Community Forums
Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Perbincangan sekitar persoalan Qur'an, Hadis, Kisah Nabi-nabi dan Umat terdahulu serta para sahabat
Go to page Previous  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexQur'an dan Hadis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 6:50 am
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
maaf Off Topic1

Sayangnya Ust Azhar Idrus dah ambil alih tugas menuduh Syaikh al-Albani menggunakan Kitab Tanaqudhat al-Albani tulisan Hasan as-Saqqaf

ambik alih dr sapa?

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
khairul90
Beginner



Joined: Jan 12, 2011
Posts: 79
Location: Papar, Sabah.

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 7:06 am
Reply with quote

Rakaman audio
Back to top
View user's profile
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:23 pm
Reply with quote

ternyata abu syafiq mengambil kesempatan utk memberikan gambaran yg buruk terhadap akidah wahabi pada 10 minit terakhir rakaman; disamping mempromosi buku2 anti wahabi & seminar. mmg tidak berbaloi utk bersama dgn org mcm ini.

di antara putar belit beliau

1. di dalam kitab fathul majid, di selit hadis2 daif yg tidak sepatutnya digunakan dlm bab akidah. Ini adalah taqiyyah beliau, bila masa aliran ahbash guna hadis sahih dlm bab akidah? Bahkan nas AQ juga ditolak bilamana nas menyalahi akidah mrk.

2. Di dalam kitab itu juga, ada text yg "seolah-olah mengkafirkan Asyairah" - ini adalah semata-semata exegerate beliau.

3. Wahabi menyandar apa shj idafah kpd Allah ialah sifat Allah. Ini adalah kebohongan yg menjijikan. Dia cuba mengambar lafaz Baitullah, Naqatullah, Nabiyullah ialah diambil oleh wahabi sbg Sifaf Allah.

4. Mengambarkan Wahabi menginsbatkan Sifat Surah (Rupa) dengan berdalilkan taurat. Juga bohong sama-mata, Dalil sifat Surah walaupun tidak ada di dalam AQ, ulamak menginsbatkan sifat ini melalui hadis2 yg sahih i.e Bukhari dan Muslim. Kenapa beliau menyembunyikan dalil2 ini? Beliau berbohong lagi dgn mengatakan tidak ada imam salaf yg menyifatkan sifat ini. Walhal imam al Qutaibah berkata وقال ابن قتيبة رحمه الله : ( الصورة ليست بأعجب من اليدين والأصابع والعين ، وإنما وقع الإلف لتلك لمجيئها في القرآن ، ووقعت الوحشة من هذه لأنها لم تأت في القرآن ، ونحن نؤمن بالجميع ، ولا نقول في شيء منه بكيفية ولا حد) تأويل مختلف الحديث ص

Konklusi - tidak berbaloi utk bersama dgn penganut Asbash.


Last edited by nurledge on Sun Nov 27, 2011 3:30 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Visit poster's website
AbuNukman
Student L3



Joined: Oct 19, 2011
Posts: 601
Location: CHERAS

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:27 pm
Reply with quote

yakuj makjuj Very Happy ,ttp di atas pendirian utk menebarkan fitnah almasih dajjal...
_________________
-AKIDAH/TAUHID DIDAHULUKAN-
-QURAN/HADITH DIUTAMAKAN-
-TAUBAT DIAMALKAN-
-IBADAH DIHIASI-
-ADAB DIIKUTI-

WA.
Back to top
View user's profile
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:41 pm
Reply with quote

satu lagi point, kenapa tidak beliau ungkitkan saja sifat-sifat yg sgt jelas seperti Wajah, Mata, Tangan Allah yg sgt diingkari oleh Ahbash kalau benar2 jujur utk menjelaskan kesesatan wahabi; tentunya beliau tidak berani dan memilih utk bertaqiyyah.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:43 pm
Reply with quote

nurledge wrote:
satu lagi point, kenapa tidak beliau ungkitkan saja sifat-sifat yg sgt jelas seperti Wajah, Mata, Tangan Allah yg sgt diingkari oleh Ahbash kalau benar2 jujur utk menjelaskan kesesatan wahabi; tentunya beliau tidak berani dan memilih utk bertaqiyyah.

Antara cara memberitahu sesuatu yang salah adalah dengan menunjukkan kepada satu model yang salah. Jadi tindakan beliau itu adalah sebagai model yang salah dalam perkara yang salah. Keh...keh...keh.

_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Athma_Godam
Moderator



Joined: Oct 16, 2008
Posts: 6591
Location: Semerah Padi

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 3:57 pm
Reply with quote

pakaian hebat! masyaAllah..

bandingkan pula dengan gaya di bawah



dan sumbangannya pula





fikirkanlah
Back to top
View user's profile
nurledge
Panel Aqidah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 1207

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 4:11 pm
Reply with quote

Idafah kpd Allah ada 2 jenis:

1. Yg berpisah dengan-Nya, sebahagian drp makhluknya seperti Rumah-Allah, Nabi-Allah, Unta-Allah, Hamba-Allah.

2. Yg tidak berpisah atau sebahagian drp Zat-Nya, spt Ilmu-Nya, Qudrah-Nya, Kalam-Nya, Hayah-Nya, Wajah-Nya, Tangan-Nya.

idafah yg #1 - merujuk pada makluk

idafah yg #2 - merujuk pada sifat Allah.

Menuduh wahabi menyandarkan apa saja idafah kpd sifat Allah.....menipu bulat2.
Back to top
View user's profile Visit poster's website
ABU_MUAZ
Student L6



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 1115

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Sun Nov 27, 2011 5:53 pm
Reply with quote

nurledge wrote:
ternyata abu syafiq mengambil kesempatan utk memberikan gambaran yg buruk terhadap akidah wahabi pada 10 minit terakhir rakaman; disamping mempromosi buku2 anti wahabi & seminar. mmg tidak berbaloi utk bersama dgn org mcm ini.

di antara putar belit beliau

1. di dalam kitab fathul majid, di selit hadis2 daif yg tidak sepatutnya digunakan dlm bab akidah. Ini adalah taqiyyah beliau, bila masa aliran ahbash guna hadis sahih dlm bab akidah? Bahkan nas AQ juga ditolak bilamana nas menyalahi akidah mrk.

2. Di dalam kitab itu juga, ada text yg "seolah-olah mengkafirkan Asyairah" - ini adalah semata-semata exegerate beliau.

3. Wahabi menyandar apa shj idafah kpd Allah ialah sifat Allah. Ini adalah kebohongan yg menjijikan. Dia cuba mengambar lafaz Baitullah, Naqatullah, Nabiyullah ialah diambil oleh wahabi sbg Sifaf Allah.

4. Mengambarkan Wahabi menginsbatkan Sifat Surah (Rupa) dengan berdalilkan taurat. Juga bohong sama-mata, Dalil sifat Surah walaupun tidak ada di dalam AQ, ulamak menginsbatkan sifat ini melalui hadis2 yg sahih i.e Bukhari dan Muslim. Kenapa beliau menyembunyikan dalil2 ini? Beliau berbohong lagi dgn mengatakan tidak ada imam salaf yg menyifatkan sifat ini. Walhal imam al Qutaibah berkata وقال ابن قتيبة رحمه الله : ( الصورة ليست بأعجب من اليدين والأصابع والعين ، وإنما وقع الإلف لتلك لمجيئها في القرآن ، ووقعت الوحشة من هذه لأنها لم تأت في القرآن ، ونحن نؤمن بالجميع ، ولا نقول في شيء منه بكيفية ولا حد) تأويل مختلف الحديث ص

Konklusi - tidak berbaloi utk bersama dgn penganut Asbash.

dan yg ada di situ boleh senyum ke dengar? penganjur lebih berpuas hati bantai anak2 murid yg kononnya taksub kpd shaikh al-albani ke lalu sebab tu boleh tersenyum terhadap tindakan abu syafiq? kasihaannnn
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Mon Nov 28, 2011 6:46 am
Reply with quote

Athma_Godam wrote:
pakaian hebat! masyaAllah..

bandingkan pula dengan gaya di bawah



dan sumbangannya pula





fikirkanlah

metafora yg tinggi ni...hehe

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Tue Nov 29, 2011 12:43 am
Reply with quote

nanti ana bagi pandangan ana tentang diskusi ini..ada pro-cons
_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
hafizf
Founder



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2948
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:02 am
Reply with quote

nurledge wrote:

1. di dalam kitab fathul majid

Dalam kuliahnya, dia ada sebut bahawa dalam kitab Fathul Majid dinyatakan "Allah duduk (julus) di atas kerusi".

Boleh sesiapa semak kesahihan dakwaan ini?

Dia baca satu ayat je. Saya fikir kalau benar ada, ia dinukil secara out of context.

PS: Maaf OT.

_________________
1 AFN:
1 Aqidah
1 Fikrah
1 Niat
Back to top
View user's profile Visit poster's website
ibnu_nizam
Student L2



Joined: Jun 01, 2011
Posts: 324

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:21 am
Reply with quote

lepas ini kena buat forum gejala taksub Abdullah Al-Harawi Al-Habashi. hehe
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:31 am
Reply with quote

ibnu_nizam wrote:
lepas ini kena buat forum gejala taksub Abdullah Al-Harawi Al-Habashi. hehe

hassan saqaf sekali...tapi kena 'belah sana' jemput...sekrang ni pun ada perli2 'hadis ni disahihkan oleh imam sekian2, kita tak boleh sebut albani, nanti ada orang kata taksub'...sekejap jek effect dia, tak payah tunggu lama

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
ibnu_nizam
Student L2



Joined: Jun 01, 2011
Posts: 324

PostPost subject: Re: Diskusi Ilmiah:Gejala Taksub Imam al-Albani:Sebab&Kesan
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:37 am
Reply with quote

yat81 wrote:
ibnu_nizam wrote:
lepas ini kena buat forum gejala taksub Abdullah Al-Harawi Al-Habashi. hehe

hassan saqaf sekali...tapi kena 'belah sana' jemput...sekrang ni pun ada perli2 'hadis ni disahihkan oleh imam sekian2, kita tak boleh sebut albani, nanti ada orang kata taksub'...sekejap jek effect dia, tak payah tunggu lama

Bertuah mereka disebelah sana nak buat gejala taksub al-habashi. Jika mereka buat jugak. MMg terbaik. Baru boleh dikatakan ASWJ sejati.
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Qur'an dan Hadis
Page 2 of 11
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Aku akan utuskan seorang lelaki yang dia kasihkan Allah dan RasulNya, juga Allah dan RasulNya kasihkan dia. Dia bukan seorang yang akan lari dari medan”. Maka orang ramai pun ternanti-nanti, lalu dilantik ‘Ali dan diserahkan bendera kepadanya

-- HR. Ibn Majah

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 114
Bots: 1
Total: 115
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster