Community Forums
Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah

Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexRetorik Kritis
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AbuAbrisam
Ahli Setia



Joined: Jan 13, 2010
Posts: 2720

PostPost subject: Re: KEBEBASAN BERSUARA DALAM AFN
Posted: Sun Nov 27, 2011 7:55 am
Reply with quote

kadang2 kita selalu nampak kelemahan orang lain sedangkan kelemahan itu ada pada diri kita malah mungkin lebih teruk. Datang ke rumah orang suruh berlapang dada dan menyeru kebebasan bersuara. Minta jangan melatah dengan usikan yang bukan sedikit. Tapi diri sendiri baru kena geletek dah melompat macam mak nenek nyanyuk.
_________________
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: KEBEBASAN BERSUARA DALAM AFN
Posted: Sun Nov 27, 2011 7:55 am
Reply with quote

Back to the Normal AFN.

Sila browse arkib AFN yang kaya dan meriah.

Macam-macam ada.

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: KEBEBASAN BERSUARA DALAM AFN
Posted: Sun Nov 27, 2011 7:56 am
Reply with quote

IntelligentSunni wrote:
Masih teringat di kala awal penubuhan AFN. Teringat juga ketika bermulanya perselisihan kita dengan Al-Ahkam di atas perkara yg Al Ahkam buat. Namun hari ini kita telah melakukan seperti yang Al Ahkam lakukan dahulunya. Dan kini saya melihat banyak nama baru yang tak pernah dilihat dahulunya seperti Abu Qays dll. Dan terus terang saya katakan generasi pendahulu dalam AFN jauh lebih matang dan berkaliber. Namun hari ini kebanyakan mereka lebih cenderung untuk aktif di dunia realiti dan ada jalan dakwah masing2.


Terima kasih abang long, nanti adik bongsu ikut sama abang long ya.

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
yugimudo
Student L2



Joined: Jul 10, 2011
Posts: 462

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 11:40 am
Reply with quote

hohoho, menarik. Kite dah ada Qardhawi_Slayer, Wahabi_SLayer, Salafi_Slayer.

Latest,

Mus_da_Badger_Slayer Gun Bandana

Hoho, sabar je lar Very Happy
Back to top
View user's profile
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 12:03 pm
Reply with quote

orang masuk AFN nak cari ILMU, bukan nak cari gaduh...

he who accused must come up with proof/evidence.....GIVE US ONE EXAMPLE in this forum to back up your statement...

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 12:40 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya"
[HR Abu Dawud, disahihkan albani]

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Azamtekad
Student L2



Joined: Aug 25, 2011
Posts: 349

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 12:53 pm
Reply with quote

abdullah_ameen wrote:
:salam

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya"
[HR Abu Dawud, disahihkan albani]

wallahu'alam bissawab...
Terima kasih sebab ingatkan hadis yang baik ini. Tinggalkan perdebatan sia-sia.

_________________
Fardhu Kifayah Kambing dan Lembu Aqiqah Qurban Segar dari Ladang
Kambinghalal.blogspot.com
Mahu Aqiqah Lembu?
Back to top
View user's profile
Athma_Godam
Moderator



Joined: Oct 16, 2008
Posts: 6591
Location: Semerah Padi

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 1:01 pm
Reply with quote

steve jobs yang super intelligent pun, tak tulis nick dia intelligent tech guru.. boleh diretorikkan nick intelligentsunni.. majhul kerana tiada produk sebagai definisi diri..
Back to top
View user's profile
TokDdeka
Ilmuwan



Joined: Jul 14, 2008
Posts: 683

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 1:03 pm
Reply with quote

Azamtekad wrote:
...Tinggalkan perdebatan sia-sia.

Ya. Tinggalkan juga perdebatan yang DISIA-SIAkan.
Back to top
View user's profile
Athma_Godam
Moderator



Joined: Oct 16, 2008
Posts: 6591
Location: Semerah Padi

PostPost subject: Re: KEBEBASAN BERSUARA DALAM AFN
Posted: Sun Nov 27, 2011 1:04 pm
Reply with quote

IntelligentSunni wrote:
Masih teringat di kala awal penubuhan AFN. Teringat juga ketika bermulanya perselisihan kita dengan Al-Ahkam di atas perkara yg Al Ahkam buat. Namun hari ini kita telah melakukan seperti yang Al Ahkam lakukan dahulunya. Dan kini saya melihat banyak nama baru yang tak pernah dilihat dahulunya seperti Abu Qays dll. Dan terus terang saya katakan generasi pendahulu dalam AFN jauh lebih matang dan berkaliber. Namun hari ini kebanyakan mereka lebih cenderung untuk aktif di dunia realiti dan ada jalan dakwah masing2.

jangan cakap aje maa.. ada kes bakal pembuangan bayi dalam rekod ni, berani turun ground tak nak handle? ramai kat dunia maya ni, tak tentu buat kat realiti.. penakut bolehla cakap macamni.. suka menghukum kerja orang lain...

Bismillah
Back to top
View user's profile
GoTheHome
Ahli Setia



Joined: Aug 14, 2009
Posts: 2232

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Sun Nov 27, 2011 1:49 pm
Reply with quote

Kebebasan?????
ini serupa dengan orang yang bercakap pasal hak asasi manusia ke ni?
semua orang boleh buat apa yang dia mahu
semua orang boleh bercakap tentang apa yang dia suka.

sedang kan kita disuruh buat apa yang di perintahkan dan meninggalkan apa yang dilarang

kalu kebebasan bersuara....
umpat fitnah semua on....

_________________
Apa yang dihadapi adalah takdir.
Bagaimana menghadapi adalah ujian
Back to top
View user's profile Send e-mail
sil
Ahli Setia



Joined: Jun 07, 2010
Posts: 2933
Location: Ampang, Temerloh, Bahau

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:28 am
Reply with quote

saya rasa mod dan admin menjaga kualiti posting2 diforum ni kerana mereka sedar yg ada silentreaders tertentu akan mengkopipes posting disini bagi tujuan eksloitasi atau tujuan2 lain yg maybe boleh memudaratkan..

di awal2 kelahiran saya disini dulupun saya agak terkejut kerana ketegasan mod disini x mcm di forum2 lain..

hanya di AFN je la tempat cari ilmu agama berbanding di web2 lain..

_________________
"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)," (Ali-Imran: 8)

My Personal Online Bookmark
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
ladiaas
Ahli Setia



Joined: Dec 20, 2010
Posts: 2833
Location: Australia

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Tue Nov 29, 2011 1:34 am
Reply with quote

sil wrote:
saya rasa mod dan admin menjaga kualiti posting2 diforum ni kerana mereka sedar yg ada silentreaders tertentu akan mengkopipes posting disini bagi tujuan eksloitasi atau tujuan2 lain yg maybe boleh memudaratkan..

di awal2 kelahiran saya disini dulupun saya agak terkejut kerana ketegasan mod disini x mcm di forum2 lain..

hanya di AFN je la tempat cari ilmu agama berbanding di web2 lain..

marah web lain, anda sekali sekala kena jenguk jugak halaqah.net, iluvislam (tapi forum ni kena berhati2 sikit), dan terbaru, bicara thtl, koh koh...

_________________
Keep it simple, stupid (KISS)


www.youtube.com/user/yat81
Back to top
View user's profile
sil
Ahli Setia



Joined: Jun 07, 2010
Posts: 2933
Location: Ampang, Temerloh, Bahau

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Tue Nov 29, 2011 2:38 am
Reply with quote

yat81 wrote:
sil wrote:
saya rasa mod dan admin menjaga kualiti posting2 diforum ni kerana mereka sedar yg ada silentreaders tertentu akan mengkopipes posting disini bagi tujuan eksloitasi atau tujuan2 lain yg maybe boleh memudaratkan..

di awal2 kelahiran saya disini dulupun saya agak terkejut kerana ketegasan mod disini x mcm di forum2 lain..

hanya di AFN je la tempat cari ilmu agama berbanding di web2 lain..

marah web lain, anda sekali sekala kena jenguk jugak halaqah.net, iluvislam (tapi forum ni kena berhati2 sikit), dan terbaru, bicara thtl, koh koh...

bukan pe akhi..saya dah letih nak filter semua "hal2 yg x baik" yg dipost oleh banyak forumer2 tertentu..berbanding dgn AFN ni, ia dah ada mod yg khusus dan saya dah faham 70% kenapa peraturan2 tersebut perlu ditekankan dalam AFN ni.. contohnya mcm dalam ILI tu.. saya x yakin dgn apa yg saya dapat kat situ.. dorg kena strict mcm AFN juga sebab dorg tu forum besar..nama pun besar.. dulu masa jaman pakseyikh thtl ada..respon2 terhadap soklan2 tertentu cepat dijawab dan mudah difahami..

papepun seperti yg digelarkan oleh kak N pada saya.. "pisang muda"..dah tentulah kdg2 rasanya "kelat dan pahit".. saya mmg naif.. Sweat Drop

_________________
"Ya Tuhan Kami, janganlah Engkau jadikan hati Kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada Kami, dan karuniakanlah kepada Kami rahmat dari sisi Engkau; karena Sesungguhnya Engkau-lah Maha pemberi (karunia)," (Ali-Imran: 8)

My Personal Online Bookmark
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
ummimq
Moderator



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5902

PostPost subject: Re: Kebebasan Bersuara Dalam Forum Dakwah
Posted: Tue Nov 29, 2011 2:43 am
Reply with quote

TokDdeka wrote:
Azamtekad wrote:
...Tinggalkan perdebatan sia-sia.

Ya. Tinggalkan juga perdebatan yang DISIA-SIAkan.


dalam maksudnya ni TokDdeka. Walau apapun pendakwah bukan penghukum jadi sama-samalah kita ikhlas menyampaikan walau satu ayat. Semoga Allah SWT terus memberikan taufik dan hidayah-Nya ke atas kita semua. Ameen Ya Rabbal Alameen.

WA
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Retorik Kritis
Page 5 of 6
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam nerakaā€¯.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 86
Bots: 0
Total: 86
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster