Community Forums
Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 11:44 am
Reply with quote

maaf tak perasan dah UP..

Signature yang mana ya akhi? kurang mengerti..maaf...

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 11:46 am
Reply with quote

Nadim wrote:
saya pun mintak maaf...saya pun ilmu tak seberapa,selalu exited sangat nak jawab...rupanya termasuk bab fikah,Alquran dan hadis...sebenarnya panel sahaja yang layak menjawab Rules Great

tapi kalau bab riadah,semasa,dan lain lain,tak berat punya kes okay kot... Very Happy


Jangan hanya bergantung kepada panel sahaja. Anda dan saya pun boleh memberikan sumbangan.


Cuma kena ada sumber yang bermanhajkan As-Sunnah je [sama ada kitab, majalah, blog, web, dll], maka tak menjadi masalah untuk menjawab persoalan tentang Fiqh, Al-Qur'an dan Hadith, Aqidah, dll.


Rasanya bagi sesiapa yang memenuhi syarat-syarat yang disebutkan oleh Abu_Usamah, silakan berkongsi ilmu anda di sini.


Antara amalan yang membuahkan ganjaran berterusan walau pun selepas kita meninggal dunia - sebagaimana yang dijanjikan oleh Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam - adalah: Ilmu yang bermanfaat.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 11:48 am
Reply with quote

This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 11:54 am
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~


hehe...
yalah...tanpa guru saya dalam kerugianlah..mesti nak ada guru kan??~~~~ Very Happy

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 11:56 am
Reply with quote

Ad-Dien wrote:
Adli_Khalim wrote:
This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~


hehe...
yalah...tanpa guru saya dalam kerugianlah..mesti nak ada guru kan??~~~~ Very Happy


Guru secara umum atau pun guru secara khusus? Itu maksud soalan saya tadi.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:05 pm
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
Ad-Dien wrote:
Adli_Khalim wrote:
This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~


hehe...
yalah...tanpa guru saya dalam kerugianlah..mesti nak ada guru kan??~~~~ Very Happy


Guru secara umum atau pun guru secara khusus? Itu maksud soalan saya tadi.

erk?? umum dan khususan

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
TokDdeka
Ilmuwan



Joined: Jul 14, 2008
Posts: 683

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:38 pm
Reply with quote

abu_usamah wrote:
-Reminder Kepada Semua-
Diharapkan jika menjawab soalan feqh, hukumhakam, akidah, silakan membawa fatwa para ulama, dalil, supaya kita tidak terjerumus mengeluarkan fatwa dengan ilmu kita yang sedikit.

Ini juga untuk menjaga kualiti jawapan-jawapan di dalam AFN agar terjaga. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebahagian tempat-tempat lain, orang ramai, forumer sesuka hati secara bebas menulis soal hukum, tanpa rujukan dan sebagainya.

Salam.
Sedikit pandangan ambo.

Benar, kita tidak boleh main-main dengan hukum hakam. DON’T. Sangat setuju dengan kenyataan AU.

Namun, kelonggaran harus diberi kepada apa-apa komen di peringkat “PENDAPAT” walaupun tidak disertai dengan dalil-dalil sahih. Mereka yang memberikan komen di peringkat pendapat ini mengharapkan AFNers lain dapat membawa kedepan dalil-dalil samada untuk menyokong atau menyangkal pendapat itu.

Pemberi pendapat pula harus bersedia untuk menerima, jika ada AFNers lain yang tidak setuju dengan pendapatnya. Pemberi pendapat juga TIDAK BOLEH memaksa sesiapa untuk bersetuju dengan pendapatnya. ITU BARU FORUM !!

Yang kita bahaskan ialah HUJJAHnya dan BUKAN orangnya. RIBUAN pembaca akan membaca komen-komen di sini, walaupun mereka tidak pernah bersuara. Sesetengah pembaca mengenali participant dan pemberi komen secara peribadi di luar FORUM. Forumers yang keperibadiannya diserang, atau diandaikan, atau dituduh, atau dikaitkan dengan mana-mana komen yang dia tidak pernah sebut, akan rasa macam TERPAKSA mempertahankan keperibadiannya dari dipersoalkann oleh pembaca-pembaca yang dikenali secara peribadi di LUAR FORUM.

Jadi, saya rasa adalah sangat bersalahan dengan etika berforum jika personaliti forumers dibahaskan, WALAUPUN forumers itu memberikan pendapat yang salah. Lawanlah HUJJAHnya saja, bukan dilawan penghujjahnya.

Perbahasan berasaskan PERSONALITI akan hanya mengundang tindakbalas yang SANGAT REAKTIF, OFFENSIVE dan DEFENSIVE, dan ini sama-sama kita ingin jaga supaya tidak berlaku di medan forum yang permai ini.

Salam.
Back to top
View user's profile
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:52 pm
Reply with quote

Ad-Dien wrote:
Adli_Khalim wrote:
This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~


hehe...
yalah...tanpa guru saya dalam kerugianlah..mesti nak ada guru kan??~~~~ Very Happy

kekeke...berapa hari dah tidak berguru... Very Happy

terasa jugaklah kurang feedback dari expert...reinstate balik tak leh ke...
Back to top
View user's profile
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:54 pm
Reply with quote

TokDdeka wrote:
abu_usamah wrote:
-Reminder Kepada Semua-
Diharapkan jika menjawab soalan feqh, hukumhakam, akidah, silakan membawa fatwa para ulama, dalil, supaya kita tidak terjerumus mengeluarkan fatwa dengan ilmu kita yang sedikit.

Ini juga untuk menjaga kualiti jawapan-jawapan di dalam AFN agar terjaga. Jika tidak, kita akan menjadi seperti sebahagian tempat-tempat lain, orang ramai, forumer sesuka hati secara bebas menulis soal hukum, tanpa rujukan dan sebagainya.

Salam.
Sedikit pandangan ambo.

Benar, kita tidak boleh main-main dengan hukum hakam. DON’T. Sangat setuju dengan kenyataan AU.

Namun, kelonggaran harus diberi kepada apa-apa komen di peringkat “PENDAPAT” walaupun tidak disertai dengan dalil-dalil sahih. Mereka yang memberikan komen di peringkat pendapat ini mengharapkan AFNers lain dapat membawa kedepan dalil-dalil samada untuk menyokong atau menyangkal pendapat itu.

Pemberi pendapat pula harus bersedia untuk menerima, jika ada AFNers lain yang tidak setuju dengan pendapatnya. Pemberi pendapat juga TIDAK BOLEH memaksa sesiapa untuk bersetuju dengan pendapatnya. ITU BARU FORUM !!

Yang kita bahaskan ialah HUJJAHnya dan BUKAN orangnya. RIBUAN pembaca akan membaca komen-komen di sini, walaupun mereka tidak pernah bersuara. Sesetengah pembaca mengenali participant dan pemberi komen secara peribadi di luar FORUM. Forumers yang keperibadiannya diserang, atau diandaikan, atau dituduh, atau dikaitkan dengan mana-mana komen yang dia tidak pernah sebut, akan rasa macam TERPAKSA mempertahankan keperibadiannya dari dipersoalkann oleh pembaca-pembaca yang dikenali secara peribadi di LUAR FORUM.

Jadi, saya rasa adalah sangat bersalahan dengan etika berforum jika personaliti forumers dibahaskan, WALAUPUN forumers itu memberikan pendapat yang salah. Lawanlah HUJJAHnya saja, bukan dilawan penghujjahnya.

Perbahasan berasaskan PERSONALITI akan hanya mengundang tindakbalas yang SANGAT REAKTIF, OFFENSIVE dan DEFENSIVE, dan ini sama-sama kita ingin jaga supaya tidak berlaku di medan forum yang permai ini.

Salam.


sangat sangat setuju...quote posting demi discusssion sahaja...tiada offended seseorang... Great Great Great
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:55 pm
Reply with quote

Nadim wrote:
Ad-Dien wrote:
Adli_Khalim wrote:
This one:


Ad-Dien wrote:
~Jika Guruku Meninggalkanku, Nescaya Daku Dalam Kerugian Yang Besar~


hehe...
yalah...tanpa guru saya dalam kerugianlah..mesti nak ada guru kan??~~~~ Very Happy

kekeke...berapa hari dah tidak berguru... Very Happy

terasa jugaklah kurang feedback dari expert...reinstate balik tak leh ke...

rasanya tiap-tiap hari..tak missing lagi... Rules

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: Reminder Kepada Forumer AFN- Etika Menjawab Hukum Hakam
Posted: Thu Nov 24, 2011 12:58 pm
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
Nadim wrote:
saya pun mintak maaf...saya pun ilmu tak seberapa,selalu exited sangat nak jawab...rupanya termasuk bab fikah,Alquran dan hadis...sebenarnya panel sahaja yang layak menjawab Rules Great

tapi kalau bab riadah,semasa,dan lain lain,tak berat punya kes okay kot... Very Happy


Jangan hanya bergantung kepada panel sahaja. Anda dan saya pun boleh memberikan sumbangan.


Cuma kena ada sumber yang bermanhajkan As-Sunnah je [sama ada kitab, majalah, blog, web, dll], maka tak menjadi masalah untuk menjawab persoalan tentang Fiqh, Al-Qur'an dan Hadith, Aqidah, dll.


Rasanya bagi sesiapa yang memenuhi syarat-syarat yang disebutkan oleh Abu_Usamah, silakan berkongsi ilmu anda di sini.


Antara amalan yang membuahkan ganjaran berterusan walau pun selepas kita meninggal dunia - sebagaimana yang dijanjikan oleh Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam - adalah: Ilmu yang bermanfaat.


grossly important... Help
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 2 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Ketika ditanya mengenai dosa-dosa besar Rasulullah sollallahu ’alaih wa sallam bersabda: Mempersekutukan Allah ta’aala, membunuh orang serta durhaka kepada kedua orang tua. Dan mahukah kalian kuberitakan mengenai dosa besar yang paling besar? Ia adalah kesaksian palsu.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 127
Bots: 0
Total: 127
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster