Community Forums
POLYGAMY 2.0: Suatu Alternatif Lelaki
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hafizf
Founder



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2948
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 1:58 pm
Reply with quote

Ad-Dien wrote:

kapten hafizf

boleh nyatakan hadith berkaitan ancaman tu tak? saya ingatkan takda..
tak tau pula tentang tu... Sweat Drop

Ada, hadis masyhur dalam Shahih al-Bukhari:

Datang tiga orang ke rumah-rumah para isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bertanya tentang ibadat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Tatkala dikhabarkan (tentang ibadat baginda), mereka merasakan seolah-olah ia sedikit. Lalu mereka berkata: “Di manakah kedudukan kita jika dibandingkan dengan kedudukan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang telah diampunkan dosa-dosanya yang lalu dan apa yang akan datang?”

Berkata salah seorang daripada mereka: “Adapun aku, maka aku akan bersolat malam selama-lamanya.” Berkata yang lain: “Aku akan berpuasa sepanjang masa dan tidak akan berbuka.” Berkata yang terakhir: “Aku akan menghindari wanita dan tidak akan bernikah selama-lamanya.”
Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam datang kepada mereka dan bersabda: “Kaliankah yang mengatakan begini dan begitu? Ketahuilah! Demi Allah, sesungguhnya aku orang yang paling takut di antara kalian kepada Allah dan paling bertakwa kepada-Nya di antara kalian. Akan tetapi aku berpuasa dan berbuka, bersolat (malam) dan tidur, serta aku menikahi wanita. Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari aku.”

www.hafizfirdaus.com/e....11.09.htm

_________________
1 AFN:
1 Aqidah
1 Fikrah
1 Niat
Back to top
View user's profile Visit poster's website
hafizf
Founder



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2948
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 2:00 pm
Reply with quote

maverich wrote:
bila turun ayat hadkan kpd 4.

apakah tindakan sahabah2 yang ada lebih drpd 4 org isteri ketika itu ?

Rasulullah suruh mereka menceraikan mereka, kekalkan empat sahaja. Antara sahabat itu ialah Harits bin Qais al-Asadi, di mana beliau berkata:

Aku masuk Islam dan di sisiku ada lapan orang isteri. Lalu aku menceritakan hal ini kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Baginda bersabda: “Pilihlah empat di antara mereka.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2241]

_________________
1 AFN:
1 Aqidah
1 Fikrah
1 Niat
Back to top
View user's profile Visit poster's website
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 2:06 pm
Reply with quote

hafizf wrote:
maverich wrote:
bila turun ayat hadkan kpd 4.

apakah tindakan sahabah2 yang ada lebih drpd 4 org isteri ketika itu ?

Rasulullah suruh mereka menceraikan mereka, kekalkan empat sahaja. Antara sahabat itu ialah Harits bin Qais al-Asadi, di mana beliau berkata:

Aku masuk Islam dan di sisiku ada lapan orang isteri. Lalu aku menceritakan hal ini kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Baginda bersabda: “Pilihlah empat di antara mereka.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2241]

adakah ini hanya utk harits kerana beliau bertanya atau kena kpd sahabah2 lain.

kerana kalau semua yg ceraikan , sudah pasti ia akan jadi something big at that time sbb banyak wanita yg diceraikan...

dan jika itu berlaku , pasti nabi S.A.W lakukan something utk support wanita yg tercerai itu .

sebab setakat ini saya tak pernah baca dlm sirah akan peristiwa ni.

_________________
Back to top
View user's profile
hafizf
Founder



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2948
Location: Shah Alam & Klang

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 2:16 pm
Reply with quote

maverich wrote:

adakah ini hanya utk harits kerana beliau bertanya atau kena kpd sahabah2 lain.

kerana kalau semua yg ceraikan , sudah pasti ia akan jadi something big at that time sbb banyak wanita yg diceraikan...

dan jika itu berlaku , pasti nabi S.A.W lakukan something utk support wanita yg tercerai itu .

sebab setakat ini saya tak pernah baca dlm sirah akan peristiwa ni.

Seingat saya ada beberapa sahabat yang lain, bukan seorang sahaja.

Maaf, tak ingat hadis-hadis tersebut saat ini.

_________________
1 AFN:
1 Aqidah
1 Fikrah
1 Niat
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:04 pm
Reply with quote

saya kan dah jelas berkali-kali, saya madzhab poligami macam RasuluLlah saw, mono selama 27 tahun...
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:20 pm
Reply with quote

benda ni mmg diperkenalkan jais dari zaman merdeka ke atau selepas byk kes penyalahgunaan poligami ?
_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:20 pm
Reply with quote

AH,

dalil qat'iy dalam agama ni sikit sangat, yg lain semua kena istinbat. saya pun heran kenapa kapten tak tahu hal ni...

ada hukum makan hyena dalam AQ dan hadith?

ada hukum makan penyu dalam AQ

ada hukum makan ikan bilis?

apa hukum tahi cicak

semua tak ada maa

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
abdullah_ameen
Doctor



Joined: Jun 28, 2008
Posts: 4444
Location: taboh naning(melaka)-kangar(perlis)

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:21 pm
Reply with quote

nurulfirdausi wrote:
alhamdulillah.

Assalamualaikum

maaf OT...

tempoh 2 tahun itu utk di negeri sembilan jer ke?

sahabat sy ~ 2 minggu lepas baru berpoligami di selangor & tempoh prosudernya ~2 bulan sahaja.

wallahu'alam bissawab...

_________________
- al-fakir ila Rabbihi -

Sabda Rasulullah "Aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tepi syurga bagi orang yg meninggalkan perdebatan meskipun ia benar, aku menjamin dgn sebuah istana yg terdapat di tgh syurga bagi org yg meninggalkan dusta meskipun ia bergurau, dan aku menjamin dgn sebuah istana yg tertinggi bg org yg membaguskan akhlaknya" [HR Abu Dawud, disahihkan albani]
Back to top
View user's profile Visit poster's website
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:21 pm
Reply with quote

rich

Seksyen 23 (3) Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Selangor No. 4/1984 (pin.) 1988

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:22 pm
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
Kapten bukan tak mahu terima syaikh, tapi kapten mahu dalil qat'i. Ketetapan dari pemerintah mungkin hal lain. Kalau ketetapan dari pemerintah jadi dalil, jika pergi ke negara lain hukumnya pula berbeza.

(maaf masuk campur dari insan yg jahil ni)


seorang hujah dari sudut maqasih dan seorang lagi literal nas.

never ending story la camni.

kita yg biasa2 ni amiklah pendpt yg melapangkan hati

_________________
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:25 pm
Reply with quote

rich,

ini konsep asas memahami poligami..

1. hukum asal perkahwinan, poligami atau monogami

ccuba rich jawab

2. poligami azimah atau rukhsah

cuba rich jawab

3. syarat poligami perlu atau tak perlu.

ini benda basic, kalau salah yg ni, anda akan bawa manhaj poligami yg salah dan anda akan melakukan kezaliman kpd isOne...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:30 pm
Reply with quote

thtl wrote:
rich,

ini konsep asas memahami poligami..

1. hukum asal perkahwinan, poligami atau monogami

ccuba rich jawab

2. poligami azimah atau rukhsah

cuba rich jawab

3. syarat poligami perlu atau tak perlu.

ini benda basic, kalau salah yg ni, anda akan bawa manhaj poligami yg salah dan anda akan melakukan kezaliman kpd isOne...


no 1 tu jwpan saya monogami.

tapi bila kapten bagi contoh azimah dan rukhshah , buat aku fikir 2 kali.

azimah kpd rukhshah adalah dari benda susah ke benda yg mudah.

kalau monogami adalah azimah , maka rukhshahnya sepatutnya kawin separuh la .hhehehe

_________________
Back to top
View user's profile
cikgurahim
Founder



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5033
Location: Lumut, Perak

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:39 pm
Reply with quote

zaman dulu, lelaki memburu, wanita jaga rumah..
lelaki berpoligamy lebih dr 4 pun wanita tak kesah..

zaman sudah bersudah; lelaki dan wanita sama2 bekerja...ehe

_________________
AQT (Fusysyilat)41. 33. "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"?


"Katakanlah (Hai Muhammad): "Inilah jalanku: aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah (mengajak kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf (12): 108).

www.tvquran.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:40 pm
Reply with quote

sebenarnya meaning bahasa arab ni luas, bila kita ikut maksud kamus, itulah jadinya, tapi syatibi akan jelaskan variasi maksud azimah dan rukhsah.

azimah ada dua maksud yg utama, satu yg berat, dan satu lagi yg asal atau hukum pada pertama kali ditanzilkan; rukhsah, keringanan dan maksud kedua, ialah hukum kedua yg diturunkan.

maka jika kita kata monogami adalah azimah, ianya jelas hukum asal perkahwinan ialah monogami dan bukan poligami, poligami adalah hukum kedua.

maka segala apa yg Kapten kata itu sebenarnya tidak tepat.

kita tetapkan balik:

Monogami adalah hukum asal, ia adalah azimah sesuai dgn kejadian Allah yg berpasangan

Poligami datang kemudian, ia meluruskan budaya arab yg wewenang dalam poligami, maka ulama' dari masa kesemasa mengenakan syarat kerana poligami adalah rukhsah yg diabuse oleh kaum lelaki utk kepentingan mereka.

kenapa lelaki menetang poligami di takwil dan diurus, kerana sifat manusia dia tidak mahu dikawal dan dikontrol. ia menyekat kebebasan mereka.

Ini kerana lelaki adalah sifatnya degil dan tidak suka kpd undang2.

misalnya sexual merdeka menuntut aktiviti seksual mereka dibebaskan dan diiktiraf. mereka juga menentang undang2 dan peraturan Ilahi.

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
maverich
Pro Sunnah



Joined: Aug 03, 2008
Posts: 3850

PostPost subject: Re: POLYGAMY 2.0:Satu Alternatif
Posted: Sun Nov 20, 2011 3:41 pm
Reply with quote

zaman dulu laki memburu , zaman sekarang pompuan cemburu.
_________________
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 5 of 9
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Adalah Ibnu Mas'ud ra senantiasa mengajari kami pada setiap hari Khamis, maka berkata seorang lelaki: Wahai Abu Abdurrahman (gelaran Ibnu Mas'ud) seandainya anda mahu mengajari kami setiap hari? Maka jawab Ibnu Mas'ud : Sesungguhnya tidak ada yang menghalangiku memenuhi keinginanmu, hanya aku khuatir membosankan kalian, kerana akupun pernah meminta yang demikian pada Rasulullah SAW dan beliau menjawab khuatir membosankan kami.

-- HR. Muttafaq `alaih

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 80
Bots: 1
Total: 81
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster