Community Forums
Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AbuAmmar
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3663
Location: 36000

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Wed Apr 06, 2011 2:25 pm
Reply with quote

demo iklan score A ke ni? hehe..
_________________
-Life Long Learning-
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Muhammady7
Pro Sunnah



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 6957
Location: Marching towards the Big Apple....

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Wed Apr 06, 2011 2:28 pm
Reply with quote

Bukan iklan Score A.Tapi lucu.Iklan Bahasa Kebangsaan.Tapi...
_________________
Dalam pemerhatian
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
gobledegook
Beginner



Joined: Mar 30, 2011
Posts: 11
Location: bOrneO

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Thu Apr 07, 2011 1:12 pm
Reply with quote

Najiha wrote:
AbuAmmar wrote:

Tetapi ada juga kan perkataan Malaysia dan Indonesia yang mempunyai maksud yang agak berbeza seperti percuma.

Percuma (indonesia) : Sia-sia
Percuma (malaysia) : Tak perlu bayar apa-apa.. Yes
kapan (ina): bila
kapan (mas): kain utk jenazah
p/s: ye ke aku ni? kapan ke kafan? Help
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sat Apr 09, 2011 10:49 am
Reply with quote

Tak pasti soalan ini pernah ditanyakan atau tidak:


Ada tak imbuhan memper...


Misalnya: memperberat atau memperparah.


Mohon pencerahan daripada yang lebih `arif.

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Ibnu_Sulaiman
Student L3



Joined: Dec 27, 2008
Posts: 536
Location: Petaling Jaya, Selangor

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sat Apr 09, 2011 11:04 am
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
Tak pasti soalan ini pernah ditanyakan atau tidak:


Ada tak imbuhan memper...


Misalnya: memperberat atau memperparah.


Mohon pencerahan daripada yang lebih `arif.

Setahu saya, memang ada imbuhan "memper"

1)memper.......(kata adjektif/sifat) contoh: memperbesar, memperluas, mempercepat

Dia mempercepatkan kayuhannya agar cepat sampai ke sekolah (SALAH)
Dia mempercepat kayuhannya agar cepat sampai ke sekolah (BETUL)

2) memper......(kata kerja)..kan. contoh: memperkenalkan. mempersembahkan, memperbudakkan.

Mereka memperbudakkan kami selama ini

3) memper....(kata kerja)..i. contoh: memperingati

Mereka sedih kerana memperingati kematian sahabat baik mereka.

Namun demikian, perkataan di bawah yang menerima apitan memper-....-i tidak gramatis.
(a) Memperolehi (MEMPEROLEH)
(b) Mempersetujui (MEPERSETUJU)
(c) Memperbaiki (MEMPERBAIK)
(d) Memperdalami (MEMPERBAIK)
(e) Memperhalusi (MEMPERHALUS)
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sat Apr 09, 2011 11:22 am
Reply with quote

Ibnu_Sulaiman wrote:
Namun demikian, perkataan di bawah yang menerima apitan memper-....-i tidak gramatis.
(a) Memperolehi (MEMPEROLEH)
(b) Mempersetujui (MEPERSETUJU)
(c) Memperbaiki (MEMPERBAIK)
(d) Memperdalami (MEMPERBAIK)
(e) Memperhalusi (MEMPERHALUS)


Maksudnya memper-...-i dalam contoh-contoh di atas salah la?

_________________
Personal Page: Adli Khalim


Last edited by Adli_Khalim on Sat Apr 09, 2011 11:25 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Nadim
Ahli Setia



Joined: Jun 11, 2010
Posts: 2736

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sat Apr 09, 2011 11:22 am
Reply with quote

Asm,

memper...

ada satu ni yang saya rasa sangat panjang tapi memperbolehkan pengunaannya cth...Mempertejemahkan...
Back to top
View user's profile
AbuAmmar
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3663
Location: 36000

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 12:18 am
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
Ibnu_Sulaiman wrote:
Namun demikian, perkataan di bawah yang menerima apitan memper-....-i tidak gramatis.
(a) Memperolehi (MEMPEROLEH)
(b) Mempersetujui (MEPERSETUJU)
(c) Memperbaiki (MEMPERBAIK)
(d) Memperdalami (MEMPERBAIK)
(e) Memperhalusi (MEMPERHALUS)


Maksudnya memper-...-i dalam contoh-contoh di atas salah la?

tengok pada perkataan asal, kalau itu kata adjektif maka tidak ada lagi imbuhan ketiga di belakang. sama ada imbuhan -kan atau -i.

cth kata adjektif: dalam (kata adjektif). memperdalam atau mendalamkan (membuatkan sesuatu menjadi dalam spt sungai, kolam dll). memperdalamkan (SALAH).

_________________
-Life Long Learning-
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 12:49 am
Reply with quote

AbuAmmar wrote:
Adli_Khalim wrote:
Ibnu_Sulaiman wrote:
Namun demikian, perkataan di bawah yang menerima apitan memper-....-i tidak gramatis.
(a) Memperolehi (MEMPEROLEH)
(b) Mempersetujui (MEPERSETUJU)
(c) Memperbaiki (MEMPERBAIK)
(d) Memperdalami (MEMPERBAIK)
(e) Memperhalusi (MEMPERHALUS)


Maksudnya memper-...-i dalam contoh-contoh di atas salah la?

tengok pada perkataan asal, kalau itu kata adjektif maka tidak ada lagi imbuhan ketiga di belakang. sama ada imbuhan -kan atau -i.

cth kata adjektif: dalam (kata adjektif). memperdalam atau mendalamkan (membuatkan sesuatu menjadi dalam spt sungai, kolam dll). memperdalamkan (SALAH).


Jadi,


* memperberat [betul], memperberatkan [salah]

* memperparah [betul], memperparahkan [salah]

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
AbuAmmar
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3663
Location: 36000

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 1:10 am
Reply with quote

ya, begitulah setakat yang saya tahu.
_________________
-Life Long Learning-
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 1:17 am
Reply with quote

Terima kasih kepada semua yang memberikan jawapan.
_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Ibnu_Sulaiman
Student L3



Joined: Dec 27, 2008
Posts: 536
Location: Petaling Jaya, Selangor

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 3:01 pm
Reply with quote

Adli_Khalim wrote:
Ibnu_Sulaiman wrote:
Namun demikian, perkataan di bawah yang menerima apitan memper-....-i tidak gramatis.
(a) Memperolehi (MEMPEROLEH)
(b) Mempersetujui (MEPERSETUJU)
(c) Memperbaiki (MEMPERBAIK)
(d) Memperdalami (MEMPERBAIK)
(e) Memperhalusi (MEMPERHALUS)


Maksudnya memper-...-i dalam contoh-contoh di atas salah la?

Boleh digunakan tapi tidak gramatis. kurang tepat la maksudnya. Ada yang boleh guna memper-.....-i dan gramatis, ada yang tidak gramatis seperti dalam conoh di atas. itulah yang setakat ana tahu.
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
NAZ
Moderator



Joined: Nov 12, 2008
Posts: 12875
Location: De' C Ni

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Sun Apr 10, 2011 3:08 pm
Reply with quote

Quote::
* memperparah [betul], memperparahkan [salah]
Salam,

Sila beri huraian apa itu "memperparah".

Boleh buat ayat contoh untuk kuat kan pemahaman.

TK

_________________
نورعينى احمد
Talent win games, but teamwork and intelligence win championship.
Winners never Quit, Quitters never Win!
Back to top
View user's profile Visit poster's website
AbuAmmar
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3663
Location: 36000

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Mon Apr 11, 2011 7:50 am
Reply with quote

memperparah itu asal daripada perkataan PARAH. maksudnya menjadikan sesuatu lebih parah (lebih teruk).

contoh: makanan itu akan memperparah penyakit yang dialaminya.

p/s: perkataan ini jarang digunakan di Malaysia, di Indonesia mungkin biasa.

_________________
-Life Long Learning-
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Adli_Khalim
Ilmuwan



Joined: Mar 06, 2009
Posts: 3927
Location: Jakarta Barat

PostPost subject: Re: Pencemaran Bahasa Melayu semakin meluas!
Posted: Mon Apr 11, 2011 10:54 am
Reply with quote

AbuAmmar wrote:
memperparah itu asal daripada perkataan PARAH. maksudnya menjadikan sesuatu lebih parah (lebih teruk).

contoh: makanan itu akan memperparah penyakit yang dialaminya.

p/s: perkataan ini jarang digunakan di Malaysia, di Indonesia mungkin biasa.


Bahagian yang saya birukan tu memang benar. Malaysia jarang guna ke? Kalau nak buat ayat dengan maksud yang sama dengan contoh yang AbuAmmar bawakan, macam mana bunyinya?

_________________
Personal Page: Adli Khalim
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 18 of 21
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Celaka kamu, kamu telah mencelakakan saudaramu! Kamu telah mencelakakan saudaramu!" (dua kali), lalu kata Baginda SAW: "Jika ada seseorang ingin memuji orang lain di depannya maka katakanlah: Cukuplah si fulan, semoga ALLAH SWT mencukupkannya, kami tidak mensucikan seorangpun di sisi ALLAH SWT, lalu barulah katakan sesuai kenyataannya.

-- HR. Muttafaq `alaih

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 53
Bots: 1
Total: 54
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster