Community Forums
PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
maulena
Student L6



Joined: Mar 19, 2009
Posts: 1381

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 12:36 pm
Reply with quote

alwafiey wrote:
maharajatoga wrote:
aleeya wrote:
kan mengundi kena ikut kawasan kita daftar.

Guan Eng calon N9 ko?

Isa Samad ni ingatkan dah tamat tempoh hayat politik dia bila ada kes dulu. Ada talian hayat rupanya.

itu soalan sy. kalau sekiranya kita nak kata mesti MUTLAK undi MUSLIM bila calon lawannya ialah KAFIR.

jika LIM GUAN ENG VS ISA SAMAD = nak pilih mana?

guan eng kot...pasal isa samad pernah sabit kesalahan rasuah..tak berani la nak lantik pemimpin macam tu. bahaya. cuma dia dituduh bawah perlembagaan umno sahaja, tak seperti polis trafik yang kena jail bawah akta pencegahan rasuah sebab mintak duit kopi seploh hinggit

elok dalami bab wala' dan bara'
Back to top
View user's profile
Po.I
Beginner



Joined: Mar 23, 2009
Posts: 81

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 1:11 pm
Reply with quote

macam mana org non muslim nak terima islam kalau org2 islam itu mentalitinya=biar zalim asalkan islam. rela menaikkan org2 islam yg tak islamik langsung daripada org bukan islam yg mempunyai nilai2 yg selari dgn islam. pastu kalau org taknak islam kita marah.
Back to top
View user's profile
reyricial
Dalam Perhatian



Joined: Oct 02, 2010
Posts: 1522

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 2:53 pm
Reply with quote

po.i rilek lah, berapa ramai org memeluk Islam selepas 11 september di amarika? kezaliman kah, kalau datang hidayah, masuk juga.

umat Islam kenalah berpegang pada prinsip.

adakah non-muslim itu dikata islamik tanpa syahadah? benar keadilan itu perlu, tapi penimbang yg lg berat adalah akidah.

pendapat saya je.
Back to top
View user's profile
Fakhru
Student L1



Joined: Oct 22, 2009
Posts: 148

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 6:10 pm
Reply with quote

maulena wrote:
Fakhru wrote:
maulena wrote:
kopiahputih wrote:
maulena wrote:
kopiahputih wrote:
Bilangan kerusi parlimen yang diwakili oleh orang melayu;

Selepas PRU 2004, BN - 115 org (108 drpdnya adalah UMNO)
PR - 8 org (7 drpdnya adalah PAS)
JUMLAH - 123 org (+/- 57%)

Selepas PRU 2008, BN - 86 org (77 drpdnya adalah UMNO)
PR - 44 org (23 dari PAS, 20 dari PKR)
JUMLAH - 130 org (+/- 58%)

Kesimpulan awal : BN menang besar atau PR menang besar, kerusi melayu masih kekal.

walaupun melayu menag besar, perpecahan tetap besar. Maksud kita adalah perpaduan. Bila PAS berpadu dengan dominan orang musyrik, menyebabkan kekuatan kafir bertambah.

hakikatnya sekarang (dan sejak dahulu lagi. tp adakah untuk selamanya?) UMNO telah bekerjasama dengan MCA/MIC dll.

Kerjasama UMNO dgn MCA/MIC dll dan kerjasama PAS dgn PKR/DAP dll, mana yang lebih menguntungkan Islam (atau rakyat Malaysia)?

Perpecahan?

Ini satu lagi "ayat keramat" selain daripada "kuasa melayu telah hilang" yang dilaung-laungkan selepas PRU ke 12.


PERPECAHAN adalah realiti sekarang. gerakan dakwah kena cr pendekatan yg hampir dengan cara berhikmah.
KEKUATAN KAFIR bertambah walaupun PAS dapat menguasai beberapa negeri.
2 maksud jihad politik 1. menghapuskan fitanah 2. menaikkan agama Allah. tetapi bila PAS bergabung dengan PUAK MUSYRIK dan berusaha untuk berkongsi dengan PUAK YG DOMINAN menyebab dua kemudharatan itu telah berlaku.
kaedah fiqh

MENOLAK KEMUDHARATAN ADALAH LEBIH UTAMA DARIPADA MENARIK KEBAIKAN
Apakah salah jika PAS bergerak sendiri??? atau cara ini menyebabkan tak mendapat KEMENANGAN dalam PRU??? adakah KEMENANGAN adalah matlamat utama PERJUANGAN PAS???

Firman Allah:Maksudnya;
"Tidaklah tuhan kamu membinasakan sesuatu bandar secara zalim, walhal ahlinya melakukan islah"

[Hud:117]

Maka negara yang adil, walau ia adalah kafir tidak akan dibinasakan Dan Allah tidak akan menolong negara zalim, walau ia adalah mukmin"
Apa yg islah yg dilakukan oleh puak PUAK MUSYRIK???
muslih dalam ayat adalah NABI yg menyeru manusia kepada IMAN dan meninggalkan SYIRIK. kepada mentaati Allah.
Darimana tuan ambil tafsir ISLAH itu utuk puak musyrik???

2x jawab dah..lihat: Daur al qiyam wa al akhlak fi al iqtisad al islami- 355

Dr Yusuf Qaradhawi ketika menafsirkan ayat HUD:117 berkata, "Dengan maksud, Allah SWT tidak akan membinasakan ahli qura [sesebuah kerajaan] dengan semata2 musyrikin, sekiranya mereka adalah golongan yg melakukan islah [kebaikan] dalam hubungan sesama mereka

Imam ibnu Taimiyyah ada berkata dalam kitab HISBAH:4;

Maksudnya;
"Allah SWT akan menolong negara yang adil, walau ia adalah kafir. Dan tidak akan menolong negara zalim, walau ia adalah mukmin"
Back to top
View user's profile
Fakhru
Student L1



Joined: Oct 22, 2009
Posts: 148

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 6:30 pm
Reply with quote

maulena wrote:
alwafiey wrote:
maharajatoga wrote:
aleeya wrote:
kan mengundi kena ikut kawasan kita daftar.

Guan Eng calon N9 ko?

Isa Samad ni ingatkan dah tamat tempoh hayat politik dia bila ada kes dulu. Ada talian hayat rupanya.

itu soalan sy. kalau sekiranya kita nak kata mesti MUTLAK undi MUSLIM bila calon lawannya ialah KAFIR.

jika LIM GUAN ENG VS ISA SAMAD = nak pilih mana?

guan eng kot...pasal isa samad pernah sabit kesalahan rasuah..tak berani la nak lantik pemimpin macam tu. bahaya. cuma dia dituduh bawah perlembagaan umno sahaja, tak seperti polis trafik yang kena jail bawah akta pencegahan rasuah sebab mintak duit kopi seploh hinggit

elok dalami bab wala' dan bara'

Wala' ada 2..satu ada nas dan tiada nas..

Dalam kitab halal dan haram qardawi menyebut:
“Allah tidak akan halalkan, melainkan mesti ada kebaikan. Tidak haramkan sesuatu, melainkan mesti ada keburukan"

Jika keputusan pemimpin itu memberi kemudharatan pula kepada Islam, maka tidak perlu memberi wala’ kepada tindakan pemimpin tersebut

Maka lebih2x lagi jika sebelum pemilihan sudah tampak akan memudharatkan kepada Islam, maka tidak perlu melantik pemimpin tersebut.

Islam adalah agama rahmat sekalian alam, tidak hanya kepada Muslim, bahkan meliputi muslim dan non Muslim.

merampas hak rakyat zalim..syirik zalim dan kedua2x dosa..tetapi apakah pendekatan tersebut sama? syirik dosanya kepada Tuhan tetapi menzalimi manusia hanya boleh dimaafkan apabila mereka meminta maaf kepada yg dizalimi.

Syirik adalah zalim paling besar tetapi adakah kita perlu menghukum mereka sedangkan tiada datang kebenaran kepada mereka?Itu mereka dan Tuhan.

Sebab itu dalam konteks maqasid dalam penubuhan kerajaan keadilan diutamakan dan kezaliman ditolak.

non-muslim yg dapat bekerjasama membawa islam lebih baik dari muslim tidak melakukan keadilan, perkauman semakin menebal, menyebabkan pandangan negatif terhadap islam kepada non-muslim dll.

Perjanjian yang dibuat oleh Rasulullah SAW dengan kaum Yahudi ketika ditegakkan negara Islam Madinah.

Di antara isi kandungan perjanjian ini ialah, “Kaum muslimin mempunyai haknya dan kaum Yahudi mempunyai haknya. Dan di antara mereka hendaklah tolong menolong sekiranya diserang oleh sesiapa. Dan di antara mereka hendaklah saling menasihati dan bekerjasama. Dan janganlah sesiapa memungkiri janjinya. Dan hendaklah pertolongan diberikan kepada yang dizalimi. Dan sekiranya berlaku apa-apa kepada pihak yang menjalinkan perjanjian ini, maka tempat rujukan ialah kepada Allah dan Muhammad Rasulullah SAW…”[Ibnu Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, jilid 3 muka surat 84]


Last edited by Fakhru on Wed Apr 06, 2011 6:57 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 6:37 pm
Reply with quote

Fakhru wrote:
maulena wrote:
alwafiey wrote:
maharajatoga wrote:
aleeya wrote:
kan mengundi kena ikut kawasan kita daftar.

Guan Eng calon N9 ko?

Isa Samad ni ingatkan dah tamat tempoh hayat politik dia bila ada kes dulu. Ada talian hayat rupanya.

itu soalan sy. kalau sekiranya kita nak kata mesti MUTLAK undi MUSLIM bila calon lawannya ialah KAFIR.

jika LIM GUAN ENG VS ISA SAMAD = nak pilih mana?

guan eng kot...pasal isa samad pernah sabit kesalahan rasuah..tak berani la nak lantik pemimpin macam tu. bahaya. cuma dia dituduh bawah perlembagaan umno sahaja, tak seperti polis trafik yang kena jail bawah akta pencegahan rasuah sebab mintak duit kopi seploh hinggit

elok dalami bab wala' dan bara'

Wala' ada 2..satu ada nas dan tiada nas..

Dalam kitab halal dan haram qardawi menyebut:
“Allah tidak akan halalkan, melainkan mesti ada kebaikan. Tidak haramkan sesuatu, melainkan mesti ada keburukan"

Jika keputusan pemimpin itu memberi kemudharatan pula kepada Islam, maka tidak perlu memberi wala’ kepada tindakan pemimpin tersebut

Maka lebih2x lagi jika sebelum pemilihan sudah tampak akan memudharatkan kepada Islam, maka tidak perlu melantik pemimpin tersebut.
Sejak bila kalam DYQ jadi kaedah?Dan tidak semua benda yang diharamkan itu buruk 100%.

_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
imammuda
Student L1



Joined: Oct 21, 2008
Posts: 198
Location: Seri Iskandar, Perak.

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 6:57 pm
Reply with quote

ana punya kawasan pilihanraya, nak kena pilih antara DAP dan MCA, ada pendapat?

ana rasa nak buat undi rosak je.

_________________
hidup biar sederhana, ilmu dan amal biar mantap*!
*mantap yang dimaksudkan di sini ialah bertepatan dengan alqur'an dan assunnah.

satuummah.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Fakhru
Student L1



Joined: Oct 22, 2009
Posts: 148

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 7:01 pm
Reply with quote

Muhammady7 wrote:
Fakhru wrote:
maulena wrote:
alwafiey wrote:
maharajatoga wrote:
aleeya wrote:
kan mengundi kena ikut kawasan kita daftar.

Guan Eng calon N9 ko?

Isa Samad ni ingatkan dah tamat tempoh hayat politik dia bila ada kes dulu. Ada talian hayat rupanya.

itu soalan sy. kalau sekiranya kita nak kata mesti MUTLAK undi MUSLIM bila calon lawannya ialah KAFIR.

jika LIM GUAN ENG VS ISA SAMAD = nak pilih mana?

guan eng kot...pasal isa samad pernah sabit kesalahan rasuah..tak berani la nak lantik pemimpin macam tu. bahaya. cuma dia dituduh bawah
perlembagaan umno sahaja, tak seperti polis trafik yang kena jail bawah akta pencegahan rasuah sebab mintak duit kopi seploh hinggit

elok dalami bab wala' dan bara'

Wala' ada 2..satu ada nas dan tiada nas..

Dalam kitab halal dan haram qardawi menyebut:
“Allah tidak akan halalkan, melainkan mesti ada kebaikan. Tidak haramkan sesuatu, melainkan mesti ada keburukan"

Jika keputusan pemimpin itu memberi kemudharatan pula kepada Islam, maka tidak perlu memberi wala’ kepada tindakan pemimpin tersebut

Maka lebih2x lagi jika sebelum pemilihan sudah tampak akan memudharatkan kepada Islam, maka tidak perlu melantik pemimpin tersebut.
Sejak bila kalam DYQ jadi kaedah?Dan tidak semua benda yang diharamkan itu buruk 100%.

Xpa..ni pa yg ana bincang dengan ustaz. Saudara Muhammady kenal syafiq Syah kan? Ana kawan dia..

mmg tidak semua tetapi dalam konteks apa yg haram dibolehkan?

Td ana xsubmit habis
Back to top
View user's profile
akhu_hurairah
Ahli Setia



Joined: Jul 29, 2010
Posts: 2071
Location: shah alam

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 7:26 pm
Reply with quote

imammuda wrote:
ana punya kawasan pilihanraya, nak kena pilih antara DAP dan MCA, ada pendapat?

ana rasa nak buat undi rosak je.

pilih DAP.

_________________
“Berhati-hati kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki mendengki, benci-membenci dan jebak menjebak.

Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang telah diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim itu adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya. Taqwa itu di sini, (seraya baginda menunjuk ke dadanya).

Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang Mukmin haram bagi seseorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa) nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain.” (Hadith Muttafaqun alaih)
Back to top
View user's profile
reyricial
Dalam Perhatian



Joined: Oct 02, 2010
Posts: 1522

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 8:15 pm
Reply with quote

toga, kenapa DAP?
Back to top
View user's profile
fakiralkaya
Ahli Setia



Joined: Jul 24, 2008
Posts: 2254
Location: Nusantara

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Wed Apr 06, 2011 11:00 pm
Reply with quote

maulena wrote:
maharajatoga wrote:
Rosli_Bin_Dollah wrote:
kalau Isa Samad dah bertaubat macam mana ?

Mana boleh sangkaan jadi hujah.. Kalau diyakini dia dah bertaubat, y not kita pilih dia. cerita kat sini ialah LGE yang kita kenali dan Isa Samad yang kita kenali. Yes

ini elok bincang bab akidah

APA HUKUM JIKA SESEORANG MENGATAKAN BAHAWA ORANG KAFIR LEBIH BAIK DARI ORANG MUSLIM

Mulena, itu tidak bermakna aqidah si kafir lebih benar dari akqidah muslim. Tidak di nafikan dalam banyak hal contohya
-si kafir kat barat sana budaya membaca lebih dari org islam
-di negara barat sana (ref kristian) lebih berdisipline dari sedara kita kat Arab hatta KSA
-kat barat si kristian lebih apprecaite kerja2 orang bawah dari si muslim.
-si jepun atau europ yang bukan islam lebih menepati masa dari org islam.

Tidak dinafikan ada ustaz yang mengatakan apa pun "kebaikan" si kafir itu tidak ada gunanya dan tak perlu di sanjung. W.A
Back to top
View user's profile
alwafiey
Ahli Setia



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 2250

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Thu Apr 07, 2011 12:32 am
Reply with quote

ok...isa samad v guan eng tak mau...

kalau Isa Samad v Nasharuddin Mat Isa

isa samad jugak ke? wala' dan bara' terpakai ke tak?
Back to top
View user's profile
imammuda
Student L1



Joined: Oct 21, 2008
Posts: 198
Location: Seri Iskandar, Perak.

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ring
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:40 am
Reply with quote

di perak, saya takut pilih DAP, takut tanah kat sini makin banyak Cina rembat.(ambil)
_________________
hidup biar sederhana, ilmu dan amal biar mantap*!
*mantap yang dimaksudkan di sini ialah bertepatan dengan alqur'an dan assunnah.

satuummah.blogspot.com
Back to top
View user's profile Visit poster's website
Mohd.Ikram
Pro Sunnah



Joined: Aug 31, 2008
Posts: 6613

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:45 am
Reply with quote

imammuda wrote:
ana punya kawasan pilihanraya, nak kena pilih antara DAP dan MCA, ada pendapat?

ana rasa nak buat undi rosak je.

Kalau nak buat undi rosak, elok tak payah mengundi Sweat Drop
Back to top
View user's profile Send e-mail
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: Re: PRU 13 : Antara BN dan PR, mana mudharat yang lebih ringan.
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:46 am
Reply with quote

alwafiey wrote:
ok...isa samad v guan eng tak mau...

kalau Isa Samad v Nasharuddin Mat Isa

isa samad jugak ke? wala' dan bara' terpakai ke tak?
Siapa di antara Isa Samad dan Nasharuddin Mat Isa ni adalah KAFIR?
Tak kena langsung perbandingan ni.

_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 12 of 22
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 20, 21, 22  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Ketika ditanya mengenai dosa-dosa besar Rasulullah sollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Mempersekutukan Allah ta’aala, membunuh orang serta durhaka kepada kedua orang tua. Dan mahukah kalian kuberitakan mengenai dosa besar yang paling besar? Ia adalah kesaksian palsu.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 49
Bots: 0
Total: 49
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster