Community Forums
Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Diskusi Umum tentang motivasi dan kaunseling.
Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexKaunseling Islam
View previous topic :: View next topic  
Author Message
nawawi
Pro Sunnah



Joined: Jun 26, 2008
Posts: 3969
Location: Shah Alam, Selangor

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 1:47 pm
Reply with quote

thtl wrote:
isu qadha solat yg luput dgn sengaja tu mmg sensitip.

sebab 4 madzhab utama kata wajib qadha'. hanya pendapat syaikhul Islam IT dan Ibn Hazm je yg kata tak boleh qadha'..

maka dgn ulama' nusantara, kita jgn raise isu solat qadha' ni. amal secara peribadi sahaja, jgn sibarkan...

p/s: bila berinteraksi dgn masyarakat, kena jaga beberapa isu yg agak sensitif, antaranya isu qadha solat yg luput dgn sengaja. itu mmg perangkap maut utk salafi

Owh... bukan sunnah 4 mazhab ka?

_________________
an-nawawi.blogspot.com | fiqh-sunnah.blogspot.com | bahaya-syirik.blogspot.com | aqidah-wa-manhaj.blogspot.com | galeriniaga.blogspot.com | www.youtube.com/user/atsary
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
mimbar
Banned User



Joined: Feb 26, 2011
Posts: 462
Location: Johor Bahru

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 1:51 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
dwan1611 wrote:
mustaqill wrote:

benda ni lagi baik kalau ada geng, kalau sorang2 takde sape nak back-up...so cari la sorang member yang boleh masuk dengan manhaj kita ni..


nak cari geng tu lah yang susah tu..di tempat aku salaf2 ne belum aku jumpa..tabligh dan terikat ada lah..

kat mana tempat kau tu? geng tabligh pun OK, daripada budak2 tareqat yang dok meratib meraban tu...

Bersemangat nampaknya pak Mus . Very Happy

_________________
cermin diri
م ا ل س ا = ا س ل ا م

س ا ل ا م

اللَّهُمَّ فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى
Back to top
View user's profile
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 1:55 pm
Reply with quote

nak cakap lebih cuba fikir berapa ramai dah kalian 'salafi'kan?
_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 1:56 pm
Reply with quote

mimbar wrote:
mustaqill wrote:
dwan1611 wrote:
mustaqill wrote:

benda ni lagi baik kalau ada geng, kalau sorang2 takde sape nak back-up...so cari la sorang member yang boleh masuk dengan manhaj kita ni..


nak cari geng tu lah yang susah tu..di tempat aku salaf2 ne belum aku jumpa..tabligh dan terikat ada lah..

kat mana tempat kau tu? geng tabligh pun OK, daripada budak2 tareqat yang dok meratib meraban tu...

Bersemangat nampaknya pak Mus . Very Happy

Memang.
Back to top
View user's profile Send e-mail
dwan1611
Beginner



Joined: Aug 08, 2010
Posts: 19

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 1:58 pm
Reply with quote

owh begitu..

Jazakallah THTL
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 2:02 pm
Reply with quote

alak wrote:
nak cakap lebih cuba fikir berapa ramai dah kalian 'salafi'kan?

cakap lebih cuba fikir berapa ramai salafi dah kalian jadikan tak salafi?
Back to top
View user's profile Send e-mail
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sat Mar 05, 2011 2:04 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
alak wrote:
nak cakap lebih cuba fikir berapa ramai dah kalian 'salafi'kan?

cakap lebih cuba fikir berapa ramai salafi dah kalian jadikan tak salafi?

tu bukan jawapan. jangan nak pusing.

_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abuamsyar
Student L1



Joined: Jan 08, 2011
Posts: 228

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 9:52 am
Reply with quote

alak...jgn panas sgt..kita semua dlm AFN ni 1family...peace alak..
Back to top
View user's profile
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 10:00 am
Reply with quote

apa masalah alak ni Mus? Ada ciri-ciri orang yang sedang tidak sampai hajat.

Saya duk baca post saip dan alak ni macam sync la selalu, ada apa-apa kaitan ke.

Dwan, satu nasihat saya URD adalah salah seoarang yang mendakwahkan ajaran salafusoleh. Salafusoleh pula ada ribuan, jangan sempitkan sumber maklumat anda dalam hal nak menjadi pengikut salafusoleh.. Kerana salafusoleh berguru dengan ramai guru...bukan seorang je!

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 10:02 am
Reply with quote

pakcik kalau tak tau cerita hujung pangkal tak perlu tanya2 macam itu.
_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
abuQays
Ilmuwan



Joined: Jan 29, 2010
Posts: 5779
Location: Meru, Klang

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 10:29 am
Reply with quote

alak wrote:
pakcik kalau tak tau cerita hujung pangkal tak perlu tanya2 macam itu.

Garangnya anak saudara se Islam pak cik ni, kalau lapar makan dulu , kalau belum solat, solat dulu.

Hari ini mungkin hari menasihat saya, apabila kita kecewa apa yang kita hajati tak dapat jangan kecewa, dimasa ini mungkin orang tak terima apa yang kita cakap tapi esok

_________________
---"Permulaan suatu pembukaan"---"The Begin of the Conquests"---"Fawaatih Al Futuhaat"--
Back to top
View user's profile Send e-mail Yahoo Messenger
-MaM-
Student L5



Joined: Oct 05, 2008
Posts: 942

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 1:12 pm
Reply with quote

Bagus lah tuan suka mencari kebenaran walaupun susah untuk diamalkan.

Keadaan sekeliling yg tidak mesra sunnah jadikan sebagai pemangkin untuk kita istiqamah walaupun seorang diri.

Bukan senang untuk kita menerangkan kepada orang lain yang dah berpuluh tahun hadam dengan cara dia biasa lakukan tiba-tiba kita nak suruh tukar dalam sekelip mata.

Sabar dan Istiqamah. Mantapkan ilmu. Download seberapa byk kuliah2 yang bertebaran dalam Internet.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 1:29 pm
Reply with quote

abuQays wrote:
apa masalah alak ni Mus? Ada ciri-ciri orang yang sedang tidak sampai hajat.

Saya duk baca post saip dan alak ni macam sync la selalu, ada apa-apa kaitan ke.

Dwan, satu nasihat saya URD adalah salah seoarang yang mendakwahkan ajaran salafusoleh. Salafusoleh pula ada ribuan, jangan sempitkan sumber maklumat anda dalam hal nak menjadi pengikut salafusoleh.. Kerana salafusoleh berguru dengan ramai guru...bukan seorang je!

ntah saya tak tahu apa masalah dia, dulu ok jer tetiba lately jadi semacam...dia dan saip tu sedarah sedaging, tak pelik kalau sama perasaan dan emosi...

skang ni saya nampak post dia full of negativity saja...nada protes, memberontak dan bengang....wallah a'lam..
Back to top
View user's profile Send e-mail
abuariffin
Student L3



Joined: Feb 04, 2010
Posts: 613

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 1:36 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
dwan1611 wrote:

Aku orang Brunei..di sini aku belum lagi jumpa mana2 ustaz2 yang bermanhaj salaf..apatah lagi kan mengikuti kuliah2 sunnah..langsung belum aku pernah mendengar..yang ada ceramah2 dalam tv dan di masjid2..itu pun jika ustaz tersebut tidak membawa kan dalil2 dari alquran dan hadis aku tidak mahu menerima..kerna aku dah set dalam diri aku untuk mendengar ceramah yang berlandaskan al-quran dan hadis..bukan yang cakap kosong ja dan banyak melawak..

owh orang Brunei...terus aku dapat dengar slang Brunei bila baca post kau nih..hehe..

ya, setahu aku Mufti Brunei pun tak berapa mesra dengan manhaj salaf nih...tapi pasti ada anak2 Brunei yang ngaji di Madinah, Jordan, Mesir dan bawa balik fikrah tajdid...cuba cek senarai alumni mereka, dan berkenalanlah dengan mereka...

kalau takda pun takpa, kau istiqamah la dengan URD, dan da'i lain yang bawa manhaj sunnah, kami di AFN pun ada yang tiada sapa nak buat geng, tapi di sini segala jerih payah kami kongsikan bersama...

bagus la kau dah set macam tu, agama kita agama dalil, bukan mainan kata-kata dan mimpi-mimpian...keberanian perlu ada, tapi keramahan juga harus dijaga...

kau kena tawan hati masyarakat kampung, kau kena dapatkan jawatan yang berpengaruh, kau kena dekat dengan masjid, kau kena pandai mengelak kontroversi...

baru la luas sikit jalan yang dulunya sempit...


Assalamualaikum

Sahabat 'dwan161'...nasihat ana kalau boleh buat masa ini jgn kedepankan dahulu kuliah2 dari URD kpd famili anta, cuba dapatkan siri ceramah ustaz2 lain yang berfahaman salaf...sebabnya bukan apa...ada beberapa ustaz yang bertugas di Brunei sehinggakan imam mesjid di Brunei pun ada yang diimport dari S'pura (ada yang ana kenal secara peribadi)...ustaz2 ini sebelum ke Brunei mereka belajar di Madrasah Al Junid Al Islamiyah (S'pura) dan ke Azhar...

Kebanyakan manhaj mereka, akidah (asya'irah) fiqh (mazhab Syafie) dan ramai dari mereka kenal dengan URD...URD memang dikenal di madrasah tersebut dengan kontroversinya kerana beliau juga pernah belajar dimadrasah tersebut...apatah lagi dengan begitu tersebar luas siri2 ceramah beliau dimedia cetak dan internet...ana tidak memperkecilkan usaha dakwah beliau, ana pun dahulu pernah belajar dengan beliau...kerana ini strategi dakwah yang perlu anta fahami...

Sepertimana yang Mustaqil jelaskan tentang Mufti Brunei yang tidak begitu mesra dengan manhaj salaf, ana pun difahamkan begitu...banyak buku fiqh termasuk fatwanya yang ditulis oleh Mufti Brunai dijual di S'pura...

Juga anta perlu dekati masyarakat disana dengan penuh hikmah bangunkan jambatan ukhwah diantara anta dengan mereka...Sebagaimana nasihat dari sahabat2 AFN yang lain juga berguna...mantapkan ilmu, dapatkan kuliah2 diinternet dll.


Wallahu Musta'an.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Ujian pertama sebagai seorang yang bermanhaj salaf
Posted: Sun Mar 06, 2011 2:08 pm
Reply with quote

Betul juga kata Abu Arifin,

untuk diri sendiri pilihlah URD, kalau untuk masyarakat setempat boleh ketengahkan Dr Abdallah Yasin, Dr Abdul Basit atau Dr MAZA dan Maulana Asri...

URD ni kemantapan dia terletak pada bab Aqidah...jadi utamakan dia dalam bab tersebut....

bab Fiqh kita boleh pakai Dr Abdul Basit dan Dr MAZA, bab Hadith kita utamakan Maulana Asri, begitulah...

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page    Forum Index Kaunseling Islam
Page 2 of 3
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Seburuk makanan adalah makanan walimah yang dijemput orang kaya dan ditinggalkan orang miskin..

-- HR. Bukari dan Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 96
Bots: 0
Total: 96
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster