Community Forums
POLYGAMY 2.0: Suatu Alternatif Lelaki
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:43 pm
Reply with quote

CR,

zaman dahulukala, bini2 tu mmg kisah, tapi mereka amat takut kpd suami mereka yg gagah perkasa, sekali jerkah, pengsanlah mereka...kalau lawan, alamatnya kepala isteri akan dipenggal...kohkoh

zaman sekarang, see u in court...

dari apa yg CR katakan kerana dia juga poligamis yg paling awal sebelum TD dan Kapten, poligami mmg akan berubah fiqihnya...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
cikgurahim
Founder



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5033
Location: Lumut, Perak

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:45 pm
Reply with quote

NGO bekas alarqam berkempen amalan poligamy dan taat suami...
ada juga sebahagian wanita yg menggalakkan suami berpoligamy...

_________________
AQT (Fusysyilat)41. 33. "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"?


"Katakanlah (Hai Muhammad): "Inilah jalanku: aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah (mengajak kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf (12): 108).

www.tvquran.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:47 pm
Reply with quote

suami yg galakkan tu adalah isteri yg tak tahan kerana suaminya terlalu power.

itu termasuk syarat yg ditetapkan oleh kerajaan..jika suami terlalu kuat seks powernya...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:48 pm
Reply with quote

sthtl.

tak boleh ke dalam hal ini , mereka yg anggap mono sbg azimah berpegang kpd syarat2 polig yg strict dan ikut majlis agama.

dan yg berpegang poli sbg azimah berpegang kpd pendpt itu selagi mana ianya tidak berdasarkan nafsu ?

saya rasa ni jalan penyelesaian terbaik.

_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:52 pm
Reply with quote

poligami berdasarkan nafsu seks mmg OK, tapi syarat2 tu cuma nak pastikan semuanya ikut kehendak syara'.

kalau gaji RM50K sebulan, apa yg nak takutnya, Isone dah kasi greenlight, cuma isi borang je..2 bulan Jais dah selesai.

kalau saya gaji banyak tu pun saya akan isi borang dan tunggu kelulusan mahkamah...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:56 pm
Reply with quote

bukan nafsu seks yg saya maksudkan , tapi pilih sesuatu pendpt kerana keuntungan peribadi.

kalau bujang saya pun cenderung dgn pendpt GO POLI.

tapi lepas kawen ni saya dah sedar bhw duit dan masa penting dlm kehidupan perkahwinan DI ZAMAN INI DI NEGARA INI

_________________
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:00 pm
Reply with quote

thtl wrote:
Isone dah kasi greenlight, cuma isi borang je..2 bulan Jais dah selesai.


Assalamualaikum

STHTL...sahabat sy tu sebenarnya org kuat JAIS, maybe beliau ada advantage dgn JAIS.

sy tak pasti tempoh permohonan di negeri lain, tapi sy pasti permohonan ini banyak birokrasi & menyusahkan banyak pihak.

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:02 pm
Reply with quote

rich,
itulah hujah saya, bahawa Poli adalah rukhsah tu..sebab nak halang org yg tak layak berpoligami.

kalau dia buat juga, maka kebajikan isteri pertama dan anak2 akan berantakan.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:04 pm
Reply with quote

abdullah_ameen wrote:
thtl wrote:
Isone dah kasi greenlight, cuma isi borang je..2 bulan Jais dah selesai.


Assalamualaikum

STHTL...sahabat sy tu sebenarnya org kuat JAIS, maybe beliau ada advantage dgn JAIS.

sy tak pasti tempoh permohonan di negeri lain, tapi sy pasti permohonan ini banyak birokrasi & menyusahkan banyak pihak.

wallahu'alam bissawab...


aku yg kahwin org singapore di singapore dan nak daftar di selangor ni pun bukan main susah...

tak terbayang bagaimana diri ini akan disepak seperti bola ke sana ke sini jika ingin berpoligami.

rasa nak pergi balik jumpa pegawai2 tu dah kasi kaw2 .... tapi taknak waste kan minyak

_________________
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:06 pm
Reply with quote

thtl wrote:
rich,
itulah hujah saya, bahawa Poli adalah rukhsah tu..sebab nak halang org yg tak layak berpoligami.

kalau dia buat juga, maka kebajikan isteri pertama dan anak2 akan berantakan.



UBAH CARA HIDUP ALA DS NAJIB.


bila isteri seorang , kita pakai kereta.

bila isteri dua , pakai motor

bila isteri tiga , naik basikal

bila isteri empat , jalan kaki

_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:09 pm
Reply with quote

rich,

kalau syaratnya terlalu ketat, maka itu adalah bermaksud, poligami adalah Haram disisi pemerintah. banyak negara OIC yg menggunapakai fatwa syaikh Muhammad Abduh,

menurut abduh: poligami adalah haram, kecuali yg diizinkan oleh Pemerintah.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:14 pm
Reply with quote

maybe mereka berpegang kpd ayat larangan membunuh anak kerana takut miskin . kerana sesungguhnya Allah lah yang memberi rezeki.
_________________
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:15 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

sy pun sebenarnya tak setuju dgn syarat pendapatan sebab ianya suatu yg relatif & subjektif.

contohnya kes sahabat sy tadi yg mendapat kelulusan poligami hanya dlm tempoh 2 bulan, gajinya hanya ~rm2000. itu pun bukan gaji tetap.

thtl wrote:

kalau saya gaji banyak tu pun saya akan isi borang dan tunggu kelulusan mahkamah...

kalau dlm kes STHTL...insha Allah boleh lulus cepat ni Very Happy

dalam isu pendapatan, personally bagi sy suatu yg subjektif, bagaimana suami menguruskan kewangan keluarganya.

ramai juga mereka yg mampu berpoligami terutama dari sudut kewangan, tapi memilih monogami atas faktor lain spt kasih sayang pd isteri & anak2.

thtl wrote:
doc,

birokrasi tu kita tentang, tapi apakah syarat2 yg mereka gariskan itu wajar ditentang kerana tak ada dalam AQ dan AS...

sy melihat syarat tersebut sebagai suatu panduan, bukan halangan utk berpoligami. utk menerima @ menolaknya itu terpulang pd penilaian individu terbabit. sy yakin ramai mereka yg berpoligami tidak mempunyai syarat tersebut.

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:20 pm
Reply with quote

sebab tulah pemerintah nak lihat slip gaji..

dalam ekonomi sekarang pemerintah akan decide samada layak atau tidak,

ia sama macam prosedur loan keretalaa..atau syarat2 nak dapat kredit kad...

ia bukan lagi panduan tapi penguatkuasaan sebab zaman semakin teruk.

maka inilah hujah saya, syarat2 tu walaupun tak ada dlm AQ, tapi ulama dan umara; berhak menggubal undang2 utk melindungi wanita dan anak2..

itu yg saya mahu kita bincang..nampaknya doc pun tak favour.

sapa yg x favour semuanya akan menikah di sempadan thai...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 4:25 pm
Reply with quote

kalau nikah kat sempadan thai , nanti bkn ke byk kesukaran yg bakal dihadapi oleh pasangan dan anak2 mereka ???
_________________
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 6 of 9
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Akan senantiasa ada sekelompok orang dari umatku yang terang-terangan di atas kebenaran, tidaklah membahayakan mereka orang-orang yang menghina mereka sampai datang perintah Allah (angin dingin yang mencabut nyawa setiap orang yang memiliki keimanan menjelang kiamat.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 102
Bots: 1
Total: 103
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster