Community Forums
Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Kemukakan soalan yang berkaitan dengan hukum-hakam fiqh di sini.
Go to page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexFiqh
View previous topic :: View next topic  
Author Message
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 12:49 pm
Reply with quote

Assalamualaikum

saya ada beberapa persoalan dan mohon para ilmuan AFN untuk memberi jawapan.

soalan:
bagaimana Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)?

Kalau kelapangan sy mohon jawapan pro dan cont.
Dan kemudian mahu tahu pandangan yg rojih.

Jazakallah

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempu
Posted: Thu Nov 17, 2011 12:53 pm
Reply with quote

OT:

sy terjumpa hadith ini:

“Adalah Rasulullah SAW mengatur saf lelaki di depan saf kanak-kanak dan saf perempuan di belakang saf kanak-kanak.” (Riwayat Muslim)

jumpa di ahkam.net dan juga jawapan dari Dr.Mashitah Ibrahim

permasalahanfeqh.blogs...solat.html

al-ahkam.net/forum09/v...mp;t=20571

soalan: benarkah itu riwayat Muslim?

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 1:38 pm
Reply with quote

tak ada riwayat Muslim mtn spt itu...
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:16 pm
Reply with quote

Ni antara lafaz yang paling dekat yang saya jumpa:


كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يجعل الرجال قدام الغلمان, والغلمان خلفهم, والنساء خلف الغلمان
الراوي: المحدث: الألباني - المصدر: تمام المنة - الصفحة أو الرقم: 284
خلاصة حكم المحدث: إسنادهما ضعيف, فيه شهر, وهو ضعيف

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
abu_usamah
Moderator



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 9944
Location: Tampin N9

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:20 pm
Reply with quote

setahu saya ia bukan riwayat Muslim.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:25 pm
Reply with quote

Dalam Nail Al-Authar disebutkan riwayat ini ada dalam Al-Musnad [Ahmad]. Wallahu a`lam.
_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:30 pm
Reply with quote

kalau adapun, ianya dha3if. tak ada hadis sahih mengenai sistem susunan tertentu dalam mesjid.

yg clear, perempuan belakang dan lelaki depan. saff terbaik lelaki yg paling depan, saff terbaik perempuan, yg paling last...

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
cikgurahim
Founder



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 5033
Location: Lumut, Perak

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:42 pm
Reply with quote

payah nak bawa anak2 yg belum bersunat ke masjid....
ajk masjid dah susun anak2 dibelakang...ehe

_________________
AQT (Fusysyilat)41. 33. "Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri"?


"Katakanlah (Hai Muhammad): "Inilah jalanku: aku dan orang-orang yang mengikutiku berdakwah (mengajak kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik." (Yusuf (12): 108).

www.tvquran.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:44 pm
Reply with quote

mmm maknernyer kanak2 boleh saja bercampur saf..... maksud ana saf x semestinyer diberi keutamaan pada yg lebeh tua...?

err... camner erk nak cakap... kalau kat surau kuaters ana mmg ana akan suruh budak2 x kire kecil beso masuk saf dan penuhkan saf depan...tapi sekiranyer ramai sgt jemaah dewasa maka utamakan dewasa penuhkan saf depan dulu.... kirenyer x betul la kaedah ana tu?

_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:49 pm
Reply with quote

Abu_Imran wrote:
mmm maknernyer kanak2 boleh saja bercampur saf..... maksud ana saf x semestinyer diberi keutamaan pada yg lebeh tua...?

err... camner erk nak cakap... kalau kat surau kuaters ana mmg ana akan suruh budak2 x kire kecil beso masuk saf dan penuhkan saf depan...tapi sekiranyer ramai sgt jemaah dewasa maka utamakan dewasa penuhkan saf depan dulu.... kirenyer x betul la kaedah ana tu?


Kanak-kanak kalau penuhkan saf depan susah jugak. Kadang-kadang sebelum takbir elok je duduk dalam saf [sebab bapak dia dok sebelah]. Imam takbir je, mulalah bergurau, tolak menolak, kejar-kejaran dalam masjid. Tak tahu la di Malaysia macam mana. Masjid berhampiran rumah sewa saya di Jakarta memang macam tu.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Abu_Imran
Pro Sunnah



Joined: Jan 28, 2010
Posts: 6735
Location: KL

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:52 pm
Reply with quote

budak2 kat sini umur sekitar 5-10 tahun...kalau solat kat belakang kompom main...tapi masuk saf depan depa solat smi habes..tp biasa la kalau tgn tergaru2 n time rukuk pegang songkok...tp solat smpi habes
_________________
Mencari Ilmu Tiada Penghujung
Back to top
View user's profile Send e-mail
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempuan)
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:54 pm
Reply with quote

Abu_Imran wrote:
budak2 kat sini umur sekitar 5-10 tahun...kalau solat kat belakang kompom main...tapi masuk saf depan depa solat smi habes..tp biasa la kalau tgn tergaru2 n time rukuk pegang songkok...tp solat smpi habes


Beza la dengan budak-budak kat tempat saya. Dok depan ke, dok belakang ke, sama je. Al-Fatihah imam belum habis, dia dah cabut ke mana-mana.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempu
Posted: Thu Nov 17, 2011 3:58 pm
Reply with quote

ana jumpa ini

عَنْ أَبِى مَسْعُودٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَمْسَحُ مَنَاكِبَنَا فِى الصَّلاَةِ وَيَقُولُ « اسْتَوُوا وَلاَ تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ لِيَلِنِى مِنْكُمْ أُولُو الأَحْلاَمِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ».
رواه مسلم

kurang faham. Boleh sesiapa tolong terjemah Yes

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempu
Posted: Thu Nov 17, 2011 4:12 pm
Reply with quote

akhu_hurairah wrote:
ana jumpa ini

عَنْ أَبِى مَسْعُودٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَمْسَحُ مَنَاكِبَنَا فِى الصَّلاَةِ وَيَقُولُ « اسْتَوُوا وَلاَ تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ لِيَلِنِى مِنْكُمْ أُولُو الأَحْلاَمِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ».
رواه مسلم

kurang faham. Boleh sesiapa tolong terjemah Yes


كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يمسح منا كبنا في الصلاة ويقول " استووا ولا تختلفوا . فتختلف قلوبكم . ليلني منكم أولو الأحلام والنهى . ثم الذين يلونهم . ثم الذين يلونهم " قال أبو مسعود : فأنتم اليوم أشد اختلافا .
الراوي: أبو مسعود عقبة بن عمرو المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 432
خلاصة حكم المحدث: صحيح


Terjemahan lidwa [dengan sedikit ubahsuai]:


Daripada Abu Mas`ud, katanya: Ada pun Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam memegang bahu kami dalam solat, dan baginda bersabda: "Luruskan! Dan janganlah kalian berselisih, sehingga hati kalian bisa berselisih. Hendaklah yang berada di belakangku orang yang dewasa dan berakal antara kalian. Kemudian orang yang selepasnya, kemudian orang yang selepasnya." Kata Abu Mas`ud: Kalian hari ini banyak berselisih.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: Susunan SAF solat (lelaki dewasa + kanak-kanak + perempu
Posted: Thu Nov 17, 2011 4:15 pm
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
akhu_hurairah wrote:
ana jumpa ini

عَنْ أَبِى مَسْعُودٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَمْسَحُ مَنَاكِبَنَا فِى الصَّلاَةِ وَيَقُولُ « اسْتَوُوا وَلاَ تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ لِيَلِنِى مِنْكُمْ أُولُو الأَحْلاَمِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ».
رواه مسلم

kurang faham. Boleh sesiapa tolong terjemah Yes


كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يمسح منا كبنا في الصلاة ويقول " استووا ولا تختلفوا . فتختلف قلوبكم . ليلني منكم أولو الأحلام والنهى . ثم الذين يلونهم . ثم الذين يلونهم " قال أبو مسعود : فأنتم اليوم أشد اختلافا .
الراوي: أبو مسعود عقبة بن عمرو المحدث: مسلم - المصدر: صحيح مسلم - الصفحة أو الرقم: 432
خلاصة حكم المحدث: صحيح


Terjemahan lidwa [dengan sedikit ubahsuai]:


Daripada Abu Mas`ud, katanya: Ada pun Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam memegang bahu kami dalam solat, dan baginda bersabda: "Luruskan! Dan janganlah kalian berselisih, sehingga hati kalian bisa berselisih. Hendaklah yang berada di belakangku orang yang dewasa dan berakal antara kalian. Kemudian orang yang selepasnya, kemudian orang yang selepasnya." Kata Abu Mas`ud: Kalian hari ini banyak berselisih.

Jazakallah

phrase: Hendaklah yang berada di belakangku orang yang dewasa dan berakal antara kalian. Kemudian orang yang selepasnya, kemudian orang yang selepasnya.

dewasa+berakal lawannya?
bukankah kanak2 yg belum mumayiz?

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Fiqh
Page 1 of 2
All times are GMT + 8 Hours
Go to page 1, 2  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
“Kamu akan ditanya (oleh Allah) mengenaiku, apakah yang akan kamu jawab?” Kata mereka: “Kami menyaksikan bahawa engkau telah menyampaikan, telah menunaikan, dan telah menasihati”. Lalu baginda mengangkat jari telunjuk ke langit dan kemudian ke arah orang ramai dan bersabda: “Ya Allah! Saksikanlah” sebanyak tiga kali.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 63
Bots: 0
Total: 63
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster