Community Forums
POLYGAMY 2.0: Suatu Alternatif Lelaki
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:25 pm
Reply with quote

saya rasa discussion ni perlu ada limitation...cuma perlu fakta keperluan berpoligami sahaja,tu sebab dia bertajuk satu alternatif...supaya dapat dibuat sebagai rujukan di internet masa akan datang utk orang yang berkeperluan...taip saja "polygamy satu alternatif" nanti keluar website AFN...insyaallah...

maaf kerana mengelirukan sahabat semua... Sweat Drop
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:29 pm
Reply with quote

rich,

nikah kat siam lebih mudah daftar dari nikah dgn pak mertua dan dua saksi, itu boleh masuk jel...pelik tp benar

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:40 pm
Reply with quote

thtl wrote:
sebab tulah pemerintah nak lihat slip gaji..

dalam ekonomi sekarang pemerintah akan decide samada layak atau tidak,

ia sama macam prosedur loan keretalaa..atau syarat2 nak dapat kredit kad...

ia bukan lagi panduan tapi penguatkuasaan sebab zaman semakin teruk.

maka inilah hujah saya, syarat2 tu walaupun tak ada dlm AQ, tapi ulama dan umara; berhak menggubal undang2 utk melindungi wanita dan anak2..

itu yg saya mahu kita bincang..nampaknya doc pun tak favour.

sapa yg x favour semuanya akan menikah di sempadan thai...

Assalamualaikum

sy kurang setuju bab pendapatan sebab sy dah lihat banyak org berpoligami & bergaji kecil, alhamdulillah keluarganya bahagia, maybe rezeki anak2 kut :-)

kadang2 kita fikir jugak, gaji dlm rm800 tapi isteri 2, anak berbelas org. semua masuk IPTA @ IPTS. macam manalah depa cari duit bagi nafkah pd keluarga?

sy fikir dlm isu ini, pendapatan boleh dinilai oleh pemerintah, tetapi jangan jadi suatu syarat ketat utk berpoligami jika syarat lain telah dipenuhi.

contohnya bergaji 10K tidak semestinya layak berpoligami jika pengurusan kewangannya teruk. begitu juga gaji 2K tidak semestinya tidak boleh berpoligami.

kalau di perglih ni, gaji 2K insha allah boleh berpoligami, kos hidup rendah. :-)

STHTL...tak perlu ke thai, thai pun banyak sindiket penipuan. awatlah ramai sgt nak pi nikah kat siam nun...mai ramai2 ka perglih Very Happy

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]


Last edited by abdullah_ameen on Sun Nov 20, 2011 4:45 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:44 pm
Reply with quote

alamat kena tukaq dok peghlih...

ramai nak daftar peghlih tapi rupanya ia utk rakyat peghlih sahaja dan mereka yg menetap di peghlih...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Mon Nov 21, 2011 12:36 am
Reply with quote

Satu alternatif saya maksudkan adalah...tanpa ada halangan dari segala sudut,selesa,yakin dgn prinsip sendiri,syara' dipatuhi dan sebagainya...w.a.
Back to top
View user's profile
jamaludin
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 3221
Location: RPT Chepor

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:49 am
Reply with quote

Assalamualaikum

setelah mendapat persetujuan dari pihak majlis tertinggi AFN, sebahagian besar daripada tulisan2 yang terdapat di dalam tajuk ini telah pun dipadamkan.

ini adalah kerana pihak pentadbir AFN mendapati ianya telah menjadi punca kepada perbalahan yang tidak akan menguntungkan sesiapa pun, kecuali kepada sebilangan kecil manusia2 oportunist yang berada di mana2 sahaja.

dengan kembalinya tajuk ini ke ruangan umum ini, maka pihak pentadbir AFN amat mengharapkan agar semua warga AFN (termasuk saya sendiri) dapat memanfaatkan ruang dan kesempatan yang ada dengan sebaik-baiknya.

sekian.

Wink


_________________
"It's not where you start in life, it's where you end up"

"The tragedy of life is not death, it is what we allow to die inside us whilst we live"

“I don't know whether war is an interlude during peace, or peace is an interlude during war”
Back to top
View user's profile
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:54 am
Reply with quote

alhamdulillah...
_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:57 am
Reply with quote

Alhamdulillah, semoga dipermudahkan Allah buat kita semua
_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
Ibn_Firdaus
Pro Sunnah



Joined: Jan 11, 2010
Posts: 11753

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:57 am
Reply with quote

Saya quote status ustaz emran ahmad di Facebook :
Quote::

Jika poligami dilarang dan nikah dipersusahkan kerana mahu mengelak dari berlakunya penindasan terhadap wanita maka HARAMKANLAH juga minyak masak, kambing, durian dan pelbagai lagi makanan halal yang mengandungi kolestrol tinggi dan berpotensi mengundang penyakit kepada manusia atas sifir yang sama. Sekalipun professional atau ustazah, mereka tidak dapat menyembunyikan emosi dalam menyampaikan sesuatu hujah. Nasihat saya, jangan cari pasal dengan syariat Allah !

Emran Ahmad :Yang salah ialah sikap tidak bertanggungjawab orang Melayu bukannya poligami dan sikap tidak menjaga makan orang kita bukannya buah Durian....Cumanya sudah nasib, Melayu suka durian dan poligami dibenci oleh barat sebab datang dari Islam....Apa yang dibencikan oleh barat....akan turut dibenci oleh Melayu.....al-maklum bangsa yang dijajah...

Emran Ahmad : Agama tidak mengharamkan sesuatu hanya kerana ianya boleh digunakan untuk kejahatan tetapi agama datang untuk memandu, membentuk dan membimbing manusia agar ianya dimanfaatkan untuk kebaikan !

Quote::
Kuat nafsu sering dianggap tidak beragama oleh Melayu dan ianya adalah satu kefahaman yang silap. Rasulullah ada 10 isteri, para sahabat baginda juga mempunyai ramai isteri, Abu Bakar ra misalnya mempunyai 4 isteri, Ali bin Abi Thalib ra mempunyai 4 isteri dan 19 orang hamba perempuan yang muda. Mereka semua adalah umat yang terbaik dan apa yang penting ialah nafsu mereka semua disalurkan ke jalan yang halal !

Penanya :
I see. Umar setia pada 1 isteri kan ustaz ? Uthman ? Nak tahu lagi .

Emran Ahmad
Karut ! Umar ra pun ramai isteri, Utsman dan lain-lain semuanya berpoligami....ni senarai isteri Umar ra

www.islamweb.net/fatwa...p;Id=70141

_________________
Manhajku sebagaimana dilalui RASULULLAH saw dan para sahabatnya. . . bukan MANHAJ ini dan itu . KEWAJIBANKU adalah mengikuti MANHAJ ALLAH dan RASUL-Nya , dan bukan selainnya.
Back to top
View user's profile
abuayub
Beginner



Joined: Oct 30, 2008
Posts: 79

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:57 am
Reply with quote

Alhamdulillah...

nak tanya jugak , poligami 1.0 masih diquarantinekan ? Sweat Drop
Back to top
View user's profile
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 7:58 am
Reply with quote

abuayub wrote:
Alhamdulillah...

nak tanya jugak , poligami 1.0 masih diquarantinekan ? Sweat Drop
Tunggu adjustment ...dapat greenlight dulu

_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 8:32 am
Reply with quote

Isunya ini jangan ada anti poligami antara kita. Kurangkan provokasi orang lain untuk berpoligami, Sebab diri kita sendiri tahu sejauh mana kemampuan kita untuk tambah lagi sebiji rumah dan sebiji kereta. Buat promosi secara individu dan bukan secara terbuka. Kalau nak kenal / perkenalkan anak dara pun kita buat secara sirr.. Benda-benda bab nikah ni.. senyap-senyap jalan la.. dah nikah baru buat walimah..Kalau nak tubuh kelab tu carilah audience yang sesuai.
_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
aku_hambaNya
Student L6



Joined: Mar 12, 2011
Posts: 1037

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 8:39 am
Reply with quote

abuQays wrote:
Isunya ini jangan ada anti poligami antara kita. Kurangkan provokasi orang lain untuk berpoligami, Sebab diri kita sendiri tahu sejauh mana kemampuan kita untuk tambah lagi sebiji rumah dan sebiji kereta. Buat promosi secara individu dan bukan secara terbuka. Kalau nak kenal / perkenalkan anak dara pun kita buat secara sirr.. Benda-benda bab nikah ni.. senyap-senyap jalan la.. dah nikah baru buat walimah..Kalau nak tubuh kelab tu carilah audience yang sesuai.

Setuju.

Wanita bukan komoditi.

_________________
HambaNya..
yang ingin hidup keranaNya..
dan ingin mati keranaNya..
Back to top
View user's profile
bonda
Beginner



Joined: Sep 10, 2011
Posts: 34

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Tue Nov 22, 2011 8:45 am
Reply with quote

ardisyam wrote:
:salam

Banyak pembelajaran mengenai poligami yang diperoleh dari hujah-hujah TD dan KHF. Member AFN jadi terdedah dengan praktek poligami yang sebenarnya, bukannya yang poligami menyeleweng seperti yang kebanyakan diberitakan oleh media massa lainnya.

AFN memiliki role-model poligamis yang boleh menceritakan bagaimana poligami itu semestinya dilakukan. Kalau ini tidak mereka lakukan, maka akan banyak orang Islam yang salah paham terhadap poligami yang akhirnya akan jatuh pada usaha untuk memburuk-burukkan poligami. Padahal perbuatan ini sangat berbahaya.

Walaupun member-member AFN masih muda, mereka akan terbuka pemikiran mereka mengenai poligami, walaupun belum tentu mereka akan melaksanakannya. Tapi kalau tuan rumah sudah berkata poligami "haram" bagi sebagian besar member AFN, apa mau dikata lagi.

Apa yang dilakukan oleh TD dan KHF adalah membersihkan salah pandang mengenai poligami, bukannya mengajak semua member AFN menjadi poligamis. Dan saya melihat tidak ada yang salah di situ.

Wassalam

the best comment after all.
Back to top
View user's profile
jamaludin
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 3221
Location: RPT Chepor

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0: Pendapat & Pandangan Anda
Posted: Tue Nov 22, 2011 8:46 am
Reply with quote

aku_hambaNya wrote:
abuQays wrote:
Isunya ini jangan ada anti poligami antara kita. Kurangkan provokasi orang lain untuk berpoligami, Sebab diri kita sendiri tahu sejauh mana kemampuan kita untuk tambah lagi sebiji rumah dan sebiji kereta. Buat promosi secara individu dan bukan secara terbuka. Kalau nak kenal / perkenalkan anak dara pun kita buat secara sirr.. Benda-benda bab nikah ni.. senyap-senyap jalan la.. dah nikah baru buat walimah..Kalau nak tubuh kelab tu carilah audience yang sesuai.

Setuju.

Wanita bukan komoditi.

hati2 ye cik muneebah..

parut yang belum cukup kering jangan terlalu kerap digosok/digaru, nanti lewat sembuhnya.

Wink

_________________
"It's not where you start in life, it's where you end up"

"The tragedy of life is not death, it is what we allow to die inside us whilst we live"

“I don't know whether war is an interlude during peace, or peace is an interlude during war”
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 7 of 9
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya sebaik-baik bicara adalah Kitab Allah, sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, seburuk-buruk perkara adalah yang diada-adakan dan setiap bidah itu sesat.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 103
Bots: 0
Total: 103
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster