Community Forums
Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Berkaitan hal-hal semasa dari politik hingga kepada hal-hal sekeliling kita
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.   Printer Friendly Page     Forum IndexIsu semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibnuabbas
Ahli Setia



Joined: Dec 25, 2008
Posts: 2931
Location: Klang-Kepong-Shah Alam

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:13 pm
Reply with quote

Buktinya dah ada bukan. Mungkin thread ini kena kuarantin kot.

Saya xberapa suka ada artikel macam ini.

~Mungkin saya agak sibuk dan stress sikit malam ini. Maafkan kesilapan saya.

Saya nak berehat. Selamat malam.

_________________
My Blog - www.murabi6.wordpress.com

MuRabi6, Aufa Hannan, Cream Of Society, Alim Mujahid, Ibnu Taymiyyah dan Az-Zahabiy
Back to top
View user's profile Visit poster's website Yahoo Messenger
thtl
Founder



Joined: Jun 24, 2008
Posts: 45516
Location: USJ

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:13 pm
Reply with quote

yg ni biar Mus yg handle...
gitu juga dgn syaikh ibn_abihi

_________________
*thtl kini hanyalah seorang blogger*
ada sesuatu di bicarathtl.blogspot
Back to top
View user's profile
ABU_MUAZ
Student L6



Joined: Jan 15, 2009
Posts: 1115

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:23 pm
Reply with quote

meletakkan regim saud di bina oleh british sudaj di jawab. british sebenar bersama penentang shaikh muhammad bin abd wahab n raja saud. sekarang penentang terbalikkkan cerita...
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:28 pm
Reply with quote

thtl wrote:
yg ni biar Mus yg handle...
gitu juga dgn syaikh ibn_abihi

Boss,

sebab yang jadi masalah bukan isi kandungan artikel tu, tapi sumbernya = HT Syabab...

dan Mfauzy sahabat kita seolah bersetuju pula dengan artikel separuh masak itu...

sudah la kantoi fakta sejarah, knowledge pasal sains politik pun hancuss...
Back to top
View user's profile Send e-mail
kayrollz
Pro Sunnah



Joined: Aug 10, 2010
Posts: 7919

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:31 pm
Reply with quote

sbenarnyer mereka nak kata saudi wahabi yg jahat... tu jer... criter ni dr dulu mcm tu...

klau baca teori conspiracy, bnyk versi mereka cipta....


p/s : jangan jadi bodoh mempertikaikan tindakan orang yg dah mati... gaduh pun x guna... benda dah jadi...

_________________


AFN PAINTBALLZ

Be prepare for the next WAR~ (February)
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
Athma_Godam
Moderator



Joined: Oct 16, 2008
Posts: 6591
Location: Semerah Padi

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:36 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
suratan wrote:
mfauzy wrote:

Assalamualaikum

sdr joe dan sdr suratan kena bezakan antara ulama' KSA dan umara' KSA... Yang dikritik dalam artikel asal tu adalah umara' Saudiyah, bukannya ulama'.

Wallahua'lam.

di KSA, umara' dan ulama bagaikan aur dengan tebing. Ini merupakan satu perjanjian secara tidak resmi antara kedua pihak. Ulama jgn kacau kebebalan, kezaliman, kejahatan pemerintah. Pemerintah pula kena diam apa jua fatwa dari ulama. Atau dengan bahasa lain paling mudah: lu tolong gua, gua tolong lu....

jadi ulama dan umara Saudiyah saling bantu-membantu di atas perkara dosa dan maksiat?

kurang ajar punya mulut...kau ingat semua Raja Saudi tu fasiq ke? kau ingat takde ulama Saudiyah yang kena penjara sebab 'lawan' pemerintah?

kau nak kata ulama Saudiyah jual maruah mereka demi dapat kuasa berfatwa dan menjadi qadhi? dan umara mereka ditaati 100% tanpa kecuali?

kalau kau betul berniat macam tu, kau la yang bebal, kau la yang zalim, dan kau la yang jahat...

sebab tu mintak dia quote balik daripada copy paste sebelumnya

bila dia tak jawab, boleh jangka.. dia tak leh baca bahan sejarah dalam bahasa selain bahasa Melayu..
Back to top
View user's profile
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:44 pm
Reply with quote

mustaqill wrote:
thtl wrote:
yg ni biar Mus yg handle...
gitu juga dgn syaikh ibn_abihi

Boss,

sebab yang jadi masalah bukan isi kandungan artikel tu, tapi sumbernya = HT Syabab...

dan Mfauzy sahabat kita seolah bersetuju pula dengan artikel separuh masak itu...

sudah la kantoi fakta sejarah, knowledge pasal sains politik pun hancuss...

mus sila baca post saya

mfauzy wrote:
Kita diminta menyelidiki, dan bukannya tolak bulat-bulat, itulah yang saya faham daripada ayat 6 surah al-Hujurat.

Untuk lebih kepastian, mungkin boleh minta pandangan daripada mereka yang pernah menetap di KSA atau warga KSA sendiri... Kalau sekadar ziarah sewaktu umrah dan haji, mungkin tak perasan senario di negara tersebut.

Memang kita patut berbaik sangka, tetapi kita perlu ingat bahawa tiada manusia yang maksum melainkan Rasul Allah.

Wallahua'lam...

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 5:51 pm
Reply with quote

Mfauzy,

saudara masih mahu bersangka baik pada artikel fitnah sebegitu?

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 6:04 pm
Reply with quote

Jika dakwaan dalam artikel itu tidak benar, masakan Putera Turki boleh keluarkan kenyataan sedemikian? Inilah yang cuba saya selidik. Saya tak selidik dari sudut gaya bahasa yang digunakan - yang mana saya pun rasa agak keterlaluan.

Putera Turki mengeluarkan pernyataan itu pada Jun 2010, lama sebelum revolusi di Tunisia bermula. Tak tahulah kalau pernyataan itu pun berbaur fitnah juga. Wallahua'lam

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mustaqill
Panel BA



Joined: Jul 08, 2009
Posts: 11488
Location: KUALA LUMPUR, SHAH ALAM

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sat Mar 05, 2011 6:22 pm
Reply with quote

Doc, dah lama dan dah banyak orang keluar statement macam tu...Osama bin Laden pun pernah bagi warning benda sama berpuluh tahun dulu...

Turki bin Sultan ke nama putera tu? Bapak dia sekarang Putera Mahkota, dan memang sangat tak suka pada Raja sekarang...

_________________
Khadem Al-Fikrah.net (Disember 2011 - Disember 2012)
Back to top
View user's profile Send e-mail
abu_naila
Student L1



Joined: Feb 28, 2010
Posts: 211
Location: Wangsa Maju Malaysia

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 12:09 am
Reply with quote

Allah Ta’ala berfirman:

يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya” [al-Hujurat:6]


Kena kaji selidik dulu hal ini,sedih sangat kalau ada yang terpengaruh bila baca penulisan paper ni.

Walhal ia satu berita yang jelas diputar belit faktanya dan mereka ini buta Agama. Tindakan Kerajaan Arab Saudi baru-baru ini adalah bukan perkara baru atau disebabkan Kerajaan Saudi takut dgn demonstrasi dari rakyat.

Puak2 yang memberontak dan membuat masalah disaudi adalah puak Syiah, Khawarij dan Liberal. Mereka adalah minoriti dan dikawal ketat. Jadi bila berlaku kes diMesir menggulingkan pemerintah, puak2 ini makin berani dan menyebarkan dakyah mereka. Malangnya usaha mereka digagalkan bila kerajaan mengumumkan bonus kepada semua rakyat saudi.

Kerajaan juga sebelum berlaku demonstrasi diMesir, telah menaikan semua gaji pekerja diseluruh saudi. Gaji guru sekolah rendah dinaikkan kepada 5 ribu permulaan dan selepas setahun dinaikkan kepada 7 ribu. Makin jauh mengajar, makin tinggi elauan bulanan.

Gaji doktor2 dinaikkan hampir sekali ganda.Begitu juga pekerja2 lain. Seakan-akan Allah memberi Ilham pada kerajaan Saudi sebelum berlaku pemberontakan diMesir akibat duit rakyat dirampas.

Jadi tiada sebab rakyat memberontak melainkan sebab2 yang bodoh seperti mahu liberalisasi negara saudi.

Saudi yang jelas aman dan melaksanakan undang2 Islam serta negara Islam contoh didunia cuba dicomotkan dan diburukan oleh luar dan usaha ini jelas mempunyai agenda busuk.

Melihat manusi pada kelemahan mereka dan menjatuhkan manusia disebabkan kelemahan mereka yg sangat kecil berbanding kebaikan maka ianya zalim. Saudi mmg ada kelemahan, tp nak bandingkan dgn mesir?

_________________
ALLAH MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU SAMA ADA ZAHIR ATAU TERSEMBUNYI. INGATLAH!
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 2:14 am
Reply with quote

Dapat maklumat daripada warga Saudi sendiri,

"We do not want the charity, it's too late for that. We want our liberty"

Ada yang melihatnya sebagai satu bentuk rasuah (beliau menggunakan perkataan "bribe", tak pasti kalau ada maksud lain bagi perkataan bribe ni). Jangan tuduh saya semberono lagi, saya dah buat rujukan daripada pelbagai sumber sebanyak mungkin untuk mengetahui punca rusuhan di KSA. Kalau masih ada yang tak betul, sila betulkan dengan fakta. Bukannya dengan cop racun syiah dsb.

Kita dah bincang tentang Ben Ali di Tunisia, Mubarak di Egypt, Ahmedinejad di Iran. Kini tak salah kalau kita bincang tentang Raja Abdullah di KSA. Mungkin ada fakta yang kurang tepat, tapi mustahil semuanya palsu. Setakat ini saya tak pernah lagi jumpa mana-mana negara moden pada hari ini yang menamakan kerajaannya dengan nama keluarganya melainkan KSA. Mungkin ada, wallahua'lam. Cuba bayangkan kalau Malaysia ni jadi Kerajaan Ibnu Samsudin dan menteri-menterinya terdiri daripada sepupu-sepapat saya. Terus orang kata saya mengamalkan kronisme dsb.

Kenapa perlu bandingkan dengan Mesir, two wrongs don't make a right. Membandingkan dengan rejim yang lebih buruk merupakan satu bentuk hujah falasi. Analoginya, si fulanah A tidak memakai tudung, dia kata "si fulanah B lagi teruk, siap pakai baju ketat lagi. Setidak-tidaknya saya memakai baju kurung walaupun tak bertudung".

Kenapa menuduh sumber berita sebagai buta agama pula? Adakah abu naila membuat penyelidikan terlebih dahulu? Janganlah disebabkan ingin membela keluarga diraja Saud, semua yang menentangnya terus dilihat sebagai khawarij, ahbash, syiah, dan buta agama etc. Intipati daripada surah hujurat ayat 6 tidak terhad kepada pihak yang ingin kita bela sahaja. Dan bukan semua sumber berita itu datang daripada orang fasik. Kesian kat orang media, sebab semua orang gunakan ayat 6 tersebut untuk pertikai setiap berita yang dikeluarkan. Seolah-olah orang media ni semuanya fasik dan tak boleh dipercayai. Lebih-lebih lagi apabila berita tersebut tidak menyenangkan hati kita. Mana boleh macam tu.

Saya hormati sumbangan keluarga Saud, tetapi sumbangan tidak menjadi lesen untuk berbuat sesuka hati. Banyak kisah dalaman yang tak kita ketahui. Itulah yang perlu diselidik.

Harap kita membincangkannya secara terbuka sebagaimana kita berbincang tentang penguasa lain di Tunisia, Mesir, Bahrain, Yemen, Libya dsb.

Wallahua'lam.

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
mfauzy
Pro Sunnah



Joined: Aug 27, 2008
Posts: 7045

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 2:33 am
Reply with quote

mustaqill wrote:
Turki bin Sultan ke nama putera tu? Bapak dia sekarang Putera Mahkota, dan memang sangat tak suka pada Raja sekarang...

Tapi dalam artikel tersebut Putera Turki tu memberikan nasihat kepada keluarga diraja Saudi. Kalau tak silap saya, yang agak kerap mengkritik keluarga Saud adalah Putera Bandar bin Sultan. (Putera Turki di-quote dalam berita Prince warns S. Arabia of apocalypse)

Putera al-Waleed pula merupakan orang kepercayaan keluarga diraja khasnya dalam menguruskan hubungan diplomatik dengan US, walaupun dilanda beberapa isu kontroversi. Yang menulis dalam NYT tu pun Putera Al-Waleed juga lah. (Putera Waleed menulis artikel A Saudi Prince's Plea for Reform)

Wallahua'lam.

_________________
Apologizing - Does not always mean that you are wrong and the other person is right. It just means that you value your relationship more than your ego.
Back to top
View user's profile
alak
Banned User



Joined: Nov 11, 2009
Posts: 4351
Location: bila nak turun sini?

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 2:40 am
Reply with quote

takkan pasal kebaikan mulut mesti nak kena sumbat?

apsal suka jalin hubungan diplomatik dengan kuasa yang memang jelas tak senang dengan Islam?

_________________
awas! anda diperhatikan.

gua masih belum setel sama itu Ostad Helmi atau Ultraman. bila lu mau mari Johor?
Back to top
View user's profile Yahoo Messenger
suratan
Dalam Perhatian



Joined: Apr 20, 2010
Posts: 89

PostPost subject: Re: Regim Saudi bimbang nasibnya menjadi seperti Ben Ali
Posted: Sun Mar 06, 2011 2:43 am
Reply with quote

Sekali lagi diulangi ayat yang Mustaqill suka guna:

'Kalau takde angin pokok takkan bergoyang.'

Kalau pemerintahan keluarga Saud memuaskan hati sebagaimana rakyat Brunei puas hati terhadap pemerintahan sultan Brunei dan keluarganya sekarang takkan berlaku rusuhan, demo dan bantahan....

tak gitu?

Banyak yang tak kena la tu dan sekali lagi umpan duniawi diguna pakai untuk meredakan suasana: naikkan gaji dan elaun.

Hanya pemerintah bangang dan bebal je akan buat solusi mcm ni sedankan rakyat umum tak puas hati dengan kebebabasan yg mereka miliki.

Hanya mermodalkan sebagai khadam dua tanah suci tidak dapat meredakan rakyat yang dah mula celik.
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.   Printer Friendly Page    Forum Index Isu semasa
Page 4 of 10
All times are GMT + 8 Hours
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next



Jump to:  


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


Toggle Content Hadith Today
Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya.

-- HR. Tirmizi

Toggle Content Pautan Pilihan




Toggle Content Main Menu
 Home Community Members options Forums Search Web Affiliates

Toggle Content Top 10 Download
  1: Tafsir Ibnu Katsir Juz 1
  2: Shahih Sunan Ibnu Majah, Jilid 3
  3: Quran Flash (Tajweed)
  4: Hadith E-Book
  5: Al-Bidayah wa Nihayah, Masa Khulafaur Rasyidin
  6: Tafsir Ibnu Katsir Juz 2
  7: Tafsir Ibnu Katsir Juz 4
  8: Tafsir Ibnu Katsir Juz 3
  9: Quran Explorer
  10: Al-Raheeq al-Makhtum

Toggle Content User Info

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: krolnaim
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 6806

People Online:
Members: 0
Visitors: 65
Bots: 1
Total: 66
Who Is Where:

Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Top Posters
   thtl 
 Posts: 
 45516 

   FATHI 
 Posts: 
 14197 

   NAZ 
 Posts: 
 12875 

   Ibn_Firdaus 
 Posts: 
 11753 

   mustaqill 
 Posts: 
 11488 

   abu_usamah 
 Posts: 
 9944 


   kayrollz 
 Posts: 
 7919 

   mfauzy 
 Posts: 
 7045 

   Muhammady7 
 Posts: 
 6957 

   AqilHaq 
 Posts: 
 6825 

   Abu_Imran 
 Posts: 
 6735 

   Mohd.Ikram 
 Posts: 
 6613 

   Athma_Godam 
 Posts: 
 6591 

   ummimq 
 Posts: 
 5902 

   abuQays 
 Posts: 
 5779 

   Abuputri2 
 Posts: 
 5724 

   cikgurahim 
 Posts: 
 5033 

   abulwafaa 
 Posts: 
 4962 


   abdullah_ameen 
 Posts: 
 4444 

   abuirfan 
 Posts: 
 4409 

   iman_taqwa 
 Posts: 
 4391 

   alak 
 Posts: 
 4351 

   Yusof 
 Posts: 
 4213 



The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners
We are not responsible for comments posted by our users, as they are the property of the poster