Community Forums
Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:15 am
Reply with quote

Doc Mfauzy memang berhajat agar sistem pemerintahan Saudiyah bertukar tangan?
_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
Abu_Syifaa
Ahli Setia



Joined: Feb 10, 2009
Posts: 2674
Location: IIUM Gombak

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:21 am
Reply with quote

minta bertenang:


_________________
حامدًا ربّي عز وجلّ ومصليًّا على رسوله صلى الله عليه وسلم

http://abu-syifaa.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Send e-mail
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:23 am
Reply with quote

Saya berhajat supaya sistemnya yang berubah... Dan tidak terhad kepada batasan yang dilakar oleh Sykes-Picot / kolonialis. Jika Raja Abdullah sanggup mendokong aspirasi tersebut, sayalah yang akan menjadi antara yang pertama membaiah beliau.

Umat di dunia Arab sudah bangkit, sayanglah kalau kebangkitannya itu di-hijack oleh kuasa-kuasa imperialis untuk menanam ejen mereka sebagai boneka.

Wallahua'lam.

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:26 am
Reply with quote

Doc, jika di Tunisia bangkit seorang khalifah, di Mesir bangkit seorang khalifah, di Libya bangkit seorang khalifah, di Saudiyah bangkit seorang khalifah, yang mana satu Mfauzy akan bai'ah?
_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:30 am
Reply with quote

tengok U-tube Mawlana tu dulu...
_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:31 am
Reply with quote

Em, macam kena buka thread baru je... Yes
_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:40 am
Reply with quote

doc....cuba la jawab....kalau ada 8 khalifah 'ala manhaj nubuwwah ditabalkan esok di Tunisia, Mesir, Libya, Saudiyah, Yaman, Syria, Bahrain, dan Syria yang mana satu akan dibai'ah?

semua jadikan Quran sebagai perlembagaan, bukan boneka penjajah, dan adil saksama...personally khalifah mana yang akan dibai'ah?

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:46 am
Reply with quote

Kena buka thread baru... Nanti bercampur-aduk.

Clue: Hadis riwayat Muslim dari Abi Hazim yang berkata:

“Aku telah mengikuti majlis Abu Hurairah selama lima tahun dan pernah aku mendengarnya menyampaikan hadits dari Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa Sallam yang bersabda:

“Dahulu Bani Israil dipimpin dan dipelihara urusannya oleh para nabi. Setiap kali seseorang nabi wafat, digantikan oleh nabi yang lain. Sesungguhnya tidak akan ada nabi sesudahku. (Tetapi) nanti akan ada banyak khalifah.’ Para sahabat bertanya: ‘Apakah yang engkau perintahkan kepada kami?’ Baginda menjawab: ‘Penuhilah bai’at yang pertama dan yang pertama itu sahaja. Berikanlah kepada mereka hak mereka, kerana Allah nanti akan menuntut pertanggungjawaban dari mereka tentang rakyat yang dibebankan urusannya kepada mereka”

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 7:51 am
Reply with quote

Takyah thread baru doc...sini pun ok...

so, kalau ikot hadith tu, yang mana yang dulu ditabal akan dibai'ah...jadi saya berdoa khalifah baru tu khalifah di Saudiyah, 7 khalifah lain kena bunuh...

ok...

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 8:00 am
Reply with quote

Ok, kalau nak teruskan di sini saya ok je. Cuma risau nanti ada yang confuse kerana tajuk thread berbeza dengan apa yang sedang dibincangkan sekarang.

Apapun, jika pihak lain-lain yang ingin claim sebagai khalifah itu memang daripada pihak yang berlandaskan AQ dan AS, mereka akan berundur setelah ada satu khalifah yang dibaiah secara sah, kerana ia merupakan ketetapan yang diambil daripada hadis - salah satu sumber syarak. Tak timbul isu perlu bunuh.

Jika selepas itu khalifah yang dibaiah gagal melaksanakan tugasnya, atau melakukan penyelewengan, beliau boleh dimuhasabah oleh parti politik, dan juga majlis ummah. Khalifah ini accountable dan akan dibicarakan dalam Mahkamah Mazhalim serta boleh dilucutkan jawatan sekiranya sabit kesalahan.

Memang sudah ada mekanisme-nya, hanya tinggal untuk diterapkan sahaja sebaik sahaja ada nusrah daripada ahlu quwwah dan juga dokongan umat.

Wallahua'lam.

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 8:00 am
Reply with quote

orang kalau hanya semangat salafi tu kalau boleh semua nak puji saudi. dia lupa bahawa syura itu asas. negara-negara lain itu boleh jadi diwakili gabenor khilafah. takkan khalifah dok turun libya, tunisia, palestin. matilah dia nak tinjau semua.

mungkin keturunan raja di saudi dibuang negeri dan lantik orang lain jadi khalifah. yang pasti seorang khalifah yang diganti itu makannya dan tempat tinggalnya jadi contoh zaman salaf.

_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 8:03 am
Reply with quote

alak wrote:
orang kalau hanya semangat salafi tu kalau boleh semua nak puji saudi. dia lupa bahawa syura itu asas. negara-negara lain itu boleh jadi diwakili gabenor khilafah. takkan khalifah dok turun libya, tunisia, palestin. matilah dia nak tinjau semua.

mungkin keturunan raja di saudi dibuang negeri dan lantik orang lain jadi khalifah. yang pasti seorang khalifah yang diganti itu makannya dan tempat tinggalnya jadi contoh zaman salaf.

Benar, kita tak boleh menolak kemungkinan ini... Wallahua'lam...

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 8:18 am
Reply with quote

seburuk-buruk Saudi tu, dialah satu-satu kerajaan Salafiyah selepas pemerintahan zaman Sahabat...

tak tau la kalau ada diantara kita nak bai'ah khalifah Muktazilah yang kata Quran mahkhluk, atau khalifah Syiah yang kafirkan Ahlus Sunnah, khalifah Sufiyyah yang puja kubur, khalifah Liberalist yang sanjung pluralisme atau apa saja...

mana ada dalam sejarah khalifah yang ditabal tarik diri sebab ada khalifah lain telah ditabal terlebih dahulu....please la khatamkan dulu buku sejarah tu...

kalau tak takde la Bani Umayyah kat Andalus, padahal Bani Abbas pegang khilafah di Baghdad...

dalam sejarah memang ulama' takde peranan besar dalam melantik raja...ulama' kita semuanya berdiam diri terhadap sebarang pertukaran rejim...

yang pelik kenapa ada saudara dari HT yang menunggu-nunggu kejatuhan kerajaan Saud, padahal rakyatnya tidaklah kebuluran, ketakutan, diseksa, dizalimi, dibunuh tak tentu pasal...

Diwan Al-Mazalim? mitos kah itu atau teori sang idealis?

cuba bagitau khalifah mana yang tunduk pada satu badan yang dipanggil Diwan Mazalim hingga boleh memecat Khalifah? dalam sejarah para khulafa?

yang kita mahukan pada Saudiyah cukuplah satu transformasi sepertimana di Malaysia, bukan reformasi buta yang sifatnya membakar kelambu kerana seekor nyamuk..

orang Saudi nakkan pilihanraya saja...nakkan demokrasi, Raja boleh kekal tadahal...kita ni pulak berangan lebih nak tukar seluruh sistem...

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
kawakib_duriyah
Panel Hadith



Joined: Dec 07, 2008
Posts: 4689

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 8:43 am
Reply with quote

Janganlah kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Lain padang lain belalangnya.
_________________
Kembara Makna

kembaramakna.blogspot.com/
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 9:20 am
Reply with quote

Bestnya Saudi yang orang lain xde ialah Arab Saudi pakai hukum hudud.

Cuba tanya siapa yang duduk Saudi. Dalam media sebaran am, dia akan beritahu hukum hudud akan dijalankan bila dan dimana.

Cuba pergi tengok hukum hudud dijalankan, masa tu baru rasa boleh makan ke xboleh makan bila dah tengok.

Boleh tengok orang kena pancung, kena potong tangan LIVE.

---

Hukum Allah dah tertegak di situ. Apa lagi yang kita xpuas hati? Sistem pemerintahannya bukan atas sistem minhaj nubuwwah?

Asalkan hukum hudud dah dijalankan, itu sudah lebih dari cukup. Kat mana lagi hukum hudud dijalankan secara sah. Mauritania? Afghanistan? Somalia? 3 tempat tu pun berdasarkan tempat atau kampung, bukan disahkan oleh kerajaan.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 6 of 10
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sufyan bin Abdillah r.a. pernah bertanya Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah, beritahuku dalam Islam ini satu perkataan yang aku tidak perlu bertanya sesiapa selain engkau”. Jawab Nabi s.a.w: “Katakan: aku beriman dengan Allah, kemudian kamu beristiqamahlah”.

-- HR. Muslim

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 85
Bots: 1
Total: 86
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster