Community Forums
Muhasabah
Diskusi Umum tentang motivasi dan kaunseling.
Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexKaunseling Islam
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Igun
Ilmuwan



Joined: Jan 24, 2010
Posts: 984

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Mon Mar 07, 2011 1:54 pm
Reply with quote

BERSABAR KETIKA DITIMPA MUSIBAH

Kisah dari seorang hamba Allah :

Suatu hari aku ditimpa musibah. Kemudian aku dapatkan jiwaku merasa kecewa dan gundah. Kecewa kerana selama ini aku merasa telah beramal soleh dan banyak beribadah, menjauhi larangan-larangan serta perkara-perkara syubhah, tapi mengapa aku masih juga ditimpa musibah.
Aku merenung dan tiba-tiba aku mengucap ‘Astagfirullah!’

Bukankah aku telah membaca dalam Kitabullah :

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ


Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah”. [Al-Hadid : 22].

Maka aku tersadar bahawa musibah yang menimpaku telah tertulis dalam takdir Allah. Dia berhak melakukan apa saja sesuai keinginan-Nya, walaupun manusia tidak menginginkannya. Sebagaimana dikatakan Imam asy-Syafi’i dalam salah satu bait syairnya :

ما شئت كان وإن لم أشأ
وما شئت إن لم تشأ لم يكن

"Apa yang Engkau kehendaki pasti terjadi meski aku tidak menghendaki,
Dan apa yang aku kehendaki jika Engkau tidak menghendaki maka tidak akan terjadi
."

Aku juga tersadar bahwa musibah berfaedah untuk menguji keimanan hamba-hamba-Nya. Alangkah indah kata-kata hikmah dari Hasan al-Bashri –seperti terdapat dalam kitab Shaidul Khatir karangan Ibnul Jauzi-, Hasan al-Bashri berkata : "Pada saat manusia dikaruniai kesihatan mereka boleh sejajar dalam ketaatan. Tapi jika manusia ditimpa musibah dan kesengsaraan maka baru diketahui siapa yang benar-benar kukuh dalam keimanan".
Back to top
View user's profile Visit poster's website
mimbar
Banned User



Joined: Feb 26, 2011
Posts: 462
Location: Johor Bahru

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Mar 20, 2011 1:46 pm
Reply with quote

Kuliah 26
TIDAK MENGADUKAN NASIB KEPADA MAHKLUK

Telah berkata Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani, pada pagi hari Jumaat, bertempatdi Madrasah, pada tarikh 20Zulhijjah, tahun 545 H:

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:"Menyembunyikan malapetaka termasuk simpanan Arsy. Mereka pada hakikatnya tidak mampu memberi manfaat kepadamu. Juga tidak mampu mendatangkan mudarat. Jika kau menggantungkan nasib dirimu kepada mereka dan musyrik, tentu mereka akan menjauhkan dirimu dari. pintu Allah Azza Wajalla, menjatuhkan kamu dalam murka-Nya dan menghalangi dirimu dari limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya.

Hai orang jahil yang mengaku (berilmu)! Di antara kebodohan-mu ialah mencuri harta dunia dari selain-Nya. Engkau ingin bebas dari berbagai macam bencana, dengan mengadukan nasibmu kepada makhluk sesama. Apakah ini?

Celaka! Kalau anjing jahat itu dapat belajar memelihara binatang buruan dan dapat berlatih meninggalkan perilaku jahat dan tabiatnya. Kalau burung itu juga dapat belajar menentang tabiatnya dan berlatih meninggalkan mangsa yang telah disediakan untuknya. Maka, jiwamu sebenarnya jauh lebih mampu belajar dan berlatih.

Ya, ajarlah ia. Didiklah dan berilah ia pengertian. Sehingga ia tidak mengabaikan agamamu, merobek-robek keperibadianmu, dan tidak mengkhianati amanah-amanah Allah Azza Wajalla yang dititipkan kepadanya. Agama seorang mukmin itu haruslah kuat dan mendarah daging. Jangan kau temani jiwamu itu, sebelum kau didik sebaik-baiknya. Jika ia sudah kau didik, kau ajar dan kau latih hingga menjadi tenang, maka temanilah ia di mana saja dan bila-bila masa sahaja. Jangan kau lepas ia dalam suasana dan keadaan yang bagaimanapun juga.

Jika jiwa telah tenteram, jadilah ia bersikap sopan, alim dan menerima haknya sesuai dengan ketentuan takdir Illahi rabbi. Jangan kau beza-bezakan sari biji gandum dengan roti yang terbuat dari gandum. Ya, hak-hakmu akan naik dengan sendirinya. Jiwamu tidak makan, justeru akan lebih senang daripada makan, dengan minta bantuan kepadamu dalam mengumpulkan kebaikan, ketaatan dan sifatisar (mendahulu- kan kepentingan umum atas kepentingan sendiri).

Tabiatnya akan berubah total. Sehingga, bersikap loba, mulia, zuhud dunia dan bercita-cita kuat untuk mendapatkan bekal akhirat, dan berusaha mencari Al-Maula Azza Wajalla, maka ia berjalan bersama kalbumu menuju ke pintu-Nya. Pada saat itu datanglah kepadamu perintah yang berbunyi:

Makanlah, hai orang yang tak pernah makan. bAinumlah, hai orang yang tak pernah minum".

Pesakit yang berakal sihat tidak mahu makan sesuatu kecualiyang berasal dari tangan doktor, atauyang berdasarkan resepi yang diberikannya. Ia sentiasa patuh dan menerima nasihat-nasihatnya. Tak pernah menyalahi. Ia meninggalkan sikap rakus, baik saat berada di hadapan doktornya, mahupun saat doktornya itu telah pergi.

Wajalla. Jika engkau beramal dengan seorang yang mulia, maka bersikap sopanlah terhadapnya. Jangan semata-mata menuntut kekayaan atau upahmu. Sebab, sebenarnya kedua hal itu dapat kau peroleh dengan tanpa menuntut dan berlaku tidak moral. Bila ia telah melihat engkau meninggalkan sikap tamak, sikap menuntut dan tidaksopan, maka ia memberikan keistimewaan kepadamu melebihi teman-teman sekerjamu mensejahterakan dan mengangkat dirimu sebagai pengasuh dan pelindung mereka.

Allah Azza Wajalla tidaklah berkenan melindungi seorang yangsuka mengajukan 'protes' dansuka menentang-Nya. Yang ia lindungi hanyalah orang yang selalu bersikap sopan, suci lahir mahupun batin dan sentiasa menyetujui segala kebijaksanaan-Nya. Setiap orang yang menerima dan menyetujui ketentuan takdir-Nya, tentu akan mendapat perlindungan-Nya. Orang yang arif billah sentiasa baik dan beribadat menyembah-Nya, tidak sibuk bersama lain-Nya. Menyetujui kehendak-Nya, tidak kehendak selain-Nya. Pula hidup demi mengabdi kepada-Nya. Tidak kepada selain-Nya.

Saudara! Jika bicara, bicaralah dengan niat yang baik. Jika diam, diamlah dengan niat yang baik. Setiap orang yang tidak berniat dalam beramal, maka tiada berguna baginya amal yang ia kerjakannya itu, amalnya sia-sia. Baik engkau bicara atau diam, kau tetap berdosa. Sebab engkau tidak membenarkan niatmu. Diam dan bicara yang tidak mengikuti 'sunnah'.
Bila suasana dan keadaan ekonomi kamu berubah, engkau pun ikut berubah.

Kau terkena arus zaman, demi sesuap nasi. Tatkala datang kemelesetan ekonomi, kau kufur terhadap semua nikmat, akibat sirnanya satu macam kenikmatanmu. Seolah-olah engkau ini penguasa yang sed ia yang dalam menjalan- kan rod a pemerintahnya dengan sekehendakny a. Tidak mengenal apa yang disebut 'musyawarah1, apa yang disebut 'demokrasi'. Ia hanya mengenai istilah 'KERJAKAN! JANGAN KAU KERJAKAN! dan MENGAPA HAL ITU KAU KERJAKAN? Ya, memang demikian ini sistem yang dipraktikkannya.

Ini adalah sesat, murka dan tidak diterima. Siapa kau, hai anak Adam? Kaukan diciptakan dari setitis air yang menjijikkan? Kerana itu, tundukkan kepada Tuhanmu. Jika kau tidak memiliki 'taqwa' sama sekali, jelas engkau tidak dianggap 'orang mulia1 di sisi Allah Azza Wajalla. Juga, di sisi hamba- hamba-Nya yang soleh. Dunia ini adalah'hikmah'. Sedangkan akhirat adalah 'qudrah

Saudara! Hendaklah kamu selalu waspada. Kamu dititip amanah oleh Allah Azza Wajalla. Padahal kamu tidak memiliki pengalaman (keahlian) sama sekali. Jadilah kamu orang-orang yang berakal. Bukalah mata hatimu. Jika ada sekelompok orang datang kepada seorang di antaramu, maka janganlah ia mulai berbicara. Tetapi, hendaklah bicaranya itu sebagai jawapan pertanyaan mereka. Jangan pula hendaknya bertanya hal-hal yang tidak berguna baginya.

Tauhid (mengesakan Allah) itu wajib. Mencari rezeki yang halal wajib. Menuntut ilmu pengetahuan wajib. Ikhlas dalam beramal wajib. Demikian pula tidak menuntut pahala. Jauhilah orang-orang fasik dan orang-orang munafik. Bila engkau menghadapi suatu masalah, jika kau tidak dapat membezakan antara yang soleh dan yang munafik, maka solatlah dua rakaat di malam hari.

Kemudian, berdoalah: Tuhanku, tunjukkanlah padaku hamba-hamba-Mu yang soleh. Tunjukkan aku kepada hamba- hamba yang telah menunjukkan aku kepada-Mu memberi makan kepadaku dari rezekiMu. Memberi kesegaran aku dari minuman-Mu, menyinari mata hatiku dengan cahaya 'qurbah Mu, dan memberi khabar kepadaku dengan terang-terangan, tidak taqlid buta.

Kaum sufi menyantap makanan 'fadhal' Allah Azza Wajalla, menikmati minuman redha-Nya dan menyaksikan pintu 'qurbah'-Nya. Mereka tidak puas dengan kebajikan semua. Tetapi mereka gigih berusaha, bersabar dan pergi meninggalkan makhluk sesamanya. Sehingga memperolehi kebaikan yang nyata dan sempurna. Tatkala telah sampai kepada Tuhannya, mereka dididik-Nya dan diajar-Nya, tentang berbagai hikmah dan ilmu pengetahuan.

Ditunjukkan-Nya pula bahawa di langit dan di bumi ini tidak ada yang menguasai selain Dia. Tiada yang menghinakan selain Dia. Tiada yang menaklukkan dan menguasai segala sesuatu selain Dia, juga tiada yang memaksa selain Dia. Diperlihatkan kepada mereka apa yang ada di sisi-Nya. Mereka pun dapat menyekat dengan mata hati dan sirri mereka. Maka dunia dan kejayaannya bagi mereka tak ada nilainya sama sekali.
Allahumma ya Allah, perlihatkanlah kepada kami seperti apa yang kau perlihatkan kepada mereka itu. Berilah kami keampunan dan kesihatan.

_________________
cermin diri
م ا ل س ا = ا س ل ا م

س ا ل ا م

اللَّهُمَّ فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى
Back to top
View user's profile
Igun
Ilmuwan



Joined: Jan 24, 2010
Posts: 984

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Tue Nov 01, 2011 3:08 pm
Reply with quote

MENJAGA PANDANGAN

Imam Ibnul Qayyim dalam kitabnya Ad-Daa' wa Ad-Dawaa' pernah membawakan kata hikmah :

الصبر على غض البصر أيسر من الصبر على ألم ما بعده


Bersabar menundukkan pandangan lebih mudah daripada bersabar terhadap pengaruh rasa sakit setelahnya

Renungkan, alangkah benarnya kata-kata hikmah tersebut di zaman sekarang yang penuh dengan fitnah syahwat. Contoh mudahnya : boleh jadi seseorang melihat gambar yang haram hanya 1-2 saat sahaja. Tetapi bayangan gambar tersebut menempel dalam memorinya, dan memerlukan waktu yang lama untuk melupakannya.

Maka barulah ia menyadari bersabar menahan pandangan lebih mudah daripada bersabar untuk mengubati sakit setelahnya.

Nasehat untuk semua termasuk saya..
Back to top
View user's profile Visit poster's website
ummimq
Moderator



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5902

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Wed Nov 02, 2011 1:13 am
Reply with quote

Alhamdulillah apa kabar ya bunayya :). Mohon share apa yang anakanda paparkan di FB umi ya.

WA
Back to top
View user's profile
nurulfirdausi
Ilmuwan



Joined: Apr 18, 2009
Posts: 292
Location: Klang

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:47 pm
Reply with quote

Bismillah

Hati terusik dengan penulisan-penulisan yang beremosi dan menyerang peribadi. Lantas ingin juga membalasnya dengan emosi dan nada yang serupa. Namun suara hati insan ingin menghindar dari pertelingkahan yang memakan perasaan, merosak persaudaraan.

Tidak mudah rupanya menahan perasaan... Moga segalanya adalah antara diriku dan tuhan. Moga dijauhkan dari syaitan yang tak jemu menyalakan permusuhan.

Buat diriku dan saudara2 yang dihormati, jika berbicara - bicaralah dengan baik. Jika diam, moga diam itu juga baik dan memberi kebaikan. Ayuh saling mendoakan agar istiqamah beriman hingga ke pengakhiran.

.........Muhasabah diri selepas membaca peraturan berforum Al Fikrah.net

_________________
sisi-kehidupan.blogspot.com

Taqwa is an abundant treasure, a precious trait, an honourable substance, a great success.
Back to top
View user's profile Send e-mail
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:50 pm
Reply with quote

saya juga memohon kemaafan.

tapi kekadang dari perbahasan yg panas itulah munculnya fiqh2 yg kita tidak tahu atau mungkin dapat membetulkan manhaj kita yg selama ini salah.

atas dunia kita bertelagah dalam mencari kebenaran tidak mengapa.

niat kita adalah kebenaran dan bukan mencari aib.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:52 pm
Reply with quote

peringatan yg baik.

saya rasa puan maksudkan thread poligami.

kapten dgn thtl kan sahabat baik.....

_________________
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:53 pm
Reply with quote

Saling bermaaf-maafan, saling menjaga ukhuwwah sesama kita...ya..
_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:55 pm
Reply with quote

sebab ini diskusi maya/cyber, maka ia 10 kali ganda mudah outburst, tapi kalau berdepan, tak ada masalah.

maka debat cyber ni kalau exploded, ia tak ada apa-apa..perang keyboard je...

saya sekarang ni sedang hirup soyabean panas, relax je..

akan call meeting exco afn dalam masa terdekat utk dekati balik Kapten..

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:57 pm
Reply with quote

panas sampai radiasinya di rasai oleh cikgurahim heheh
_________________
Back to top
View user's profile
ahchonx
Student L7



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 1705
Location: Osnabrück, Germany

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:57 pm
Reply with quote

Laa hangat ke? Nampak macam ok je. Saya yang tak pernah buka thread poli terus baca dari page 1 (yang versi 2.0 je la). Menarik juga perbincangan. Ada iras-iras bincang isu sedekap dada dulu.
Back to top
View user's profile
faathimah
Student L2



Joined: Aug 19, 2010
Posts: 432

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:59 pm
Reply with quote

sy cuma nk tanya..
macamane pula kalau dlm mencari kebenaran, terbuka aib. adakah ianya boleh terjadi..
Back to top
View user's profile
Ad-Dien
Pro Sunnah



Joined: Jun 11, 2011
Posts: 3594

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:59 pm
Reply with quote

ahchonx wrote:
Laa hangat ke? Nampak macam ok je. Saya yang tak pernah buka thread poli terus baca dari page 1 (yang versi 2.0 je la). Menarik juga perbincangan. Ada iras-iras bincang isu sedekap dada dulu.

ce cuba buka dari page 1 tread poligami V 1.0...mau pengsan membaca...hoho

_________________
Mohon maaf andai ada salah dan silap,tegurlah andai daku tersalah bicara,terkasar bahasa dan terlanjur kata,maafkanku.
Back to top
View user's profile Send e-mail
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:00 pm
Reply with quote

memang menarik.

banyak benda kita boleh belajar drpd hujah2. tapi saya minat kpd cara mereka berdua yang berbeza dlm berhujah.

kapten sistematik orangnya. dapat lihat drpd susunan ayat dah point2 nya.

_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Muhasabah
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:10 pm
Reply with quote

fatimah,

kalau terlondeh aib, pakat2 tutuplaa..

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Kaunseling Islam
Page 3 of 4
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sebaik-baik harta yang baik adalah untuk seseorang yang baik

-- HR. Ahmad dan al-Bukhari

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 85
Bots: 0
Total: 85
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster