kongsi nih

Orang kawin takleh jawab, takut nanti orang kata ini mesti pengalaman dia sendiri nih.... sebab tu kami diam jer, hehe layan orang "available" sembang.. Wink
Back to top
View user's profile
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 2:08 am
Reply with quote

Bosan tu lumrah. Syeikh TdDeka selalu berkata " panjangnya umur rumahtangga kerana taqwa " < taqwa daaa. Other terms of it, is responsible. : )

Nak kahwin baru is no problem. Kalau kita pakat2 buat, senang ler. Ni sorang bangkang sorang, sorang kata hak asasi manusia, seorang kata hak asasi wanita, apa daaaa. Semua dah dijajah slogan barat/kufar.

Wallahualam ~


p/s: Dah tahu orang bujang tak valid , orang kahwin tu bagilah idea. Smile

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
Abuatsiroh
Moderator



Joined: Feb 15, 2009
Posts: 1213
Location: Bandar Baru Bangi

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 2:09 am
Reply with quote

Tapi bila orang sama2 dah kawin > 5 tahun sembang.... banyaklah ceritanya pulak.. Nak tahu, korang semer kena kawinlah dulu...
Back to top
View user's profile
mokhtar
Student L5



Joined: May 17, 2009
Posts: 932

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 3:54 am
Reply with quote

Kenapa selepas mendapat seorang anak, pasangan ibubapa masih ada keinginan mahu anak lagi?
Back to top
View user's profile
jamaludin
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 3221
Location: RPT Chepor

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 4:03 am
Reply with quote

mokhtar wrote:
Kenapa selepas mendapat seorang anak, pasangan ibubapa masih ada keinginan mahu anak lagi?

seronok main ngan budak2 kecik ni.
especially anak sendiri.
tapi yang umur 1-4 tahun je lah..

bila dah besar, dorang suke wat hal sendiri..
kita geletek perut pun dorang dah tak mengekek ketawa lagi..

masa tu timbullah keiinginan nak main ngan baby baru pulak.. Wink

_________________
"It's not where you start in life, it's where you end up"

"The tragedy of life is not death, it is what we allow to die inside us whilst we live"

“I don't know whether war is an interlude during peace, or peace is an interlude during war”
Back to top
View user's profile
TokDdeka
Ilmuwan



Joined: Jul 14, 2008
Posts: 683

PostPost subject: Re: Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain?
Posted: Fri Dec 02, 2011 4:06 am
Reply with quote

Mengapa lelaki berkahwin masih mencari perempuan lain? Salah ke?

Tiada salahnya menambah nasi, janji yang halal.
Tiada salahnya menambah harta, janji yang halal.
Tiada salahnya menambah perempuan, janji yang halal.

Manusia mempunyai kebebasan memilih, sepanjang masa hidupnya. Manusia juga sudah cukup tahu dan faham pilihan mana yang baik dan mana yang buruk.

Ambo lebih cenderung untuk bertanya “Mengapa manusia suka memilih yang haram, sedangkan yang halal pun tak habis nak makan?”

Salam.
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 3 of 5
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Aku jamin rumah di dasar syurga bagi yang menghindari berdebat sekalipun ia benar, dan aku jamin rumah di tengah syurga bagi yang menghindari dusta walaupun dalam bercanda, dan aku jamin rumah di puncak syurga bagi yang baik akhlaknya.

-- HR. Abu Daud

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 85
Bots: 0
Total: 85
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster